Jump to content

MTB - wątek sprzętowy


Spiochu
 Share

Recommended Posts

Mam napęd SRAM GX Eagle 10-50.

Czy mogę do niego założyć kasetę 11s?

Np. Sram XG 1175 10-42

Jest tańsza i lżejsza a zębatki 50 i tak nie używam. Będzie to kompatybilne z przerzutką 12s?

Link to comment
Share on other sites

Cześć.

 

Nie powinno być żadnego problemu, bo bębenek, jest 12 rzędowy, tak więc kaseta 11 rzędowa powinna wejść bez problemu.

Cała reszta to kwestia wyregulowania przerzutki względem manetki.

Możesz też zapytać w serwisie, o ustawienie obecnego napędu tak, aby obsługiwał tylko 11 rzędów. Będzie to chyba lepsze rozwiązanie, bo nawet jak zmienisz kasetę, to nie odczujesz różnicy w wadze, a kasa zostanie w kieszeni.

 

 

Pozdrawiam.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Chodzi o inne odstępy pomiędzy koronkami kasety w 11s i 12s. Nie wiem, czy to się reguluje w przerzutce czy już jest na stałe ustalone.

Niedługo będę musiał wymienić kasetę bo się zużyła, stąd pytanie. Do tego trwałość kasety to ok/ 1000-2000km, więc trzeba regularnie wymieniać.

Aktualne parametry kaset:

GX 12s - 800zł 450g

NX 12s - 450zł 615g

GX 11s - 500zł 325g

Jak widać 11-tka wychodzi znacznie korzystniej. Co do wagi to jest to masa w kole ,czyli obrotowa i nie-resorowana. Wolałbym mieć jak najnizszą.

 

Link to comment
Share on other sites

Kaseta 12 rzędowa SRAM GX Eagle XG-1275 10-50T

  • Indeksacja: 10-12-14-16-18-21-24-28-32-36-42-50

Kaseta Sram XD XG-1175 10-42 11rz

  • indeksacja: 10-12-14-16-18-21-24-28-32-36-42 

Stopniowanie takie same, jeśli tak bardzo zależy Ci na wadze, to bierz   11-kę.

Wyregulować przerzutkę i w drogę.

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Cześć

No co się śmiejesz 1 kapturek waży 2 gramy.

Swoją drogą jakbym miał na kasetę wydawać 500 pln i wymieniać ją zgodnie z regułami podanymi przez Piotra to po roku mam nowy rower za same kasety.

Pozdro

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
2 godziny temu, Mitek napisał:

Cześć

No co się śmiejesz 1 kapturek waży 2 gramy.

Swoją drogą jakbym miał na kasetę wydawać 500 pln i wymieniać ją zgodnie z regułami podanymi przez Piotra to po roku mam nowy rower za same kasety.

Pozdro

Co ja poradzę, że ceny poszybowały w kosmos. To co podałem, to najtańsze pasujace kasety.  Jak sie okazało, NX nawet nie pasuje.

A zużywają się chyba szybko. Łańcuch wyciągnął mi się po kilkuset km.

 

A kapturek od wentyla waży 0.4g (plastikowy) 😉

schwalbe-valve-cap-sv~2.jpg

Edited by Spiochu
Link to comment
Share on other sites

Taka mała podpowiedź.

W celu wydłużenia życia kasety, jeździj na dwa łańcuchy i wymieniaj je na zmianę, co 300 km. Bardzo ważne, aby cały napęd, był regularnie czyszczony i konserwowany - smarowany.

Przy wymianie kasety na nową, należy wymienić też łańcuch na nowy a czasem i zębatkę przy korbie.

Teraz kup nowy łańcuch i jeśli kaseta go przyjmie, to znaczy, biegi podczas jazdy będą chodzić płynnie, jeździj dalej. Pamiętaj tylko o zmianach łańcucha, czyszczeniu i smarowaniu.

 

Edited by widzewiak_z_gor
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

57 minut temu, widzewiak_z_gor napisał:

Taka mała podpowiedź.

W celu wydłużenia życia kasety, jeździj na dwa łańcuchy i wymieniaj je na zmianę, co 300 km. Bardzo ważne, aby cały napęd, był regularnie czyszczony i konserwowany - smarowany.

Przy wymianie kasety na nową, należy wymienić też łańcuch na nowy a czasem i zębatkę przy korbie.

Teraz kup nowy łańcuch i jeśli kaseta go przyjmie, to znaczy, biegi podczas jazdy będą chodzić płynnie, jeździj dalej. Pamiętaj tylko o zmianach łańcucha, czyszczeniu i smarowaniu.

 

W moim Giant z Wuhan, w ramach pierwszego serwisu od zakupu (2015r), wymieniona została kaseta i łańcuch. Zębatka przy korbie jest na tyle twarda, ze wytrzymała te dobre 2k kilometrów.

Link to comment
Share on other sites

3 godziny temu, widzewiak_z_gor napisał:

Taka mała podpowiedź.

W celu wydłużenia życia kasety, jeździj na dwa łańcuchy i wymieniaj je na zmianę, co 300 km. Bardzo ważne, aby cały napęd, był regularnie czyszczony i konserwowany - smarowany.

Przy wymianie kasety na nową, należy wymienić też łańcuch na nowy a czasem i zębatkę przy korbie.

Teraz kup nowy łańcuch i jeśli kaseta go przyjmie, to znaczy, biegi podczas jazdy będą chodzić płynnie, jeździj dalej. Pamiętaj tylko o zmianach łańcucha, czyszczeniu i smarowaniu.

 

 

Pewnie masz rację, muszę to ogarnąć.

Na razie nie wiem nawet jak taki łańcuch zdjąć. 😉

Na serwisy też nie ma co liczyć bo wszystkie zapchane i drogie.

Link to comment
Share on other sites

19 minut temu, Spiochu napisał:

 

Pewnie masz rację, muszę to ogarnąć.

Na razie nie wiem nawet jak taki łańcuch zdjąć. 😉

Na serwisy też nie ma co liczyć bo wszystkie zapchane i drogie.

Ja jeżdżę na dwa łańcuchy, mam łączne na spinkę bardzo ułatwia to zmianę. Kaseta wytrzymuje dłużej. Można też się zastanowić nad droższą kasetą, ale taką w której można wymieniać poszczególne zębatki (chociaż może przy napędzie 1x12 większa ilość zębatek jest codziennie używana).

Żeby zdjąć łańcuch bez spinki musisz rozkuć łańcuch i potem ponownie skuć używając nowego pinu. 

Link to comment
Share on other sites

5 godzin temu, widzewiak_z_gor napisał:

Taka mała podpowiedź.

W celu wydłużenia życia kasety, jeździj na dwa łańcuchy i wymieniaj je na zmianę, co 300 km. Bardzo ważne, aby cały napęd, był regularnie czyszczony i konserwowany - smarowany.

Przy wymianie kasety na nową, należy wymienić też łańcuch na nowy a czasem i zębatkę przy korbie.

Teraz kup nowy łańcuch i jeśli kaseta go przyjmie, to znaczy, biegi podczas jazdy będą chodzić płynnie, jeździj dalej. Pamiętaj tylko o zmianach łańcucha, czyszczeniu i smarowaniu.

 

Cześć

Zasada jest prosta:

Drogie komponenty, niższa waga, szybsze zużycie, dokładniejsza praca podzespołów

Tańsze komponenty, większa waga, wolniejsze zużycie, mniej dokładna praca, trudniejsze strojenie itd.

Ja jeżdżę dużo. Od pewnego czasu do pracy jeździmy z Ewką dłuższą trasą i mam, mniej więcej 32 km w jedną stronę. Łatwo obliczyć, że osiągnięcie 1000km miesięcznie nie jest problemem.

Przy intensywniejszej jeździe wzrasta również zużycie komponentów - mnie absolutnie nie stać na drogie rozwiązania tym bardziej, że te ekonomiczne doskonale pracują. A walka o wagę - w moim wypadku - jest bez sensu.

Pozdrowienia

 

Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, brachol napisał:

Ja jeżdżę na dwa łańcuchy, mam łączne na spinkę bardzo ułatwia to zmianę. Kaseta wytrzymuje dłużej. Można też się zastanowić nad droższą kasetą, ale taką w której można wymieniać poszczególne zębatki (chociaż może przy napędzie 1x12 większa ilość zębatek jest codziennie używana).

Żeby zdjąć łańcuch bez spinki musisz rozkuć łańcuch i potem ponownie skuć używając nowego pinu. 

Istnieją takie kasety? )11-12s)

Zresztą wątpię żeby to się opłacało jak doliczysz po stówce za każdą wymianę w serwisie.

  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

23 minuty temu, Mitek napisał:

Cześć

Zasada jest prosta:

Drogie komponenty, niższa waga, szybsze zużycie, dokładniejsza praca podzespołów

Tańsze komponenty, większa waga, wolniejsze zużycie, mniej dokładna praca, trudniejsze strojenie itd.

Ja jeżdżę dużo. Od pewnego czasu do pracy jeździmy z Ewką dłuższą trasą i mam, mniej więcej 32 km w jedną stronę. Łatwo obliczyć, że osiągnięcie 1000km miesięcznie nie jest problemem.

Przy intensywniejszej jeździe wzrasta również zużycie komponentów - mnie absolutnie nie stać na drogie rozwiązania tym bardziej, że te ekonomiczne doskonale pracują. A walka o wagę - w moim wypadku - jest bez sensu.

Pozdrowienia

 

Jakbym jechał 32 km do pracy i tyle z powrotem to by brakło dnia na pracę. Na razie najwięcej przejachełem na tym rowerze 42km w ciągu kilku godzin. 1000-2000km to pewnie wyjdzie rocznie. Co do wagi to w czasie jazdy po płaskim ma minimalne znaczenie, ale gdy masz podnieść rower to ogromne.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

32 minuty temu, Spiochu napisał:

Jakbym jechał 32 km do pracy i tyle z powrotem to by brakło dnia na pracę. Na razie najwięcej przejachełem na tym rowerze 42km w ciągu kilku godzin. 1000-2000km to pewnie wyjdzie rocznie. Co do wagi to w czasie jazdy po płaskim ma minimalne znaczenie, ale gdy masz podnieść rower to ogromne.

Cześć

Dlatego piszę, że w moim wypadku ma to mniejsze znaczenie. Ty jesteś drobnej budowy a ja ważę 94/95 kg więc oczywiste jest, że kg w tą czy tamtą jest pomijalny.

Do pracy jadę koło 80/82 minut regularnie ale pokonuje tą drogę poza godzinami rowerowego szczytu. To dużo zmienia.

Pozdrowienia

Link to comment
Share on other sites

Godzinę temu, Spiochu napisał:

Jakbym jechał 32 km do pracy i tyle z powrotem to by brakło dnia na pracę. Na razie najwięcej przejachełem na tym rowerze 42km w ciągu kilku godzin. 1000-2000km to pewnie wyjdzie rocznie. Co do wagi to w czasie jazdy po płaskim ma minimalne znaczenie, ale gdy masz podnieść rower to ogromne.

Przy tak małej liczbie pokonywanych km, zdecydowanie większy progres da Ci zwiększenie liczby jazd niż urywanie kolejnych gramów ze sprzętu.

Link to comment
Share on other sites

23 minuty temu, cyniczny napisał:

Przy tak małej liczbie pokonywanych km, zdecydowanie większy progres da Ci zwiększenie liczby jazd niż urywanie kolejnych gramów ze sprzętu.

Oczywiście, ale jedno drugiego nie wyklucza. Stopniowo będę jeździł więcej, ale nie dążę do nabijania km, tylko do poprawy umiejętności.

Ostatnio w bike parku w Zieleńcu zrobiłem może z 20km (tylko w dół) i musiałem się kilka dni regenerować. Paradoksalnie, podjeżdżanie pod górę męczy mnie znacznie mniej.

Zresztą nie odchudzam jakoś specjalnie roweru, tylko jak coś muszę wymienić, to wolę wziąć lżejsze. Przynajmniej, jeśli nie wiąże się to istotnymi stratami na funkcjonalności.

Link to comment
Share on other sites

Jasne rozumiem, tylko miej też na uwadze to co napisał Mitek. Często odchudzone elementy mają znacznie mniejszą trwałość. A aspekt ekonomiczny przynajmniej dla mnie i podejrzewam, że u Ciebie też nie jest bez znaczenia.

Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, Mitek napisał:

Cześć

Zasada jest prosta:

Drogie komponenty, niższa waga, szybsze zużycie, dokładniejsza praca podzespołów

Tańsze komponenty, większa waga, wolniejsze zużycie, mniej dokładna praca, trudniejsze strojenie itd.

Ja jeżdżę dużo. Od pewnego czasu do pracy jeździmy z Ewką dłuższą trasą i mam, mniej więcej 32 km w jedną stronę. Łatwo obliczyć, że osiągnięcie 1000km miesięcznie nie jest problemem.

Przy intensywniejszej jeździe wzrasta również zużycie komponentów - mnie absolutnie nie stać na drogie rozwiązania tym bardziej, że te ekonomiczne doskonale pracują. A walka o wagę - w moim wypadku - jest bez sensu.

Pozdrowienia

 

Cześć.

Osobiście jeżdżę na starym stalowym Giant Boulder 400 z lat 90 tych.
Miałem sobie kupić nowy rower po sezonie zimowym ale znalazłem tego stalaka po starszym bracie i postanowiłem, że postawię go na koła.
Wymieniłem wszystko z wyjątkiem kierownicy, ucząc się przy tym podstaw budowy i serwisu rowerowego.
Na szczęście stare części nie są drogie i tak  cały napęd mam w retro grupie LX/XT, działa to dobrze a waga jest dla mnie bez znaczenia.
Cały rower waży 17 kg przez co bardziej wyrabia mnie siłowo i kondycyjnie, przynajmniej tak sobie wmawiam.

 

Pozdrawiam.

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

@cyniczny

Staram się znaleźć złoty środek. I tak mój rower ma już ramę i koła w carbonie, więc nie jest jakiś mega ciężki. Chce jeszcze zmienić kierownicę, a reszta w miarę zużywania się.

 

Edited by Spiochu
Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, widzewiak_z_gor napisał:

Cześć.

Osobiście jeżdżę na starym stalowym Giant Boulder 400 z lat 90 tych.
Miałem sobie kupić nowy rower po sezonie zimowym ale znalazłem tego stalaka po starszym bracie i postanowiłem, że postawię go na koła.
Wymieniłem wszystko z wyjątkiem kierownicy, ucząc się przy tym podstaw budowy i serwisu rowerowego.
Na szczęście stare części nie są drogie i tak  cały napęd mam w retro grupie LX/XT, działa to dobrze a waga jest dla mnie bez znaczenia.
Cały rower waży 17 kg przez co bardziej wyrabia mnie siłowo i kondycyjnie, przynajmniej tak sobie wmawiam.

 

Pozdrawiam.

Cześć

Prezentuję podobne podejście. Gdy mam wybór celowo jadę pod wiatr, celowo zabieram dwa bidony, celowo mam ciężki rower. Na Sudovii rower ważył ze wszystkim około 20kg. Rafał jechał na gravelu, który był o 6-7 kg lżejszy. To przepaść i to się czuło w czasie jazdy, po dynamice, po skuteczności pod górę itd. Ale prezentuje taką filozofię, że jadę na tym co mam. Po drugie komponenty lekkie a wytrzymałe są naprawdę drogie i mnie po prostu na nie nie stać.

Natomiast nie ma lepszej drogi niż jeździć jak najwięcej. To jest jedyny sposób zbudowania rowerowej formy na całe życie

Pozdro

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

25 minut temu, Mitek napisał:

..............

Natomiast nie ma lepszej drogi niż jeździć jak najwięcej. To jest jedyny sposób zbudowania rowerowej formy na całe życie

Pozdro

No właśnie 

 

Link to comment
Share on other sites

4 godziny temu, Spiochu napisał:

Istnieją takie kasety? )11-12s)

Zresztą wątpię żeby to się opłacało jak doliczysz po stówce za każdą wymianę w serwisie.

Tego nie wiem czy do 11-12 są wymienne koronki. 

Opłaca się jak sam wymieniasz, a nie serwis to nie są trudne sprawy, wszystko można zobaczyć na filmach. 

Link to comment
Share on other sites

Panowie, dajcie mi czas, to mój pierwszy sezon na rowerze. Te kilkaset km, które przejechałem w tym roku, to i tak więcej niz przez ostatnie 25 lat (łącznie).

Co do sprzętu, to wszystko jest proste jak się tym zajmujemy od dawna. Dowiedzieć się czegoś też nie tak łatwo, bo każdy ma inną opinie, a większość zatrzymała się 10 lat temu.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...