Skocz do zawartości

Buty - podział


Veganskier

Rekomendowane odpowiedzi

Czy niezbyt usystematyzowany podział butów narciarskich, w każdej firmie inny, ma jakieś logiczne uzasadnienie? Czy buty z kategorii "race" (nie zawodnicze) bardzo różnią się budową względem butów skicross/allmountain/freeride o podobnym flexie? Dla przykładu podam takie dwie pary: http://www.skionline...y&id_grupy=1663 http://www.skionline...y&id_grupy=1664 Od jakich twardości zaczynają się buty "nie na cały dzień?"
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy niezbyt usystematyzowany podział butów narciarskich, w każdej firmie inny, ma jakieś logiczne uzasadnienie? Czy buty z kategorii "race" (nie zawodnicze) bardzo różnią się budową względem butów skicross/allmountain/freeride o podobnym flexie? Od jakich twardości zaczynają się buty "nie na cały dzień?"

MSZ wsrod butow nie ma przypisania do poszczegolnych kategorii, typu skicross/allmountain/freeride. Oczywiscie istnieje kategoria butow turowych, ale to inna bajka. Buty typu "race" sa twardsze, maja bardziej pochylona do przodu cholewke, posiadaja wiecej elementow regulacyjnych od butow np. w kategorii typu "performance". Czesto roznice sie zacieraja. Twardosc butow narciarskich nie jest zadna wielkoscia miarodajna, a tylko pewnym przyblizeniem. Wiadomo np., ze flex 120 u Fischera odpowiada 90-100 u Salomona. O tym czy wytrzymasz caly dzien w zapietych butach decyduje mnostwo innych czynnikow, niekoniecznie twardosc. Ja wiem tylko, ze w butach Salomona czy Tecnica o twardosci 90-100 wytrzymuje spokojnie caly dzien bez koniecznosci odpinania klamer.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego co czytałem (ktoś na forum pisał o swoich Lange, które kupił w ski teamie na specjalne zamówienie), w butach zawodniczych nie da się jeździć cały dzień. Czy jest możliwość kupienia butów "cywilnych," które będą aż tak twarde i niewygodne, żeby się w nich dało wytrzymać tylko parę zjazdów? Czy różnice pomiędzy poszczególnymi grupami są tak duże, że jeżeli kupię sobie buty race'owe, to będzie mi to przeszkadzało, jeśli wybiorę się za trasę?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystkim bardzo dziękuję za odpowiedź. Jak można łatwo wywnioskować z zadanego przeze mnie pytania, właśnie przymierzam się do kupna nowych butów. Do tej pory jeździłem w Lange'ach Ac8, które wraz ze wzrostem umiejętności i mocniejszym dociskaniem piszczelami, stały się łagodnie mówiąc niewygodne. O tej porze roku wybór jest dość mocno zawężony. Ile różnych modeli o podobnym przeznaczeniu trzeba przymierzyć, żeby móc obiektywnie stwierdzić czy but pasuje czy nie? Z butów z górnej półki mierzyłem tylko Fischery RC 4 Race (800 zł) i Salomony X-Wave'y 10 (1000 zł), obydwa ok 30-40 min. Wrażenia bardzo dobre. Czy szerokość X-Wave'ów nie przeszkadza czasem przy fun-carvingu? Lepiej się wstrzymać z zakupem i przejeździć pół najbliższego sezonu w niewygodnych butach, a po obniżkach wybrać coś sobie z pośród wszystkich producentów, czy może brać teraz za jeszcze taniej, jeśli uznam, że któryś z wymienionych modeli jest wystarczająco wygodny? Największy problem jest w tym, że nie wiem tak naprawdę, co to właściwie znaczy wygodny but przy moich obecnych umiejętnościach.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego co czytałem (ktoś na forum pisał o swoich Lange, które kupił w ski teamie na specjalne zamówienie), w butach zawodniczych nie da się jeździć cały dzień. Czy jest możliwość kupienia butów "cywilnych," które będą aż tak twarde i niewygodne, żeby się w nich dało wytrzymać tylko parę zjazdów? Czy różnice pomiędzy poszczególnymi grupami są tak duże, że jeżeli kupię sobie buty race'owe, to będzie mi to przeszkadzało, jeśli wybiorę się za trasę?

zawsze wybieralem buty najtwardsze i jest bzdura twierdzenie ze da sie wytrzymac w nich tylko pare zjazdow: mozna jezdzic caly dzien: ale tez trzeba wiedziec jak je dostosowac do swojej stopy: nawet najlepsze thermo-systems to dopiero poczatek tzw fitting process: tylko niektorzy maja to szczescie ze buty (mowie o twardych) pasuja doskonale po podgrzaniu........:)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję wszystkim za odpowiedzi. Żeby było jasne: fun-carvingowo jeżdżę bardzo rzadko. Traktuję to na zasadzie zabawy raz na jakiś czas. Pytanie do Jana Kovala: Czy masz jedną parę butów, czy do freeride'u używasz innych? I co rozumiesz przez najtwardsze? Dla przykładu, czy RC4 Race to według Ciebie najtwardsze buty Fischera, czy też może dopiero RC4 Worldcupy, które rzadko widuje się w sklepach. Do Mirka: W którym miejscu odnosisz takie wrażenie? Co do mierzenia i ogólnych wskazówek dotyczących kupowania, to przejrzałem stare tematy, ale mimo to nie daje mi to pełnej odpowiedzi na moje pytanie. Spróbuję sformułować inaczej mój największy w tej kwestii problem. Czy może być tak, że kupię sobie te RC4, nogę będą trzymały bardzo dobrze i nic mnie nie będzie uwierało, a w przyszłym sezonie przymierzę sobie np. Atomici i stwierdzę, że moje buty są kiepsko dla mnie dopasowane, a Atomic to jest to? Czy wśród topowych modeli, pomiędzy poszczególnymi producentami, są bardzo duże różnice w budowie buta i w sposobie jaki but leży na nodze? Czy są jakieś firmy, których należy się wystrzegać w kwestii butów? Czy technologia SOMA jest odczuwalna w czasie jazdy? http://www.skiforum....read.php?t=3124 Ten artykuł nie zgadza się za bardzo z tym co mówicie w kwestii twardość, a buty na cały dzień. Autor napisał nieprawdę?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję wszystkim za odpowiedzi. Żeby było jasne: fun-carvingowo jeżdżę bardzo rzadko. Traktuję to na zasadzie zabawy raz na jakiś czas. Spróbuję sformułować inaczej mój największy w tej kwestii problem. Czy może być tak, że kupię sobie te RC4, nogę będą trzymały bardzo dobrze i nic mnie nie będzie uwierało, a w przyszłym sezonie przymierzę sobie np. Atomici i stwierdzę, że moje buty są kiepsko dla mnie dopasowane, a Atomic to jest to? Czy wśród topowych modeli, pomiędzy poszczególnymi producentami, są bardzo duże różnice w budowie buta i w sposobie jaki but leży na nodze? http://www.skiforum....read.php?t=3124 Ten artykuł nie zgadza się za bardzo z tym co mówicie w kwestii twardość, a buty na cały dzień. Autor napisał nieprawdę?

Wybor buta to bardzo indyvidualna sprawa. Jesli jezdzisz w zawodach, to wybiesz buty o fleksie>100, jesli chcesz miec większy komfort i nie odpinac lamer, to fleks 80-100 wystarczy. Gdzies bylo juz na forum, jacy producenci robią buty wąskie, szerokie itd. A jakiej firmy but będzie ci najlepiej pasowal i do jakich nart i w jakim celu będziesz robil wybor, to mozesz wiedziec tylko sam. Myslę, ze Idealnym butem bylby bot o największym komforcie precyzyjnie przylegający do nogi, nie potrzebujący odpięcia klamer po kazdym zjezdzie i odpowiednim fleksie przeznaczonym do odpowiednich nart i warunkow jazdy.:) Do tego trzeba dązyc, najlepiej to samemu do tego dojsc praktyką.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak jak pisali wcześniej koledzy – dobór butów to bardzo indywidualna sprawa i nikt tu Ci nie pomoże, musisz sam to zrobić, a niestety jedyny sposób to metoda prób i błędów. Nie ma tu wyznacznika tego że jeśli but będzie twardy to nie będzie można w nich jeździć cały dzień a w miękkim będzie można. Jedna osoba będzie mogła inna nie, mimo że będą miały takie same buty. Gdzieś na forum ktoś pisał, iż w swoich butach jest wstanie jeździć cały dzień ale gdy odepnie narty ma problem z chodzeniem z zapiętymi klamrami (ból nóg) – to jest właśnie ta indywidualność w doborze. W pełni zgadzam się z Mirkiem w kwestii tego że trafność naszego wyboru w pełni zweryfikuje dopiero stok. Każdy nowy but musi się ułożyć i dopasować do nogi użytkownika. Z doborem butów narciarskich jest tak samo jak z doborem każdego innego obuwia. Jednak gdy w momencie zakupu poświęcimy dość dużo czasu na mierzenie i dopasowywanie to w znacznym stopniu lub całkowici zminimalizujemy to że po kilku dniach jazdy but zacznie być niewygodny.

Czy może być tak, że kupię sobie te RC4, nogę będą trzymały bardzo dobrze i nic mnie nie będzie uwierało, a w przyszłym sezonie przymierzę sobie np. Atomici i stwierdzę, że moje buty są kiepsko dla mnie dopasowane, a Atomic to jest to?

Oczywiście że może tak być a raczej będzie na pewno gdyż zawsze możesz znieść wygodniejsze buty od tych które posiadasz lub odwrotnie. Postęp technologiczny jest tak duży że buty są coraz bardziej wygodne a można by rzec, ze bardziej przyjazne dla nóg narciarza. pozdrawiam :)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

do veganskier: uzywam najtwardzszych na tyczki (zawodniczych) . poza tyczkami takze do freeride, uzywam najtwardszych "cywilnych". te tez sie roznia: i np wiosna uzywam najtwardszych , zima troche mniej twardych. jeszcze raz: bzdura jest ze niemozna uzywac najtwardszego buta caly dzien: musi on byc doskonale dopasowany, to oczywiscta sprawa. nie ma butow za twardych, sa tylko niedopasowane :)

Tak jak pisali wcześniej koledzy – dobór butów to bardzo indywidualna sprawa i nikt tu Ci nie pomoże, musisz sam to zrobić, a niestety jedyny sposób to metoda prób i błędów. Nie ma tu wyznacznika tego że jeśli but będzie twardy to nie będzie można w nich jeździć cały dzień a w miękkim będzie można. Jedna osoba będzie mogła inna nie, mimo że będą miały takie same buty. Gdzieś na forum ktoś pisał, iż w swoich butach jest wstanie jeździć cały dzień ale gdy odepnie narty ma problem z chodzeniem z zapiętymi klamrami (ból nóg) – to jest właśnie ta indywidualność w doborze. W pełni zgadzam się z Mirkiem w kwestii tego że trafność naszego wyboru w pełni zweryfikuje dopiero stok. Każdy nowy but musi się ułożyć i dopasować do nogi użytkownika. Z doborem butów narciarskich jest tak samo jak z doborem każdego innego obuwia. Jednak gdy w momencie zakupu poświęcimy dość dużo czasu na mierzenie i dopasowywanie to w znacznym stopniu lub całkowici zminimalizujemy to że po kilku dniach jazdy but zacznie być niewygodny. Oczywiście że może tak być a raczej będzie na pewno gdyż zawsze możesz znieść wygodniejsze buty od tych które posiadasz lub odwrotnie. Postęp technologiczny jest tak duży że buty są coraz bardziej wygodne a można by rzec, ze bardziej przyjazne dla nóg narciarza. pozdrawiam :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

- Nie prawda! Buty "dedykowane" do poszczególnych rodzajów jazdy na nartach różnią się. Inne buty (o różnych parametrach i właściwościach) będą używane do skicrossu inne do jazdy freeride, a jeszcze inne do freestyle-u. Oczywiście nie mówimy tu o "Kowalskim", które nie stać na zakup kilku par butów.

Prosze o przyklady. Jakos nie widze w katalogach czy na sklepowych polkach tego rozroznienia, moze z wyjatkiem freestyle, dosc marginalnego trendu w masowym narciarstwie zjazdowym. A nawet jesli taki podzial sie pojawia lub pojawi, bedzie to przede wszystkim marketing. Na tym forum dziala kilku zapalonych freeridowcow, np. tomski czy jan koval. Zapytajmy ich jakich to specyficznie freeride-owych butow uzywaja. Sam jestem ciekaw.

- Nie zgodzę sie także z tym, że buty Race mają więcej elementów regulacyjnych. Najwięcej regulacji mają buty dla średnio zaawansowanych, w których powinno sie jeździć najwygodniej!

Pojecie "race" jest mocno nieprecyzyjne. Mam na mysli buty dla zaawansowanych narciarzy zjazdowych. O zawodnikach nie mowimy, bo oni nie zadaja pytan ani nie oczekuja odpowiedzi na publicznym forum i na ogol nie kupuja sprzetu w typowych sklepach. Fakt, buty dla sredniozaawansowanych maja czesto przelacznik ski-walk, ktorego buty z wyzszej polki nie posiadaja. Ale zobacz sobie np. tu http://www.skionline...y&id_grupy=1880 jak by nie bylo topowy model Tecnica - jednego z liderow w butach. Regulacji od cholery. Moja zona posiada Tecnica Vento 8, niezly but dla zaawansowanych narciarek (bo rozroznienie na plec w butach istnieje i ma jak najbardziej sens). Nie ma tam ani jednej trzeciej tego, co w wymienionym linku.

Flex jest jak najbardziej miarodajną informację dot. sztywności czy inaczej twardości buta. Jeżeli przeglądnie się większość katalogów we wszystkich skala flex dla poszczególnych grup butów jest porównywalna.

Byloby cudownie, gdyby tak bylo. Niestety tak nie jest. Mirek juz swoje powiedzial, ja takze moglbym przytoczyc sporo przykladow. Cos nie za bardzo jestes zorientowany w materii albo to jakas prywata. Wyraznie mnie szukasz.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zwykle jest tak ze buty typowo zawodnicze maja MNIEJ regulacji ja uzywam do freeride najtwardszych "cywilnych" wersji tecnici nie uprawiam skitouring gdzie musisz miec buty specjalne umozliwiajace zgiecie w srodstopiu, wspolracujace z wiazaniami specjalnie dla ski tour:)

Tutaj nie mowimy o butach zawodniczych, ale o butach klasy "race", a wiec topowych amatorskich butach wystepujacych w katalogach. Takie buty maja przewaznie sporo istotnych regulacji, a ogolnie buzerow ulatwiajacych dopasowanie sie do stopy. Popatrz na te wszystki bajery Diablo, do ktorego link podalem. I oczywiscie maja wysoki flex. Do skitouringu faktycznie uzywa sie zupelnie innych butow o czym zreszta napisalem zaraz na wstepie.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tutaj nie mowimy o butach zawodniczych, ale o butach klasy "race", a wiec topowych amatorskich butach wystepujacych w katalogach. Takie buty maja przewaznie sporo istotnych regulacji, a ogolnie buzerow ulatwiajacych dopasowanie sie do stopy. Popatrz na te wszystki bajery Diablo, do ktorego link podalem. I oczywiscie maja wysoki flex. Do skitouringu faktycznie uzywa sie zupelnie innych butow o czym zreszta napisalem zaraz na wstepie.

oczywqiscie masz racje, natomiast jezykowo race= wyscig bardzo lubimy uzywac takich przymiotnikow bo to podnosi adrenaline:masz racje te najwyzsze cywilne sa ladowane roznymi patentami ..natomiast te race WC ze tak powiem juz zdecydowanie mniej:)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja uzywam do freeride najtwardszych "cywilnych" wersji tecnici

Janie, a napisz jeszcze czy w ogole spotkales sie ze specyficznymi butami do freeride? Nie, nie ma na mysli skitouru, to jednak troche cos innego, ale wlasnie taki freeride jaki Ty uprawiasz, np. w Chile czy Argentynie, gdzie nawiasem mowic widac Cie na nieskazonym sniegu? Wlasciwie to powinna istniec taka kategoria butow, ale ja sie z nia nie spotkalem w typowych sklepach czy typowych katalogach. Pewnie mozna uprawiac taki freeride w dobrych butach tourowych. Nawet kiedys takie poprobowalem i stwierdzilem, ze nadaja sie do "zwyklej" jazdy, ale przemysl powinien wypromowac cos posredniego, pomiedzy tourami a "cywilnymi" butami zjazdowymi. Nawet jesli juz to zrobil, to nie przebilo sie to do mas, do ktorych ja sie zaliczam. :)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Janie, a napisz jeszcze czy w ogole spotkales sie ze specyficznymi butami do freeride? Nie, nie ma na mysli skitouru, to jednak troche cos innego, ale wlasnie taki freeride jaki Ty uprawiasz, np. w Chile czy Argentynie, gdzie nawiasem mowic widac Cie na nieskazonym sniegu? Wlasciwie to powinna istniec taka kategoria butow, ale ja sie z nia nie spotkalem w typowych sklepach czy typowych katalogach. Pewnie mozna uprawiac taki freeride w dobrych butach tourowych. Nawet kiedys takie poprobowalem i stwierdzilem, ze nadaja sie do "zwyklej" jazdy, ale przemysl powinien wypromowac cos posredniego, pomiedzy tourami a "cywilnymi" butami zjazdowymi. Nawet jesli juz to zrobil, to nie przebilo sie to do mas, do ktorych ja sie zaliczam. :)

no nie przesadzaj z ta skromnoscia. nie, nie ma specjalnej grupy do freeride: hmmmmmm moze to jest pomysl na wczesna emeryture???? w tej chwili raczej wszystkie firmy koncentruje sie na wiazaniach ktore mozna blokowac w pozycji "zjazdowej". wtedy sztywnosc buta do skitpour jest absolutnie wystarczajaca, zblizona do "normalnych" butow. ja stale lubie cos twardszego:)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to sa buty o flex 85/95 dla srednio i bardziej zaawansowanych ALL-MOUNTAIN

Swoja droga nie bardzo wiadomo co to takiego ten all-mountain. 50/50 jak mowia. Czyli polowa tras ubita, polowa nie. Czuje tu marketing i smak pieniadza. :) W rowerach tez dolozyli kiedys tzw. crossy, czyli cos pomiedzy rowerem gorskim i trekkingowym. Tez pieniadze. W sumie jednak, tak rozumiany all-mountain, to jest cos co w narciarstwie lubie bardzo. Najbardziej jednak lubie jezdzic po typowych trasach, powiedzmy mocno czerwonych, ktore nie zdazono jeszcze, z roznych powodow, przeratrakowac. Tak 10-15 swiezego sniegu na ubitym, choc nielodowym, najlepiej troche zmuldzonym podlozu. I jak to nazwac? :)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najbardziej jednak lubie jezdzic po typowych trasach, powiedzmy mocno czerwonych, ktore nie zdazono jeszcze, z roznych powodow, przeratrakowac. Tak 10-15 swiezego sniegu na ubitym, choc nielodowym, najlepiej troche zmuldzonym podlozu. I jak to nazwac? :)

Bajka ?

Oczywiście że tak i to piękna bajka.:)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Katalog Rossignol 2006-2007 BANDIT B16 Composite BANDIT B12 Pozdrawiam Tomek

to sa buty o flex 85/95 dla srednio i bardziej zaawansowanych ALL-MOUNTAIN

B16 Carbon mają flex tylko o 5 mniejszy od Radical R16 Carbon, a B16 composite o 10. Wygląda więc na to, że są to całkiem twarde buty.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...