Skocz do zawartości

MTB - wątek sprzętowy


Spiochu

Rekomendowane odpowiedzi

40 minut temu, Wujot2 napisał:

Jeździłeś w obu wariantach w terenie?

Nie. Nie jeździłem nigdy po ciemku w terenie i raczej będę tego unikał.

Z tego co widzę w relacjach, większość używa czołówki + lampki na rowerze jednocześnie.

Chodzi raczej o to by była na kierownicy, ale żeby dało się ją przełożyć na głowę np. do wypychania/sprowadzania roweru czy w czasie wyjścia bez roweru. (Np. dzień przerwy na trekking na dłuższym wyjeździe).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

48 minut temu, Spiochu napisał:

Nie. Nie jeździłem nigdy po ciemku w terenie i raczej będę tego unikał.

Z tego co widzę w relacjach, większość używa czołówki + lampki na rowerze jednocześnie.

Chodzi raczej o to by była na kierownicy, ale żeby dało się ją przełożyć na głowę np. do wypychania/sprowadzania roweru czy w czasie wyjścia bez roweru. (Np. dzień przerwy na trekking na dłuższym wyjeździe).

1. Podstawowa jest lampka na kierownicy. Ta wysokość daje dobrą plastykę. Natomiast sama czołówka spłaszcza obraz i jest beznadziejna do jazdy.

2. Czołówka ma zastosowanie jedynie jako światło do przepatrzenia czegoś z boku. Powinna być wtedy ustawiona co najwyżej na 1/4 światła głównego. Tak jeżdżą ludzie gdy lampka na kierownicy ma wąski spot. Ale to słabe rozwiązanie.

3. Nie ma w ogóle potrzeby używania czołówki jeśli zastosuje się optykę eliptyczną w lampce na kierownicy. Z nią charakterem oświetlenie bardzo przypomina światła mijania. Miękko i szeroko po bokach a przód zgodnie z zasięgiem. To jest genialne światło, a niestety nie ma go w żadnej znanej mi czołówce. 

4. Do lampki można zastosować asymetryczny uchwyt na głowę (podobny do klasycznej czołówki)  i mieć 2w1.

5. Jeśli cel rowerowy jest dominujący można rozważyć światło na 20700 - jednak 50% pojemności więcej, a te aku mocno staniały i nawet są w tej chwili tańsze (oczywiście na pojemność) od 18650. Jeśli jednak czasem chcesz iść (np na nartach) z czołówką (na tym bocznym chwycie) to brałbym te drugie. 

6. Wstukaj na allegro "bocialarka" i wybierz co chcesz ale koniecznie z optyką TIR eliptyczną (zwana też "na rower").

 

Edytowane przez Wujot2
  • Like 1
  • Thanks 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

55 minut temu, Wujot2 napisał:

1. Podstawowa jest lampka na kierownicy. Ta wysokość daje dobrą plastykę. Natomiast sama czołówka spłaszcza obraz i jest beznadziejna do jazdy.

2. Czołówka ma zastosowanie jedynie jako światło do przepatrzenia czegoś z boku. Powinna być wtedy ustawiona co najwyżej na 1/4 światła głównego. Tak jeżdżą ludzie gdy lampka na kierownicy ma wąski spot. Ale to słabe rozwiązanie.

3. Nie ma w ogóle potrzeby używania czołówki jeśli zastosuje się optykę eliptyczną w lampce na kierownicy. Z nią charakterem oświetlenie bardzo przypomina światła mijania. Miękko i szeroko po bokach a przód zgodnie z zasięgiem. To jest genialne światło, a niestety nie ma go w żadnej znanej mi czołówce. 

4. Do lampki można zastosować asymetryczny uchwyt na głowę (podobny do klasycznej czołówki)  i mieć 2w1.

5. Jeśli cel rowerowy jest dominujący można rozważyć światło na 20700 - jednak 50% pojemności więcej, a te aku mocno staniały i nawet są w tej chwili tańsze (oczywiście na pojemność) od 18650. Jeśli jednak czasem chcesz iść (np na nartach) z czołówką (na tym bocznym chwycie) to brałbym te drugie. 

6. Wstukaj na allegro "bocialarka" i wybierz co chcesz ale koniecznie z optyką TIR eliptyczną (zwana też "na rower").

 

1. Tak, ma być na kierownicy

5. 18650 z uwagi na wagę

6. Czy optyka TIR zawsze jest eliptyczna czy są różne rodzaje TIRów? Ten skilhunt miał właśnie TIR co było jednym z powodów wyboru.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, Spiochu napisał:

6. Czy optyka TIR zawsze jest eliptyczna czy są różne rodzaje TIRów? Ten skilhunt miał właśnie TIR co było jednym z powodów wyboru.

 

Są różne optyki TIR w zależności od zapotrzebowania, moja rowerowa wygląda tak:

IMG_20210730_234913.thumb.jpg.54df32aca7c77cf26ce01691a61763d9.jpg

Jak widać na bokach jest szeroko, i w zakrętach nawet na ścieżce wszystko widać. Za to wiązka nie idzie w górę i nie oślepia.

Spot może wyglądać tak.

spacer.png

Optyka TIR radykalnie zmieniła reguły gry, bo dawniej aby uzyskać dobre skupienie trzeba było zastosować duży reflektor (im głębszy tym lepszy) i ewentualnie fresnela na wyjściu. Teraz daje się malutki element. Jak widać nie ma klasycznej szpili a przejście jest bardzo miękkie. Co śmieszniejsze użytkownik może poprzez wymianę kolimatora samodzielnie zmienić charakter reflektora. 

-----------------------

Jeszcze dodam dla dociekliwych - tak wyglądają soczewki TIR. To jest bardzo sprytne. W środku (nad diodą) jest soczewka, natomiast światło uciekające na boki dzięki zjawisku wewnętrznego odbicia skupiane jest w pożądanym miejscu. Mały kawałek akrylu a działa jak reflektor i "wisząca" soczewka. Dosłownie za grosze (cena typu 4 zł)

314326845_TIR1.thumb.JPG.b9a4952ec5e79542542726922dbd82f1.JPG

1032453332_TIR2.thumb.JPG.3ec225e9e7303a977927840d3f29b72b.JPG

eliptyczna

1993190855_TIR3.thumb.JPG.b2344807e33f1e53508da3782c7b6ef4.JPG

78692483_TIR4.thumb.JPG.606d6e5a23f6209491671a5ae1d20008.JPG

To w czarną obudowę (aby było odbicie)

1386603428_TIR5.thumb.JPG.a0938c3fe19e7d134807db9e1b67ca4e.JPG

Edytowane przez Wujot2
  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Cześć

Prawie 3h czyściłem napędy w naszych rowerach po zimowej jeździe. Dzisiaj szkoda mi było jechać do lasu więc po ścieżkach rowerowych i uliczkach. Momentami z wiatrem = 35-36km/h bez wysiłku, albo pod wiatr 30 to już czułem na sercu... Ale 25 km ze średnią ponad 26km/h udało się pojechać. Fajnie, bo jazda zupełnie wiosenna, bez tych cholernych gaci, jakichś kurtek itd. Wiatr 9m/s momentami przestawiał trochę, ale napęd chodzi jak zegarek - uwzględniając brak serwisu przez 10000km. 🙂

Pozdro

Edytowane przez Mitek
  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Na codzienne dojazdy jako kieszonki/pojemnika na telefon używam paśnika przy kierownicy (tekstylny uchwyt na bidon jak to google czasem podają:-)) - budżetowy model z Decathlona Rivereside. Natomiast przy kilkudniowych wypadach ten uchwyt służy mi jako drugi uchwyt na bidon i do przewożenia pierdół (telefon, jakaś drobna kasa/karty płatnicze, batony itp.) zakupiłem sakwę/płetwę na górną rurę od Jack Pack. Całkiem nieźle się sprawdza, wodoodporna nie jest, ale w zestawie dostarczany jest pokrowiec na deszcz. Natomiast w codziennych dojazdach nie używam jej, bo irytowała mnie mocno gdy np. stoję na światłach mając górną rurę między nogami - po prostu robi się za mało miejsca między nią, a siodełkiem, aby swobodnie stać i nie dotykać klejnotami tej sakwy i jednocześnie nie mieć tyłka na siodełku.

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, brachol napisał:

Z uwagi na konieczność zmiany spodni na rower w nowych nie mam wygodnej kieszeni na telefon. Chciałbym kupić jakąś sakwę na ramę. Poleci ktoś coś w dobrych pieniądzach i trwałego?

pozdro

Cześć

A do czego używasz telefonu na rowerze? Rozumiem, że wozisz go po to aby rozmawiać czy zrobić zdjęcie i nie korzystasz w czasie jazdy, tak?

Pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 3.02.2024 o 17:16, brachol napisał:

Cześć

@Mitek, ale łańcuch zmieniałeś, czy na jednym?

pozdro

Dopiero teraz zauważyłem pytanie. Sorry. Nie, bez wymiany kasety nie miałoby to sensu. Ja jeżdżę na ciężkich komponentach więc wytrzymują sporo. robiłem duży serwis przed Pomorską w zeszłym roku i wszystko trzyma poza przednia przerzutką ale... przyzwyczaiłem się. W Warszawie nie ma żadnej górki gdzie by trzeba zrzucać przód a że mam stary napęd 3x9 więc poważnie zastanawiam się nad przejściem na 2x9 - powinno w zupełności wystarczyć - a wtedy i tak trzeba zmienić wszystko.

Pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

55 minut temu, Mitek napisał:

. W Warszawie nie ma żadnej górki gdzie by trzeba zrzucać przód a że mam stary napęd 3x9 więc poważnie zastanawiam się nad przejściem na 2x9 - powinno w zupełności wystarczyć - a wtedy i tak trzeba zmienić wszystko.

Pozdro

Przejdź na 1 x 10/11. Wywalasz tył, dopasowujesz przedni blat (powinno wyjść bez dodatkowych kosztów).  Plus wymiana zużytej kasety. Ten napęd nawet na góry się nadaje, szczególnie dla takiego kozaka jak Ty. Ja na tym w ramach sprawdzenia zaliczyłem Biskupią Kopę. Końcówkę był wpych ale na napędzie 2 x 10 też bym musiał pchać. 

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć

Myślałem o tym, tym bardziej jak Rybelek kupił nowy rower właśnie 1x11 i jak jej to dołożyło dynamiki w jeździe. Ale ja raczej nie będę docelowo modyfikował tego, który mam tylko chyba trzeba pomyśleć o zakupie...

Pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Mitek napisał:

Cześć

Myślałem o tym, tym bardziej jak Rybelek kupił nowy rower właśnie 1x11 i jak jej to dołożyło dynamiki w jeździe. Ale ja raczej nie będę docelowo modyfikował tego, który mam tylko chyba trzeba pomyśleć o zakupie...

Pozdro

Tam koło robi też różnicę. 29" vs 26".

Edytowane przez moruniek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziś taki oto przypadek. Bawię się na lokalnych górkach.

Na zjeździe guma. Dobra mam łatki, klej.  Mam zapasową dętkę ( a nawet dwie). Zdejmuję oponę (z jednej stony, leniwy jestem). Dętka poszła przy wentylu, wymieniam na nową. Ta nie chce się napompować (Conti).  Raz jeszcze zmieniam, miałem 2 szt. Druga jest ok. Dojechałem do domu. Sprawdzam pierwszą, wydaje się być ok., trzyma powietrze. Co mogłem zrobić źle ? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Mitek napisał:

Cześć

A do czego używasz telefonu na rowerze? Rozumiem, że wozisz go po to aby rozmawiać czy zrobić zdjęcie i nie korzystasz w czasie jazdy, tak?

Pozdro

Cześć 

Telefon jest mi potrzebny do dzwonienia, na postojach. Potrzebna mi torba/sakwa żeby tam go schować.

pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć

No wiesz, na sam telefon to wystarczy mini etui rowerowe na kierownicę. Jest tego setki. Torba... no to już na coś większego - nie ma sensu na sam telefon. Można zawsze schować do podsiodłówki, są chyba nawet takie z kieszeniami na telefon, no chyba, że masz taką malusieńką.

Wiesz opcji jest multum ale z doświadczenia wiem, że to Ty sam musisz sobie zdefiniować co dla Ciebie najwygodniejsze.

Pomył Cynicznegio z karmikiem jest bardzo dobry.

Pozdro

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

29 minut temu, brachol napisał:

Cześć 

Telefon jest mi potrzebny do dzwonienia, na postojach. Potrzebna mi torba/sakwa żeby tam go schować.

pozdro

Ja mam coś takiego. Wchodzą klucze, dętki, telefon i parę innych rzeczy. 

https://sport-szabadido.alkupiac.hu/kerekparozas/kerekpar-kiegeszitok/kerekpar-kiegeszitok/wozinsky-kerekpar-elso-storage-bag-kerekpar-vaz-phone-case-6-5-huvelykes-max-1-5l-fekete-wbb7bk-_n3T1OpcL

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 godzin temu, brachol napisał:

Z uwagi na konieczność zmiany spodni na rower w nowych nie mam wygodnej kieszeni na telefon. Chciałbym kupić jakąś sakwę na ramę. Poleci ktoś coś w dobrych pieniądzach i trwałego?

pozdro

Mogę polecic taką:

https://mirapolnext.pl/sakwa-b-soul-na-rame-czarna-p-23714.html

Sprawdza się w terenie. Dość lekka. Da sie korzystac z dowolnego smartfona przez folie.

Te z bocznymi kieszeniami odradzam. Moga zawadzac przy pedalowaniu.

 

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...