Ranking
Popularna zawartość
Treść z najwyższą reputacją w 07.04.2025 uwzględniając wszystkie działy
-
O tu jeszcze coś się udało nagrać ze środka sezonu. Takie tam dziadkowe dupowożenie ... mi było przyjemnie 😄3 punkty
-
Andrzeju, myślę że Krzysiu jest ofiarą nadmiaru własnej wiedzy teoretycznej. Skleca wiele wątków do kupy i próbuje to przenieść na swoją jazdę. Lecz czasami przynosi to odwrotny skutek od zamierzonego. Choćby analiza filmu wrzuconego przez Ciebie Jeremiego - po co unosi rękę? Kto pierwszy odpowiedział? Zgadnij 😉? Niejaki p. Ligety w każdym skręcie pokazywał wszystkim gdzie jest słońce, a do jego jazdy nie można się przyczepić. Może moje obserwacje są błędne - ale moim zdaniem to Krzysiu chce zająć pozycję z poniższego zdjęcia, jednak ona jest wynikiem trochę innej mechaniki ciała. No można to wymusić opuszczając mocno zewnętrzną rękę - ale to nie o to chodzi. Kolejne to owo przesadne kucanie w skręcie, Krzysiu zakodował uwagi Piotrka Smoka ws mojej osoby. Ja jeździłem wysoko. Skutek - delikatny drift nart w czasie skrętu. Ja tego ani nie odczuwam, ani tego nie zauważam podczas jazdy. Ale sylwetkę obniżyłem NIECO i chyba jest lepiej. Moim zdaniem to znowu zlepek Krzysia przemyśleń, więc też obniżył sylwetkę do granic możliwości. Tylko Krzysiu jeździ wąsko i nie poszerza śladu w skrętach średnich. Peter napisał - zewnętrzna jest nieomal wyprostowana (zawsze jest ugięta, ale zdecydowanie mniej niż wewnętrzna), a Krzysio prowadzi narty wąsko i jeszcze w kuckach. No jest nisko, to fakt. W skręcie krótkim tez zbyt nisko, i amplituda zbyt duża NW. Jak pisał Mitek - owa bezwładność następuje w momencie zatrzymania ruchu i nie zależy od jego długości, a od dynamiki. To jest krótki ruch. Krzysiu się uczy i wychodzi mu to coraz lepiej - jest co poprawiać - najlepiej te widoczne i wskazane przez większość błędy. Może poćwiczyć superman-a, wciskając biodra w skręt - nie tworząc układu przez opuszczanie ręki. Podnieśc nieco sylwetkę i zniwelować amplitudę, a w skrętach średnich wygładzić obniżanie sylwetki. I to co wskazał Cheertan - musi wie nauczyć rozróżniać skręt krótki od średniego. Tors inaczej pracuje w średnim - nie szuka linii spadku stoku jak słoneczniki słońca przez cały skręt. Trzeba tez popracować nad wewnętrzna - bo tam się czasami cuda dzieją. Jak napisał Peter: "Obniżanie pozycji poprzez kucanie bądź rotacje i opuszczenie biodra to najgorsze co może zrobić początkujący narciarz, najgorsze bo po pewnym czasie jest praktycznie nieuleczalne. " U Krzysia jest chyba komplecik. Jeszcze jedno zdjęcie - zwróć uwagę na ślad - zewnętrzna idzie na krawędzi, za to wewnętrzna, ani na płasko, ani na krawędzi - tylko szura żyjąc swoim życiem.3 punkty
-
No 4 koty tylko. Gdyby na każdym ogonie siedział dodatkowy kot, to naprzeciwko każdego kota byłoby znacznie więcej kotów (czyli 6 lub 7), bo w każdym rogu po 2. Więc AI poległa i w tym przypadku. Tego typu zagadki były w starej książce "Lilavati", uwielbiałem za bajtla.3 punkty
-
Tak było - sezon zamknięty. chociaż pewnie na otwarciu warun był gorszy..dziś PEETARDA...aczkolwiek dojazd nie był łatwy.. Wreszcie troche naturalnego.. zabawa wyborna..towarzystwo również.. Polish demo team .. Nasz demo team..3 punkty
-
cze Dzisiaj Białka, śniegu świeżego z 20cm na ratrakowanej trasie. Minus pińć. Można sobie wizualizować i zazdrościć. 4 nas było jak pancernych - bez psa. Pozdro3 punkty
-
Kilka filmów YT Jeremy’ego Nadalutti z polskimi napisami, instruktora francuskiego z Pirenejów, byłego zawodnika, szkoleniowca na stażach doskonalenia narciarstwa w Alpach i nie tylko. Skądinąd bardzo sympatycznego, młodego dydaktyka, który klarownie omawia niektóre aspekty narciarstwa zjazdowego. Najstarsze filmy są sprzed 5-6 lat, najmłodszy - sprzed roku. Większość z nich już wstawiałem na forum w różnych wątkach. Nie ze wszystkim w tych filmach się trzeba zgodzić, sam Jeremy z upływem lat trochę zmienia podejście, ale MSZ warto się z tym zapoznać. Prezentacja samego Jeremy'ego z jego strony ski-coach.com https://youtu.be/CJD3ns8LhlA?si=kHpPx9WpZeG8dW_6 Anatomia skrętu carvingowego. Wg mnie najlepszy filmik w tym temacie, który wyjaśnia o co chodzi w tym skręcie: https://youtu.be/c_fve7MYHDg Jak rozpocząć skręt na nartach - dwa podstawowe ruchy: https://youtu.be/C4okKVhCvBQ Jak dobrać narty na trasę i poza nią: https://youtu.be/xfF1zQkuYZQ Wybór nart - mój sprzeciw: https://youtu.be/2tgePOxd4Fw Prezentacja nart, których używam: https://youtu.be/CnDNmawPFP0 Test Salomon X Race Lab 175: https://youtu.be/x7_SY-93J-4 Prezentacja Volkl RAcetiger SL - jeden z moich faworytów: https://youtu.be/a9G9158JX3k Jak panować nad równowagą na nartach - wyjaśnienia i sztuczki: https://youtu.be/0MsRWjmmo_I Czy należy skręcać barki w dół stoku - wyjaśnienia: https://youtu.be/Sj9rNu2FT-A Używanie kijków niemodne czy wciąż aktualne? https://youtu.be/y_4kWFwSSuc Do czego służą kijki - wyjaśnienia: https://youtu.be/4abew2hgVwI Jak dobrać właściwą długość kijków: https://youtu.be/Lmztu-r7w4w Odwrócenie ruchu pionowego w skręcie https://youtu.be/gDD8rDJXMYE Pochylenie (inklinacja) w skręcie carvingowym: https://youtu.be/PuF5bcXVD_0 Angulacja w skręcie carvingowym: https://youtu.be/yZpNB5pwaF8?si=zoJtM0IEiBKl0eRp 4 porady w skręcie krótkim: https://youtu.be/R3UmmYMmku4?si=Q_4fbWco5yeS1s_t2 punkty
-
2 punkty
-
2 punkty
-
2 punkty
-
Naprawdę nie wiem jaka była kiedyś geometria nart i dlaczego właśnie taka. Pamiętam jedynie, że SL miały dłuższy promień skrętu od GS. Mogę się mylić ale coś ok. 53 ( SL) i 48m. (GS) Foremniki Jantarów były "zdejmowane" z bryły Dynastara Omeglass i nie zastanawialiśmy się nad geometrią. Ważniejsze było znaleźć na foremnik proste nowe narty a to nie było takie łatwe. Nigdy nie pisałem o potrójnych radiusach nart a jedynie o zmiennej sztywności podłużnej. Prawdę mówiąc nie rozumiem jak można na takich nartach jeździć dobrze mając poprawną technikę. Albo jeszcze gorzej. Aby z nich należycie korzystać trzeba mieć super technikę to znaczy wybitne umiejętności balansu przód-tył. Ale jeśli na jakieś głupotki marketingowcy znajdują uzasadnienie to ja tego nie nazywam nowymi technologiami. Załóżmy, że część z nich ma jakiś sens to jest to raczej ewolucja. ( która najczęściej za dwa sezony pozostaje zapomniana) Czemu nikt już się nie jara rockerem w trasowych nartach ? Był taaaaaki rewolucyjny i innowacyjny 🤣2 punkty
-
Akurat szachy wiele z inteligencji nie wymagają. Opiera się to na zapamiętywaniu schematów. Już dawno algorytmy są lepsze od ludzi. W mojej branży (projektowanie systemów IT) powinno się tworzyć różnorodne modele - to nie jest enigmatyczna twórczość. Do tego jest wymagane myślenie systemowe i krytyczne. AI tego nie potrafią i nie widać perspektywy na przełom, bo genAI nie tworzy, tylko generuje z istniejących tekstów (i też powiązanych obrazków) wykorzystując metody statystyczne. Wszystkie osiągnięcia AI to brutalna siła mocy obliczeniowej zaprzęgnięta do metod wymyślonych dekady temu. Ktoś zdecydował by włożyć w to grube miliardy i teraz by chciał na tym zarobić, stąd dużo szumu medialnego. Są plany by zastępować ludzi, ale patrząc jak to wygląda w systemach biznesowych, to jest duże rozczarowanie i wiele problemów. Są naukowcy i inżynierowie, którzy się śmieją z naiwnej wiary w możliwości AI. Są próby wymyślenia czegoś lepszego na innych zasadach, ale na razie chyba jeszcze nic nie wynaleźli.2 punkty
-
No właśnie. Odpowiedź AI to nie jest projekt a dalej założenia projektowe. Nie ma żadnego kluczowego obliczenia. Jaka ma być pojemność obudowy ? Może obudowa zamknięta lub jeszcze innego typu? Powierzchnia BR ? Częstotliwości podziału nie mówiąc już o konkretnych filtrach to realizujących ? Ten niby projekt tak jak bym czytał audiofilskie forum. To podobnie sensowne do tego gdyby zawodnicy Pucharu Świata szukali porad odnośnie techniki jazdy na naszym forum. Pomijając zerową przydatność projektową, są tam elementarne błędy merytoryczne. np, sugerowany głośnik wysokotonowy: Ai proponuje 25mm kopułkę berylową i jako sugerowany Mundorf AMT ( Air Motion Transformer ) to zupełnie inna technologia. Skrajnie inna. Nie ma nic wspólnego z berylem. Nie jest nawet głośnikiem kopułowym a odmianą wstęgowego. Głośnik wysokotonowy: Typ: 1-calowa (25 mm) kopułka berylowa dla wyjątkowej szczegółowości i rozszerzonego pasma. Pasmo: 4 kHz – 20 kHz (z możliwością rozszerzenia do 30 kHz dla formatów hi-res). Producent sugerowany: Mundorf AMT lub Scan-Speak Illuminator.2 punkty
-
Oj Piotruś .. nie pitol .. Chopok w środę czy Ruchacze w niedzielę?.. 😉2 punkty
-
Lasery mają (przynajmniej GS 2020/21) solidne krawędzie. To nie jest kwestią modelu dla wypo, bo takiego GS Stockli nie ma. Natomiast jeszcze więcej "mięsa" mają/miały Molitory, czyli narty wykonywane przez Stockli, dla sieci szwajcarskich sklepów. Na terenie Szwajcarii, te narty mają darmowy, dożywotni serwis.2 punkty
-
To tera mje stryjenka oczy otworzyła!!.. 😉 .... na sam ruch stopami moje 96mm reagują śmiechem.. 😉2 punkty
-
Kaspro z dziś. Śniegu dopadało, zimno jak cholera i nic nie widać. Gąsienicowa przewiana, Goryczka nie wiem, ale powinno być lepiej. Poniżej granicy lasu chyba też, bo wiatr zwiewa śnieg w doliny, ale może być jeszcze za mało. Nadal pada. Nartostradą w Gąsienicowej można do Nosalowej Przeł. Dalej z buta i z Kuźnic do ronda „da się”.2 punkty
-
Przy dobrej technice jazda po stromym czy płaskim to gancegal, "strome jest płaskie tylko pochylone"😄, dlatego wszystko jedno gdzie będziemy się uczyć, niemniej na mniej pochylonym płaskim uczyć się jest znacznie łatwiej, bo mamy więcej czasu na ewolucje. Natomiast umiejętność jazdy w różnych warunkach terenowych, śniegach itp. to kwestia objeżdżenia, trzeba po prostu dużo jeździć ale najpierw należy mieć dobrą bazę techniczną.2 punkty
-
Wszędzie się da i wszędzie jest radość z jazdy. Przedostatnia moja jazda była na zniszczonym podczas plusa stoku który wieczorem zaczął zamarzać tworząc koleiny i kalafiory. To nogi wykręcało, było niebezpieczne oprócz … objazdówki stromego na samej górze i paska przy siatkach do samego dołu. Cudo. Tłukłem kilka godzin zamknięty w moim małym autystycznym świecie ….2 punkty
-
a rankiem kolejnego dnia już tylko lampa i tak już do końca tygodnia parę zbliżeń 4- tysięczników widocznych z ośrodka Espace Killy jako ciekawostka od prawej Masyw Monte Rosa, Laskamm, Castor i Pollux Grand Combin Grandes Jorasses, Grań Rochefort i Ząb Giganta no i wszystkim znana Biała Góra2 punkty
-
Plug jest męczący na bardziej stromym. W takich warunkach u mnie musi iść w odstawkę. Ale poszerzanie pozycji z braku balansu, podpieranie się wewnętrzną idzie mi k… mać jak widać doskonale 🙂 . Cudów już nie będzie 😉2 punkty
-
Trochę mojej jazdy z ostatniego, wiosennego wypadu. Ześlizgi na rozgrzewkę, próby smigu, zabawy z carvingowym. Jak zawsze można się znęcać Jesli ktoś ma takie potrzeby.2 punkty
-
W Solden dopadało początkiem tygodnia około pół metra śniegu. Obecnie panują wspaniałe warunki, w środę na lodowcu był taki sztruks jakiego dawno nie było. W Ischgl nieco bardziej twardo, dziś od rana pełne słońce i warunki petarda. Opad śniegu był niezmiernie potrzebny, sądzę że do majówki ten śnieg w obu lokalizacjach przetrwa. Poniżej zdjęcia z Solden oraz obu Gurgli:2 punkty
-
Na pewno po pługu zostają pewne nawyki przez jakis czas. Zacząłem jeździć w czasach, gdy pług i wszelkie ewolucje z nim związane były dominujące w amatorskiej jeździe. Już pisałem, że mój ojciec, choć przejeździł wiele, nigdy nie nauczył się skrętu równoległego, został przy skręcie z oporu. Często, zwłaszcza u kobiet, zostaje taki mały płużek przy jeździe równoległej, vide moja siostra. Ale u zdecydowanej większości wszelkie zaszłości płużne 🙂 zostają wyeliminowane w krótkim czasie. A umiejętność przypłużenia, gdy trzeba, zostaje.1 punkt
-
Nie, to chyba nie ja 🙃 jak masz na myśli @Zaj ze skionline to nie - on jest mężczyzną 😁 ja występuję tu i tam tak samo. Dziwne @star-ku że nie pokojarzyłeś chyba że ja czegoś nie kumam.1 punkt
-
Zwłaszcza jak jest się spóźnionym na bramce,to ręką idzie w górę,by nadrobić i zacieśnić,Ligetemu to narty mogę nosić,ale to chyba dzieje się samoczynnie i ja też na tym zdjęciu słońce pokazuję 😁 (A i taki gruby,to ja nie jestem,tylko polar 100 pod spodem za duży i nieużywany stabilizator jeszcze za pazuchą)😀1 punkt
-
Fajne. Znaczy ta książka. Bo poległa to za wielkie słowo. My polegamy znacznie częściej, a jakoś sobie mniej lub gorzej w życiu radzimy. Ja z kotami kojarzę tylko Kota Filemona, dziwna to była bajka. Dragan kiedyś testował AI na takich łamigłówkach, staroć...1 punkt
-
No jak? Za oceanem gdzie zwykle pada śnieg narty typu am z rockerem przeważnie. https://www.rei.com/learn/expert-advice/ski-rocker-technology.html z moich nang pewno korzystam nie należycie, wiem, że pisać należy należycie cyt. Panowie piszcie swoje życie Proszę jednak nie bazgrać, proszę pisać należycie Oko ma świadomość, że pisać jest trudno Nie traktujcie jednak notatek jak gdyby były na brudno1 punkt
-
Jako fan heada musiałem kilka lat temu przyznać że gs sztekla jest najlepszy na jakim jeździłem i do dzisiaj tak zostało. Kupiłem nie ze względu na markę tylko super ceną za nowe narty (2200 zł) a ręczna robota sporo kosztuje,przy obecnej cenie nigdy bym nie kupił ale rozumiem politykę firmy która raczej nie narzeka na brak klientów. Ciekawy film jak powstają ich narty, 10 warstw aż się nie chce wierzyć.1 punkt
-
Tutaj też jest ciekawie: Jaką prędkość można osiągnąć na nartach, przy jeździe na wprost? Trasa pusta, wyratrakowana, bez zakrętów, z wypłaszczeniem na dole. Kolor trasy: czarny. Maksymalna prędkość, jaką można osiągnąć na nartach podczas jazdy na wprost po **czarnej, wyratrakowanej i pustej trasie z wypłaszczeniem na dole**, zależy od kilku kluczowych czynników. Oto realistyczne zakresy: ### **1. Średnie prędkości dla różnych poziomów jazdy** - **Narciarz rekreacyjny (zaawansowany):** **70–90 km/h** - **Doświadczony narciarz (ex-racer, mocna technika):** **90–110 km/h** - **Zawodowy narciarz (FIS, speed skiing):** **110–140+ km/h** ### **2. Czynniki wpływające na prędkość maksymalną** - **Długość i typ nart:** - Narty **GS/FIS (np. Stöckli Laser GS, 193 cm, R=30m)** – optymalne do osiągania **100–120 km/h**. - Narty **speed skiing (specjalne, >215 cm)** – mogą przekraczać **200 km/h**, ale wymagają specjalnej trasy. - **Kąt nachylenia trasy:** - **Czarna trasa** zwykle ma **>30° nachylenia** – im stromiej, tym łatwiej się rozpędzić. - Wypłaszczenie na dole spowalnia, ale pozwala osiągnąć **peak speed** przed hamowaniem. - **Warunki śniegowe:** - Twardy, zmrożony śnieg = lepsza przyczepność krawędzi i mniejsze tarcie. - Miękki śnieg = większe opory, mniejsza prędkość. - **Aerodynamika:** - Pozycja "tuck" (kucanie, minimalny opór powietrza) może zwiększyć prędkość nawet o **10–20 km/h**. - Luźna pozycja = większy opór = niższa prędkość. ### **3. Rekordowe prędkości vs. rzeczywistość** - **Rekord świata (speed skiing):** **255 km/h** (Ivan Origone, 2016) – ale na specjalnie przygotowanym zjeździe z kombinezonem redukującym opór. - **Normalne warunki (bez ekwipunku wyścigowego):** Nawet doświadczeni narciarze rzadko przekraczają **130–140 km/h** na zwykłych nartach. ### **4. Bezpieczeństwo** - Powyżej **80–90 km/h** upadek może skończyć się poważnymi kontuzjami (np. złamania, wstrząśnienie mózgu). - Wiązania powinny być ustawione na wyższy DIN, aby nie wypięły się przy wysokich prędkościach. - Zalecane są **kask i ochraniacze** (np. plecy, kręgosłup). ### **Podsumowanie** Na **czarnej, wyratrakowanej trasie** z dobrymi nartami (np. GS) i odpowiednią techniką: - **Średniozaawansowany:** **80–100 km/h** - **Zaawansowany/ex-racer:** **100–120 km/h** - **Zawodowiec (FIS):** **120–140 km/h** Jeśli chcesz spróbować takich prędkości, wybierz **zamkniętą trasę** (np. przed otwarciem stoku) i upewnij się, że masz odpowiedni sprzęt. 🚀🎿 **Czy testowałeś już takie prędkości?** Jeśli tak, podziel się doświadczeniami!1 punkt
-
RIP, ale jakim trzeba być debilem, żeby do zaolejonego układu pompować tlen ???? Nawet odpompować po próbie nie ma jak, bo pompa próżniowa też olejem smarowana...1 punkt
-
To dokładnie jak my dostajemy przez życie różne teksty i generujemy jakieś tam odpowiedzi, u nas to się nazywa doświadczeniem:-)1 punkt
-
Wszystko sprowadza się do jakości pytania. Jeżeli nie korzystamy z AI wytrenowanych w konkretnej czynności, to aby uzyskać w miarę satysfakcjonujący wynik musimy napisać dokładnie czego od AI oczekujemy, co zignorować, a co uwzględnić- chociażby powyższe pytania (plik w załączniku). Podkreślam- nie oceniam merytoryki bo się na tym nie znam, ale myślę że zrobił to i tak lepiej niż przeciętny człowiek, który nie zna się na głośnikach (na przykład ja). Dobrym testem byłoby np. Podanie jako przykładu konkretnego projektu/projektów i na tej podstawie zlecenie zaprojektowania nowego głośnika. Eksperymentując z zagadnieniami z mojej branży (medycyna) byłem zarówno pozytywnie jak i negatywnie zaskoczony przez Chata GPT/Groka- czasami na podstawie danych medycznych i wyników badań stawiały trafne diagnozy w trudnych przypadkach, a czasami wykładały się na prostych zagadnieniach. Specyfikacja Głośnika.docx1 punkt
-
1 punkt
-
Każdy model językowy potrzebuje odpowiedniego kontekstu do poprawnej i precyzyjnej odpowiedzi. Tak samo jak człowiek. Jeżeli pójdę do zakładu projektującego w/w głośniki z zapytaniem "panie daj mi głośnik taki, żeby dobrze grał", to odpowiedź także nie będzie precyzyjna. Po zadaniu Grokowi 3 deep search takiego pytania" Wykonaj projekt techniczny głośnika klasy premium custom. Głośnik będzie wykorzystywany w high endowym kinie domowym. Pomieszczenie ma wymiary 10x5m, wysokość sufitu 3m. Na ściany pokoju wykończone są wykończone panelami akustycznymi. Kino domowe przyszykowane dla 1-5 użytkowników. Jeżeli potrzebujesz dodatkowych informacji- dopytaj. Zależy mi na szczegółowym projekcie głośnika. Projekt ma być gotowy do wysyłki do firmy zajmującej się produkcją takich głośników." uzyskałem dosyć szczegółową odpowiedź (3 strony a4 łącznie z proponowanymi parametrami i modelami woofera, midrange, tweetera, obudowy, sieci krzyżowej i innych parametrów o których nie mam zielonego pojęcia. Jeżeli ktoś się na tym zna to zachęcam do przetestowania i podzielenia się wnioskami.1 punkt
-
Dlatego w szkołach baletowych na ścianach są lustra. Czasami patrzę na swój cień.1 punkt
-
Krawędzi masz więcej na tyle i dziobie - bo maszyna tam nie dojechała. Jesli jest spora różnica między tyłem/przodem a środkiem - to pewnie trochę ostrzona już narta była. Natomiast grubość krawędzi ogólnie - to kwestia podejścia firmy ile dają. Salomon/atomic zawsze koło 1,6mm, rossignol w sportowych dechach ok 1,5mm - a zwykle dechy allm czy allr - ok 2mm. Mnie to samego zdziwiło, ale na twardym lepiej mi się jechało na sportowej desce która miała 1,4-1,5mm niż na tej którą miała 2mm. A tu znowu można podyskutować o wpływie grubości krawędzi na elastyczność wzdłużną nart 😁😁1 punkt
-
Może jakiś admin wydzieli posty dotyczące dywagacji na temat kosztów produkcji oraz ChatGPT do innego działu? Jestem w stanie się z tym zgodzić. Na zdjęciu nowe narty Atomic Redster G9 2019/2020 (lewa strona) i Stöckli Laser GS 2020/2021 których jestem właścicielem. Laser GS kupiłem od studenta który chciał je sprzedać po jednej wizycie w Szczyrku (miał inną wizję narciarstwa i jeszcze inne narty na stanie a aktualnie potrzebna była mu kasa na Skitury). Ten z kolei kupił je chwilę wcześniej jako potestowe. Sam je oddawałem na ostrzenie i zapewne wcześniej też były. Mimo tego Stöckli mają więcej krawędzi z przodu i z tyłu - ewidentnie w tych miejscach są pogrubione. W pozostałej części jest podobna grubość co nowe Atomici. Do tego Laser GS z tyłu mają grubą blachę, natomiast Atomici jakieś cienkie tworzywo. Nie wygląda to za dobrze. Koniec końców te Atomici też zakupiłem, ponieważ trafiła się dobra cena a chciałem narty nieco dłuższe od posiadanych. Lasery mam 180 cm, w tym sezonie testowałem Atomici X9 i Q9 o długości nieco większej i te moje wydawały mi się jakieś przykrótkie po przesiadce (mam 190 cm wzrostu).1 punkt
-
Pisałem już wcześnie o tych ćwiczeniach, robienie ich bez kontroli ze strony dobrego, wybitnego🙃 instruktora jest bardzo ryzykowne, my na nartach czasami a nawet często mamy bardzo iluzoryczne odczucia co tak naprawdę dzieje się z naszym ciałem i jak to wygląda z zewnątrz. Pamiętam taki przypadek, kiedy kursant miał problem z nadmiernym łamaniem się w biodrach, no kłaniał się w pas, więc kazano mu jechać mu zupełnie ale to zupełnie trzymając pionowy tułów, wiecie o ile się podniósł, może o 3 stopnie😄, dodatkowo stwierdziwszy, że "on tak wyprostowany jak struna jeździł nie będzie", oczywiście dalej był karykaturalnie pochylony.1 punkt
-
1 punkt
-
1 punkt
-
Ja nie dworuję sobie z wyniku Habdasa. Mnie zdumiewa fakt, że PZN planując imprezę rangi mistrzowskiej w dniach 01 i 02 kwietnia, nie zaplanował żadnej rezerwy czasowej. Osobie odpowiedzialnej za całość kończy się kontrakt w dniu 02 kwietnia, nie ma ekipy do rozstawienia banerów i innych pneumatyków (tu wystarczyłby jeden telefon do mojej osoby i ta ekipa by była).1 punkt
-
Cześć Bardzo słuszna uwaga, korespondująca a ekonomią jazdy. Jazda wyższa umożliwia szybszą reakcję kompensującą, czy też w ogóle jakąkolwiek reakcję - jak skompensujesz garb jak jesteś już nisko? Jazda wyższa to mniejsze napięcie mięśni w więc większa miękkość. Jazda wyższa to większa swoboda i zakres ruchów. Pozdro1 punkt
-
Wszyscy "starzy" zaczynali od pługu. Ja też. Zresztą pług sam w sobie ma swoją użyteczność a czasem "ratuje życie". 🙂 Moje pierwsze skręty były wykonane z pługu. I co? Gdy się nauczyłem jazdy równoległej pług poszedł w odstawkę. I u wielu innych też. Żadnych pozostałości.1 punkt
-
Akurat początek skrętu masz poprawny, unoszenie wewnętrznej jest najmniejszym problemem albo raczej nie jest nim w ogóle. Problemy pojawiają się później, jesteś wręcz podręcznikowym przykładem jazdy na wewnętrznej narcie, nie dosłownie bo zewnętrznej też używasz ale proporcja jest zachwiana, nie jest w tym nic złego, tak też robią miliony i nic się nie dzieje. objawami są: 1 głębokie wewnętrzne przekonanie, że całkowicie stoisz na narcie zewnętrznej😏 2 rotacja bioder 3 odchylenie 4 rozbieżność przodów nart 5 nie używanie kijków Jedno wynika z drugiego to nie są niezależne byty, w pierwszej kolejność zwróć uwagę na rotacje. W uproszczeniu pisząc, nasza masa jest skupiona w zadzie, jeżeli teraz wystawisz tenże zad do wewnątrz skrętu, to zawsze wypadkowa wektorów, będzie zbyt mocno celować na wewnętrzną nartę a siła odśrodkowa nic nie pomoże. To tyle pokrótce, resztę sam sobie rozkminiaj, bo to fajna zabawa🙂 Powyżej ktoś zapodał dobre ćwiczenie z powłóczeniem kijków po śniegu, ćwiczenie nie tyle służy do likwidacji odchylenia, tylko właśnie pozbycia się nadmiernego rotowania, chociaż jedno jak pisałem jedno wynika z drugiego, niemniej robienie tego samopas bez pilnego, rozumnego instruktora może doprowadzić do kuriozalnych wyników😀 Jedno1 punkt
-
Oczywiście czystym skrętem ciętym nie da się wszędzie pojechać, ale to jest naturalny sposób jazdy na nartach, wykorzystujący ich charakterystykę. Zaczynając od pługu bardzo łatwo zablokować się w siedzeniu na tyłach nart. Fajnie opisane jest to tutaj wraz z całą metodyką nauki od zera: https://allegro.pl/oferta/nauka-jazdy-na-nartach-w-xxi-wieku-ski-21-17325686465 Nie wiem jak uczyłby mój kanadyjski intruktor. Spytam go. Na razie jestem w Dolinie 5 Stawów Polskich 🙂1 punkt
-
Dobrze wykonany skręt cięty nie jest łatwy. Zgoda. Właśnie wstawiłem niezły filmik apropos. Ale co proponujesz? Zaczynać od skrętu ciętego pomijając żmudne pługi, ześlizgi, NW? Przeciez taki ktoś z podstawami skrętu ciętego, ale bez ww. podstaw, zabije się (lub zabije innych 🙂) na nieco stromszym, wąskim zmuldzonym stoczku. Nie da się tych podstaw pominąć, bo można krzywdę innemu zrobić. Zresztą taki NW w wielu sytuacjach jest niezbędny. Ciętym skrętem nie pojedzisz w pewnych warunkach. Mam wiele zastrzeżeń do aktualnego programu, dziwię się, że na nieco wyższym etapie nie uczy się skrętów z odciążenia zewnętrznej nogi i tzw. niskiego przejścia. Ale wiem, że ww. podstaw nie powinno się zaniechać.1 punkt
-
Pytanie do ChatGPT: To było tak. Bociana dziobał szpak. Potem były jeszcze dwie takie zmiany. Ile razy szpak był dziobany. Odpowiedź: Z opisu wynika, że szpak był dziobany przez bociana, a potem były jeszcze dwie zmiany. Jeśli przyjmiemy, że każda zmiana oznacza, że szpak był dziobany przez bociana, to szpak był dziobany: Raz przez bociana Drugi raz podczas drugiej zmiany Trzeci raz podczas trzeciej zmiany Zatem szpak był dziobany 3 razy. To chyba na dziś bardziej sztuczne niż inteligentne Zupełnie poważnie to myślę, że za jakiś czas Ai będzie przydatnym i powszechnie używanym narzędziem. Dziś zupełnie niepotrzebnie robi się z niedojrzałej technologii sensację która zrobi wszystko. Ile razy spróbowałem przy jej pomocy osiągnąć jakiś cel w mojej pracy to kończyło się poziomem przedszkolaka. ( wielu przepraszam bo to może ich obrażać) Na wszystkich płaszczyznach projektowania wzornictwa to się nie sprawdza. Wychodzi najzwyklejszy KICZ. Żaden, nawet najmniej zdolny projektant nie chciał by się pod tym podpisywać. Bezrefleksyjne połączenie np. przodu Volvo 240 z tyłem porsche 911 nie jest designem a totalnym bezguściem połączonym z zerowym sensem użytkowym. Na dziś ta niby inteligencja niestety tak działa. Oczywiście sprawdza się tam gdzie ma przewagę na człowiekiem w pamięci i ilości obliczeń jakie może szybko przeprowadzić ale to dalej NIE inteligencja.1 punkt
-
Albo chatGPT wyszukał odpowiedź na forum frankowym, bo kancelaria prowadzi takie dla swoich kientów, którzy są w sporze zbiorowym z bankiem i tu równeż zamieszcza dla nich porady pro publico bono. Zalogowanie się do takiego forum dla AI nie powinno stanowić problemu.1 punkt
-
1 punkt
-
Kolejny udany wyjazd do Tyrolu za nami. Rewelacyjna pięciodniówka: 3 dni na lodowcach w Solden, 2 dni w Hochgurgl. Pogoda dopisała - 4 dni słońca i jeden bardziej mroźny i śnieżny dzień. Wspaniała 18-osobowa ekipa, perfekcyjna organizacja jaro323, wypaśne warunki mieszkaniowe z sauną, pod nosem termy Aqua Dome w Langenfeld, integracja z ekipą gajowy01 + możliwość szkolenia u niego - czego chcieć więcej? Załączone miniatury1 punkt