Skocz do zawartości

Ześlizg boczny na krawędziach...


lski

Rekomendowane odpowiedzi

I to się nazywa "skivot". Okropność.

To się nazywa skuteczność i jazda nie według jednego schematu, wtedy kiedy trzeba.

 

@lski; Czy ktoś z Was próbował tej ewolucji,którą pokazuje Lara Gut?

 

Nie tyle próbował i nie tak "mocno i dobrze", ale na GS wielokrotnie rozpoczęcie skrętu wrzutem i ześlizgiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Stivot to coś, co próbowałem wczoraj wykonać, ile razy w miarę skutecznie – nie wiem, raczej minus tysiąc – bo nie widziałem (hehe) innej możliwości, aby zmieścić się w kilku bramkach. W gruncie rzeczy to nic innego, jak wrzucenie nart w chwilowy kontrolowany ześlizg, bo wycięcie pełnego łuku na krawędzi jest utrudnione/niemożliwe/nieopłacalne.

Może nie wygląda to najpiękniej, ale timing tych ześlizgów i momentu wgryzienia się krawędziami to jakaś abstrakcja. Wow.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Chodzi zapewne o skivoting. Rzecz, która jest pokłosiem dużego promienia skrętu nart i małego promienia(konieczności), po którym narty mają skrecić(SL-stromy stok i podkręcane bardzo skręty, by nie jechać ze zbyt dużą prędkością). Lub tez duży promień skrętu(GS-Soelden) i bardzo stromo. W obu przypadkach nie da się tak podkęcić na nartach, aby przejść(na krawędziach-Karwingowo!) na krótkiej przestrzeni z jednego regularnego łuku w drugi w przeciwną stronę. Ześlizg na początku odpada,bo hamuje narty. Dowcip polega na przniesieniu nart równoległych z jednego zakrawędzownia kończącego skręt w drugie zakrawedziowanie odrazu znaczne - i b ważne w zasadzie nie dalej niż linia spadku stoku. Tyły nart obracają sie wokół dziobów, jakby zaczepionych jak wskazówka w cyferblacie. W czasie tego przenoszenia(czasami wyglada to na ześlizg-zeslizg b hamuje a ten manewr nie) ciało zmienia układ z jednego tego niby wpychania biodra w przeciwny. To jest b dynamiczny i trudny manewr na dużej szybkośći i do niczego nie potrzebny amatorowi. Próbowałem to wykonać. Musi sie na przestrzen dosłownie kilku metrów w powietrzu(tarrcie nart o śnieg przerzucić narty pod korpusem z jednego wychylenia w drugie. Ale popróbować można, jęsli kto naprawdę dobrze jeździ.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Chodzi zapewne o skivoting. Rzecz, która jest pokłosiem dużego promienia skrętu nart i małego promienia(konieczności), po którym narty mają skrecić(SL-stromy stok i podkręcane bardzo skręty, by nie jechać ze zbyt dużą prędkością). Lub tez duży promień skrętu(GS-Soelden) i bardzo stromo. W obu przypadkach nie da się tak podkęcić na nartach, aby przejść(na krawędziach-Karwingowo!) na krótkiej przestrzeni z jednego regularnego łuku w drugi w przeciwną stronę. Ześlizg na początku odpada,bo hamuje narty. Dowcip polega na przniesieniu nart równoległych z jednego zakrawędzownia kończącego skręt w drugie zakrawedziowanie odrazu znaczne - i b ważne w zasadzie nie dalej niż linia spadku stoku. Tyły nart obracają sie wokół dziobów, jakby zaczepionych jak wskazówka w cyferblacie. W czasie tego przenoszenia(czasami wyglada to na ześlizg-zeslizg b hamuje a ten manewr nie) ciało zmienia układ z jednego tego niby wpychania biodra w przeciwny. To jest b dynamiczny i trudny manewr na dużej szybkośći i do niczego nie potrzebny amatorowi. Próbowałem to wykonać. Musi sie na przestrzen dosłownie kilku metrów w powietrzu(tarrcie nart o śnieg przerzucić narty pod korpusem z jednego wychylenia w drugie. Ale popróbować można, jęsli kto naprawdę dobrze jeździ.

 

Pozdrawiam

Trzeba się dobrze wpatrzyć w tem manewr i w zasadzie można to ocenić jedynie przy dużym zwolnieniu filmu. Był kiedyś taki film z treningu Svindala na scianie lodowca Soelden. Narty jadą i jak dzioby dotra do pewnego punktu, naciarz niejako obraca długim łukiem tyły wokół nich(oczywiście dzioby ciagle jada, ale po krótszej drodze. No i ta całkowita zmiana układu z jednego w drugi

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To się nazywa skuteczność i jazda nie według jednego schematu, wtedy kiedy trzeba.

 

@lski; Czy ktoś z Was próbował tej ewolucji,którą pokazuje Lara Gut?

 

Nie tyle próbował i nie tak "mocno i dobrze", ale na GS wielokrotnie rozpoczęcie skrętu wrzutem i ześlizgiem.

Cześć

To jest technika użytkowa, która ma każdy z nas. Też trochę podziwiam tą tendencję do tworzenia nowych terminów i dorabiania ideologii.

Najlepsze jest jednak określenie, że to jest "okropność".

Pozdrowienia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć

To jest technika użytkowa, która ma każdy z nas. Też trochę podziwiam tą tendencję do tworzenia nowych terminów i dorabiania ideologii.

Najlepsze jest jednak określenie, że to jest "okropność".

Pozdrowienia

Nie zgodzę się z "ma każdy z nas".

Uważam, że stivot jest przepięknym elementem jazdy ale jest bardzo trudnym elementem do wykonania i nie widziałem na żywo, żeby ktokolwiek umiał to wykonać. Sam próbowałem i próbuję i może w przyszłym życiu mi wyjdzie.

Stivot jest powodem dla którego ponownie lubię oglądać GS w PS. 

 

Lobo,

okropnością to były Giganty w PS na nartach 175cm na przełomie wieku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie zgodzę się z "ma każdy z nas".

Uważam, że stivot jest przepięknym elementem jazdy ale jest bardzo trudnym elementem do wykonania i nie widziałem na żywo, żeby ktokolwiek umiał to wykonać. Sam próbowałem i próbuję i może w przyszłym życiu mi wyjdzie.

Stivot jest powodem dla którego ponownie lubię oglądać GS w PS. 

 

Lobo,

okropnością to były Giganty w PS na nartach 175cm na przełomie wieku.

Witam

 

Okropność to jest. Gdy pojawiły się narty biszkoptowe to wydawał się, że pierwsze same skręcą jadąc idealnie równlegle, drugie że zrobi się łuczek o dowolnym promieniu, np. 5 m. Stromy stok i jedziemy w linii spadku takimi skręcikami, oczywiście na krawędiach na Lodzie, bez okropnych ześlizgów.

Niestety ujawniła sie ich jedna wada. Nie chciały za to te o małym promieniu jechać prościutko. Zmuszanie cih do tego było nieco niebezpieczne.

Więc potrzeba wynalazku, aby pogodzić różne przeciwieństwa. Stivoting w wykonaniu zawodnika to jednak szlachetniejsza forma, jak ktoś sie upiera zeslizgu, niż zeslizg u Kowalskiego i  to jest trudne, bo chodzi o szybkość, scisle jej stratę.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie trzeba dorabiac teorii.ły

Z powodu duzego promienia nart, stromego zbocza, nie wystarczyjacych

umiejetnosci(teoretyczne) nie ma mozliwosci "zmieszczenia" sie w bramce.

Tak mniej wiecej na poziomie amatorskim jezdzi zalozyciel tematu i wielu innych.

Witam

 

Ja jednak będę dorabiał osobiście teorie. Nie jestem na tyle zarozumiały by twierdzić, że to moje wymysły. U podstaw ich zawsze leżą terie wyczytane w sieci. Jak wydają mi się mieć jakieś uzasadnienie to w nie wnikam.

Narty mają to do siebie, ae raczej nie jest mozliwe stworzenie teorii pewnego ruchu, techniki, a potem wyćwiczenie go praktyce. Raczej jest odwrotnie, genialni narciarze odkrywali pewien ruch, a potem go opisywano teretycznie.

 

Zresztą teoria była i jest podstawa wielu nauk. Nie byłoby takich postepów w fizyce, gdyby nie teorie, tworzenie modeli matematycznych(nie mylić ze sklejaniem ostrosłupów), których wynki były potem potwierdzane praktycznie. Ale to inne zagadnienie.

 

A w końu co komu przeszkadzaja te teorie? Przeciez nie mozna utrzymywac, że tylko praktyka(moja praktyka-nie moja!) jest na wszystko najlepsza.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i całkiem możliwe, że od tego sezonu będziemy mieli stokowych drifterów... 

 

Pozdrawiam, radcom

Witam

 

Tak, i ja też dostrzegam niebezpieczeńtwo teorii, które czasem prowadzą do stosowania czegoś nowego(podobnie jak sprzet) w nadziei, że pewnego nagle nastąpi jakieś olśnienie i gwatowny kop do przodu. Mnie to nie grozi, bo juz dawno temu nie wierzyłem w cuda, a teraz doszedł jeszcze wiek.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To video przypomniało mi analizę techniki gigantowej na stromym i twardym,którą robiliśmy ostatnio,nakładając sylwetki przy bramce naszej mocno zróżnicowanej grupy z Kaunertala-nastolatki z ligi małopolskiej,ja weteran zawodów amatorskich 

i 18latek z czołówki w Polsce.I tylko ten ostatni miał już przy tyce narty w kierunku następnego skrętu,tak jak Lara Gut,reszta obrót nart spóźniony o 20-40 stopni,mimo że sam skręt nie wyglądał na spóźniony...

A więc nie jest to chyba jednak prosta ewolucja amatorska...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To video przypomniało mi analizę techniki gigantowej na stromym i twardym,którą robiliśmy ostatnio,nakładając sylwetki przy bramce naszej mocno zróżnicowanej grupy z Kaunertala-nastolatki z ligi małopolskiej,ja weteran zawodów amatorskich 

i 18latek z czołówki w Polsce.I tylko ten ostatni miał już przy tyce narty w kierunku następnego skrętu,tak jak Lara Gut,reszta obrót nart spóźniony o 20-40 stopni,mimo że sam skręt nie wyglądał na spóźniony...

A więc nie jest to chyba jednak prosta ewolucja amatorska...

Możesz to zobrazować. Bardzo ciekawe...

 

Pozdrawiam, radcom

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie trzeba dorabiac teorii.

Z powodu duzego promienia nart, stromego zbocza, nie wystarczyjacych

umiejetnosci(teoretyczne) nie ma mozliwosci "zmieszczenia" sie w bramce.

Tak mniej wiecej na poziomie amatorskim jezdzi zalozyciel tematu i wielu innych.

Nikt nie dorabia teorii. Bramki zawsze były "węziej" ustawione niż promień i każdy tu o tym wie.

W stivocie nie chodzi tylko o wrzucenie nart w nowy skręt.

Trudność stivotu nie polega na rozpoczęciu stivotu tylko na jego zakończeniu. Przy jeździe dowolnej nie ma większego sensu stosowania ale namawiam do spróbowania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...