Skocz do zawartości

Cała aktywność

Kanał aktualizowany automatycznie

  1. Z ostatniej godziny
  2. Ir3k

    Kurs kwalifikacyjny SITN

    Uznajmy, że te kursy wprowadzające tak jak Demonstrator, KK, dla ludzi, którzy nie mieli stycznością z metodyką nauczania będą naprawdę bardzo wartościowe. Dla osób, które już szkolą, na pewno te kursy ich świetnie poustawiają. I teraz powiedzmy mamy, albo instruktora, który jest świeżo upieczony, po kursie, który dalej legalnie nie może uczyć nikogo, na żadnym poziomie, poznał podstawy jazdy sportowej i musi przynajmniej zaliczyć jeszcze dwa wyjazdy na P1 i P2, aby legalnie szkolić. Instruktor, który chce szkolić w PL, robił to dotychczas, mają uprawnienia MENIS - decyduję - jest fajnie, idziemy z tym dalej, rozwijamy się. Albo stwierdza, że 95% jego lekcji to osoby początkujące, średnio-zaawansowane, no i powiedzmy te 5% to osoby wyżej średnio-zaawansowane, szukające głównie podpowiedzi pod kątem usprawnienia jazdy ulubioną techniką, ewentualnie usprawnienie swoich umiejętności jazdy w lekkim terenie, przy stoku. Ogarnięty instruktor, z bagażem doświadczeń i latami praktyki ogarnie takich kursantów, uznajmy, że szkolenie sportowe, ustawianie zawodników we wjazd pomiędzy bramki, itp to już wyższa szkoła, zarezerwowana dla starych wymiataczy. W tym miejscu zostawmy już instruktorów z uprawnieniami MENIS, wracamy do SITN. Mamy świeżaczków po KK, idą na pomocnika, kończą kurs. Nie są instruktorem z bagażem doświadczeń, ale chcą uczyć. Nie mają 1000 godzin nalotu, są tylko po kursach. Kogo wybrałbym dla swojego dziecka, niezależnie od poziomu zaawansowania? Na pewno nie taką osobę. Dalej, będę troszkę teoretyzował bo nie znam tak dobrze programu. Ale mamy osobę, starającą się o MI, potem z ambicją na Instruktora SITN. Tutaj mogą zacząć się schody, dla osób, które chcą się rozwijać, ale po prostu są średniakami na nartach, jakoś przeszli do tego poziomu bo przejechali gigant na PI, prezentują poprawnie przejście z pługu do jazdy równoległej, jakoś umieją śmig i z uwagi na nowoczesność nart, postawią je na krawędź na przygotowanej, średnio -trudnej trasie i tyle. Pomijam wszelkie aspekty zachowania na stoku, umiejętności odnalezienia się w prowadzeniu grup. No i mamy taką osobę, zdobyła tytuł MI, nastukała godzin z żelkami, jakoś doszła do tytułu Instruktora SITN. I co mamy? Zważywszy na poprawne prezentowanie techniki śmigu, skrętu ciętego, jazdy w nieco trudniejszym terenie niż przygotowany stok, i zaliczenia wszelkich prób czasowych na jeździe sportowej w czasie szkoleń, nic więcej. Jest to poprawny instruktor na potrzeby 95%, a nawet 100%, na które on trafi. Mój wniosek jest taki, że chłop z ogromnym doświadczeniem, ale bez tytułu Instruktora SITN, objedzie go w trudnym terenie, lepiej wizualnie zjedzie ciętym bądź śmigiem, a i lepiej doradzi rokującemu młodemu zawodnikowi na tyczkach, z uwagi po prostu na czytanie jazdy i jej znajomosci, którą poznał przez wiele lat. Panowie, po co nam w takim przypadku 5/6 wyjazdów, jak nie więcej, unifikacji, egzaminów, zawodów. Moim zdaniem, nie zostaje się dobrym/bardzo dobrym instruktorem, taką drogą. Trzeba mieć cholernie dużo przejechanych godzin na nartach i doświadczeń związanych z nauczaniem, nie ma innej drogi. Nie wiem już jak jest w sprawie IZ czy IW, ale wydaje mi się, że powinny być to zarezerwowane stopnie tylko dla tych najlepszych. Ale nie w jeździe sportowej i kręceniu czasu na bramkach, tylko doskonałych umiejętnościach prezentacji jazdy i nauczania.
  3. KubaR

    Materiały szkoleniowe

    Nie. po prostu Ci co nie trenowali nie mają raczej szans na to by naprawdę dobrze jeździć. Piszę "raczej" bo są pojedyncze przypadki które dadzą radę, aczkolwiek ja znam taki przypadek jeden. I to nie do końca bo w wieku akademickim zaczął startować....
  4. Mitek

    Materiały szkoleniowe

    Cześć Po austriacku to ma już być od trzech albo nawet czterech lat...niestety. Wieloletnia współpraca z Włochami jakoś się nie udała a była szansa na przyjęcie sensownego, spójnego i sprawdzonego programu. Ale ... to było program, który wymagał solidnej pracy od kursanta od podstaw bo Włosi zawsze przywiązywali dużą wagę do podstaw (poważnie traktowali level bronze i silver) oraz do objeżdżenia i różnorodnej techniki nie stroniąc od różnych śniegów i jazdy poza boiskiem. No to teraz ma być jak w Austrii - lekko, łatwo i przyjemnie - taka jest idea nowoczesnego narciarskiego szkolenia. Wakacje, jeździmy tylko po dobrze przygotowanych stokach i przy pięknej pogodzie a ślizganie na promieniu jest celem. POzdro
  5. Dzisiaj
  6. Tak za szerokie na bank, luzu dużo w palcach było dlatego spinałam mocno. Tak się wtedy strasznie bałam, że nie wygodne kupię, że w końcu za szerokie wzięłam. Tez tak trochę w sklepie mi może wcisnęli. Jak klient nieogarnięty, łatwo mu wcisnąć byle co.
  7. Odpoczywam bo nogi bolą . Kaunertal . Full rodaków . Gdyby nie nasi to by tam psy …… ps. SITN PZN cos tam upraszczają w terminologii - na następny rok ma być po austriacku 😉 tak dziś obiło mi się w „żelazku” o uszy . Regułkami jechali ze ho ho 😂
  8. Jan

    Materiały szkoleniowe

    czyli wszyscy powinni trenować SL, GS, SG, DH ?
  9. Nudzisz się😀? Gdzie jesteś? pozdro
  10. Warto umieć bez dwóch zdań 😉 trzeba cierpliwie ćwiczyć ,ćwiczyć ,ćwiczyć 🤷‍♂️
  11. Felek bok robi myślę w ten sposób, żeby każdy wyprowadził sobie kąt względem własnych preferencji. Natomiast spod robią taki od zawsze. W tym sezonie Stöckli również zaczęło w swoich nartach allm robić dół na 1,4. Być może volkl ma wypracowany taki kat podniesienia, bo ich dechy mają 2 rockerki - więc może to jakoś współgra. Ja w volklu robię tylko bok na początku, kiedy oddam dechę na wiekszy serwis to pewnie zrobię 87/0,7. Natomiast jeśli zrobiłeś 88/0,5 to na pewno narta szybciej chwyta krawędź. Mnie osobiście ich kąty fabryczne nie przeszkadzają. Jeździ mi się normalnie.
  12. a Twoim zdaniem co daje takie właśnie ostrzenie - moje nówki Racetigery SRC miały też ale kazałem naostrzyć na 88/0,5 myślisz że to błąd ? ja nie czuję wielkiej różnicy ale wydaje mi się że zrobiły się ciut agresywniejsze na twardym
  13. Cze Generalnie to się zgadzam praktycznie z całym Twoim postem. Osoby postawne powinny wybierać buty o większym flex-ie, ponieważ same w sobie zwykle dysponują większa siłą. Samo klapnięcie osoby o znacznej masie na językach już powoduje pracę buta który ma zbyt niski flex. Kiedyś jeździłem w butach Żony, a miała jakieś takie ładne, ale badziewne Atomic-i. Zabrałem nie swój plecak. Mamy podobne - tylko ona ma mniejszy. W tych butach nie dało się jeździć. Były dobrze dopasowane, ale górny kołnierz tak mocno zniekształcał dolną skorupę buta, że powodowało to ból wierzchniej części stopy. Były to mocno wiosenne narty. Być może na mrozie inaczej by się te buty zachowywały, ale w tej temperaturze w nich się nie dało jeździć. Każda próba przejścia na przód powodowała ból. Takie kurde kapcie. Dla amatora bez wiedzy jakiejkolwiek o doborze buta, flex oraz inne parametry powinien dobrać pracownik sklepu - bootfiter najlepiej. Osoby z doświadczeniem zwykle wiedzą co chcą i wybierają sztywniejsze buty o określonej konstrukcji. Stricte zawodnicze już pomijam, bo to do rekreacyjnej jazdy ani nie jest potrzebne - ani się nie nadaje dla znakomitej większości. Uginanie buta, dla dobrze jeżdżących to wada, ale dla słabiej to zaleta. Bo jednak zadaniem buta to przenoszenie naszych impulsów na narty. Dla osób bardzo dobrze jeżdżących, ta zero-jedynkowość sztywnych butów jest wymagana. Generalnie bardzo sztywne buty (zawodnicze) wymagają już sporej modernizacji i ustawień pod narciarza. Bo ich praca jest praktycznie zerowa. Ale dla początkujących zbyt twarde buty, powodują dyskomfort, bo wymuszają stricte określone stanie w nartach, a oczywiście początkujący zwykle z tą postawą walczy. No i najważniejsze - co zawsze pisze Mitek - narciarz musi się sam wyważyć, żaden but tego za niego nie zrobi. Ważny też jest cały setup, narty + buty. Jeżdżąc na sztywnych dechach w miękkich butach, powoduje znaczne opóźnienie przekazania naszych impulsów. Bo but się poddaje, a narty jeszcze długo nie wiedzą co chcemy zrobić. Pomijam już fakt ograniczonej możliwości kontroli podczas jazdy. Druga też rzeczą jest sposób jazdy. Osoby wyszkolone, dobrze jeżdżące także maja odczucie - pływania buta. To jest efekt niepożądany. Miękkość wzdłużna idzie zwykle w parze z poprzeczną - a także jest ważna. pozdro
  14. brachol

    Czechy - Malá Úpa

    Tatry Superski chwalą się, że nie podrożały.
  15. .Beata.

    Sezon 2025/2026

    A Ty będziesz wqrwiał za 12 dni… ps. nie widzę Ciebie na złotowej liście Twardzieli i Twardzielek….?
  16. AdrianW

    Sezon 2025/2026

    Troszkę wkurwiacie...😆 👍⛷️
  17. mlesik

    Czechy - Malá Úpa

    A gdzieś skipassy nie podrożały?
  18. Kupiłem zwykłe nie mastersy, mam kolejne pytanie, czy ktoś może wie jakie kąty krawędzi są na tych nartach, tam gdzie kupowałem ( nie będe wspominał tu ) twierdzą ,że 88 / 0,5
  19. Bruner79

    Sezon 2025/2026

    Wujek zapomniał się pochwalić 😉 ponad tydzień temu byłem polatać w Solden. Warun petarda 🌞 rozjazd zrobiony 😎
  20. kordiankw

    Sezon 2025/2026

    https://www.facebook.com/share/r/1DvyvQKf6b/?mibextid=wwXIfr
  21. PaVic

    Sezon 2025/2026

    Nie wiem jak Was ale mnie nosiło od dawna strasznie 😜⛷️ Takż sezon alpejski 25/26 uważam za otwarty 🕺🚀 Dzień ciężki bo pogoda dla koneserów- silny wiatr, słaby kontrast ,nie ubity jeszcze śnieg, podjazd z łańcuchami oj działo się działo a tera trzeba jeszcze zjechać do bazy 🙏 Była SLka był też GS były tyczki był off to jednak jest to taki dzień w którym uświadamiasz sobie,że jesteś nadal w ciemnej d… z drugiej strony to też taki dzień na który długo czekałem a w nocy i jutro ma być opad 40cm świeżego 🧐😜oby przestało wiać 🤞
  22. Mitek

    Czarna Góra

    Widać śniegu jest dostateczna ilość - z pewnością wiedzą co robią. No ale jakby był śnieg puszysty niezwiązany to tylko deptanie albo... liczyć na to, że pod spodem trawa...
  23. Bacek

    Sezon 2025/2026

    Pytanie (do siły wyższej) czy tylko śnieg wytrzyma do kolejnego weekendu, bo przez ostatnie lata to było tak że dobra aura na weekend otwarcia a potem od razu odwilż. Nic to, chyba zaryzykuje z jakąś rezerwacją. Prognozy pogody nie są najgorsze dla nich.
  24. Cześć Dzięki za odpowiedź. Przepraszam za te lakoniczne punkty ale pisałem rano i pośpiech zubożył wypowiedź. Rozwinę jak będę miał trochę czasu. Pozdrowienia
  25. grimson

    Sezon 2025/2026

    Zieleniec startuje w ten weekend, rozkład jazdy jak niżej. Potem mają krótka pauzę, i kręcą od 5.12.2025:
  26. grimson

    Czarna Góra

    To skontaktuj się z CG i wybij im głupie pomysły z głowy
  1. Pokaż więcej elementów aktywności
×
×
  • Dodaj nową pozycję...