Jump to content

Koleje linowe w Polsce

Ado
 Share

Recommended Posts

Według mojej wiedzy mam w Polsce 58 kolejek linowych. Kolejki linowe to wszystkie krzesła, gondole i naziemne typu Gubałówka. Większość w Małopolsce – 35 (jest to mniej więcej tyle, co czynnych w całej Słowacji!!!). Jeszcze w 1999 było ich tylko 22. W tym czasie zbudowano 36 i gruntownie zmodernizowano 4. Jest to duża zmiana jakościowa. Niestety cały ten rozwój omija miejsca takie jak Szczyrk, Sienna, Szklarska Poręba, czy Karpacz. Powstało za to dużo małych ośrodków z jedną kolejką i kilkoma orczykami. Wygląda no to, że na tym nie koniec. Brakuje mi w Polsce strony, która dokumentowałaby wszystkie te kolejki. Takie portale są w Czechach (www.lanovky.unas.cz) i na Słowacji (www.lanovky.sk). Mam propozycję, którzy podzielają moją fascynację tego typu urządzeniami, żeby zrobić podobną stronę dla Polski. Mam trochę zdjęć i informacji, niestety nie znam się na robieniu stron internetowych. Myślę, że dzięki kilku fascynatom w różnych częściach Polski moglibyśmy się pasjonować zdjęciami z kolejnych budów kolejek. Czekam na odzew :).

Znam wszytkie portale tego typu w Polsce. Ja bym chciał aby to byl portal w miare techniczny a opisy koleji bylyb w tym stylu (oprocz zdjec, komentarzy, linków do gestorow itp): Wierchomla I Dane Techniczne Rok instalacji 2000 Typ koleji kolje linowa wprzęgnieta na stałe Typ terminala ALFA Długość 1588 m Przewyższenia 308 m Szybkość liny 2,3 m/s Szybkość awaryjna 0,8 m/s Przepustowość 2000 os/h Odległóść między krzesłami 16,6 m Czas przejazdu 11,5 min Liczba osób na krzesełku 4 Ilość krzesełek 193 Moc napędu podstawowego 312 KW Moc napędu awaryjnego 114 KW Umiejscowienie stacji napędowej dół Umiejscowienie stacji przewojowej góra Ilość podpór 16 Rotacja prawa górna stacja 896 m n.p.m. dolna stacja 588 m n.p.m. Cos w z taką dokladnoscia, oczywiscie nie zawsze jest otzymanie tak dokladnych danych :),