Skocz do zawartości

Klauzule zakazane


jacek-1210

Rekomendowane odpowiedzi

Jakiś czas temu był tu wątek n/t regulaminów stacji narciarskich. Trochę z nudów wszedłem sobie na stronę UOKiK-u i czasem oczy mogą wyjść od patrzenia na to co zakazane. Np.:

 

Numer wpisu: 6118   ecblank.gif Data wpisu: 2015-09-03   ecblank.gif Data wydania wyroku: 2015-03-19   ecblank.gif Sygnatura akt: XVII AmC 3506/13   ecblank.gif Nazwa i siedziba sądu: Sąd Okręgowy w Warszawie-Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów   ecblank.gif Oznaczenie powoda: Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów   ecblank.gif Oznaczenie pozwanego: Powszechna Kasa Oszczędności Bank Polski SA w Warszawie   ecblank.gif Postanowienie uznane za niedozwolone: "PKO BP SA może rozwiązać umowę bez wypowiedzenia w przypadku stwierdzenia, że informacje podane we wniosku o udzielenie pożyczki lub dokumenty, na podstawie których podjęto decyzję o udzieleniu pożyczki, nie są zgodne ze stanem faktycznym lub prawnym. 2. W przypadku rozwiązania umowy, Pożyczkobiorca ma obowiązek spłaty całości zadłużenia wynikającego z umowy zadłużenia w terminie 7 dni"   ecblank.gif Branża: Usługi bankowe

 

 

Numer wpisu: 6111   ecblank.gif Data wpisu: 2015-08-19   ecblank.gif Data wydania wyroku: 2015-07-06   ecblank.gif Sygnatura akt: XVII AmC 4566/13   ecblank.gif Nazwa i siedziba sądu: Sąd Okręgowy w Warszawie-Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów   ecblank.gif Oznaczenie powoda: Emil Hausmann, Jacek Matusiak, Danuta Panufnik   ecblank.gif Oznaczenie pozwanego: Jarosław Wasiński - DRAGONFLY   ecblank.gif Postanowienie uznane za niedozwolone: "Warunkiem koniecznym zwrotu lub wymiany w sklepie gorset.pl jest odesłanie towaru w stanie nienaruszonym i nienoszącym śladów użytkowania. Odesłany towar musi być czysty, nie uszkodzony, pozbawiony zapachów (np. perfumy, kremy, balsamy, papierosy itp.)   ecblank.gif Branża:

Handel elektroniczny

 

 

Numer wpisu: 6107   ecblank.gif Data wpisu: 2015-08-05   ecblank.gif Data wydania wyroku: 2015-06-16   ecblank.gif Sygnatura akt: XVII AmC 24911/13   ecblank.gif Nazwa i siedziba sądu: Sąd Okręgowy w Warszawie-Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów   ecblank.gif Oznaczenie powoda: Ryszard Zachmann   ecblank.gif Oznaczenie pozwanego: Viverto spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Krakowie   ecblank.gif Postanowienie uznane za niedozwolone: "W przypadku nieuzasadnionej reklamacji lub przedwczesnego odesłania towaru, bez odpowiedzi ze strony Sprzedawcy, Kupujący zostanie obciążony kosztami przesyłki reklamowanego towaru"   ecblank.gif Branża: Handel elektroniczny

 

polecam do przejrzenia w wolnej chwili:  http://uokik.gov.pl/rejestr/

 

Jestem przekonany, że jeśli by przepuścić przez ten młyn regulaminy stacji, to okazałoby się, że 3/4 zapisów w regulaminach to klauzule zakazane

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6111 - nie za bardzo rozumiem dlaczego treść tej klauzuli jest uznana za niedozwoloną. Przecież klient przy zakupie poza lokalem przedsiębiorstwa ma prawo do zwrotu towaru w ciągu 14 dni bez podania przyczyny. Ale warunkiem zwrotu jest nieużywany towar (ewentualnie tylko wypakowany z pudełka firmowego). Za co UOKiK uznał, że ta klauzula jest niedozwolona??

 

6107 - obciążenie klienta kosztami wysyłki za powtórne nieuzasadnione składanie reklamacji wydaje mi się, że ma sens.

 

Te wszystkie obwarowania e-handlu są chyba tylko po to aby go ukrócić...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6111 - nie za bardzo rozumiem dlaczego treść tej klauzuli jest uznana za niedozwoloną. Przecież klient przy zakupie poza lokalem przedsiębiorstwa ma prawo do zwrotu towaru w ciągu 14 dni bez podania przyczyny. Ale warunkiem zwrotu jest nieużywany towar (ewentualnie tylko wypakowany z pudełka firmowego). Za co UOKiK uznał, że ta klauzula jest niedozwolona??

 

uzasadnienie wyroku jest tutaj: 

http://www.prawnik-o...zny,3,5362.html

 

"Klauzule o numerach  6111 (...) są niedozwolonymi zapisami umownymi, ponieważ  przedsiębiorca nakłada w nich na konsumenta dodatkowe obowiązki związane z odesłaniem towaru w przypadku odstąpienia od umowy. W regulaminie  sklepu internetowego przedsiębiorca nie może rozszerzać przepisów Ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta na swoją korzyść. Nie może zatem dodawać sobie uprawnień, które  nie wynikają z przepisów nowej ustawy konsumenckiej.

Z art. 27 PrKonsU konsument  ma prawo odstąpić od umowy w terminie 14 dni bez ponoszenia żadnych dodatkowych kosztów. Konsument może zwrócić towar zakupiony w e – sklepie, jeżeli wcześniej sprawdził jego użyteczność w zakresie tzw. zwykłego zarządu. Przykładem będzie rozpakowanie przesyłki, sprawdzenie otrzymanego towaru zgodnie z zamówieniem, przymierzenie zakupionej garderoby lub obuwia, sprawdzenie działania sprzętu zgodnie z jego przeznaczeniem.

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Delegatura w Bydgoszczy  w Decyzji nr RBG - 32/2013 z dnia 29 pażdziernika 2013 r. przyjął następujące stanowisko: „(…) Konsument nie ma możliwości zbadania rzeczy tak jak mógłby to uczynić dokonując zakupu w stacjonarnym sklepie przedsiębiorcy. (…). W zakresie zwykłego zarządu mieści się zarówno sprawdzenie jakości wyrobu poprzez jego dotyk, przymierzenie, sprawdzenie wytrzymałości na określone czynniki jak i zweryfikowanie stanu produktu poprzez stwierdzenie braku mechanicznego uszkodzenia, usterki. Nie powoduje to bowiem zmiany stanu takiej rzeczy, a towar po ponownym zapakowaniu nadaje się do dalszej sprzedaży”."

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

uzasadnienie wyroku jest tutaj: 

http://www.prawnik-o...zny,3,5362.html

 

"Klauzule o numerach  6111 (...) są niedozwolonymi zapisami umownymi, ponieważ  przedsiębiorca nakłada w nich na konsumenta dodatkowe obowiązki związane z odesłaniem towaru w przypadku odstąpienia od umowy. W regulaminie  sklepu internetowego przedsiębiorca nie może rozszerzać przepisów Ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta na swoją korzyść. Nie może zatem dodawać sobie uprawnień, które  nie wynikają z przepisów nowej ustawy konsumenckiej.

Z art. 27 PrKonsU konsument  ma prawo odstąpić od umowy w terminie 14 dni bez ponoszenia żadnych dodatkowych kosztów. Konsument może zwrócić towar zakupiony w e – sklepie, jeżeli wcześniej sprawdził jego użyteczność w zakresie tzw. zwykłego zarządu. Przykładem będzie rozpakowanie przesyłki, sprawdzenie otrzymanego towaru zgodnie z zamówieniem, przymierzenie zakupionej garderoby lub obuwia, sprawdzenie działania sprzętu zgodnie z jego przeznaczeniem.

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Delegatura w Bydgoszczy  w Decyzji nr RBG - 32/2013 z dnia 29 pażdziernika 2013 r. przyjął następujące stanowisko: „(…) Konsument nie ma możliwości zbadania rzeczy tak jak mógłby to uczynić dokonując zakupu w stacjonarnym sklepie przedsiębiorcy. (…). W zakresie zwykłego zarządu mieści się zarówno sprawdzenie jakości wyrobu poprzez jego dotyk, przymierzenie, sprawdzenie wytrzymałości na określone czynniki jak i zweryfikowanie stanu produktu poprzez stwierdzenie braku mechanicznego uszkodzenia, usterki. Nie powoduje to bowiem zmiany stanu takiej rzeczy, a towar po ponownym zapakowaniu nadaje się do dalszej sprzedaży”."

 

No i to właśnie jest dla mnie niejasne: koszula zasmrodzona papierosowym dymem albo zalana perfumami nie za bardzo nadaje się do dalszej sprzedaży. Urządzenie zapakowane w blistrze, po rozcięciu blistra nie za bardzo nadaje się do dalszej sprzedaży. Sprzedawca zastrzegł coś dla mnie normalnego w działaniach sprzedaż-kupno. Jego problem chyba w tym, że zastrzegł dodatkowo coś co można właściwie wepchnąć w "zasady współżycia społecznego"  :blink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgadzam się z tobą. Wyszukałem uzasadnienie, bo klauzula wydawała mi się dosyć dziwna i chciałem się dowiedzieć czym Sąd kierował się wydając taki wyrok. Dalej nie wiem, tym bardziej, że według mnie TAKI towar po ponownym zapakowaniu NIE nadaje się do dalszej sprzedaży.

Tłumacze sobie to jako abstrakt - równouprawnienie osób kupujących w e-sklepie i stacjonarnym. Rzeczy wracające z przymierzalni również mogą pachnieć "perfumą", a mimo to nie ma obowiązku ich zakupu. Może niewłaściwy jest mój tok myślenia, chętnie wysłucham osób znających temat, najlepiej z obu stron lady.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie najgorzej jest to rozwiązane w Stanach, gdzie klient (chyba głównie w przypadku elektroniki) czasami obciążany jest opłatą za ponowne wprowadzenie produktu na rynek/odnowienie produktu (tzw. refurbishment fee), co w pewnym stopniu rekompensuje koszty ponoszone przez sprzedawcę. Niestety znając naszych kombinatorów opłata byłaby stosowana bez względu na wszystko i w przypadku każdego klienta. Czyli zamiast chronić sprzedawcę, krzywdziłaby klienta.

 

Przy bezwzględnej walce o cenę i braku gigantycznego obrotu ciężko jest wypracować jakiś schemat oferujący korzystne warunki dla obu stron, więc za obecny stan rzeczy sami jesteśmy sobie poniekąd winni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a narty?

w sumie poczekam, az dyskusja tutaj zejdzie na:

1/ WRX

2/ Wanne

3/ Achillesa

4/ ostatecznie rocker'a

Jako, że to Hyde park, to by było tak.

 

Blister to jedno, a co w przypadku towarów, które możemy sprawdzić wyłącznie w specyficznych warunkach np..... nart ?? Kupujemy takie w lecie, w zimie na stok i co?? "Zepsute"... bo mają ROCKER'A. Pomimo najlepszej techniki zrywamy ACHILLESA. Dzięki wyłączonemu ABS'owi w WRX'ie bezpiecznie dotarliśmy do domu gdzie bolącą nogę mogliśmy wymoczyć w WANNiE.

 

A narty w blistrze??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To co jeszcze zauważyłem: tak jak Prezes Wszystkich Istot dba o nasze lasy, tak i najwyraźniej są "społeczne" organizacje sprawdzające regulaminy różnych sklepów internetowych i gotowe w razie potrzeby, złożyć odszkodowawczy pozew sądowy przeciw takiemu "nieuczciwemu" sprzedawcy  ^_^

 

W zeszłym roku gdy wchodziła unijna dyrektywa o 14 a nie 10 dniowym terminie zwrotu sprzedaży konsumenckiej, pewna "organizacja charytatywna" straszyła mnie, że mój regulamin jest sprzeczny z prawem i że sprawę kierują do UOKiK. Jedyną drogą uniknięcia konsekwencji było napisanie przez nich mojego regulaminu za jedyne 499 zł... netto. Jak wyguglowałem ich stronę i opinię to od razu wiedziałem, że to naciągacze pokroju "3-filarowców" zwłaszcza, że nowy regulamin wkleiłem w dniu wejścia ustawy.

 

 

 

Akurat to jest jedna z bardziej denerwujących praktyk, w blistrze nie jesteś w stanie obejrzeć czy to nie jest jakiś badziew. Powinna być możliwość dotknięcia towaru.

Pozdro
Wiesiek

 

W markecie też nie zawsze jest możliwość dotknięcia produktu, bo wszystkie są w blistrze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A to nie jest czasem tylko pozorna zmiana z 14 dni kalendarzowych na 10 roboczych? Weekend szybko zabiera 4 dni i z 10 dni kalendarzowych szybko robi się 6, a to szalenie mało. Poza tym przecież jest to tylko minimalny okres, jaki musi zapewnić sprzedawca i na szczęście coraz więcej handlowców zaczyna to rozumieć.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...