Skocz do zawartości

Dlaczego nie podnosimy się w skręcie - nowy filmik Morgana


a_senior

Rekomendowane odpowiedzi

Dobry film dla zrozumienia mechaniki równowagi i inicjacji skrętu.
Bardzo pomocny dla początkujących narciarzy, którzy zaślepieni jak najszybszym i za wszelka cenę opanowaniem skrętu , pomijają fundament narciarstwa jakim jest równowaga. Widoczne bardzo dobrze w późniejszej fazie jak po zakupie swoich wymarzonych slalomek WC, jeżdżą na granicy rozsądku bo jak inaczej można jeździć jak się ma takie szybkie narty. Tylko szybko. Ale to nie znaczy dobrze technicznie.

Większość, domyśla się co to jest pozycja NW, NWN, ale mniej wtajemniczeni mogą to zinterpretować w zły sposób. Ja się tylko domyślam, ze mówimy o zaczęciu skrętu, Nisko-Wysoko( faza sterownia), a później znowu nisko. Proste, prostujemy się albo zginamy. Problem polega na tym, jak?
Wyjaśnia to dobrze Morgan, pokazując jak ważne jest być w pozycji bazowej przed rozpoczęciem skrętu.
Ramiona nad palcami stop, dobra równowaga przód / tył. Tutaj według mnie mógł poświecić więcej czasu i pokazać co i jak idzie do góry, pozycja NW. Co się skręca, co się prostuje a co pozostaje.

Jest to bardzo widoczne na jego filmie, 3:44 i później . Mówiąc o wyjściu w górę, nie prostujemy naszego stawu biodrowego ale unosimy nasz COM w górę. Staw biodrowy jest cały czas zgięty jak zawias a prostujemy nasze nogi. Widoczne jest bardzo dobrze na filmie z F. Brignone, widzimy jak COM pracuje góra/dół a w tym samym czasie jej ramiona i głowa pozostają prawie w tej samej pozycji a staw biodrowy jest zawsze zgięty.

Nasz COM jest nisko jak jesteśmy na krawędzi a wysoko jak narty są na płasko, przed rozpoczęciem nowego skrętu.

Do naszego autora tematu.

Piszesz powyżej o inicjacji z nogi wewnętrznej.

Zobacz niż filmie Morgana, 3:44 i później jak pokazuje poprawny skręt z pozycją bazowa. Nie zaczyna on nowego skrętu noga wewnętrzna. Wręcz przeciwnie, pierwszy Jego ruch to postawienie stopy nowej zewnętrznej a dopiero później wewnętrznej .

Pozdrowienia

Wrzucam krótkie video na potwierdzenie mojego wpisu. Widać tam jak moje biodra są cały czas zgięte a nogi się prostują bądź uginają.

Załączone pliki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 699
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Dobry film dla zrozumienia mechaniki równowagi i inicjacji skrętu.
Bardzo pomocny dla początkujących narciarzy, którzy zaślepieni jak najszybszym i za wszelka cenę opanowaniem skrętu , pomijają fundament narciarstwa jakim jest równowaga. Widoczne bardzo dobrze w późniejszej fazie jak po zakupie swoich wymarzonych slalomek WC, jeżdżą na granicy rozsądku bo jak inaczej można jeździć jak się ma takie szybkie narty. Tylko szybko. Ale to nie znaczy dobrze technicznie.

Większość, domyśla się co to jest pozycja NW, NWN, ale mniej wtajemniczeni mogą to zinterpretować w zły sposób. Ja się tylko domyślam, ze mówimy o zaczęciu skrętu, Nisko-Wysoko( faza sterownia), a później znowu nisko. Proste, prostujemy się albo zginamy. Problem polega na tym, jak?
Wyjaśnia to dobrze Morgan, pokazując jak ważne jest być w pozycji bazowej przed rozpoczęciem skrętu.
Ramiona nad palcami stop, dobra równowaga przód / tył. Tutaj według mnie mógł poświecić więcej czasu i pokazać co i jak idzie do góry, pozycja NW. Co się skręca, co się prostuje a co pozostaje.

Jest to bardzo widoczne na jego filmie, 3:44 i później . Mówiąc o wyjściu w górę, nie prostujemy naszego stawu biodrowego ale unosimy nasz COM w górę. Staw biodrowy jest cały czas zgięty jak zawias a prostujemy nasze nogi. Widoczne jest bardzo dobrze na filmie z F. Brignone, widzimy jak COM pracuje góra/dół a w tym samym czasie jej ramiona i głowa pozostają prawie w tej samej pozycji a staw biodrowy jest zawsze zgięty.

Nasz COM jest nisko jak jesteśmy na krawędzi a wysoko jak narty są na płasko, przed rozpoczęciem nowego skrętu.

Do naszego autora tematu.

Piszesz powyżej o inicjacji z nogi wewnętrznej.

Zobacz niż filmie Morgana, 3:44 i później jak pokazuje poprawny skręt z pozycją bazowa. Nie zaczyna on nowego skrętu noga wewnętrzna. Wręcz przeciwnie, pierwszy Jego ruch to postawienie stopy nowej zewnętrznej a dopiero później wewnętrznej .

Pozdrowienia

Wrzucam krótkie video na potwierdzenie mojego wpisu. Widać tam jak moje biodra są cały czas zgięte a nogi się prostują bądź uginają.

Cześć

W polskiej nomenklaturze mówi się o inicjacji skrętu lub fazie zapoczątkowania - to co nazwałeś zaczęciem.

Druga sprawa to użycie przez Ciebie określenia: wyjście w górę, które z założenia jest ruchem dynamicznym a więc odciążającym w odróżnieniu od podwyższenia pozycji, które jest powolne a więc dociążające - można sobie to sprawdzić na wadze.

Fajnie, że odezwał się kolejny "nieteoretyk" oprócz Adama.

Pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zobacz niż filmie Morgana, 3:44 i później jak pokazuje poprawny skręt z pozycją bazowa. Nie zaczyna on nowego skrętu noga wewnętrzna. Wręcz przeciwnie, pierwszy Jego ruch to postawienie stopy nowej zewnętrznej a dopiero później wewnętrznej .

 

 

Poszło na priv.

 

Masz racje z otwieraniem stawów, szczególnie biodrowego. Tytuł płatnego odcinka Morgana, w którym o tym mówi brzmi: "Dlaczego tylko lekko podnosimy się miedzy skrętami". W oryginale - "Pourquoi se redresser au lieu de se relever entre les virages".

Tłumaczenie nie jest dobre, ale lepiej nie potrafię. Istota przekazu jest właśnie to, co piszesz. Nie prostujemy się miedzy skrętami. Tułów chodzi między pozycja nisko i bazową.

 

Odnośnie inicjacji z nogi wewnętrznej. Może i Morgan się myli, ale tak właśnie uważa i tak szkoli.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mietek jak zwykle w samo sedno. Kluczem do zrozumienia czym jest NW jest ogarnięcie związanej z nim dynamiki, koordynacji ruchowej, schematu ruchowego oraz sił jakie powstają w trakcie wykonywania ewolucji związanych z odciążeniem górnym. Poniżej zamieszczę zdjęcie Morgana które chyba najostrzej tłumaczy jego błąd myślowy w tkacie zestawiania NW z kompensacją:

Morgan.jpg

Zanim przejdę do sedna kilka słów o siłach - jest to bardzo fajnie i obrazowo przedstawione w PN PZN (rozdział technika - tak tak przepraszam się z tą pozycją literacką). Otóż narciarka ważąca ok 50kg (w dużym uproszczeniu) w końcowej fazie sterowania będąc w pozycji N wywiera nacisk na podłoże o wartości ok 50 kg, rozpoczynając odciążenie wartość ta wzrasta do ok 80 kg (to jest ten moment w którym niedoświadczonym narciarzom zrywa krawędź i zostaje wymuszony skręt z odbicia). W momencie osiągnięcia zamierzonej pozycji W wartość nacisku chwilowo maleje do 15 kg. I to jest ten moment w którym inicjujemy skręt (rotacja pięt lub zmiana krawędzi) Przeciągnięcie tej "chwili" powoduje znaczne utrudnienie inicjacji i ogromny niekontrolowany przyrost prędkości (kilka metrów ładujemy w linii spadku stoku i to jest z kolei ten moment w którym narciarze nie potrafią "złapać krawędzi").

Aby uniknąć powyższych kłopotów wystarczy trzymać się prostej zasady "przekraczanie linii spadku stoku wykonujemy zawsze w fazie sterowania" wówczas być może NW nie będzie prawidło wykonane ale jazda będzie kontrolowana. Tu kłania się "zegar" fredowskiego - uczmy się umiejętności skrętów w przedziale 9-3 a kompensacja w skrętach 11-1 przyjdzie sama (po prostu nie będzie czasu na NW)

Morgan prawidłowo zinterpretował powyższe zjawisko (jak widać linie spadku stoku przekracza będąc w pozycji W) natomiast nieprawidłowo odnosi to do "wad" ewolucji związanych z NW.

Piotrek znowu uraczył Nas  piękna jazdą ale powinien wiedzieć że jak nie mamy nic twardego pod nartami to nie ma co kombinować z NW tylko "dać się wynieść na powierzchnię" w kompensacji zwłaszcza jak się ma 65 pod butem ;)  :D  

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poszło na priv.

 

Masz racje z otwieraniem stawów, szczególnie biodrowego. Tytuł płatnego odcinka Morgana, w którym o tym mówi brzmi: "Dlaczego tylko lekko podnosimy się miedzy skrętami". W oryginale - "Pourquoi se redresser au lieu de se relever entre les virages".

Tłumaczenie nie jest dobre, ale lepiej nie potrafię. Istota przekazu jest właśnie to, co piszesz. Nie prostujemy się miedzy skrętami. Tułów chodzi między pozycja nisko i bazową.

 

Odnośnie inicjacji z nogi wewnętrznej. Może i Morgan się myli, ale tak właśnie uważa i tak szkoli.

A kto, która szkoła twierdzi/twierdziła, że między skrętami się prostujemy???

Tam ma być impuls odciążeniowy wywołany ruchem w górę (oczywiście może być inny ale o tym mówimy) i cały cymes od zawsze aby był on jak najkrótszy, zrobiony z dobrą synchronizacją (bo jak jej nie ma to jest/musi być długi). Przerysowanie, o którym piszesz polegające na wyprostowaniu sylwetki to zamierzony efekt szkoleniowy a nie docelowy.

Pozdrowienia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Większość, domyśla się co to jest pozycja NW, NWN, ale mniej wtajemniczeni mogą to zinterpretować w zły sposób. Ja się tylko domyślam, ze mówimy o zaczęciu skrętu, Nisko-Wysoko( faza sterownia), a później znowu nisko. Proste, prostujemy się albo zginamy. Problem polega na tym, jak?
Wyjaśnia to dobrze Morgan, pokazując jak ważne jest być w pozycji bazowej przed rozpoczęciem skrętu.
Ramiona nad palcami stop, dobra równowaga przód / tył. Tutaj według mnie mógł poświecić więcej czasu i pokazać co i jak idzie do góry, pozycja NW. Co się skręca, co się prostuje a co pozostaje.
 

No i widzisz Piotrek z tym właśnie jest największy problem i dlatego prowadząc te nasze rozważania należy precyzyjnie uściślać "co rozumiem pod pojęciem NW".

W tym kontekście i na podstawie twojego filmu zadaję ci pytanie: Czy jadąc stosowałeś NW ????

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i widzisz Piotrek z tym właśnie jest największy problem i dlatego prowadząc te nasze rozważania należy precyzyjnie uściślać "co rozumiem pod pojęciem NW".

W tym kontekście i na podstawie twojego filmu zadaję ci pytanie: Czy jadąc stosowałeś NW ????

Poszedł w górę jak diabeł :lol:  jeszcze w dodatku  trochę się wyprostował w biodrach, czasami wyprost w biodrach jest

konieczny w wyjątkowych sytuacjach.

 

smok.PNG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć

Adamie co tak stoisz jak posąg? Przecież ma idealne warunki do jazdy: śnieg jest, stok pusty... czyżby kłopoty z chodzeniem po górę oczywiste dla czynnych instruktorów. ;)

Pozdrowienia

Rachunek ekonomiczny Panie Kolego rachunek???........Czasy kiedy jeździło się do bólu skończyły się bezpowrotnie. Jak sam widzisz śniegu pełno a ON był nieczynny od prawie 2 miesięcy.......Jeżeli nie oglądałeś przez YT to dla informacji początek maja 2018

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Andrzej - dziekuje.

na E-bike nie wsiade, z zasady.....

 

nei mam zamiaru ponosic takich kosztow eksploatacji - wlasnie koledze sie rozwalil silnik po ok 500 h pracy - naprawa  bedzie droga, ojh droga

nei odzywam sie za czesto, bo uzywam zycia oraz, co niestety zajmuje duzo czasu, pracuje.

Wlasnei  wrocilismy z wyjazdu do Snowshoe - mieszanka DH I backcountry mtbk. na backcountry udalo mi sie znowu poleciec przez kierownice I troche lokiec dostal. Swietna trasa z gory na sam dol......

 

Porowerach troche towarzyskiego udzielania sie... Odwiedzilismy tez moja prywatna, naturalna strzelnice - w srodku borow I lasow 20 km od jblizszej ucywilizowanej drogi - sobie troche pocwiczylismy strzelanie

slowem - czas leci jak szalony - do sezonu narciarskiego mi sie nie spieszy, bo mam co robic - ale odCorki, ktora sie przeprowadzila do Salt Lake City dowiedzialem sie, ze  tam w gorach juz spadl pierwszy snieg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobry film dla zrozumienia mechaniki równowagi i inicjacji skrętu.
Bardzo pomocny dla początkujących narciarzy, którzy zaślepieni jak najszybszym i za wszelka cenę opanowaniem skrętu , pomijają fundament narciarstwa jakim jest równowaga. Widoczne bardzo dobrze w późniejszej fazie jak po zakupie swoich wymarzonych slalomek WC, jeżdżą na granicy rozsądku bo jak inaczej można jeździć jak się ma takie szybkie narty. Tylko szybko. Ale to nie znaczy dobrze technicznie.

Większość, domyśla się co to jest pozycja NW, NWN, ale mniej wtajemniczeni mogą to zinterpretować w zły sposób. Ja się tylko domyślam, ze mówimy o zaczęciu skrętu, Nisko-Wysoko( faza sterownia), a później znowu nisko. Proste, prostujemy się albo zginamy. Problem polega na tym, jak?
Wyjaśnia to dobrze Morgan, pokazując jak ważne jest być w pozycji bazowej przed rozpoczęciem skrętu.
Ramiona nad palcami stop, dobra równowaga przód / tył. Tutaj według mnie mógł poświecić więcej czasu i pokazać co i jak idzie do góry, pozycja NW. Co się skręca, co się prostuje a co pozostaje.

Jest to bardzo widoczne na jego filmie, 3:44 i później . Mówiąc o wyjściu w górę, nie prostujemy naszego stawu biodrowego ale unosimy nasz COM w górę. Staw biodrowy jest cały czas zgięty jak zawias a prostujemy nasze nogi. Widoczne jest bardzo dobrze na filmie z F. Brignone, widzimy jak COM pracuje góra/dół a w tym samym czasie jej ramiona i głowa pozostają prawie w tej samej pozycji a staw biodrowy jest zawsze zgięty.

Nasz COM jest nisko jak jesteśmy na krawędzi a wysoko jak narty są na płasko, przed rozpoczęciem nowego skrętu.

Do naszego autora tematu.

Piszesz powyżej o inicjacji z nogi wewnętrznej.

Zobacz niż filmie Morgana, 3:44 i później jak pokazuje poprawny skręt z pozycją bazowa. Nie zaczyna on nowego skrętu noga wewnętrzna. Wręcz przeciwnie, pierwszy Jego ruch to postawienie stopy nowej zewnętrznej a dopiero później wewnętrznej .

Pozdrowienia

Wrzucam krótkie video na potwierdzenie mojego wpisu. Widać tam jak moje biodra są cały czas zgięte a nogi się prostują bądź uginają.


COM to środek (rozkładu) masy nawiasem mówiąc.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wolno się podnosić w sportowej jeździe, zaraz się będzie na tyłach.

Podnosić się trzeba po skosie w kierunku przodu nart, jakby się chciało je wyprzedzić, a później domyka się skręt.

To jest 0.1s na każdej tyczce.

Cześć

Masz szczęście, że największy ekspert w jeździe sportowej potwierdził Twoje zdanie.

Pozdrowienia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wolno się podnosić w sportowej jeździe, zaraz się będzie na tyłach.

Podnosić się trzeba po skosie w kierunku przodu nart, jakby się chciało je wyprzedzić, a później domyka się skręt.

To jest 0.1s na każdej tyczce.

:)

 

Z drugim zdaniem się zgadzam, ale nadal tego nie umiem zrobić.

Tzn. w miarę już opanowałem podnoszenie do góry i do przodu, ale brakuje mi jeszcze trzeciego kierunku -  na zewnątrz czyli kończąc skręt w dół stoku.

 

 

 

Załączone pliki

 

PSmok fajny film. Potwierdzasz w nim dosadnie, że w puchu trzeba walić chamsko na tyłach.

Wrzuć jakiś film z jazdy ciętej  po betonie. Jestem ciekaw jak dostosowujesz technikę do zupełnie odmiennych warunków, niż te w których zwykle jeździsz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Podnosić się trzeba po skosie w kierunku przodu nart, jakby się chciało je wyprzedzić, a później domyka się skręt.

Zwróćcie jeszcze raz uwagę na to zdanie.

P...cie tutaj dziesiątki stron o odciążeniach, dociążeniach, kompensacjach, angulacjach czy innych PMTS.

Natomiast w tym zdaniu kryje się klucz do jazdy sportowej. Przy dynamicznej jeździe, kończąc skręt trzeba się wręcz "rzucić" DO PRZODU I NA ZEWNĄTRZ. To pozwoli nam dogonić narty i nie spóźnić kolejnego skrętu. Gdy już się to wie, pozostaje tylko wiele lat ćwiczeń. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i widzisz Piotrek z tym właśnie jest największy problem i dlatego prowadząc te nasze rozważania należy precyzyjnie uściślać "co rozumiem pod pojęciem NW".
W tym kontekście i na podstawie twojego filmu zadaję ci pytanie: Czy jadąc stosowałeś NW ????



Tak jak napisałem wcześniej, NW to dla mnie domysły. Pozycja niska - wysoka. Jak się do tego zabrać ?
U nas takie stwierdzenia odnosiły się bardziej do prostych nart, nie taliowanych. Teraz mówi się o COM i BOS. Aby narciarz mógł jeździć wszystko od betonu do zaspy to COM musi pracować góra/dół . Nie mylić z prostowaniem się do góry.
Wiec ja stosowałem a raczej starałem się nie prostować stawu biodrowego a regulować COM ( góra/dół) przez prostowanie bądź zginanie nóg.

Pozdrowienia

Chciałem dołączyć film ale ma 40s i nie mogłem go dołączyć. Jakie są inne opcje aby go tu umieścić ?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak jak napisałem wcześniej, NW to dla mnie domysły. Pozycja niska - wysoka. Jak się do tego zabrać ?
U nas takie stwierdzenia odnosiły się bardziej do prostych nart, nie taliowanych. Teraz mówi się o COM i BOS. Aby narciarz mógł jeździć wszystko od betonu do zaspy to COM musi pracować góra/dół . Nie mylić z prostowaniem się do góry.
Wiec ja stosowałem a raczej starałem się nie prostować stawu biodrowego a regulować COM ( góra/dół) przez prostowanie bądź zginanie nóg.

Pozdrowienia

Chciałem dołączyć film ale ma 40s i nie mogłem go dołączyć. Jakie są inne opcje aby go tu umieścić ?

Wrzucić na youtuba i dać link.

Jak masz coś do poczytania, pooglądania o COM i BOS to też chętnie.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

:)
 
Z drugim zdaniem się zgadzam, ale nadal tego nie umiem zrobić.
Tzn. w miarę już opanowałem podnoszenie do góry i do przodu, ale brakuje mi jeszcze trzeciego kierunku -  na zewnątrz czyli kończąc skręt w dół stoku.
 
 

 
PSmok fajny film. Potwierdzasz w nim dosadnie, że w puchu trzeba walić chamsko na tyłach.
Wrzuć jakiś film z jazdy ciętej  po betonie. Jestem ciekaw jak dostosowujesz technikę do zupełnie odmiennych warunków, niż te w których zwykle jeździsz.



Czy mógł byś bardziej rozwinąć swoją opinie odnośnie mojej jazdy?
Taka trochę mocno dosadna wiec widząc to musisz wiedzieć o czym mówisz .
Na jakiej podstawie stwierdzasz ze jestem chamsko na tyłach ? Co jest tego wymiennikiem ?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...