Jump to content

Kolej Gondolowa Świeradów Zdrój - największa inwestycja ostanich lat w Polsce.


motcross
 Share

Recommended Posts

Budowa kolei gondolowej oraz stacji narciarskiej w Świeradowie-Zdroju rozpoczęła się w czerwcu 2007. Celem inwestora tj. firmy Kolej Gondolowa Świeradów Zdrój Sp. z o.o., należącej do Sobiesław Zasada Group, jest stworzenie w najbliższych latach ośrodka narciarskiego z kilkoma trasami zjazdowymi, rozmieszczonymi na zboczach Stogu Izerskiego (1107 m n.p.m.), wraz z infrastrukturą towarzyszącą (gastronomia, wypożyczalnia, szkoła i serwis narciarski, parkingi). Obecny, pierwszy etap inwestycji zakończył się budową kolei gondolowej wraz z trasą narciarską.Dzięki swojej wyjątkowej, w skali kraju, nowoczesności i komfortowi, powstanie stacji narciarskiej w Górach Izerskich ma stanowić, dla miłośników sportów zimowych w Polsce, możliwość korzystania ze standardów alpejskich ośrodków na najwyższym poziomie. Inwestor, Sobiesław Zasada, właściciel koncernu Sobiesław Zasada Group postawił sobie za cel wyposażenie swojego ośrodka narciarskiego w możliwie jak największy komfort i najnowsze osiągnięcia techniki. 8-osobowa kolej gondolowa to najnowszy technologiczny produkt austriackiej firmy Doppelmayr, posiadającej największy udział w światowym rynku produkcji wyciągów narciarskich i kolei linowych. Jest ona w stanie wywieść w ciągu godziny blisko 2,5 tysiąca osób, w sposób najbardziej komfortowy spośród stosowanych na świecie technologii przewozu pasażerów napowietrznymi kolejami linowymi. Kolej funkcjonować będzie przez cały rok, obsługując zarówno narciarzy w sezonie zimowym, jak i turystów pieszych i miłośników górskich tras rowerowych w lecie. Długość trasy kolei wynosi 2171 m, przy wysokości stacji dolnej 620 m n.p.m. i stacji górnej 1060 m n.p.m. i różnicy poziomów 440 m. Trasa narciarska ma 2500m długości i zróżnicowany poziom trudności, jest naśnieżana w sezonie zimowym (21 armatek śnieżnych) oraz oświetlona przy pomocy 68 masztów oświetleniowych z 136 lampami dla wykorzystania do jazdy po zmroku. Jest to jedna z trzech najdłuższych i najlepiej oświetlonych tras w Polsce. Średnie nachylenie trasy - 21% . Czas przejazdu koleją to 8 minut. Do dyspozycji turystów uruchomiona będzie gastronomia na dolnej i górnej stacji, ponadto na stacji dolnej znajdować się będzie szkoła narciarska, wypożyczalnia sprzętu sportowego wraz z serwisem, sklep oraz bankomat. Inwestor przygotowuje wraz z gminą parkingi na ok. 800 samochodów. Tereny wokół stacji dolnej będą miejscem częstych imprez, prezentacji i pokazów reklamowych. Cennik jest obecnie w trakcie przygotowania, zapewniamy jednak, iż ceny, uwzględniając standard oferowanych usług, będą konkurencyjne w stosunku do pobliskich ośrodków narciarskich, zarówno po stronie polskiej jak i czeskiej Sudetów. Dworce stacji górnej i dolnej są, według odpowiednich przepisów budowlanych dla budynków transportu publicznego, przystosowane do sprawnego przemieszczania się osób niepełnosprawnych. Trasa narciarska o długości 2500 m i zróżnicowanej skali trudności, daje możliwość jazdy narciarzom o różnych umiejętnościach od początkujących po zaawansowanych. Usatysfakcjonowani będą również miłośnicy snowboardu. Parametry górnego odcinek trasy (900 m) predestynują go do uzyskania homologacji FIS (Międzynarodowej Federacji Narciarskiej) do rozgrywania zawodów w konkurencjach alpejskich, co daje możliwość rozgrywania zawodów na poziomie mistrzostw Polski. Górny fragment trasy stanowi również znakomity punkt rozbiegowy dla paralotni. Zarówno w okresie sezonu zimowego, jak i w lecie na terenie Kolei Gondolowej i trasy zjazdowej planowana jest organizacja ogólnodostępnych imprez rekreacyjnych i zawodów sportowych. Latem planowane jest uruchomienie wypożyczalni rowerów górskich i udostępnienie trasy dla zjazdów na górskich hulajnogach i innych coraz modniejszych pojazdach tego typu. Wyniesiony nad pozostałymi szczytami Gór Izerskich Stóg Izerski, na który wspina się trasa kolei, stanowi także wyśmienity punkt początkowy dla wędrówek pieszych i rowerowych po rozległych terenach Sudetów Zachodnich pokrytych gęsta siecią szlaków turystycznych i tras rowerowych. Żródło: narty.pl
Link to comment
Share on other sites

Witam motcross, jak sądzę przepisałeś bez poprawek według narty.pl, nie wiem może się mylę ale kolej gondolowa w Świeradowie Zdroju moim skromnym zdaniem, na pewno nie jest 8 osobowa, z tego co widziałem max 3 lub 4 osoby. Całość przeczytałem dość uważnie bo mnie ten temat interesuje, miałem okazję zdobywać 22 września ów Stóg Izerski (1107 mnpm) i przyglądałem się próbom tej kolejki (była jeszcze nie czynna choć wagoniki jeździły - planowane otwarcie w grudniu) obserwowałem nawet robotników nią jadących i nie wiem głowy raczej nie dam, ale prawie skłonny jestem, że 8 osób to nawet gdyby nawrzucał ich jak t.zw. śledzie to chyba by nie weszło. Inwestycja rzeczywiście imponująca, ale właśnie przy niej zostało zniszczone sporo pięknego świerkowego lasu i jak czytam na tym nie koniec - żałosne, tym bardziej właśnie, że potężna katastrofa ekologiczna dotknęła chyba najbardziej Góry Izerskie. Jakby tak trochę pochodzić po tych górach, to znalazłoby się tam sporo miejsc idealnych do takiego zagospodarowania, bez niszczenia świerkowych lasów, ale nie było by to w tak atrakcyjnym miejscu. Z tym jest tak samo jak z Hotelami "Gołębiewski", a Wy tutaj płaczecie nad modernizacją kolejki w Tatrach... hm... można i tak. Faktem jest że Świeradów Żdrój to praktycznie pustynia narciarska, ale żeby akurat ze Stogu Izerskiego robić rozbudowaną stację narciarską?... Ja osobiście mam poważne wątpliwości. Pozdrawiam
Link to comment
Share on other sites

Mister K nie lamentował bym tak bardzo, jak będziemy tak podchodzić do tematu to najlepiej by było nie wyciąć ani jednego drzewa i nie budować żadnego wyciągu. Również chodzę po górach w tamtych rejonach owszem katastrofa ekologiczna wyrządziła duże szkody ale powoli ekosystem sie odbudowuje. a sądzę że gdyby była możliwość zrobienia kolejki w innym miejscu to by wybrali inną lokalizacje. zauważ ze przy wyborze miejsca pod wyciąg nie patrzy się czy jest las czy nie. ale bieże się wiele innych czynników pod uwagę takich jak polożenie stoku nasłonecznienie, czy jest zastoisko mrozowe, czy jest dojazd czy trzeba wycinac iles lasu na droge itd.
Link to comment
Share on other sites

dzisiaj na tvp krakow byla debata na temat wycigow narciarskich i rozbudowy infrastruktury z zakopanem i jej oklolicach, byli poslowie z po pis burmistrz zakopanego, inwestor bachleda-curus i czlowiek ktory w tehj debacie mnie rozwalal na lopatki przy kazdej wypowiedzi dyrektor parku tatrzanskiego, nawiazywano do tego jak slowacy szybko buduja i rozwiaja tereny po wichurza nowe osrodki nowe trasy narciarskie a u nas sie nowe drzewa sadzi i nie ma mowy o nowych wyciagach bo natura2000 bo park narowodowy, bo tatry polskie sa duzo mniejsze od slowackich, a na koncu najlepiej powiedzial bachleda ze jak unas sie nic nie ruszy to lepje bedzie jechac na slowacje niz u nas stac w kolejckach, a kropke nad i postawil burmistrz jak sie stanie bida tak szybko zmondrzejem, wracajac do tematu jesli nie bedzie sie w tym rejonie polski inwestowac rozwijac narciarstwa to w tamtym rejonie to ludzie z wroclawia walbrzycha legnicy pojada w czechy a nie unas, bo jest tak cudze chwalicie a swojemu nie dacie zarobic by zylo sie lepiej :P
Link to comment
Share on other sites

Witam Wiadomym jest, że każda tego rodzaju inwestycja wymaga poświęcenia części lasów a szczególnie w naszych niewysokich górach. Lecz wszystkie karczowania uzgadniane są z zarządcami lasów a straty pokrywane przez inwestorów ( sadzenie nowych połaci leśnych). Rzeczywista liczba urządzeń śnieżących w Świeradowie wynosi 19 armat Supersnow II i 1 armata Junior osadzona na wiezy hydraulicznej. Są to urządzenia szwedzkiej firmy Areco snownet group. A każda z 72 gondoli może zabrać 8 osób. I jeszcze jedno wczoraj odbyło się pierwsze zaśnieżanie.

Zakładam że wiesz co piszesz, jakoś mi ta gondola na 8 osób nie wyglądała, ale jak mówię upierać się nie będę, jeśli na 8 to super, przynajmniej przepustowość będzie spora. Nad ekologią za bardzo nie lamentuję bo na te tematy swoje zdanie mam, inny był sens mojej wypowiedzi:) Świeradów jest mi szczególnie bliski, więc i temat mnie interesuje to wszystko. pozdrawiam:)
Link to comment
Share on other sites

Zakładam że wiesz co piszesz, jakoś mi ta gondola na 8 osób nie wyglądała, ale jak mówię upierać się nie będę..

W Jańskich jest bardzo podobna. Komfortowo się jedzie w cztery osoby. Raz jechałem w sześć z jakimiś nastolatkami - też uszło. W osiem to tylko gdy dziećmi dopakujesz i wszyscy mają opanowane wkładanie nart na drzwi. Gondolka ma też wady, raz "mi wsiadło" dwóch zachlanych do czerwoności, ale śmierdziało...
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
śmiech na sali.jeden wyciąg,jeden stok,137 lampek zapalanych na 3 godzinki,i,myślenie po polsku;jak oskubać jak największą liczbę ludzi w jak najkrótszym czasie.do tego ma służyć między innymi mocno podzielony cennik,żebyś niemiał wrażenia że i tak ta impreza będzie cie sporo kosztować.całe szczęście że jeszcze jest coś takiego jak konkurencja.:mad:
Link to comment
Share on other sites

Logiczne było że ceny będą takie a nie inne.. Po co się tak dziwić i stękać? 75 zł to koszt karnetu w BT. Ulgowy wychodzi porównywalnie. Nie ma co się dziwić. To jest kolej gondolowa, trzeba z czegoś żyć i te ogromne kredyty pospłacać. Dodajmy do tego jakie kolejka ma opóźnienie w otwarciu... To są ogromne koszta i straty.
Link to comment
Share on other sites

śmiech na sali.jeden wyciąg,jeden stok,137 lampek zapalanych na 3 godzinki,i,myślenie po polsku;jak oskubać jak największą liczbę ludzi w jak najkrótszym czasie.do tego ma służyć między innymi mocno podzielony cennik,żebyś niemiał wrażenia że i tak ta impreza będzie cie sporo kosztować.całe szczęście że jeszcze jest coś takiego jak konkurencja.:mad:

Nie, żebym bronił ich cennika, ale: -inwestycje w "narty" w Polsce możesz policzyć na palcach jednej ręki -w stosunku do innych Polskich ośrodków w tym rejonie, to ten jeden stok, też coś jest wart (bo długi) -gondolka to full mega luksus, można ją porównywać tylko do wyprzęganej kanapy (szybkością i przepustowością), a taka w Sudetach będzie tylko w Zieleńcu na jeszcze gorszej górce Na polskie warunki to zaczęli budować stację marzeń....ale niestety: -dopiero zaczęli -mają poślizg, że ho ho -cennik mają alpejski... W polskich Sudetach są przyzwoitą stacją, tylko ci Czesi...kurde oni to już wszystko mają i do tego taniej...
Link to comment
Share on other sites

Trzeba _Tomkowi przyznać sporo racji, stok długi i ciekawy(przypuszczenie, ale znając górkę...) no i gondolka, wystarczy porównać do kanapy w chłodniejszy albo wietrzny dzień...... wszystko w temacie. Mając do wyboru karnet całodzienny na kanapę za 60zł a gondolkę za 85zł - sądzę że każdy wybierze to samo - gondolę. Za zakichane 25zł dziennie nie będę marzł, tym bardziej że to jest ponad 2000m jazdy. Co prawda szybko ale te 8min (tyle chyba wynosi czas wjazdu) w zimny i wietrzny dzień też daje popalić. Pozdrawiam:)
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Wybieram się jutro na nocną. Powiedzcie którędy lepiej jechać (szybciej i mniej dziur) - przez Jawor, Bolków, Szklarską, czy Złotoryję, Lwówek, Gryfów. Z zimą sobie radzę, także kwestia śliskości mnie tak bardzo nie rusza. ---------- Nie wiem czy zauważyliście, ale nocna podrożała do 65zł

Użytkownik _tomek edytował ten post 12 styczeń 2010 - 18:21

Link to comment
Share on other sites

Też jestem z Legnicy i ciekawi mnie jak dojechałeś, ile czasu ci to zajęło. Czy jesteś w stanie porównać wyjazd do Świeradowa z nocną jazdą na Łysej Gorze?

witam.że tak się wtrącę, to świeradów tak jak i łysa jest dość dobrze oświetlony,z tą różnicą że świeradów ma 2500m trasę a łysa 1000m.ale za to swieradów kosztuję 65zeta plus 10 zł.kaucja,a łysa ile?oczywiście wybór to indywidualna sprawa każdego z osobna.pozdrawiam.:)
Link to comment
Share on other sites

Też jestem z Legnicy i ciekawi mnie jak dojechałeś, ile czasu ci to zajęło. Czy jesteś w stanie porównać wyjazd do Świeradowa z nocną jazdą na Łysej Gorze?

Nie pojechałem. Znajomi kolegi z którym jechałem byli dzień wcześniej i odradzali nam wyjazd - że stok kiepsko przygotowany - lód u góry, muldy niżej - "że na ratraku zaoszczędzili". Pojechaliśmy w czwartek na łysą - tam stok był idealny, tylko ludzi kurcze dużo, wszystkie 3 wyciągi czynne i 5 minut stania w kolejce. Daj znać jak pojedziesz Ty pierwszy. Aha, nocna na łysej to 40zł +5zł parking Żurek i placek po węgiersku za 19zł - bardzo smaczne! Polecam :)

Użytkownik _tomek edytował ten post 17 styczeń 2010 - 21:17

Link to comment
Share on other sites

Wczoraj wróciłem i musze przyznać, że dopóki nie będzie w Świeradowie więcej stoków to tam nie wróce. Pojechałem tam tylko na jedną noc i w sumie stwierdzam że dobrze się stało. Przede wszystkim ceny mnie poraziły! 95 zł za karnet od 9:00-16:00 65 zł za karnet od 18:00 do 22:00 + oczywiście kaucja 10 zł Wydaje mi się, że mając jeden stok do wyboru ta cena jest zdecydowanie za wysoka! Dodatkowo na duży minus działa fakt, że dla początkujących którzy chcą spróbować swoich sił na dłuższej trasie (zauważyłem dwa orczyki jeden miał ze 100 m drugi był chyba troche dłuższy) nie ma karnetów punktowych!!! Wiadomo, że uczący się nie zjedzie zbyt wiele razy więc obie opcje robią się strasznie drogie! Jeden wjzad 19 zł! Trzy wjazdy 55 zł! Dodatkowo trasa 2,5 km niby , ale co z tego skoro 1/3 trasy (środek) to płaski teren gdzie praktycznie trzeba sie odpychać kijkami (rada dla tych którzy się wybierają - smarować narty!) Na mapce jest pokazane tak min: 1/3 czerwno, 1/3 niebiesko, 1/3 czerwono - A powinno być: niebiesko, spacerowo, niebiesko. Czerwno być może jest dlatego, że od około godziny 12 stok robi sie zamuldzony z łatami lodu (góra), dół troche lepiej a o środku nie wspominam. Całe szczęście, że poszedłem na wiczorną jazdę bo z opnii katastrofalnej zrobiła się zła. Przez 2 godziny od 16 do 18 ratrakują stok więc wieczorem zdecydowanie lepiej się zrobiło. Mało ludzi, lepsze warunki i bardzo dobre oświetlenie. Moim zdaniem jest to wykorzystywanie sytuacji (monopol), a wiadomo że każdy chce pojeździć więc zapłaci. Ale nie tędy droga! Mnie i kolegi z którym jechałem już tam nie zobaczycie. Oczywiście mam znajomych narciarzy i przekaże im złą opnię dalej więc zrobi się z 2 około 40 osób! Na plus oczywiście zasługuje gondola wieczorem przy wietrze jadąc do góry jest przyjemnie bo człowiek nie marznie. To tyle.. Pozdrawiam Wszystkich

Użytkownik bigart edytował ten post 20 styczeń 2010 - 09:58

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...