Skocz do zawartości

Wpływ płyty na zachowanie się narty na trasie.


DYNAMICskiPolska

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, chciałem zapoczątkować temat wpływu płyt ich konstrukcji na zachowanie się nart na trasie, pomimo że już był omawiany temat na innym forum ale myślę że warto o tym rozmawiać. Czy warto inwestować w płyty sportowe wykonane z stopów metali czy jest to odczuwalna różnica, czy poprawia trakcję narty na GS , SL itd..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z punktu widzenia amatora a nawet niezłego zawodnika takie płyty nie są warte zainteresowania.
Jak nie chce wam się szukać ceny to podpowiem.
To od 350-800 USD.
Za średnio górną granicę kupuje się zajebiste komórki razem z fabryczną płytą 🙂  i wiązaniami 🙂

 


Producenci którzy rozumieją działanie płyt aluminiowych  i ich zastosowanie dedykują je jedynie do światowej czołówki i jedynie do konkurencji szybkościowych czyli super gigant (SG) i DH.
W nartach SL, innych allmountian czy amatorskich GS mogą tylko czynić szkodę nadmiernie przesztywniając narty spowalniając inicjowanie skrętu.
W narcie SL pogorszenie jej własności z powodu płyty alu jest pewne.

Ilu z Was jeździ na nartach SG lub DH ? 😄

Shifrin ( patrz zdjęcia poniżej) i inni zawodnicy PŚ jeżdżą na fabrycznych płytach a ja mam  katować jakimś aluminiowym złomem?
Jeśli ktoś twierdzi, że aluminiowa płyta jest lepsza  to niech najpierw przekona Mikaelę.


No dobra, uwierzyliśmy w marketing? Jaki marketing? Kto twierdzi, że to dobre dla każdego i do każdych nart?
Nie znalazłem takich informacji.
Dodatkowo narciarskie doświadczenie i inżynierski nos podpowiada mi coś innego.

Niech tam............kupiliśmy.
Co dostajemy w zamian?
O 50 % cięższe narty, gorzej inicjujące skręt.
Nie da się znaleźć w sieci wagi ale licząc szacunkowo wymiary i ciężar właściwy aluminium wychodzi ok. 1 kg/sztukę lub odrobinę mniej.
Tymczasem para komórkowych nart SL waży w górnych granicach ok 4kg.


Dodatkowo trzeba wyrzucić zamontowaną płytę i wywiercić nowe otwory.
Co zrobić jak któryś  otwór montażowy  od płyty alu pokryje się, lub będzie niebezpiecznie blisko od oryginalnych?
W przypadku sprzedaży nart i chęci powrotu do oryginalnej płyty mogą pozostać przed i za nią dodatkowe dziury.
(płyty alu są zwykle dłuższe od fabrycznych) 
Same problemy i ujemna korzyść.

 


p.s. polecam przeczytać reklamowy opis ze strony Markera.
     Marker Aluminum Pro Plate 2026 MARKER

To chyba jedyna płyta wykonana tak, że warta jest swojej ceny ( jeśli ścigasz się w SG lub DH) 
Przednia część z logo wykonana w technologii  wtrysku ciśnieniowego, co oznacza, że producent zainwestował w formę przynajmniej 50-90K PLN ( ceny z Polski)
Pozostałe dwie części, wysokiej jakości profil wyciskany ciśnieniowo. Kolejna gruba kasa aby taki profil otrzymać.
Pod profilem stosowna podkładka ułatwiająca poślizg pomiędzy płytą a nartą.

Możliwe, że przeszacowali popyt bo:

MARKER ALU PRO PLATE- Skicenter - Shop of Ski


na rynku łatwiej kupić takie płyty używane od zawiedzionych amatorów niż nowe 🙂

Marker aluminum Pro Plates | SidelineSwap | Buy and Sell on SidelineSwap


Jak ktoś chce niech kupuje.

Moim zdaniem:
Aluminiowa płyta pod wiązania to   DLA NAS czytających tu posty to :

STRZELANIE Z ARMATY DO MUCHY.
 

Mikaela.png

Edytowane przez jurek_h
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć

Płyta... jest nieodłącznym elementem dobrej narty. Miałem okazję jeździć parę razy na tym samym modelu narty czy też bardzo zbliżonym z płytą i bez i bez płyty... niestety.

Nie potrafię ocenić przydatności płyt o określonej konstrukcji dla sportu ale wydaje mi się, że - tu zgadzając się z Jurkiem - dla amatorów konstrukcja płyty będzie miała marginalne znaczenie.

Skoro znakomita większość nie wie jakie narty ma kupić - co oczywiście jest bzdurą, bo jakby umieli jeździć to by wiedzieli - to zapytać o płytę...?

Oczywiście czym innym jest realna przydatność jakiegoś rozwiązania a czym innym umiejętne wmówienie ludziom, że jak chcą pokazać, ze się na czymś znają to muszą zrobić, kupić, zastosować... coś tam.

Myślę, że przydatność takich rozwiązań może być realnie rozpatrywana jedynie w sporcie, co chyba zresztą zaznaczyłeś w pytaniu. Zdanie Jurka jest tutaj znaczące bo ma doświadczenie konstrukcyjne i narciarskie oraz oba razem i ciężko drugiego takiego znaleźć.

Pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, Mitek napisał:

Cześć

Płyta... jest nieodłącznym elementem dobrej narty.

99,9% wartości płyty to podniesienie wysokości stania nad śniegiem.

To zwiększa siłę zakrawędziowania.

Gdyby zastosować wyższe płyty niż dopuszcza FIS  to siła nacisku, i wartość płyt rośnie.

Równie ważnym efektem działania płyty jest zmniejszenie efektu"budowania" jaki pojawia się przy wyższych kątach zakrawędziowania narty karwingowej.

To z jakich jest materiałów nie definiuje pozytywnie ich jakości.

Bywa, że przeciwnie.

 

W samych początkach karwingu Look oferował komercyjne wiązania z metalową płytą do "ludzkich" nart ale czas pokazał, że dzisiaj nawet najlepsi zawodnicy ( w domyśle wszyscy) jeżdżą SL na płytach z tworzyw sztucznych czasami uzupełnionych o metalowe elementy wzmacniające jak np. Marker Piston. ( na zdjęciu najwyżej)

Swoją drogą to ponad 20 letni zestaw którego zawodnicy używają do dziś.

 

Powyżej Look częściowo metalowa płyta Vist, co służyło szybkiemu przystosowaniu pozycji wiązania do rozmiaru butów.

 

 

Zrzut ekranu 2025-11-6 o 10.09.50.png

Edytowane przez jurek_h
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za uwagi, pytałem o wpływ płyty na nartę na jej zachowanie na śniegu.  Ważnym elementem płyty jest tzw. przekazywanie impulsów od zawodnika na narty oczywiście odwrotnie to ma także znaczenie ale przy sportowym sprzęcie najważniejszy jest czas przejazdu a nie odczucia zawodnika. Czy ktoś z Was jeździł na różnych płytach w tym wliczając płyty ze stopów ALU, proszę o odczucia z jazdy.

Pozdrawiam Marcin

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 godzin temu, jurek_h napisał:

Powyżej Look częściowo metalowa płyta Vist, co służyło szybkiemu przystosowaniu pozycji wiązania do rozmiaru butów.

Miałem tą płytę Vist z wiązaniami,ale wraz z nartami stockli podarowałem Gabrikowi. Jakiejś szczególnej różnic nie zauważyłem podczas jazdy.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, DYNAMICskiPolska napisał:

Dziękuję za uwagi, pytałem o wpływ płyty na nartę na jej zachowanie na śniegu.  Ważnym elementem płyty jest tzw. przekazywanie impulsów od zawodnika na narty oczywiście odwrotnie to ma także znaczenie ale przy sportowym sprzęcie najważniejszy jest czas przejazdu a nie odczucia zawodnika. Czy ktoś z Was jeździł na różnych płytach w tym wliczając płyty ze stopów ALU, proszę o odczucia z jazdy.

wiesz ilu zawodników pisze regularnie na forum ?

  • Like 1
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat z mojego postu ze Skimanii

Długo czekałem by spróbować jazdy na nartach z dokręconą finalną wersją RS aluplate. Dziś wybrałem się na Cieńków by nie stać w kolejce zameldowałem się przed ósmą. Trochę miałem respektu przed samą nartą tj. Stoeckli GS FIS 188cm r30 ten sezon - ukłony do kol. Bartka http://www.skimania.com.pl/images/smilies/icon_e_wink.gif http://www.skimania.com.pl/images/smilies/icon_e_smile.gif . U góry zaczynam jechać najpierw ostrożnie by wyczuć dechy, ale po chwili czuję że narty robią co chcę kilka skrętów i wiem że można na całym secie polegać. Więc tak baaardzo szybka reakcja narty na mój ruch kolana, chcę zawięzić skręt - jest! momentalnie słucha, chcę wypuścić jeszcze nie zacząłem niby robić i już MOMENTALNA reakcja. To było moim zamiarem w pomyśle na tę płytę by reakcja była błyskawiczna. Narta z dokręconą RS aluplate okazała się że nie szczerzy tak zębisk jak kiedyś miałem też pucharowkę Blizzard 181 r 27 która nie raz mnie pozamiatała okrutnie. Pamiętam jak w zeszłym roku kolega po zawodach górniczych zaproponował wymianę nart ja miałem Lusti Masters 185cm r25 z płytą Vist (plastikowa) a on miał Croc ( teraz Augument ) ponad 180cm i chyba 27 radius z płytą aluminiową Markera i odczucie także miałem podobne że narta słuchała i nie była jakoś wściekle trudna. "

oraz 

" Moje podsumowanie całego setu RS aluplate. Więc ostatnie dni udało się pojeździć na secie z RS aluplate po bramkach GS z innymi zawodnikami z wymianą nart. Bałem się jednej rzeczy że set z RS aluplate nie będzie widoczna różnica w jeździe do innych sportowych setów. Jednak jednogłośnie stwierdziliśmy że komplet jest o klasę lepszy, bardziej reaktywny, stabilny , 30 metrowy radius nie stanowił problemu na wąskich naszych trasach i był w ogóle niewyczuwalny. Trener ustawiał GS mniej więcej na 24m między bramkami i spokojnie mieściliśmy się w nich, zlodowacenia na trasie GS w ogóle nie stanowiły problemu!. Także jestem baaardzo zadowolony z RS aluplate. "

Testy płyty były na nartach Stoeckli GS FIS 188cm R30. Teraz RS aluplate proponuję do nart Dynamic. Pozdrawiam Marcin

PS. pierwszy cytat jest z dnia 17 lut 2021

Edytowane przez DYNAMICskiPolska
PS.
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 minut temu, Edwin napisał:

To proponuję najbliższe zawody Red Bulla 😀

W tym roku chyba się nie odbędzie. W każdym razie nie ma jeszcze żadnych oficjalnych informacji. A zabawa jest konkretna!

No i tak naprawdę nie jest to zjazd na krechę tylko wyścig na nartach bardziej zbliżony do skicrossu tylko w 150 czy 200 osób. No i do nart musisz dobiec założyć je itd.

Typowy zjazd na krechę - czyli zawody szybkościowe - był rozgrywany w Białce na ściance wzdłuż orczyków na Kotelnicy. Najlepsi mieli pod 140km/h

Pozdro

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro rozwiązała się tajemnica wątku reklamowego to czuję się także upoważniony do reklamy.

 

Jutro siadam do mojego oprogramowania CAD. 

Narysuję projekt płyty pod wiązania.

Solid Edge którym się posługuję  ( soft CAD) potrafi oprócz rysowania 3D i bezpośredniego eksportu na maszyną CNC dokonać także symulacji obciążeniowych, naprężeń, drgań i podobnych.

Da się policzyć takie "odjęcie" materiału które nie wpływa na parametry techniczne albo znaleźć wartość graniczną do której z "klocka" można coś ujmować bez szkody dla założeń projektowych i wytrzymałościowych.

Mam kilka swoich pomysłów więc może wyjdzie coś sensownego.

Może da się zejść poniżej użytkowej sensowności w SG i DH.

Czyli nart "dla ludzi"

To co widzę dziś stoi z tym w wyraźnej sprzeczności.

Obecne na rynku płyty są  konstrukcyjnie banalną  prostotą a na dodatek takim trochę "ruskim czołgiem" 🙂 

Nie wiadomo czemu ma służyć coś na wytrzymałość 100 Ton jak potrzeba wytrzymałości na jedną tonę.

Ha ha . nawet ja tyle w przeciążeniu 8G tyle nie ważę 🙂

 

Znam  tworzywo sztuczne o twardości zbliżonej do aluminium ale o połowę lżejsze.

Zdecydowanie lepiej tłumiące drgania.

Może być nawet z zawartością kevlaru. ( wtedy jest trochę cięższe ale i tak bardzo daleko do alu)

Znajomy ma dwie  nowe maszyny CNC na które szuka zleceń wiec powinno być taniej niż gdziekolwiek.

Do porównania można będzie wyfrezować wersję z aluminium i skonfrontować z tworzywową.

 

Co jest potrzebne?

Chętni testerzy  do porównania dwóch wersji płyt , dwie pary podobnych ( najlepiej takich samych nart )

i fajna , nośna nazwa brandu.

Tylko nie sugerujcie "Jantar" bo nie czuję się upoważniony do sięgnięcia po tę markę w kontekście płyt , co innego gdybym miał robić narty.

Pomimo, że ich nie projektowałem a jedynie grafikę, wykonałem pod dyktando Pana Klajmona  kilka swoich par Jantarów własnoręcznie.

Znam ich technologię na wskroś.

 

Czekam na pomysły 

 

p.s. za jakąś "chwilę" wrzucę tu pierwsze rysunki.

 

 

 

 

 

Edytowane przez jurek_h
  • Like 2
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...