Jump to content

Materiały szkoleniowe


Adam ..DUCH
 Share

Recommended Posts

Ten temat to powiem szczerze ukłon w stronę Naszych umiłowanych w duchu narciarskim poczatkujących adeptów tej trudnej sztuki. Mamy wiele wątków dotyczących jazdy najlepszych na świecie narciarzy i demonstratorów, mamy wielu fachowców (bez szydery) w zakresie doboru sprzętu, mamy dyskusje rozkminiające na atomy techniczne aspekty jazdy (czasami kompletnie niezrozumiałe dla osób poczatkujących ale nie mamy prostych materiałów szkoleniowych. Tak więc jak na wstępie zapraszam do zamieszczania linków:

 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

1 minutę temu, Gabrik napisał:

Świetny temat! A co do filmiku Adama " co Ci się tak nogi rozjeżdżają?" Myślałem, że pęknę ze śmiechu...to także mój podstawowy błąd obecnie🤣🤣🤣

Odciążanie/podnoszenie wewnetrznej i waskie stanie. Nic mi sie juz nie rozjezdza. No chyba ze stane na wewnetrznej... 😄

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Adam ..DUCH said:

Ten temat to powiem szczerze ukłon w stronę Naszych umiłowanych w duchu narciarskim poczatkujących adeptów tej trudnej sztuki. Mamy wiele wątków dotyczących jazdy najlepszych na świecie narciarzy i demonstratorów, mamy wielu fachowców (bez szydery) w zakresie doboru sprzętu, mamy dyskusje rozkminiające na atomy techniczne aspekty jazdy (czasami kompletnie niezrozumiałe dla osób poczatkujących ale nie mamy prostych materiałów szkoleniowych. Tak więc jak na wstępie zapraszam do zamieszczania linków:

 

Bardzo fajna inicjatywa 🙂 

Jedyna wartościowa wg mnie seria w języku polskim, na jaką natrafiłem na youtube, zaczyna się następującym filmem:
https://www.youtube.com/watch?v=UkbS21ipzss

 

3 hours ago, Adam ..DUCH said:

Dwa bardzo ważne ćwiczenia. Skręt z poszerzenia kątowego rozwinięty do śmigu oraz dociążenie poprzez odciążenie. W przypadku tego drugiego proszę zwrócić uwagę na moment w którym następuje przeniesienie ciężaru ciała.

 

Może nie do końca rozumiem termin "początkujących adpetów", ale analizę materiału video zostawiłbym jednak zaawansowanym. Jeżeli materiał miałby być adresowany do osób, które ja rozumiem jako początkujących, to powinien być jednak opatrzony solidnym komentarzem. Przede wszystkim powinno być sprecyzowane, co jest tylko elementem ćwiczenia, a co jest elementem techniki docelowej. Ja np po obejrzeniu Twojego materiału zastanawiam się np czy docelowo powienienem odciążać tylko ruchem w górę, czy też jeszcze lekko włożyć kolano w nowy zakręt. Drugie pytanie jakie mi się nasuwa to czy finalny śmig jest bardziej podobny do Tip Tap czy do Dolphin turns.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

55 minut temu, netmare napisał:

Bardzo fajna inicjatywa 🙂 

Może nie do końca rozumiem termin "początkujących adpetów", ale analizę materiału video zostawiłbym jednak zaawansowanym. Jeżeli materiał miałby być adresowany do osób, które ja rozumiem jako początkujących, to powinien być jednak opatrzony solidnym komentarzem. Przede wszystkim powinno być sprecyzowane, co jest tylko elementem ćwiczenia, a co jest elementem techniki docelowej. Ja np po obejrzeniu Twojego materiału zastanawiam się np czy docelowo powienienem odciążać tylko ruchem w górę, czy też jeszcze lekko włożyć kolano w nowy zakręt. Drugie pytanie jakie mi się nasuwa to czy finalny śmig jest bardziej podobny do Tip Tap czy do Dolphin turns.

Dziękuję......Moim zamierzeniem nie jest wywoływanie kolejnej specjalistycznej dyskusji dlatego też nie będę wychodził przed orkiestrę i kusił się na komentarze do filmów no chyba że pojawi się pytanie. Odciążenie realizujemy poprzez uniesienie sylwetki i blokadę tego ruchu w dogodnym dla nas momencie a w tej zaawansowanej wersji łączymy to z przekrawedziowaniem - czyli odciążając także "wkładamy kolana" (jak ja nie lubie tego zlepku) w kierunku przyszłego skrętu. Finalny śmig bazowy przypomina bardziej Tip Tap - w użytym określeniu miałem na myśli bardziej "serię krótkich skrętów"

Link to comment
Share on other sites

Adamie, że swoich doświadczeń wiem że taki "smig z oporu gorną" prowadzi do skrętu na 2 tempa, czyli ślepej uliczki postepu. Pamietam, ze sporo czasu kosztowało mnie pozbycie się tej maniery. To, że było to > 50lat temu niewiele chyba zmienia.... Chyba ze jestem przeczulony..... 😉

Link to comment
Share on other sites

1 minutę temu, mig napisał:

Adamie, że swoich doświadczeń wiem że taki "smig z oporu gorną" prowadzi do skrętu na 2 tempa, czyli ślepej uliczki postepu. Pamietam, ze sporo czasu kosztowało mnie pozbycie się tej maniery. To, że było to > 50lat temu niewiele chyba zmienia.... Chyba ze jestem przeczulony..... 😉

Między przypomina a jest ----jest duża różnica - oczywiście że prezentując śmig bazowy nie można jechać na dwa tempa( kurcze jedno nieopatrzne stwierdzenia a taki bałagan).

Link to comment
Share on other sites

9 godzin temu, nikon255 napisał:

jak ogladam to szybkie tiptap to w glowie wyswietla mi sie error 😂 to sie tak szybko dzieje ze nie potrafilbym nawet tego nasladowac.

Możesz ustawić prędkość odtwarzania  w ustawieniach pod filmem.  Adam dobry temat. pozdrawiam.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takie proste.......a takie trudne......tym razem odciążenie - UWAGA - ćwiczenia kontrastowe.....Kiedy się za to zabierzecie pamiętajcie że samo prowadzenie nart nie jest istotne (co widać na filmie - jest pewna nieporadność wynikająca z faktu iż instruktorzy dysponują GS-ami). Odciążamy w górę i do przodu:

 

Link to comment
Share on other sites

18 minut temu, Adam ..DUCH napisał:

Takie proste.......a takie trudne......tym razem odciążenie - UWAGA - ćwiczenia kontrastowe.....Kiedy się za to zabierzecie pamiętajcie że samo prowadzenie nart nie jest istotne (co widać na filmie - jest pewna nieporadność wynikająca z faktu iż instruktorzy dysponują GS-ami). Odciążamy w górę i do przodu:

 

Jakie to szczęście, ze względu na wiek że "panimajem po ruskie oczeń haraszo" 🙂 

Ale materiał dobry.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

2 minuty temu, Marcos73 napisał:

Jakie to szczęście, ze względu na wiek że "panimajem po ruskie oczeń haraszo" 🙂 

Ale materiał dobry.

Nie po to kiblowałem z ruskiego w 3 liceum aby teraz nie "panimajesz". Ze słuchu " Wielikaja aktriabska rewalucija praizaszła w pietragrodzie.........." 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Łuki płużne - i generalnie to co dalej oglądajcie tylko dla czystej przyjemności. Jak niektórzy z Was wiedzą w łukach płużnych impulsem skrętnym jest obciążenie kątowo ustawionej i zakrawędziowanej narty - czyli robimy pizzę i gibamy raz w lewo raz w prawo, im krótsza narta i bardziej taliowana tym łatwiej a tu zonk.....demonstrator na przyzwoicie długiej narcie kręci niemalże w miejscu a kręci dlatego że wykonuje "aktywne łuki płużne". Instruktor nie dość że obciąża zakrawędziowaną nartę to jeszcze stosuje niewielką rotację stopy i wyraźne dociążenie w formacie NW. W nawiązaniu do wcześniejszego materiału proszę zwrócić uwagę na sposób odciążenia - do przodu. miłego oglądania:

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jak powiedział mędrzec " Co Cię obchodzi wewnętrzna jak nie panujesz nad zewnętrzną". Z praktyki.....kiedy mój brat na kursie instruktorskim dzień przed egzaminem złamał nogę zapytał prowadzącego o egzamin - "co teraz". IW odparł - Panie Tomku kto jak kto ale Pan winien wiedzieć że do jazdy wystarczy jedna narta.........zapraszam jutro na egzamin......W tym kontekście i tłumaczeniu na "ludzki" ....jazda na narcie zewnętrznej skrętu jest podstawą wyszkolenia - to ma być jak oddech, jak otwarcie piwa po robocie - nie myślimy to robi się samo, dopiero wtedy możemy myśleć o wszystkim innym. Miękka, wyważona, stabilna, dająca komfort jazda na jednej - zewnętrznej skrętu narcie robi robotę i dopiero wtedy możemy myśleć o wszystkim innym. Dlaczego owo bardzo proste ćwiczenie jest takie fajne, bo: może je wykonywać osoba na każdym stopniu zaawansowania, można je wykonywać byle jak (może troszkę przesadziłam) Czego uczy: balansu jazdy na zewnętrznej, czucia siły bezwładności, podświadomego nacisku do przodu, jazdy równoległej:

  Na co pragnę zwrócić uwagę: sylwetka kontr rotacyjna - przyśpieszająca przekrawędziowanie, symetryczne odciążenie sygnalizowane obustronnym jednoczesnym zabiciem kijka, silny nacisk na cholewkę buta podkreślonym (druga z zawodniczek) skierowaniem dziobów do podłoża, odciążenie do przodu co skutkuje intensywnym naciskiem na dzioby nart w początkowej fazie sterowania.

Porada dla rodziców - jesteście wnerwieni że pociechy od kilku lat tylko pizza pizza - każcie jeździć na jednej narcie najpierw tylko w trawersie i na moment, potem coraz dłużej i dłużej, zaraz po przekroczeniu linii spadku stoku potem w linii a na końcu przed linią - pokażcie im jak jeździ super dziewczyna z szelkami  

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

46 minut temu, Maciej S napisał:

Napisz tak: Inicjacja skrętu wewnętrzną nogą 🙂

Tak dalekich wniosków bym nie wysuwał ale faktycznie docelowo będzie łatwiej zastosować ten sposób inicjacji. Samo ćwiczenie bezpośrednio do tego nie prowadzi. Pamiętajmy, iż jest ono w zakresie przeskakiwania z nogi na nogę kontrastowe.

Link to comment
Share on other sites

Tu przy okazji też widać, że przekrawędziowanie następuje w zasadzie w trakcie jazdy po trawersje jeszcze w przeciwną stronę. To nadal mi tak sobie wychodzi, a przez to mam tendencje do zrywania skrętu. O ile pamiętam, to trudno jechać w ten sposób bez dociskania cholewki, samo się tak ustawia przy jeździe na jednej narcie.  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 minuty temu, Chertan napisał:

Tu przy okazji też widać, że przekrawędziowanie następuje w zasadzie w trakcie jazdy po trawersje jeszcze w przeciwną stronę. To nadal mi tak sobie wychodzi, a przez to mam tendencje do zrywania skrętu. O ile pamiętam, to trudno jechać w ten sposób bez dociskania cholewki, samo się tak ustawia przy jeździe na jednej narcie.  

Trzymajmy się kolejności (metodyki), a dane nam będzie....Tu było wiele dyskusji i negacji inicjacji wewn. itp. Zwał jak zwał, wszyscy tytani narciarstwa "free skiing" i zapewne nie tylko, wykonują przekrawędziowanie w końcówce skrętu czyli na nodze wewn. która staje się zewnętrzną kolejnego skrętu. Czasami jak złapią super flow, robią to wręcz w powietrzu. HH nazywa to wprost zginaniem nogi zewnętrznej w celu "zdjęcia" z niej ciężaru....ale zostawmy to wszystko, zaufajmy Duchowi i do wszystkiego dojdziemy i będziemy czynić podświadomie. Inaczej to łamiemy sobie jako początkujący głowę sporami jeżdżących długo (ciut lepiej czy ciut słabiej) i mamy tylko większy galimatias pod kaskiem, bo zastanawiamy się finalnie za dużo co i gdzie wykonać i kto do jasnej Anielki ma rację. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...