Adam ..DUCH Napisano wczoraj o 17:09 Autor Udostępnij Napisano wczoraj o 17:09 (edytowane) 9 godzin temu, KrzysiekK napisał: A teraz odniosę do siebie. Ja jakbym ubrał system Carv to by wyszło, że pod palcami zewnętrznej narty miałbym czerwono. A jak patrzę na siebie to piętki się obsuwają. To się trzyma kupy. Czucie stopą… Ciężko mi się odnieść do wszystkich indywidualnych problemów. Ja na stoku spędzam świadomie dużo ty nieco mniej a większość "flaszkę na pół". W temacie poruszałem problem na CKI i odpowiedź którą uzyskałem jest taka że człowiek w sytuacji zagrożenia, stresu podświadomie poszerza swoją podstawę stania - patrz sporty walki, patrz szypiornistów, koszykarzy itd. To jest jedynie odniesienie do odstawiania dolnej narty. Ogólnie dążymy aby zachować równoległość. Tak się składa że mam dwie pary nart dla Ciebie z których w jednym przypadku zachowanie równoległości będzie kluczem sukcesu😁. Te drugie jadą same ale Ty już o tym wiesz Edytowane wczoraj o 17:11 przez Adam ..DUCH 1 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jan Napisano 8 godzin temu Udostępnij Napisano 8 godzin temu W dniu 17.07.2025 o 19:10, Adam ..DUCH napisał: "Płaska narta" nie będę ukrywał, iż jest to moja własna terminologia obrazująca niską skuteczność jazdy. Temat co jakiś czas wraca jak bumerang w różnych wątkach, był rozkminiany także w tym i wrócił w sąsiednim temacie - tam nieco byłem cytowany ale nieco w innym kontekście i ktoś kto bardzo by chciał pogłębić wiedzę musiał by nieco więcej się zagłębić. Postanowiłem więc powtórzyć wykon i jeszcze raz wytłumaczyć o co mi chodzi. "Płaska narta" to nic innego niż niewystarczające zakrawędziowanie nart wobec sił które na nie działają co skutkuje niekontrolowanym ześlizgiem bocznym nart. Rolą narciarza jest kontrola tego co robi zarówno w fazie przygotowania do skrętu, skrętu i fazy sterowania. Wszystkie ww. fazy są od siebie zależne i tego tłumaczyć chyba nie muszę. Wydaje mi się jednak, iż właśnie faza sterowania skrętem jest kluczowym elementem i to właśnie w tej fazie najbardziej i najdłużej narciarz używa krawędzi nart jako regulatora. Kluczowym elementem w tej fazie jest stopień zakrawędziowania nart bo owe zakrawędziowanie będzie decydować o realnym kontrolowanym promieniu skrętu - im bardziej zakrawędziowana narta tym większe jej wygięcie i zmniejszenie realnego promienia skrętu - więcej jazdy "po linii" mniej ześlizgu. Im bardziej w kontekście równoległości płaszczyzny poprzecznej narty zbliżamy się do powierzchni stoku tym bardziej obniża się Nasza skuteczność. Co wpływa na efekt "płaskiej narty"?? jak dla mnie to nie jest kwestia sprzętu ale niska lub bardzo niska świadomość ruchowa i bariera (odruchowa) działania siły odśrodkowej. Zastępowanie sylwetki dośrodkowej sylwetką dostokową, praca NW w przedziale B(baza) W zamiast NW, niska ruchomosć w stawie skokowym, kolanowym, strach przed upadkiem pomimo oczywistych praw fizyki że się nie upadnie, jazda na sztywno. Na koniec dodam element sprzętowy - polityka sprzedażowa firm kieruje nas w stronę nart AM które definicyjnie są szerokie pod butem a ten właśnie punkt jest kluczowy, im bardziej przesuniemy punkt nacisku na zewnątrz tym trudniej ustawić nartę na krawędź (prawa fizyki w kontekście dźwigni) - oczywiście jest to możliwe - mając bardzo rozbudowane mięśnie wokół stawu skokowego kolanowego, mając stosunkowo sztywne buty, mając 20 lat to da się zrobić.....???. Powstaje zatem pytanie: czy tak właściwie kontroluję to co robię na stoku?? Odpowiedź jest prosta wystarczy prosty egzamin na "tyczkach" - czy mój przejazd był w miarę płynny, czy trzymałem linię a może ten SL w rozstawie slalomu równoległego był czystą ekwilibrystyką ratunkową???. Z własnych doświadczeń szkoleniowych - większość narciarzy aspirujących w własnym mniemaniu, ślizga się jedynie bez kontroli w przeświadczeniu iż umią. rozumiem że w nauczaniu preferujesz jazdę na krawędzi w każdych warunkach i każde położenie nart na płasko jest błędne? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mitek Napisano 4 godziny temu Udostępnij Napisano 4 godziny temu 3 godziny temu, Jan napisał: rozumiem że w nauczaniu preferujesz jazdę na krawędzi w każdych warunkach i każde położenie nart na płasko jest błędne? Nie rozumiesz absolutnie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Adam ..DUCH Napisano 2 godziny temu Autor Udostępnij Napisano 2 godziny temu 5 godzin temu, Jan napisał: rozumiem że w nauczaniu preferujesz jazdę na krawędzi w każdych warunkach i każde położenie nart na płasko jest błędne? Absolutnie nie - moje nauczanie w kontekście "krawędzi" ma na celu kontrolę "krawędzi. Jeżeli owa kontrola w szerokim spektrum będzie prowadzić do skrętu ciętego to dobrze ale jeżeli kursantowi się nie uda to trudno - opanuje technikę klasyczną w stopniu bardzo dobrym i poradzi sobie wszędzie. Skręt cięty jako najprostsza z wszystkich ewolucji nie jest moim celem - u mnie zawsze jest "pod górkę". Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Adam ..DUCH Napisano 2 godziny temu Autor Udostępnij Napisano 2 godziny temu 5 godzin temu, Jan napisał: każde położenie nart na płasko jest błędne? Tak ...nie dotyczy fazy przekrawędziowania Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
AdrianW Napisano 1 godzinę temu Udostępnij Napisano 1 godzinę temu Adam, dziękuję za wyjaśnienie pojęcia, myślę że nawet taki amator jak ja coś z tego zrozumiał. A jednocześnie przepraszam że nawarzyłem piwa a to Ty je musiałeś wypić... Mam wrażenie że jednak trochę lubisz to piwo🙂 Ale więcej już nie będę wyciągał wilka z lasu🙂 Jeśli moje plany zimowe się ziszczą to będziesz miał okazję się odegrać 😉 Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.