SzymQ Posted October 15, 2021 Share Posted October 15, 2021 Witam, Chciałbym dowiedzieć się czy ktoś z Was ma wiedzę dotyczącą regulacji takich wiązań. Według testu z kartką papieru wychodzi mi, że na jednym wiązaniu szczelina między butem a płytką (chyba AFD się to nazywa) jest akceptowalna, na drugim jest wyraźnie za luźna. Nie znalazłem żadnej śruby pozwalającej na regulację. Czy te wiązania posiadają taką regulację i gdzie ją znaleźć. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
widzewiak_z_gor Posted October 15, 2021 Share Posted October 15, 2021 (edited) Cześć. W tym wiązaniu, naciskamy z boku przycisk (na zdjęciu czerwony) i podnosimy blokadę do góry. Wtedy możemy regulować rozstaw wiązania, po ustawieniu opuszczamy blokadę. Manual do obejrzenia lub pobrania. Link: https://documents.pub/document/2010-2011-atomic-tech-manual.html Pozdrawiam. Edited October 15, 2021 by widzewiak_z_gor 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SzymQ Posted October 15, 2021 Author Share Posted October 15, 2021 Dzięki za odpowiedź, Nie do końca jednak chodziło mi o dostosowanie długości wiązania. Moim problemem jest spasowanie płytki AFD inne w obu nartach. Wg filmów instruktażowych na temat regulacji wiązań, spod buta w miejscu płytki AFD powinno być trudno wyciągnąć kartkę a u mnie w jednym można ją z łatwością wsunąć. Po przewertowaniu podesłanego przez Ciebie manuala, dalej nie widzę jasnej odpowiedzi. Rzecz o którą pytam jest opisana na stronie 9, jako Toe height adjustment. W skrócie użyj śruby na górze, a dla systemów automatycznych ustaw tylko forward pressure. Wydaje się, że forward pressure mam ustawione tak, jak być powinno (śruba równa się z plastikowym kołnierzem) a mimo to jest za duży luz. Wg manuala, wiązania evox 045 do XTO 14 robią to automatycznie, a FFF .. TEAM mają regulację. Nie bardzo rozumiem do której kategorii zalicza się NEOX, ale zakładam, że automatycznie... Co w takim razie zrobić gdy na jednym wiązaniu luz jest zbyt duży? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
widzewiak_z_gor Posted October 15, 2021 Share Posted October 15, 2021 (edited) A czy przód w obu wiązaniach ma ustawioną taką samą siłę wypięcia? Może jedno wiązanie jest za bardzo poluzowane. Edited October 15, 2021 by widzewiak_z_gor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SzymQ Posted October 16, 2021 Author Share Posted October 16, 2021 Wiązania ustawione tak samo. Próbowałem zamieniać buty i problem ewidentnie jest z wiązaniem, a nie z butem. Dodatkowo ani regulacja forward pressure, ani siły wypięcia z przodu nie wpływa na odległość buta od płytki. Jakieś jeszcze pomysły? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam ..DUCH Posted October 16, 2021 Share Posted October 16, 2021 Czy but rusza się w wiązaniu góra dół Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SzymQ Posted October 16, 2021 Author Share Posted October 16, 2021 Odpowiem na ile potrafię :). Nie ma wyczuwalnych luzów przy próbie poruszenia przodem góra dół, ale but minimalnie się porusza (takie samo minimalnie jest też w drugim wiązaniu). Nie wiem czy wchodzi tu w grę elastyczność narty, czy też luz na mocowaniu całego tego urządzenia AFD (załączam zdjęcie tego co ma luzy, bo nie wiem jak to nazwać). Pomimo, że śruba jest dokręcona mocno urządzenie zostało chyba zaprojektowane tak, żeby mieć luzy, bo w nartach żony z takim samym wiązaniem jest dokładnie tak samo. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam ..DUCH Posted October 16, 2021 Share Posted October 16, 2021 (edited) Wszystko jest ok. Jak stare są narty i czy masz je od nowości Edited October 16, 2021 by Adam ..DUCH Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SzymQ Posted October 16, 2021 Author Share Posted October 16, 2021 (edited) Dzięki za informację. Oj 🙂 Narty stare, chyba będą z 2005 sądząc po szacie graficznej 🙂 Kupowałem używki bo to były pierwsze narty, a ja nie byłem pewien czy chcę Twin Tipy czy nie 😄. Kupowałem 2 sezony temu - były mega zadbane, ale że to narty freestyle, to podejrzewam, że były eksploatowane w parkach. Edited October 16, 2021 by netmare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam ..DUCH Posted October 16, 2021 Share Posted October 16, 2021 No i są tyci porozbijane. Nie ma się czy przejmować. A powiedz mi w jakim stanie są podeszwy buta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SzymQ Posted October 16, 2021 Author Share Posted October 16, 2021 Buty są dwuletnie, trochę się zmęczyły na kancikach dochodzeniem chodnikiem na stok, bo i waga słuszna. W punktach podparcia w wiązaniu podeszwa jest ok. Zamiana butów jak już pisałem, nie wpływa w ogóle na te luzy. Więc zakładam ostatecznie, że buty są ok. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam ..DUCH Posted October 16, 2021 Share Posted October 16, 2021 No to jeżeli rozstaw wiązań masz prawidłowy, siły ustawione zgodnie z wagą i but się nie rusza w płaszczyźnie pionowej i poziomej to jest ok. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SzymQ Posted October 16, 2021 Author Share Posted October 16, 2021 OK, dzięki za pomoc Panowie! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam ..DUCH Posted October 16, 2021 Share Posted October 16, 2021 Ja kupiłem stare dynamic z neox. Wiązania są wyklepane do tego stopnia że niestety jest luz. Podkleiłem gumkę na podkładce z twojego zdjęcia i jest ok Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SzymQ Posted October 16, 2021 Author Share Posted October 16, 2021 No to już tunning level hard 🙂 Może kiedyś dobrnę do takiego poziomu, póki co pierwsze kroki na nartach i w serwisowaniu - w obu kwestiach sporo przede mną. Swoją drogą, kupiłem teraz narty z wiązaniami gdzie jest ta regulacja (stąd w ogóle rozkminy z kartką), to wydaje mi się słabym rozwiązanie, w którym parametry istotne dla bezpieczeństwa są w trybie "auto"..., no ale może się po prostu jeszcze nie znam. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam ..DUCH Posted October 16, 2021 Share Posted October 16, 2021 Dobra to zaczynamy od początku. Wzrost, waga, poziom (1-10) i jakie narty kupiłeś, marka długość. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SzymQ Posted October 16, 2021 Author Share Posted October 16, 2021 Wzrost 181 cm, 85-90kg, poziom hmm chyba 5. Volkl Revolt 95, 173 cm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam ..DUCH Posted October 16, 2021 Share Posted October 16, 2021 To nie są dobre narty do podwyższania swoich umiejętności. Rozważ zakup innych a te zostaw sobie jako tzw żwirówki zwłaszcza jeżeli wiązanie jest zamontowane symetrycznie tzn jest bardzo zbliżona odległość od środka buta do dzioba i piętki narty. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SzymQ Posted October 16, 2021 Author Share Posted October 16, 2021 No wiem, pierwszy instruktor też mnie "chwalił" 😄 za dobór pierwszych nart (Atomic Deviant). Ale latka lecą, a prędkość zabija. Zdaje się, że znalazłem swoją radość z jazdy w innych rzeczach niż carving czy szalone prędkości. Wydaje mi się, że zakup tych nart to rozsądna decyzja, względem posiadanej przez mnie wiedzy. Zmieniłem nartę sztywną na giętką, full camber na dwa rockery i zwiększyłem szerokość pod butem i wszystko to powinno dać mi więcej przyjemności z jazdy. Na razie to teoria bo nart na sobie jeszcze nie miałem 🙂. A skoro już przy teorii jesteśmy, to zadam nieco offtopicowe pytanie. Czy jeśli zależy mi żeby narty lekko wchodziły w rotację, a carving jest niżej w priorytetach, ale może chciałbym jednak spróbować też jazdy na krawędziach to ostrzenie na 88 stopni z podniesieniem na 1 stopień jest rozsądne, czy powinienem rozważyć coś innego? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam ..DUCH Posted October 16, 2021 Share Posted October 16, 2021 Jako no powiedzmy doświadczony narciarz i jako taki instruktor odpowiem ci tak. Sprzętowo nie dajesz sobie żadnych szans. Realnie stwierdzony poziom 5 prawdopodobnie jest niższy więc z pewnością wizyta u instruktora na normalnych nartach by ci się przydała. Tu nawet nie chodzi o jakieś konkretne szkolenie ale praktyczną ocenę jazdy z wskazaniem na najpoważniejsze błędy. Coś o twoich nartach. To sprzęt z grupy nart "specjalistycznych" przeznaczony do FS, oczywiście doświadczony jeździec spokojnie trasowo ogarnie te narty. Podwójny rocker powoduje że w technikach klasycznych masz nartę o aktywnej krawędzi coś ok 150 cm (a powinno być coś min 180) co z kolei będzie rzutowało na nikłej kontroli rotacji stóp i ześlizgu narty. 95 pod butem praktycznie uniemożliwi w twoim przypadku wejście na krawędź i faktyczne wyciągnięcie skrętu ciętego gdzie i tak deklarowanym promieniem tej narty jest coś ok 20 m (to bardzo dużo) i tutaj kombinowanie z podbijaniem krawędzi nic nie da. Ja jeszcze raz spytam - zmierz jutro na spokojnie - czy wiązanie jest zamontowane symetrycznie czy z przesunięciem w kierunku piętki. Jeżeli symetrycznie to do "żyda" albo ładna półka. Na dzisiaj koniec....spokojnego snu.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SzymQ Posted October 16, 2021 Author Share Posted October 16, 2021 Drogi Adamie, nie mam żadnych wątpliwości co do Twoich kompetencji! Dużo oglądałem filmików instruktażowych, ale również dużo czytałem na forach dyskusyjnych i o zakupie nart i o technice jazdy i uwierz mi, że bardzo szanuję Twój wkład merytoryczny. 30 parę lat temu jeździłem jako samouk na plastikowych polsportach z wiązaniem na sprężynce, a teraz podczas wyjazdów towarzyszy mi instruktor, bo chciałbym wyeliminować zło które sobie wpoiłem. Podczas przeglądania dyskusji na forach, widziałem wielu mistrzów, dlatego dałem sobie 5, a nie 6 (mam świadomość, że zdarzy mi się pojechać na tyłach, kiedy się nie pilnuję, i przy NW rozchodzą mi się trochę narty z tyłu). Tyle, że z instruktorem oprócz NW robiłem podstawy jazdy tyłem, nieporadnie kręciłem skręty 360 stopni i inne takie ;). Spokojnie zjadę po czerwonej, ale na niebieskiej bawię się lepiej - po swojemu. I na prawdę rozumiem, że moje narty są kiepskim wyborem do tego co większość ludzi na nartach jeździ oraz do postępów wg forumowej skali, tyle że to nie jest mój cel. PS. Poprzednie narty miałem na true center, nowe wychodzą na -1 (zobaczymy jak to się zachowa). Najlepszego i dla Ciebie 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mig Posted October 17, 2021 Share Posted October 17, 2021 Jeżeli jest tak jak piszesz to zmiana kąta ostrzenia jo 1 st jest bez znaczenia. Podnieś krawędź na 1 st i będzie ok do kręcenia kółeczek. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maciej S Posted October 17, 2021 Share Posted October 17, 2021 20 godzin temu, netmare napisał: Czy jeśli zależy mi żeby narty lekko wchodziły w rotację, a carving jest niżej w priorytetach, ale może chciałbym jednak spróbować też jazdy na krawędziach to ostrzenie na 88 stopni z podniesieniem na 1 stopień jest rozsądne, czy powinienem rozważyć coś innego? Nie ruszaj podniesienia !!!! 95 mm pod butem nie wyklucza jazdy na krawędzi, na miękkim śniegu będzie łatwo. Narty powinny być posmarowane żeby lekko chodziły. Ja używam często narty 100 pod butem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SzymQ Posted October 17, 2021 Author Share Posted October 17, 2021 Dzięki za odpowiedzi. Może doprecyzuję plany na najbliższy sezon. Przede wszystkim switch, kółeczko też chętnie zakręcę. Jeśli chodzi o switch to jest źle, zdarza się niewłaściwa krawędź przy próbie zmiany nogi wiodącej, a przy próbie jazdy przez tylko jedno ramię to w ogóle robi się jakoś szybko bałagan z krawędziami. Wolałbym, żeby narty przy tych próbach były skore do wybaczania, dlatego wymyśliłem sobie to podniesienie na 1 stopień i bok na 88 stopni. Gdyby się okazało, że te 88 stopni nie trzyma mnie na krawędzi przy jeździe w przód to bym już na wyjeździe robił na 87. I tu bardzo mi pasuje to co napisał @mig12345. @Maciej S narty oczywiście będą nasmarowane, ale mimo wszystko zdarzają mi się problemy z rotacją przez brak wypłaszczenia, a nawet złapanie niewłaściwą krawędzią. Czy jest zatem jakiś argument, żeby nie ruszać podniesienia? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maciej S Posted October 17, 2021 Share Posted October 17, 2021 31 minut temu, netmare napisał: Dzięki za odpowiedzi. Może doprecyzuję plany na najbliższy sezon. Przede wszystkim switch, kółeczko też chętnie zakręcę. Jeśli chodzi o switch to jest źle, zdarza się niewłaściwa krawędź przy próbie zmiany nogi wiodącej, a przy próbie jazdy przez tylko jedno ramię to w ogóle robi się jakoś szybko bałagan z krawędziami. Wolałbym, żeby narty przy tych próbach były skore do wybaczania, dlatego wymyśliłem sobie to podniesienie na 1 stopień i bok na 88 stopni. Gdyby się okazało, że te 88 stopni nie trzyma mnie na krawędzi przy jeździe w przód to bym już na wyjeździe robił na 87. I tu bardzo mi pasuje to co napisał @mig12345. @Maciej S narty oczywiście będą nasmarowane, ale mimo wszystko zdarzają mi się problemy z rotacją przez brak wypłaszczenia, a nawet złapanie niewłaściwą krawędzią. Czy jest zatem jakiś argument, żeby nie ruszać podniesienia? Być może masz ten 1 stopień podniesienia a może nawet więcej. Nie kombinuj. Narty mają słuchać krawędzi. Masz rockery to wystarczy. Bok nie ma znaczenia nie wyczujesz tego. Za trzymanie i słuchanie krawędzi odpowiada podniesienie. Chyba że ktoś te narty robił i zrobił źle. Daj narty jakiemuś dobremu narciarzowi i powie Ci jak to jedzie i czy warto coś robić. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.