Skocz do zawartości



Zdjęcie
- - - - -

Szybkość jazdy wyciągów


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
40 odpowiedzi w tym temacie

#1 Mitek

Mitek

    Uprzywilejowany cwaniaczek

  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 14997 postów
  • Na forum od: 11.2007
10183
  • Umiejętności: 8
  • Warszawa

Napisano 07 luty 2017 - 10:49

Cześć

Jako, że powtarzają się posty zahaczające o temat szybkości jazdy wyciągów, często np. sugerujące nieuczciwość gestorów zbadałem temat u źródeł czyli popytałem znajomych, którzy są specjalistami w tej dziedzinie - to znaczy pracują na wyciągach, zarządzają nimi, są właścicielami itd.

Oto czego się dowiedziałem:

Wyciągi, nawet gdy są to wyciągi wyprzęgane, bardzo rzadko chodzą z maksymalną możliwą prędkością. Zazwyczaj są to prędkości rzędu 85-90% maxa. Wynika to z tego, że maksymalne prędkości są po prostu zbyt duże dla statystycznych narciarzy nimi się poruszających. Z tego też względu często jeszcze dodatkowo zwalnia się prędkość wyciągu aby utrzymać jego ciągłość działania.

Powiedziano mi wprost, że gdybym na górce miał samych takich narciarzy jak Ty - w sensie sprawności posługiwania się wyciągiem - to puszczam na maxa i idę na piwo.

Przyczyną takiego stanu rzeczy jest ekonomia właśnie. Najbardziej energochłonne w działaniu wyciągu są zmiany prędkości a najdroższy wbrew pozorom (bo przecież ludzie zapłacili) jest przestój. Wbrew sugestiom w postach optymalny z punktu widzenia właścicieli wyciągu jest ciągły ruch bez przestojów i zmian prędkości.

Nie ma również albo przynajmniej nikt z osób z którymi rozmawiałem o tym nie słyszał aby były jakieś odgórne założenia co do sterowania prędkością wyciągu w zależności od obłożenia czy pory dnia. O tym jak wyciąg ma pracować decyduje zawsze obsługa reagując na bieżąco na to co się w danej chwili na wyciągu dzieje. To samo dotyczy sugestii o celowym zwalnianiu wyciągu w celu oszczędności energii.

Wyciąg jadący szybciej zużywa oczywiście więcej energii niż jadący wolniej ale gro tej energii to energia spożytkowana na rozpędzenie. Podobnie z hamowaniem. Dlatego też obsługa zawsze działa w taki sposób aby uniknąć przestojów zwolnień i hamowań jechać z jak największą możliwą prędkością. Jak wiemy nie zawsze to się udaje a hamowania i przestoje można uznać w dużym uproszczeniu za błędy taktyczne obsługi, która chciała jechać zbyt szybko do możliwości korzystających narciarzy.

Tak to wygląda z punktu widzenia zarządzających i obsługi i jest to bardzo logiczne więc nie wieszajmy psów na obsłudze gdy wydaje na się, że wyciąg mógłby chodzić szybciej niż chodzi bo być może średnia na stoku to głownie dzieci a pod tą średnia dostosowuje się prędkość.

Pozdrowienia serdeczne

PS

Opisałem jak sytuacja wygląda oczami specjalistów, którzy się tym zajmują i raczej nie widzę możliwości dyskusji bo ja się na tym nie znam a karnet mi "nie bije" na nartach.



#2 Kuba99

Kuba99

    Narciarz

  • PipPipPipPip
  • 1018 postów
  • Na forum od: 10.2007
411
  • Umiejętności: 10
  • Beskid Sądecki

Napisano 07 luty 2017 - 10:57

To ja może wyjaśnię , dlaczego jeżeli zmieniono wyciąg wolny na szybki i oba mają taką samą przepustowość na stoku szybszego jest większy tłok. :blink:


:)Pozdrowienia

#3 mig12345

mig12345

    Stary maruda

  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 7520 postów
  • Na forum od: 02.2008
6738
  • Umiejętności: 2
  • Rybnik, Ustroń

Napisano 07 luty 2017 - 11:04

Wyjaśnij..... przypuszczam że w gre wchodzi bardziej psychologia tłumu a nie technika

#4 Kuba99

Kuba99

    Narciarz

  • PipPipPipPip
  • 1018 postów
  • Na forum od: 10.2007
411
  • Umiejętności: 10
  • Beskid Sądecki

Napisano 07 luty 2017 - 11:27

Jeżeli wyciąg jedzie 2 razy szybciej a przepustowość jest taka sama , to na krzesłach jedzie 2 razy mniej ludzi i to oni są na stoku . Szybszy 2 razy wyciąg ma 2 razy mniej krzeseł. :P


:)Pozdrowienia

#5 mig12345

mig12345

    Stary maruda

  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 7520 postów
  • Na forum od: 02.2008
6738
  • Umiejętności: 2
  • Rybnik, Ustroń

Napisano 07 luty 2017 - 12:22

Nie. Tak bedzie tylko pod warunkiem że jadą 2x wolniej po trasie. Te osoby będą stały w kolejce!. ;-) (Zakładam ze jest pełne obłożenie wyciągów -inaczej jest to niepoliczalne wprost)

#6 Kuba99

Kuba99

    Narciarz

  • PipPipPipPip
  • 1018 postów
  • Na forum od: 10.2007
411
  • Umiejętności: 10
  • Beskid Sądecki

Napisano 07 luty 2017 - 12:33

Kolego , jeżeli nie ma kolejki do wyciągu , a wszystkie krzesła są zajęte / jadące do góry/  to w wolnym wyciągu /powiedzmy 1,5 km/ na krzesłach jedzie 200 osób więcej i o tyle jest mniej na stoku. :huh:


  • gajowy01 podziękował za tę wiadomość
:)Pozdrowienia

#7 maksiu432

maksiu432

    Użytkownik

  • Pip
  • 32 postów
  • Na forum od: 11.2016
0

Napisano 07 luty 2017 - 12:52

No to jest logiczne :P że jak są na wyciągu to nie ma ich na stoku xDDD w czym macie problem :D

Doradztwo finansowe Słupsk



#8 mig12345

mig12345

    Stary maruda

  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 7520 postów
  • Na forum od: 02.2008
6738
  • Umiejętności: 2
  • Rybnik, Ustroń

Napisano 07 luty 2017 - 12:55

Kolego , jeżeli nie ma kolejki do wyciągu , a wszystkie krzesła są zajęte / jadące do góry/  to w wolnym wyciągu /powiedzmy 1,5 km/ na krzesłach jedzie 200 osób więcej i o tyle jest mniej na stoku. :huh:

Kolego ;-)Twoje  założenie w poście #2 było takie: Co będzie po prostej  wymianie wyciągu wolnego (który ma pełne obłożenie i brak kolejki) na szybszy.  Oczywistym wtedy  jest że 'pojemność ludzka' wyciągu będzie mniejsza.

Nadmiarowi ludzie jednak  nie bądą na trasie. Trasa jest 'zasilana w narciarzy' tak samo przez oba wyciągi, a prędkość   przemieszczania narciarzy w dół w żadnej mierze nie zalezy od prędkości wyciągu. Zatem ilość ludzi na jednostkę  powierzchni stoku będzie dokładnie (statystycznie- bo to co chwilę  inni ludzie ) taka  sama.

Te 200 nadprogramowych  osób bedzie stało  w kolejce lub siedziało w barze. Robiliby tłum na  stoku tylko wtedy gdyby nagle pojechali wolniej  lub z  przystankiem.

 

PozdrawiamM

 

 

No to jest logiczne :P że jak są na wyciągu to nie ma ich na stoku xDDD w czym macie problem :D

 

w tym, że to nieprawda, Teza Kuby jest "jak ich nie ma na wyciągu to są na trasie" a to coś innego.



#9 Kuba99

Kuba99

    Narciarz

  • PipPipPipPip
  • 1018 postów
  • Na forum od: 10.2007
411
  • Umiejętności: 10
  • Beskid Sądecki

Napisano 07 luty 2017 - 13:02

Jeżeli czas zjazdu jest szybszy niż czas wyjazdu , a krzesła zamiast co 18m są co 36 , to zaokrąglając na każde 100 m długości wyciągu na trasie będzie więcej o co najmniej 10 narciarzy. W jednostce czasu zjadą 2 razy więcej i tłok na stoku będzie 2 razy większy. ;)


:)Pozdrowienia

#10 mig12345

mig12345

    Stary maruda

  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 7520 postów
  • Na forum od: 02.2008
6738
  • Umiejętności: 2
  • Rybnik, Ustroń

Napisano 07 luty 2017 - 13:04

Jeżeli czas zjazdu jest szybszy niż czas wyjazdu , a krzesła zamiast co 18m są co 36 , to zaokrąglając na każde 100 m długości wyciągu na trasie będzie więcej o co najmniej 10 narciarzy. W jednostce czasu zjadą 2 razy więcej i tłok na stoku będzie 2 razy większy. ;)

policz jeszcze raz. Juz mi sie nie chce..... ;-)



#11 Kuba99

Kuba99

    Narciarz

  • PipPipPipPip
  • 1018 postów
  • Na forum od: 10.2007
411
  • Umiejętności: 10
  • Beskid Sądecki

Napisano 07 luty 2017 - 13:16

Jeżeli na wyciągu jeżdzi  200 narciarzy i na wolnym każdy zjedzie 4 razy w ciągu godziny , a na szybkim 8 razy , to w którym przypadku będzie większy tłok na stoku ? :angry: 


:)Pozdrowienia

#12 mig12345

mig12345

    Stary maruda

  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 7520 postów
  • Na forum od: 02.2008
6738
  • Umiejętności: 2
  • Rybnik, Ustroń

Napisano 07 luty 2017 - 13:28

Jeżeli na wyciągu jeżdzi  200 narciarzy i na wolnym każdy zjedzie 4 razy w ciągu godziny , a na szybkim 8 razy , to w którym przypadku będzie większy tłok na stok

Ja sie tak nie bawię....;-) .za każdym razem zmieniasz założenia.. Założenia masz w #8. Czy tamtejsze 'wyliczenie ' jest błedne? Jesli tak,  to w którym miejscu?? Nie jestem nieomylny.



#13 bocian74

bocian74

    Kiepski narciarz

  • PipPipPipPipPipPip
  • 5069 postów
  • Na forum od: 12.2008
1916
  • Umiejętności: 2
  • Rybnik

Napisano 07 luty 2017 - 13:49

Ja sie tak nie bawię.....za każdym razem zmieniasz założenia.. Założenia masz w #8. Czy tamtejsze 'wyliczenie ' jest błedne? Jesli tak to to w którym miejscu?? Nie jestem nieomylny.


Nie no, zadanie jest trochę podstępne, ale generalnie tłok na trasie będzie taki sam w obu przypadkach.
Nadmiarowa ilość ludzi zostanie zbuforowana przed wejściem na peron wyciągu szybszego tak, że sumaryczny czas oczekiwania na krzesło i wjazdu na wyciągu szybszym jest równy czasowi wjazdu krzesłem wolnym.
Pozdr
Marcin

#14 Kuba99

Kuba99

    Narciarz

  • PipPipPipPip
  • 1018 postów
  • Na forum od: 10.2007
411
  • Umiejętności: 10
  • Beskid Sądecki

Napisano 07 luty 2017 - 13:57

Panowie nie kompromitujcie się. :(


:)Pozdrowienia

#15 bocian74

bocian74

    Kiepski narciarz

  • PipPipPipPipPipPip
  • 5069 postów
  • Na forum od: 12.2008
1916
  • Umiejętności: 2
  • Rybnik

Napisano 07 luty 2017 - 14:01

Panowie nie kompromitujcie się. :(


To ja poproszę o wytłumaczenie. Jak ma się zrobić większy tłok na trasie, jeśli stacja górna wypuszcza narciarzy dokładnie w tym samym tempie w obu przypadkach?


PS. Ja rozumiem, ze jeśli w jednym momencie na wyciągu wolniejszym jest X osób a na szybszym X/2, to gdzieś te X/2 musi się zmieścić między górną stacją a dolną. W tym sensie faktycznie, na "trasie" będzie więcej ludzi. Ale rozłożą sie oni tak, że to x/2 będzie oczekiwać na miejsce na krześle w kolejce, wiec na trasie właściwej tłok będzie taki sam.

#16 Kuba99

Kuba99

    Narciarz

  • PipPipPipPip
  • 1018 postów
  • Na forum od: 10.2007
411
  • Umiejętności: 10
  • Beskid Sądecki

Napisano 07 luty 2017 - 14:18

Masz rację tłok jest  większy tylko wtedy jeżeli wszystkie krzesła nie są zapełnione na wyciągu wolniejszym. B)


:)Pozdrowienia

#17 bocian74

bocian74

    Kiepski narciarz

  • PipPipPipPipPipPip
  • 5069 postów
  • Na forum od: 12.2008
1916
  • Umiejętności: 2
  • Rybnik

Napisano 07 luty 2017 - 14:25

Masz rację tłok jest  większy tylko wtedy jeżeli wszystkie krzesła nie są zapełnione na wyciągu wolniejszym. B)


Tak jest, bo wtedy wyciąg wolniejszy nie osiąga swojej potencjalnej przepustowości.

Musze przyznać jednak, że zadanie potrafi namieszać w głowie, ale wystarczyło sobie wyobrazić stok jako fontannę w oczku wodnym i już poszło z górki :)
Pozdr
Marcin
  • mig12345 podziękował za tę wiadomość

#18 mig12345

mig12345

    Stary maruda

  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 7520 postów
  • Na forum od: 02.2008
6738
  • Umiejętności: 2
  • Rybnik, Ustroń

Napisano 07 luty 2017 - 14:30

Tak jest, bo wtedy wyciąg wolniejszy nie osiąga swojej potencjalnej przepustowości.

Musze przyznać jednak, że zadanie potrafi namieszać w głowie, ale wystarczyło sobie wyobrazić stok jako fontannę w oczku wodnym i już poszło z górki :)
Pozdr
Marcin

Pamietam takie słynne zadanie z basenem i dwoma (trzema, czterema) kranami napełniająco-upustowymi.....:-).

Przydałoby się do przewidywania napełnienia zbiornika do naśnieżania.....



#19 olioli

olioli

    Nowy użytkownik

  • Pip
  • 76 postów
  • Na forum od: 10.2009
81
  • Umiejętności: 6
  • Brodnica

Napisano 07 luty 2017 - 15:39

Ha. Ale się zakręciliście z tą wydajnością. Zacznijmy od początku.

Mamy określoną długość wyciągu a na niej określoną ilość krzeseł z określoną ilością siedzeń, która jest stała. Przy założeniu, że na każde krzesło wsiada maksymalna ilość narciarzy to niezależnie od tego czy to krzesło będzie na maksymalnych obrotach się kręcić, czy będzie się kręcić na pół gwizdka czy je zatrzymamy z pełnym wykorzystaniem ilości siedzeń. To na wyciągu zawsze jest ta sama ilość narciarzy. Zakładając maksymalną prędkość i maksymalne wykorzystanie wyciągu co do ilości przebywających narciarzy i brak kolejki na peronie to mamy wtedy maksymalne obciążenie trasy. Idąc dalej. Jeżeli żaden narciarz z tego całego układu nie  poszedł na piwo i żaden z niego nie wrócił. Zmniejszając prędkość wyciągu, zmniejszamy ilość narciarzy na trasie a robimy kolejkę przy peronie. Kropka. Jeżeli przy maksymalnych obrotach miałaby być mniejsza ilość narciarzy na trasie jest to możliwe tylko przy niepełnej obsadzie krzeseł.

Pozdrawiam.



#20 Kuba99

Kuba99

    Narciarz

  • PipPipPipPip
  • 1018 postów
  • Na forum od: 10.2007
411
  • Umiejętności: 10
  • Beskid Sądecki

Napisano 07 luty 2017 - 15:47

Nie przeczytałeś ,że porównujemy 2 różne wyciągi wyprzęgany i nie wyprzęgany. Na linach są różne ilości krzeseł. :lol:


  • mig12345 podziękował za tę wiadomość
:)Pozdrowienia



Podobne tematy Collapse

Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych