Skocz do zawartości

Czy kąt krawędzi może zmienić charakter narty?


antibes

Rekomendowane odpowiedzi

Opowiem Wam historię z zeszłego roku: Kupiłem Fischery Race SC 165 cm. Jeździło mi się na nich rewelacyjnie. Co kilka dni ostro śmigałem po Pilsku. Na przełomie marca/kwietnia trafił mi się wyjazd na tydzień do Austrii. Postanowiłem, że przed wyjazdem dam narty do serwisu. Poprosiłem o wyrównanie ślizgów, nasmarowanie i naostrzenie krawędzi. Serwisant zapytał: - jakie zrobić kąty? Odpowiedziałem: - nie znam się na tym, niech pan zrobi tak, aby było dobrze... Serwisant odrzekł: fajna race'owa narta to zrobimy kąt... (niestety nie pamiętam ile to było) Odpowiedziałem: OK. I tak ten kąt nic mi nie mówił Po serwisie narty założyłem dopiero na stoku w Austrii. Pierwszy zjazd i... TRAGEDIA. W ogóle nie potrafię na tych nartach jechać... kaleczę strasznie... Tu dodam, że jeżdżę stylem - nazwijmy to - mieszanym. Przy lepszych warunkach na krawędziach, gdy stok robi się gorszy - trochę z ześlizgiem. No i tego ześlizgu za chiny ludowe nie dało się teraz robić. Gdy chciałem na dole stoku wirażem zahamować, narta wpadała w jakieś dziwne wibracje. Byłem ZAŁAMANY. Super wyjazd, lodowiec, a mnie się tu sto razy gorzej jeździ niż na Pilsku. Poszedłem do lokalnego serwisu zapytać, co też mi w kraju w serwisie zepsuli. Ale Austriak tylko przejechał palcem, cmoknął i powiedział - dobra robota! Pomyślałem więc, że te krawędzie są za ostre, poprosiłem (w rozpaczy), aby je lekko wygładził pilnikiem. Zrobił to, ale nic nie pomogło. Jeździłem jak bym pierwszy raz miał narty na nogach. Na drugi dzień wziąłem z wypożyczalni jakieś Heady. Uff... co za ulga. Znów potrafię zjeżdżać na nartach. Mając w perspektywie cały tydzień męczenia się na moich Race SC z super krawędziami... zaproponowałem wypożyczalni zamianę. Zostawiłem im Fischery, wziąłem Heady. Do dziś nie wiem jak zmienił krawędzie ten serwisant w Go-Sporcie, że narta stała się dla mnie całkowicie nie do opanowania. Czy ktoś z doświadczonych forumowiczów ma jakiś pomysł co to mogło być? Na koniec dodam, że w tym roku znów jeździłem na Race SC i znów śmigało się rewelacyjnie.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przyzwyczajenie to druga natura człowieka...Serwisant najprawdopodobniej naostrzył Twoje Fiche bardziej agresywnie, przygotował je do dynamicznej, bezkompromisowej jazdy na krawędziach i dlatego kłopty, jeżdziłeś poprzednio na kątach mniej wymagajacych, przyzwyczaiłeś się a tu nagle...bach...niespodzianka:) Taki uniwersalny set up dla Race SC ( i nie tylko ) to kąty 88/0.5 lub 0.7 a jak ktoś chce wozić się z ześlizgiem to 89/1.0.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jaki kąt mógł dać ten serwisant, że zrobiło się tak hardcore'owo ?

Kiedyś ostrzyłem swoje narty po wieczorze piwnym, pomyliłem się i zjechałem z kątem bocznym z 88 na 86, następnego dnia musiałem uczyć sie jezdzić od nowa. Najprawdopodobniej zrobił kat boczny 87, tak naostrzona narta b.niechetnie wchodzi w ześlizg i, jeśli jest krawędziowana niodpowiednio, łapie tzw. chatter czyli ześlizg szarpany, nieprzyjemne zjawisko, bo irytuje i męczy mięsnie.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy ktoś z doświadczonych forumowiczów ma jakiś pomysł co to mogło być? zmien jezdzca (zartuje) najprawdopodobniej narta byla zrobiona typowo dla SL na 87 kat boczny i podniesiona 0,5 to najbardziej typowe facet ci zrobil rasowa narte a ty narzekasz??? wziales (zgodnie z owczym pedem) narte z natury stworzona do jazdy na krawedziach i chcesz ja zgwalcic jazda zeslizgiem......... nie jest to takie latwe. kastrowanie stepianiem krawedzi nie jest rozwiazaniem eleganckim. moze nalezalo by rozpatrzyc inny model/typ narty??? np multi-functional???? (nowotwor powstaly ze zlania allmountain i cross) czyli universalne???
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wziales (zgodnie z owczym pedem) narte z natury stworzona do jazdy na krawedziach i chcesz ja zgwalcic jazda zeslizgiem......... nie jest to takie latwe. kastrowanie stepianiem krawedzi nie jest rozwiazaniem eleganckim. moze nalezalo by rozpatrzyc inny model/typ narty??? np multi-functional???? (nowotwor powstaly ze zlania allmountain i cross) czyli universalne???

Dziękuję za życzliwą radę, ale nie skorzystam. Nie kupiłem tych nart kierując się owczym pędem, ale kierując się wrażeniem z jazdy po całodniowym teście z wypożyczalni. Zresztą wiele dni późniejszych jazd w pełni potwierdziło, że dokonałem dobrego zakupu. Jeździło mi się na tych nartach świetnie. I dopiero zmiana kąta krawędzi na bardziej agresywne pokazała gdzie leży mój próg niekompetencji :D
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za życzliwą radę, ale nie skorzystam. Nie kupiłem tych nart kierując się owczym pędem, ale kierując się wrażeniem z jazdy po całodniowym teście z wypożyczalni. Zresztą wiele dni późniejszych jazd w pełni potwierdziło, że dokonałem dobrego zakupu. Jeździło mi się na tych nartach świetnie. I dopiero zmiana kąta krawędzi na bardziej agresywne pokazała gdzie leży mój próg niekompetencji :D

czyli jest prawdopodobne ze poczatkowo miales 90/0 katy........
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może się będziecie śmiali, ale wczoraj (w bardzo dobrej cenie:)) zamówiłem nowe Race SC. Ta narta super mi leży, tym bardziej, że w międzyczasie chyba nieco podszkoliłem swój carvingowy warsztat. Tylko przy serwisie będę teraz CHOLERNIE uważał na sprawę tych kątów. Czy ktoś z Was wie jakie ta narta ma fabryczne kąty krawędzi?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może się będziecie śmiali, ale wczoraj (w bardzo dobrej cenie:)) zamówiłem nowe Race SC. Ta narta super mi leży, tym bardziej, że w międzyczasie chyba nieco podszkoliłem swój carvingowy warsztat. Tylko przy serwisie będę teraz CHOLERNIE uważał na sprawę tych kątów. Czy ktoś z Was wie jakie ta narta ma fabryczne kąty krawędzi?

wiesz robisz to co lubisz i twoje pieniadze.... stale uwazam ze narta nieutrafiona dla ciebie ale zycze zabawy bo to w koncu najwazniejsze!!!!!:):):)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wiesz robisz to co lubisz i twoje pieniadze.... stale uwazam ze narta nieutrafiona dla ciebie ale zycze zabawy bo to w koncu najwazniejsze!!!!!:):):)

Na jakiej podstawie uważasz, że nietrafiona dla mnie? Dlatego, że nadanie jej zawodniczych krawędzi spowodowało trudności z jej opanowaniem? Przypuszczam, że wielu użytkowników miałoby podobne problemy. Zobacz co napisał powyżej Lobo. Poza tym Race SC to w końcu nie jest narta-wyczyn w stylu Worldcup. Ale aby się upewnić czy dobrze robię, miałem przedwczoraj okazję jeździć na przemian na RX8 i Race SC. Zastanawiałem się czy jednak łagodniejsza RX8 nie będzie lepsza. I po kilku zjazdach decyzja była już podjęta - Race SC. Ta narta (na standardowych krawędziach) leżała mi zdecydowanie lepiej. I nie był to wybór pod wpływem chojrackiej brawury, ale rzekłbym - analitycznie wyliczony :D
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na jakiej podstawie uważasz, że nietrafiona dla mnie? Dlatego, że nadanie jej zawodniczych krawędzi spowodowało trudności z jej opanowaniem? Przypuszczam, że wielu użytkowników miałoby podobne problemy. Zobacz co napisał powyżej Lobo. Poza tym Race SC to w końcu nie jest narta-wyczyn w stylu Worldcup. Ale aby się upewnić czy dobrze robię, miałem przedwczoraj okazję jeździć na przemian na RX8 i Race SC. Zastanawiałem się czy jednak łagodniejsza RX8 nie będzie lepsza. I po kilku zjazdach decyzja była już podjęta - Race SC. Ta narta (na standardowych krawędziach) leżała mi zdecydowanie lepiej. I nie był to wybór pod wpływem chojrackiej brawury, ale rzekłbym - analitycznie wyliczony :D

nie mam nic przeciwko tej decyzji; poprostu ta narta jest skonstruowana do jazdy na krawedziach, jestem maxymalista oi do jazdy na krawedziach biore narte, ktora jest stworzona do tego. chyba dla ciebie cos w stylu tigershark (nie sugeruj sie marka) prawdopodbnine by ci bardziej dogodzilo... ale to tylko moje domysly. jak napisalem, jezeli masz fun to nie moja sprawa to zmieniac. zdanie lobo, ze musial sie na nowo uczyc po zmianie z 88 na 86 jest oczywiscie przeadzonee i to grubo. oczywiscie czuc roznice ale nie do tego stopnia. wierz mi, probowalem nie raz i na roznych nartach.....:):):)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie mam nic przeciwko tej decyzji; poprostu ta narta jest skonstruowana do jazdy na krawedziach, jestem maxymalista oi do jazdy na krawedziach biore narte, ktora jest stworzona do tego. chyba dla ciebie cos w stylu tigershark (nie sugeruj sie marka) prawdopodbnine by ci bardziej dogodzilo...

Kto wie, może i tigershark byłaby lepsza. Niestety w żaden sposób nie jestem związany z branżą narciarską i możliwości testów mam ograniczone. Trudno po drodze zaliczyć wszystkie potencjalne dechy, bo wydałbym na to majątek. A niektórych nart nijak do wypożyczenia nie ma. Race SC spasowały mi, więc podjąłem decyzję i nie żałuję. Na krawędziach staram się jeździć gdy tylko czuję ku temu warunki. Gdy jest dobry stok i nie za dużo ludzi, to chyba idzie mi całkiem nieźle. Nawet na czarnej Bińkuli :) Gdy stok jest rozpaprany, wtedy - nie ma co ukrywać - te krawędzie wyglądają dużo biedniej. Ale na takie Szczyrkowo-niedzielno-popołudniowe warunki zostawiłem sobie stare Heady. Może za rok/dwa będę i w takich warunkach wycinał piękne łuki :) W każdym razie ambitnie podchodzę do tematu :D
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam Ja wycinam piękne łuki nawet na półtorametrowych garbach i nie sprawia Moi to problemu tylko to ostrzenie- czasami nie wydaje. CO mam zrobić?? Na ile naostrzyć 88 czy 87? To nie daje Mi spokoju. I czy kupić 158 czy162 jako następne? Wzrost 180 waga 100. Pomózcie!!!?

Użytkownik Mitek edytował ten post 21 luty 2009 - 02:03

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam Ja wycinam piękne łuki nawet na półtorametrowych garbach i nie sprawia Moi to problemu tylko to ostrzenie- czasami nie wydaje. CO mam zrobić?? Na ile naostrzyć 88 czy 87? To nie daje Mi spokoju. I czy kupić 158 czy162 jako następne? Wzrost 180 waga 100. Pomózcie!!!?

tu juz poszedles po calosci naprawde wybor miedzy 88 a 87 moze przyprawic o bol glowy...... zwlaszcza domoroslemu lyzwiarzowi.................
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawa dosyć zagadkowa jest, bo race SC fabrycznie ostrzone są na 87 st. i 0,5 podniesienia więc serwisant musiał ostro poczarować, że stały się za ostre. Też mam te narty i mierzyłem kąty na nówkach, a potem ostrzyłem na takie kąty i ręcznie i na maszynie i nie czułem różnicy w jeździe między fabrycznymi a ostrzonymi różnymi metodami. BTW. RX8 też mają takie kąty fabryczne.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam Ja wycinam piękne łuki nawet na półtorametrowych garbach i nie sprawia Moi to problemu tylko to ostrzenie- czasami nie wydaje. CO mam zrobić?? Na ile naostrzyć 88 czy 87? To nie daje Mi spokoju. I czy kupić 158 czy162 jako następne? Wzrost 180 waga 100. Pomózcie!!!?

Widzę, że waćpan krotochwilny, a i znający swoją wartość. To "Mi" pisane z dużej litery wygląda naprawdę imponująco!
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Widzę, że waćpan krotochwilny, a i znający swoją wartość. To "Mi" pisane z dużej litery wygląda naprawdę imponująco!

No bo sie wygłupiacie z tymi kątami, dostosowaniem nart do warunków, śniegu itd. Nie chciałem urazić ale tak spokojnie przeczytaj temat. Osobiście fajne efekty daje jak najczęstsza zmiana nart. Na stoku z kolegami, wyporzyczanie itd. Wtedy jesteś zmuszony często dostosowywac technike do nartyi nie ma zsakoczenia jak cos pod butem jest innego A "Mi" - tak zgadza się, szanuje innych i seibie też. Pozdrawiam serdecznie
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja swoich rc4 race jeszcze nie ostrzyłam. Teraz mi odpowiadają, ale z reguły wpadam w ześlizgi na lodzie. Jednak był on na tyle rzadko, że nie zdążyłam na nim poćwiczyć. Kumpel ma naostrzone na 85 i radzi bym trochę swój kąt "przysostrzył". Podejrzewa, że fabrycznie jest 90. Czy faktycznie ktoś sprawdził kąt w fabryczny w tych nartach? Mimo wszystko zdaję sobie sprawę, że moje lodowe ześlizgi to kwestia przede wszystkim techniki (podobno na lodzie nie trzeba tak bardzo wchodzić całym ciałem). Poza tym z krawędzi nie schodzę jak dotąd w żadnych warunkach (nie jeździłem na rc4 jeszcze na czarnych). Jaki kąt radzicie? I proszę MI nie dworować sobie ze mnie ;-) Jestem młodym początkującym narciarzem i nie mam o tych kątach pojęcia ;-)

Użytkownik marej edytował ten post 21 luty 2009 - 09:32

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja swoich rc4 race jeszcze nie ostrzyłam. Teraz mi odpowiadają, ale z reguły wpadam w ześlizgi na lodzie. Jednak był on na tyle rzadko, że nie zdążyłam na nim poćwiczyć. Kumpel ma naostrzone na 85 i radzi bym trochę swój kąt "przysostrzył". Podejrzewa, że fabrycznie jest 90. Czy faktycznie ktoś sprawdził kąt w fabryczny w tych nartach? Mimo wszystko zdaję sobie sprawę, że moje lodowe ześlizgi to kwestia przede wszystkim techniki (podobno na lodzie nie trzeba tak bardzo wchodzić całym ciałem). Poza tym z krawędzi nie schodzę jak dotąd w żadnych warunkach (nie jeździłem na rc4 jeszcze na czarnych). Jaki kąt radzicie? I proszę MI nie dworować sobie ze mnie ;-) Jestem młodym początkującym narciarzem i nie mam o tych kątach pojęcia ;-)

Panowie nie irytujcie się, kolega napotkał problem i oczekuje od bardziej doświadczonych rady i pomocy aby go rozwiązać. Zmiana ostrzenia moze zaskoczyć kazdego, stary rep szybko zacznie się przyzwyczjać do nowych warunków i w koncu złapie balans, ktoś mniej doświadczony, szczególnie gdy po zmianie narty stały się agresywne będzie miał poważniejsze kłopoty. Zapomnij o kącie 85 ( twój kolega mocno przesadził IMO ), poproś o naostrzenie 88/0.7, tak ostrzy narty z wyższej półki większość wypożyczalni ( w Alpach ), jesli wypożyczone narty pasowały to na 90% miały takie kąty, jest jeszcze aspekt ekonomiczny tego problemiku, agresywne ostrzenie, na 87 i mniej, powoduje że krawędzie szybciej się zużywają bo każde wyszczerbienie wymaga głębszego ostrzenia aby wyrównać ubytek a tym samym krawędz szybciej znika.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wydaje mi się, że kolega nie przesadził. Jest doświadczonym zawodnikiem, a ja przy nim to totalna lapeta. Nary ostrzy sam i mi zaproponował coś koło 88, ale wolałem dodatkowo spytać "normalnych" narciarzy zanim oddam sprzęt pod jego pilnik. Odradził mi niesprawdzone serwisy jako robiące żyletki pod paznokieć , ale na dwa zjazdy. Jeśli fabrycznie mam ostrzej niż 90 to warto coś dołożyć wraz ze wzrostem doświadczenia.

Użytkownik marej edytował ten post 21 luty 2009 - 13:08

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

88 z boku będzie w sam raz ale... bardziej istotne jest podcięcie od spodu, musi być wykonane b.dokładnie, im mniejszy ten kąt tym szybciej, agresywniej narty wchodzą na krawędż. Nie każda maszyna zakłada kąt 0.5 stopnia, tylko najlepsze, warto spytac w serwisie.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No bo sie wygłupiacie z tymi kątami, dostosowaniem nart do warunków, śniegu itd.

Mitku, zapewne jesteś wytrawnym narciarzem, świetnie śmigasz na każdej narcie w każdych warunkach i dlatego moje problemy wydają Ci się śmieszne, pozwoliłeś sobie na delikatną drwinę. Przyznam Ci się, że znam ten stan, choć z kompletnie innej branży niż narciarstwo :D Dzięki wszystkim, którzy wnieśli do tematu coś konkretnego.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jest jeszcze aspekt ekonomiczny tego problemiku, agresywne ostrzenie, na 87 i mniej, powoduje że krawędzie szybciej się zużywają bo każde wyszczerbienie wymaga głębszego ostrzenia aby wyrównać ubytek a tym samym krawędz szybciej znika.

Pytanie po co głębiej ostrzyć i wyrównywać ubytek, szkoda naszej krawędzi ? Ściągnąć grad, wygładzić krawędź diamentem, utwardzić kamieniem i po sprawie. Te drobne nierówności stanowią problem dla Bode i wielu innych z czołówki Pucharu Świata, ale nie dla nas :)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie po co głębiej ostrzyć i wyrównywać ubytek, szkoda naszej krawędzi ? Ściągnąć grad, wygładzić krawędź diamentem, utwardzić kamieniem i po sprawie. Te drobne nierówności stanowią problem dla Bode i wielu innych z czołówki Pucharu Świata, ale nie dla nas :)

Mam narty "sandwichowe", tym samym każdy ubytek po kamieniu wymaga więcej pracy. Najpierw trzeba rozhartować miejsca uszkodzeń, ściągnąć trochę ABS ze stopki za pomocą zęba, podciąć nieco raszplą dolną płytę tytanalową, teraz właściwe ostrzenie aż do wyrównania, na koniec wygładzić diamentem:) Jeśli stal jest dobrej jakości to nawet jest to fajna robota i pod warunkiem że nie będzie konieczne planowanie.

Użytkownik Lobo edytował ten post 21 luty 2009 - 23:52

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...