Jump to content

problem z wpasowaniem się w skalę umiejętności


clip1
 Share

Recommended Posts

Postanowiłem uzupełnić profil o skalę umiejętności i mam trochę wątpliwości

 

Na początek kilka słów o mnie:

- 41lat / 93kg / 184cm

- Jeżdze na powaznie jakieś 12 sezonów, zacząłem poźno bo kilka lat po studiach

- Samouk pełna gębą trochę wspomanagany youtubem

- Kondycja: kilka razy w dygodniu rower z reguły ~50km, raz czasami dwa razy w miesiącu stówka, ale na nartach się szybciej męcze (pewnie kwestia kg)

- buty kupione w zeszłym roku salomony coś tam 120

- narty: jakiś podstawowy model Volkla, za krótkie, za miękkie, trzeba kupić nowe. stąd też ocena umiejętnosci

 

No i teraz przechodząc do tabelki:

 

Średnio zaawansowany

5. Zacząłeś poznawać łatwiejsze czerwone trasy i Twoje skręty stają się coraz lepsze wraz z każdym przejazdem, ale ciągle używasz minimalnego 'pługa' przy inicjacji skrętów. (Rada: jeżeli staje się to dla Ciebie frustrujące, skorzystaj z lekcji doświadczonego narciarza lub instruktora).

 

jeżdzę głównie po czerwonych, niebieskie wtedy jak jest to jakiś łącznik albo potrzeba przedostania się w konkretne miejsce, czarne też wpadają ale tak do południa. Oblodzone czarna 70% to był totalny dramat (ale to też kwestia nart)

czy używam minimalnego pługa? To musiałby ocenić ktoś z zewnątrz.

Pewnie jakby to był ktoś z forum to wyszło by że wszystko robię źle ;)

6. Zyskujesz coraz więcej pewności siebie i cieszysz się prędkością oraz wrażeniami z jazdy. Na tym etapie doskonalisz równoległe prowadzenie nart na łagodnych czerwonych trasach. Może zacząłeś nawet jazdę na czarnych trasach, pokrytych muldami lub zapuszczasz się na nie przygotowane tereny poza trasami.

 

Pewności i umiejętności to już raczej nie zyskuje. Lubię minimalnie szybciej ale bez przeginania. Z garmina wychodzi średnia ~20-30km/h i maksy w okolicach 50-60. Przy czym 60 to już mocno nierozsądne.

Czy doskonale technikę? Staram się bazując na YT.

Muldy? Jeżdzę z reguły 9-16 więc siłą rzeczy po południu muszą być muldy. Na muldach technika spada do zera, ale to też kwestia popołudniowej kondycji ;)

Poza trasami nie jeżdzę.

7. Bez problemów łączysz serie skrętów prowadząc narty równolegle

Łączenie serii skrętów? Nie do końca kumam o co tu chodzi. Jak można zjechać kilku kilometrową trasę bez łączenia serii skrętów?

 

i większość czarnych tras nie sprawia Ci żadnego problemu. Bardziej strome i pokryte lodem stoki sprawiają, że tracisz trochę ze swojego stylu, ale potrafisz dotrzeć na dół w jednym kawałku.

 

Czarne jak są dobrze przygotowane to są bardzo OK, jak są zryte to zero przyjemności. Generalnie to jak dla mnie granica między czarną i czerwoną jest mocno płynna. Zastanawiam się czasami czy niektóre czarne to nie jest czysty marketing żeby mapka ośrodka lepiej wyglądała.

Pokryte lodem stoki: Dotrę na dół w kawałku ale będzie zero techniki zero funu i 4 x dłużej.

 

 

tak myslę że jeżeli chodzi o pewność siebie i szybkość to jestem gdzieś w połowie między typowymi narciażami "na spacerze" którzy jadą ala ludzik Lego - czyli pewnie jakieś 50% towarzystwa na stoku i top 5% wymiataczy którzy tną zakręty łokciem po sniegu.

Przy czym tak jak pisałem technika samouka więc pewnie wszystkie błędy na pokładzie.

 

Czyli co szóstkę mogę sobie wpisać?

Link to comment
Share on other sites

Postanowiłem uzupełnić profil o skalę umiejętności i mam trochę wątpliwości ...

 

5. Zacząłeś poznawać łatwiejsze czerwone trasy i Twoje skręty stają się coraz lepsze wraz z każdym przejazdem, ale ciągle używasz minimalnego 'pługa' przy inicjacji skrętów. (Rada: jeżeli staje się to dla Ciebie frustrujące, skorzystaj z lekcji doświadczonego narciarza lub instruktora).

 

6. Zyskujesz coraz więcej pewności siebie i cieszysz się prędkością oraz wrażeniami z jazdy. Na tym etapie doskonalisz równoległe prowadzenie nart na łagodnych czerwonych trasach. Może zacząłeś nawet jazdę na czarnych trasach, pokrytych muldami lub zapuszczasz się na nie przygotowane tereny poza trasami.

 

Czyli co szóstkę mogę sobie wpisać?

Ja wyznaję taką zasadę - jeżeli choć odrobinę coś z mojej jazdy nie pasuje do poziomu Y to wpisuję sobie Y - 1

Wykładnią nie jest uzyskiwana prędkość, może nią być natomiast sposób kontroli prędkości.

Na twoim miejscu wpisałbym 5

 

Link to comment
Share on other sites

5 to mi wyglada na drugi sezon

"Zacząłeś poznawać łatwiejsze czerwone trasy"

 

na Cernej Horze to czerwoną zjechała moja 4 letnia córka po dwóch lekcjach w zeszłym roku i 3 w tym sezonie

żeby zjechać czerwoną to moim zdaniem nie trzeba mieć żadnych umiejętnosci a już na pewno nie połowy skali.

 

Dlatego trochę te opisy mi nie przystają to rzeczywiści.

Czyli taki typowy amator których jest we wspomnianych przeze mnie 50% narciarzy na czerwonej trasie to ile ma 3 albo 4?

 

3. Łączenie zmian kierunków w jeździe 'pługiem' w lewo i prawo nie stanowi dla Ciebie problemu, tak samo jak i zatrzymanie się na łagodnej, zielonej trasie. Może zacząłeś już nawet poznawać nieco trudniejsze niebieskie trasy.

4. Twoja jazda jest coraz bardziej płynna i potrafisz wykonywać kontrolowane skręty na niebieskich trasach. Twoje 'pługowanie' jest zdecydowanie mniejsze i potrafisz zatrzymywać się układając narty w równoległym położeniu.

 

No chyba nie. To mi wyglada na pierwszy sezon na oślej łączce pod orczykiem

 

 

Mi to się wydaje że mam pełną szóstkę z pojedyńczymi elementami siódemki i elemantami techniki do poprawy

Link to comment
Share on other sites

Więc po co pytasz ? - wpisz co chcesz.

 

Po to żeby sobie dobrać za chwilę narty

Jak dobrze rozumiem idee oceny to służy do pomocy w wyborze optymalnego sprzetu

 

Jak czytam Wasze komentarze to tylko utwierdzam się w przekonaniu że ta skala jest mocno nieintuicyjna ;)

Link to comment
Share on other sites

Też mam problem ze skalą - wybrałem 6, ale i 5 i 7 też by jakoś pasowało. Mam wielu znajomych, którzy jeżdżą zdecydowanie lepiej ode mnie - wiem, widziałem - stąd nie wybiorę 7 ani 8. I spotykam się też z deklaracjami "Zacząłem w ubiegłym roku, wziąłem 4 lekcje i pomykam na czerwonych i czarnych bez problemu" - to co, czy ja taki tępy jestem, że po ponad 500 dniach na nartach i wielu szkoleniach nie jestem 8? Autor wątku poruszył istotny aspekt - kondycję. Siła i wytrzymałość dodają się do techniki, szczególnie po południu. W ostatnich latach wkładam więcej wysiłku w przygotowania. Może do skali dodać jeszcze taki wymiar  :D :

1. Zrobię przysiad ze wsparciem o krzesło.

2. Zrobię 10 przysiadów bez pomocy i pójdę do pracy następnego dnia.

3. Zrobię 30 przysiadów w seriach po 10 bez wzywania karetki

4. Zrobię 50 przysiadów, ale po 30 muszę odetchnąć.

5. Zrobię 100 przysiadów w podziale na 3 serie nie bojąc się o zdrowie

6. Zrobię 200 przysiadów, przynajmniej 100 w serii.

7. Przysiady na jednej nodze to nie problem - ile ma być?

8. Zrobię wszystkie przysiady, prędzej się męczę liczeniem.

Link to comment
Share on other sites

dobra to z innej beczki:

 

Oglądam narty Salomon S-Max i mamy 8 potem 10 i 12. Wyżej już tylko race.

Waszym zaniem jak mapuje się forumowa skala umiejętności na te 3 modele?

 

 

Co do filmu to wszystkie co mam są z mojego kasku

ale myślę że minimalnie gorzej niż kolega z tego wątku https://www.skiforum...-o-ocene-jazdy/

który ma wpisane 7...

Link to comment
Share on other sites

Też mam problem ze skalą - wybrałem 6, ale i 5 i 7 też by jakoś pasowało. Mam wielu znajomych, którzy jeżdżą zdecydowanie lepiej ode mnie - wiem, widziałem - stąd nie wybiorę 7 ani 8. I spotykam się też z deklaracjami "Zacząłem w ubiegłym roku, wziąłem 4 lekcje i pomykam na czerwonych i czarnych bez problemu" - to co, czy ja taki tępy jestem, że po ponad 500 dniach na nartach i wielu szkoleniach nie jestem 8? Autor wątku poruszył istotny aspekt - kondycję. Siła i wytrzymałość dodają się do techniki, szczególnie po południu. W ostatnich latach wkładam więcej wysiłku w przygotowania. Może do skali dodać jeszcze taki wymiar  :D :

1. Zrobię przysiad ze wsparciem o krzesło.

2. Zrobię 10 przysiadów bez pomocy i pójdę do pracy następnego dnia.

3. Zrobię 30 przysiadów w seriach po 10 bez wzywania karetki

4. Zrobię 50 przysiadów, ale po 30 muszę odetchnąć.

5. Zrobię 100 przysiadów w podziale na 3 serie nie bojąc się o zdrowie

6. Zrobię 200 przysiadów, przynajmniej 100 w serii.

7. Przysiady na jednej nodze to nie problem - ile ma być?

8. Zrobię wszystkie przysiady, prędzej się męczę liczeniem.

Cześć

Myślę, że zdecydowanie zaniżyłeś progi - podobnie jak ze skalą służącą do samooceny.

Patrząc na stoki poprawnie technicznie i dobrze (czyli powiedzmy 7) jeździ nie więcej jak 2-3 % narciarzy na stokach. Reszta się lepiej lub gorzej zsuwa.

Znakomita większość osób - oceniam, że powyżej 90% - nie ma pojęcia jakie odczucia powinny towarzyszyć prawidłowej technicznie jeździe na nartach a mniej więcej 75-80% nie wie jak poprawna jazda powinna wyglądać.

Taka jest prawda i nie ma się co dziwić, że trudno o prawidłową samoocenę.

Kolega założyciel tematu: Jak spytasz o narty to ja już dokładnie wiem jak jeździsz. Wynika to z twoich opisów, doboru, słów, nazewnictwa, nacisku na pewne elementy a pomijanie innych itd. więc już się nie morduj bo nie ma sensu.

Pozdrowienia serdeczne

Link to comment
Share on other sites

dokładnie wiem jak jeździsz. Wynika to z twoich opisów, doboru, słów, nazewnictwa, nacisku na pewne elementy a pomijanie innych itd. więc już się nie morduj bo nie ma sensu.

Pozdrowienia serdeczne

 

To podziel się proszę ;)

Piątka?

Morduje ale z dobrymi intencjami...

Link to comment
Share on other sites

Po to żeby sobie dobrać za chwilę narty

Kiedyś wpisałem sobie 7, potem zredukowałem do 6.

Co było powodem ? 7 - " ... strome i pokryte lodem stoki sprawiają, że tracisz trochę ze swojego stylu ..."  

Na takich stokach wiem że nie czuję się pewnie i chyba tracę ciut więcej niż "trochę"

Ponadto od bardzo wielu lat nie jeździłem poza trasami, ostatnio ok. 1985 (w innej epoce sprzętowej), nie wiem więc jak wyglądałoby to obecnie.

 

Link to comment
Share on other sites

To podziel się proszę ;)

Piątka?

Morduje ale z dobrymi intencjami...

Cześć

Skalowo - myślę, że gdzieś tak. 7 to w miarę zorientowany PI lub słabszy instruktor. Sam oceniłem się na 8 ale myślę, że gdyby brać pod uwagę jedynie technikę jazdy w sensie sprawności poruszania się to jest to ocena nieco zawyżona ponieważ nie mam przeszłości zawodniczej i po prostu, nie te lata. Ale dorzucam trochę z tytułu doświadczenia. Pamiętać trzeba, że jazda na nartach to sport przestrzeni i samo skręcanie to tylko element narciarskiej wiedzy i to nie najważniejszy. Znam przynajmniej parę osób z forum, które technicznie nie sa doskonałe ale objeżdżeniem i wielorakim doświadczeniem powalają.

Generalnie trzeba przyjąć, że dla stopni 8 i więcej to już szkolenia stopnie instruktorskie i historia zawodnicza są niezbędne.

Pozdrowienia serdeczne

Pozdrowienia

Link to comment
Share on other sites

Znalazłem w necie trochę inne kryteria niż to co jest podwieszone na tym forum.

 

https://www.ntn.pl/n...i-narciarskich/

 

Ta skala forumowa jest wg mnie dużo mniej wymagająca (po środku skali zawyża umiejętnosci o conajmniej 1 punkt) stad cały czas coś mi nie pasowało

I tak przykładowo

 

Ski forum:

4. Twoja jazda jest coraz bardziej płynna i potrafisz wykonywać kontrolowane skręty na niebieskich trasach. Twoje 'pługowanie' jest zdecydowanie mniejsze i potrafisz zatrzymywać się układając narty w równoległym położeniu.

NTN:

4. Zjeżdżam po czerwonych trasach techniką mieszaną ratując się przed zbyt dużą prędkością ucieczką w ześlizg. Od czasu do czasu próbuję wyjechać kilka metrów poza trasę, żeby spróbować jak to jest, ale jeszcze nie czuję przyjemności związanej z jazdą freeride.

 

Ski forum:

5. Zacząłeś poznawać łatwiejsze czerwone trasy i Twoje skręty stają się coraz lepsze wraz z każdym przejazdem, ale ciągle używasz minimalnego 'pługa' przy inicjacji skrętów. (Rada: jeżeli staje się to dla Ciebie frustrujące, skorzystaj z lekcji doświadczonego narciarza lub instruktora).

NTN:

5. Swobodnie zjeżdżam, w większości śladem ciętym, po czerwonych trasach. Mogę przejechać bez zatrzymania nawet kilka kilometrów. Na trasach niebieskich jeżdżę dość szybko w pełni kontrolując zdarzenia. Moi znajomi nie muszą już na mnie godzinami czekać na końcu trasy. Zaczynam pochylać się w zakrętach i wiem co to fun. Freeride to ciągle wielka niewiadoma, ale potrafię pojechać poza trasą kilka połączonych skrętów. Muldy są problemem, ale do pokonania.

 

Ski forum:
6. Zyskujesz coraz więcej pewności siebie i cieszysz się prędkością oraz wrażeniami z jazdy. Na tym etapie doskonalisz równoległe prowadzenie nart na łagodnych czerwonych trasach. Może zacząłeś nawet jazdę na czarnych trasach, pokrytych muldami lub zapuszczasz się na nie przygotowane tereny poza trasami.
NTN:

6. Jestem królem czerwonych tras po których jeżdżę bez najmniejszych problemów – nawet dość szybko i bez względu na stan ich przygotowania. W dobrych warunkach potrafię jechać czysto na krawędziach nowoczesną techniką. Zjeżdżam po czarnych trasach z pewna dozą respektu, ale bez problemów. Fun w moim wykonaniu wygląda całkiem nieźle. Coraz częściej wybieram się poza trasy i potrafię – na średnio nachylonym stoku – radzić sobie całkiem dobrze. Zaczynam odczuwać potrzebę posiadania drugiej pary nart – może freeride’owych?

7. Bez problemów łączysz serie skrętów prowadząc narty równolegle i większość czarnych tras nie sprawia Ci żadnego problemu. Bardziej strome i pokryte lodem stoki sprawiają, że tracisz trochę ze swojego stylu, ale potrafisz dotrzeć na dół w jednym kawałku.
Link to comment
Share on other sites

 

Znalazłem w necie trochę inne kryteria niż to co jest podwieszone na tym forum.

 

https://www.ntn.pl/n...i-narciarskich/

 

Ta skala forumowa jest wg mnie dużo mniej wymagająca (po środku skali zawyża umiejętnosci o conajmniej 1 punkt) stad cały czas coś mi nie pasowało

I tak przykładowo

 

Ski forum:

4. Twoja jazda jest coraz bardziej płynna i potrafisz wykonywać kontrolowane skręty na niebieskich trasach. Twoje 'pługowanie' jest zdecydowanie mniejsze i potrafisz zatrzymywać się układając narty w równoległym położeniu.

NTN:

4. Zjeżdżam po czerwonych trasach techniką mieszaną ratując się przed zbyt dużą prędkością ucieczką w ześlizg. Od czasu do czasu próbuję wyjechać kilka metrów poza trasę, żeby spróbować jak to jest, ale jeszcze nie czuję przyjemności związanej z jazdą freeride.

 

Ski forum:

5. Zacząłeś poznawać łatwiejsze czerwone trasy i Twoje skręty stają się coraz lepsze wraz z każdym przejazdem, ale ciągle używasz minimalnego 'pługa' przy inicjacji skrętów. (Rada: jeżeli staje się to dla Ciebie frustrujące, skorzystaj z lekcji doświadczonego narciarza lub instruktora).

NTN:

5. Swobodnie zjeżdżam, w większości śladem ciętym, po czerwonych trasach. Mogę przejechać bez zatrzymania nawet kilka kilometrów. Na trasach niebieskich jeżdżę dość szybko w pełni kontrolując zdarzenia. Moi znajomi nie muszą już na mnie godzinami czekać na końcu trasy. Zaczynam pochylać się w zakrętach i wiem co to fun. Freeride to ciągle wielka niewiadoma, ale potrafię pojechać poza trasą kilka połączonych skrętów. Muldy są problemem, ale do pokonania.

 

Ski forum:
6. Zyskujesz coraz więcej pewności siebie i cieszysz się prędkością oraz wrażeniami z jazdy. Na tym etapie doskonalisz równoległe prowadzenie nart na łagodnych czerwonych trasach. Może zacząłeś nawet jazdę na czarnych trasach, pokrytych muldami lub zapuszczasz się na nie przygotowane tereny poza trasami.
NTN:

6. Jestem królem czerwonych tras po których jeżdżę bez najmniejszych problemów – nawet dość szybko i bez względu na stan ich przygotowania. W dobrych warunkach potrafię jechać czysto na krawędziach nowoczesną techniką. Zjeżdżam po czarnych trasach z pewna dozą respektu, ale bez problemów. Fun w moim wykonaniu wygląda całkiem nieźle. Coraz częściej wybieram się poza trasy i potrafię – na średnio nachylonym stoku – radzić sobie całkiem dobrze. Zaczynam odczuwać potrzebę posiadania drugiej pary nart – może freeride’owych?

7. Bez problemów łączysz serie skrętów prowadząc narty równolegle i większość czarnych tras nie sprawia Ci żadnego problemu. Bardziej strome i pokryte lodem stoki sprawiają, że tracisz trochę ze swojego stylu, ale potrafisz dotrzeć na dół w jednym kawałku.

 

Cześć

Przytoczona skala NTN jest całkiem całkiem tylko trzeba ją zaktualizować bo to jakiś straszny staroć.

Pozdrowienia

Link to comment
Share on other sites

wpisałem sobie piątkę, chociaż po południu jak mnie bolą nogi zdarzy mi się czasami cos z czwórki 

 

 "Zjeżdżam po czerwonych trasach techniką mieszaną ratując się przed zbyt dużą prędkością ucieczką w ześlizg."

 

 

szóstka na pewno nie. Królem nie jestem, aczkolwiek jeżdzę szybciej niż "mainstream"

Czarne też spoko tak jak pisałem często nie widzę różnicy między czerwonymi a czarnymi.

Bardziej przeszkadzają muldy i zmrożenia. Dużo bardziej wole dobrze przygotowaną czarną niż zrytą czerwoną.

 

Podsumowując wg skali forumowej szóstka wychodziła mi bez dyskusji i zastanawiałem się nad siódemką, a NTN to jest piątka.

Link to comment
Share on other sites

wpisałem sobie piątkę, chociaż po południu jak mnie bolą nogi zdarzy mi się czasami cos z czwórki 

 

 "Zjeżdżam po czerwonych trasach techniką mieszaną ratując się przed zbyt dużą prędkością ucieczką w ześlizg."

 

 

szóstka na pewno nie. Królem nie jestem, aczkolwiek jeżdzę szybciej niż "mainstream"

Czarne też spoko tak jak pisałem często nie widzę różnicy między czerwonymi a czarnymi.

Bardziej przeszkadzają muldy i zmrożenia. Dużo bardziej wole dobrze przygotowaną czarną niż zrytą czerwoną.

 

Podsumowując wg skali forumowej szóstka wychodziła mi bez dyskusji i zastanawiałem się nad siódemką, a NTN to jest piątka.

Ja oceniam się na 2,85 więc wpisałem "3", jeżdżę jak w stopce. Czerwona trasa i radość z jazdy.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...