Skocz do zawartości

Narty hybrydowe a allround


tryhp3

Rekomendowane odpowiedzi

Przeglądam testy nart jakie mnie interesują - czyli tytułowych.

Weźmy dwa zagraniczne testy:

Skitest - Sportcarver - DSV aktiv (ski-online.de)

WorldSkitest 21/22: High Performance mężczyźni (skionline.pl)

W obydwu do jednej kategorii wrzucono np. ATOMIC REDSTER X9, Elan SCX czy DYNASTAR SPEED 763, czyli narty które mają 65-75 mm pod butem. 

Natomiast w testach NTN podzielili tego typu narty na sportowe hybrydy (np: ATOMIC REDSTER X9, Elan SCX) i na allround performance (np. DYNASTAR SPEED 763, Kästle MX75) : 
Najlepsze narty na trasy – test 3×3 sportowych hybryd (ntn.pl)
Uniwersalne narty na ferie – allround performance – test 3×3 w Andermatt (ntn.pl)
Podział NTN wydaje mi się bardziej logiczny.

Tutaj mam pytanie, czy pomiędzy nartami z podziału NTN na dobrze przygotowanym stoku będzie jakaś zasadnicza różnica (rozumiem, że na mocno rozjechanym stoku lepsze będdą allround od sportowych hybryd)?

Edytowane przez tryhp3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cze

No nikt się nie kwapi. Widzę że szukasz czegoś, bo różne pytania zadajesz.

Marketowe narty sobie odpuść, zazwyczaj to się malowanie zgadza - tylko takie podobieństwo jest, stąd trudno je w katalogach znaleść.

NTN - lepszy podział. Hybrydy to narty o charakterze sportowym pomiędzy SL a GS (sklep) - zazwyczaj wąskie o porządnej konstrukcji (chociaż nie wszystkie). Dodatkowo mogą być uzbrojone w płytę. Narty dedykowane dla dobrych narciarzy na raczej przygotowane stoki - tak podają producenci - co nie do końca chyba jest prawdą.

AM performance - narty o równie dobrej konstrukcji jak hybrydy (oczywiście nie wszystkie - jak powyżej), jednak szersze pod butem i zazwyczaj o nieco większym promieniu. Dedykowane na większość warunków - ale, moim zdaniem - dla bardzo dobrych narciarzy, którzy potrafią wykorzystać ich właściwości. Na twardym równie dobrze się sprawują, ale dużo gorzej je wprowadzić na krawędź, bo są szersze. Dla dobrze jeżdżących osób nie ma to takiego znaczenia - zauważają pewnie inne + takich nart. Dla osób uczących się będzie to swego rodzaju utrudnieniem. W wąskich nartach robi się to łatwo. Szybko łapią krawędzie.

Zarówno hybrydy jak i AM wybieramy długie - na wzrost. Hybrydy mogą być nieco krótsze.

Które gdzie lepsze - musi się tutaj wypowiedzieć ktoś, kto:

1). Jeździ bardzo dobrze.

2). Użytkuje takie narty i potrafi rzetelnie wskazać różnicę.

Ja mam hybrydy i da się w nich jeździć wszędzie. Może kolega @Bruner79 - jako że ma dostęp i jeździ podobno b. dobrze się wypowie. Chyba obecnie jeździ na AM Salomona - które bardzo chwali, ale jemu to tak chyba do końca nie można ufać - bo to kolejna "kochanka" w jego życiu 🙂. No niestały jest w uczuciach.

pozdrawiam

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

43 minutes ago, Marcos73 said:

Zarówno hybrydy jak i AM wybieramy długie - na wzrost. Hybrydy mogą być nieco krótsze.

Jest też jeden problem - mam 190 cm wzrostu i najdłuższe tego typu narty w zależności od producenta i danego modelu są w przedziale 179-184 cm (w ten przedział celuje). Uprzedzam odpowiedź (gigantki se kup), gigantek nie chcę 🙂
Tutaj jest też problem z wypożyczalniami, bo tego typu nart jest mało, dwa że jak ostatnio latałem po wypożyczalniach to odchodziłem z kwitkiem albo dowiadywałem się, że my mamy narty do 172 cm...
Po przejrzeniu m.in. testów NTN, wychodzi mi, że dużo też zależy od preferencji danego narciarza. Np. jak testowali narty allround perfromacne to mieli tam m. in. Kastle MX75 o długości 172 cm, czyli dłuższe od dziewczyny które je testowała. Szanowna testerka stwierdziła, że wolała by jeszcze dłuższe (w tym przypadku byłoby to 179 cm) ponieważ lubi długie narty, natomiast stosunkowo rośli Panowie stwierdzili, że oni by zostali przy 172 cm...

  

43 minutes ago, Marcos73 said:

AM performance - narty o równie dobrej konstrukcji jak hybrydy (oczywiście nie wszystkie - jak powyżej), jednak szersze pod butem i zazwyczaj o nieco większym promieniu. Dedykowane na większość warunków - ale, moim zdaniem - dla bardzo dobrych narciarzy, którzy potrafią wykorzystać ich właściwości. Na twardym równie dobrze się sprawują, ale dużo gorzej je wprowadzić na krawędź, bo są szersze. Dla dobrze jeżdżących osób nie ma to takiego znaczenia - zauważają pewnie inne + takich nart. Dla osób uczących się będzie to swego rodzaju utrudnieniem. W wąskich nartach robi się to łatwo. Szybko łapią krawędzie.

Sportowe hybrydy maja najczęściej 65-67 mm, natomiast allround (am) performance są najczęściej w przedziale 70-76 mm (chociaż Salomon Bold ma 84 mm i chyba też można je zaliczyć do tej grupy). Promienie przy długości około 180 cm są mniej więcej identyczne w obu tych grupach. Jest to około 17 m. Weźmy przykład skrajny nartę hybrydową która ma 67 mm i allround 70 mm z identycznym promieniem - wydaje mi się, że jeśli chodzi o wchodzenie na krawędź to dużych różnic nie będzie (ale najlepiej było by obadać na śniegu).


 

Edytowane przez tryhp3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja powiem tak:

na twardym liczy się sztywność narty / trzymanie krawędzi, szerokość ma wpływ na szybkość zmiany krawędź/krawędź, długość - kwestia preferencji bym powiedział (oczywiście bez ekstremów)

na rozkopanym marcowym - mniej liczy się sztywność narty, a bardziej jej wyporność - czyli łatwiejsze będą narty szersze, tym łatwiejsze im ktoś cięższy. Wąskie będą się zapadać i właściwie i tak jeździ się w uślizgu co by się nie robiło. Sztywność liczy się mniej, bo śnieg łatwiej się poddaje tak czy siak.

ALE... od twardego do miękkiego jest wiele po drodze i śnieg się zmienia wraz z wysokością, porą dnia, z dnia na dzień.

Więc de facto, bardziej skupiałbym się na preferencjach własnych, niż na katalogowych opisach do czego jest dana narta. Każdy woli co innego, inaczej jeździ.

Ja mam 187 ale 75kg i jak tu dobrać długość? jak szerokość? tego nie wie nikt. Zapewne Ktoś 90-100kg o wzroście 175 inaczej odczuje te same narty, nie wspominając o innej motoryce, być może wieku itp itd... Rozmienianie tego na 5cm w jedną czy drugą na bazie porad online - bardzo wątpliwa sprawa.

Trzeba spróbować samemu i tyle.

  • Like 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, tryhp3 napisał:

Jest też jeden problem - mam 190 cm wzrostu i najdłuższe tego typu narty w zależności od producenta i danego modelu są w przedziale 179-184 cm (w ten przedział celuje). Uprzedzam odpowiedź (gigantki se kup), gigantek nie chcę 🙂
Tutaj jest też problem z wypożyczalniami, bo tego typu nart jest mało, dwa że jak ostatnio latałem po wypożyczalniach to odchodziłem z kwitkiem albo dowiadywałem się, że my mamy narty do 172 cm...
Po przejrzeniu m.in. testów NTN, wychodzi mi, że dużo też zależy od preferencji danego narciarza. Np. jak testowali narty allround perfromacne to mieli tam m. in. Kastle MX75 o długości 172 cm, czyli dłuższe od dziewczyny które je testowała. Szanowna testerka stwierdziła, że wolała by jeszcze dłuższe (w tym przypadku byłoby to 179 cm) ponieważ lubi długie narty, natomiast stosunkowo rośli Panowie stwierdzili, że oni by zostali przy 172 cm...

  

Sportowe hybrydy maja najczęściej 65-67 mm, natomiast allround (am) performance są najczęściej w przedziale 70-76 mm (chociaż Salomon Bold ma 84 mm i chyba też można je zaliczyć do tej grupy). Promienie przy długości około 180 cm są mniej więcej identyczne w obu tych grupach. Jest to około 17 m. Weźmy przykład skrajny nartę hybrydową która ma 67 mm i allround 70 mm z identycznym promieniem - wydaje mi się, że jeśli chodzi o wchodzenie na krawędź to dużych różnic nie będzie (ale najlepiej było by obadać na śniegu).


 

Cze

Ty jesteś dość wysoki - ale narty w okolicy 180 powinny być ok. Tobie troszkę inaczej powinno się dobierać narty, niż ten utarty kanon.

Ja myślałem o AM już takich szerszych, bo te 2 mm - to żadna różnica. Takich od 80 wzwyż pod butem. Np. Atomic X9 i Kastle MX 84.

26 minut temu, Kubis napisał:

Trzeba spróbować samemu i tyle.

Tak najlepiej, ale aby to było jakkolwiek miarodajne - najlepiej z sezon pojeździć w różnych warunkach.

pozdrawiam

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piękny przykład do czego potrzebne jest 200 rodzajów nart - do zrobienia zamieszania i mętliku w głowie. Do kpl jeszcze narty z pianki i powietrza w grafice topowych komórek (watek obok) i mamy kpl dezinformacji. 

Jeśli jeździsz to kupuj nie niżej niż pierwsza w grupie, długość- najdłuższa dostępna. Mocno ograniczysz szansze na zakup jakiejś paści. W nartach też działa "antyuniwersalnosc" - jak coś jest do wszystkiego to jest .... itd

  • Like 2
  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

80tki tez moga byc ok. Czasem. Jednak zwykle nie dzięki tej szerokości a pomimo.... Kiedys zachwycilem sie Rossi S3 ( chyba 110mm).  Swietne na pobocze trasy. Cóż.... kiedyś trzeba będzie w końcu nauczyć się jeździć.... ;-))

Edytowane przez mig
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najlepsza uniwersalna narta jest Gs sklepowy. Nie ma i nie będzie lepszej uniwersalnej narty. Hybrydy - na których zawsze jeździłem - wg mnie(podkreślam wg mnie) są nijakie. Najlepsza narta dla mnie jest decha o promieniu rzędu 17-18m. Ostatnimi czasy na Gs jeździłem w różnych warunkach i je po prostu uwielbiam. Niedawno dorwałem bolda do kompletu -  i tez świetna decha, ale inna niż Gs. Wybierając dechy mógłbyś się pokłonić w stronę takich nart jak - atomic g9 183, salomon rush/gs12 180cm, head espeed180cm. Uwierz mi ze te dechy będą jechać jak hybrydy. Nie wspomnę już o hero master rossignola czy Dynastar speed course. I tutaj możesz sobie je dobierać wg ich promienia skrętu. Nawet jak weźmiesz krótsza - tez będzie ok. Dla mnie taka decha to priorytet i baza. Potem dopiero szukam czegoś do „kompletu”. ALE JEŚLI - chcesz mieć tylko jedna uniwersalna pare nart to polecam bolda(jeśli go gdzieś znajdziesz), Kastle mx83, head etitan. Tak naprawdę narty hybrydowe to teraz marketing. Jak to mówią włoscy instruktorzy - modern skiing - 175cm i r15. Ale uwierz mi - najlepsza jest sklepowa Gs 🙂 lub Gs master. 

Edytowane przez Bruner79
  • Thanks 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

@Bruner79 myślę, że to zależy kto jak jeździ 😉 Nie ma sensu nikogo namawiać, że taki typ jest najlepszy czy inny. Mówienie, że narty hybrydowe są nijakie to (z całym szacunkiem) bzdura. Mam w stajni SL FIS, allround performance, allmountain, GS i testowałem trochę Hybryd w ciągu roku. Czy to narty Salomona, Fischera czy Atomica wszystkie bardzo mocno trzymały na lodzie i miały fajną dynamikę, można było latać z biodra na biodro w dość szerokim zakresie pór dnia o ile nie było dużego opadu w nocy. Narty Fischer RC4 CT testowałem w długości 180 cm i nie chciałem ich oddać. Miałem super zabawę, a na lodzie można było robić wszystko o ile siły wystarczyło ale tam nie było miejsca na "wożenie się". Co więcej dają znacznie więcej możliwości zastosowania od SLki a łatwiej się nimi manewruje na polskich stokach typu Białka, Krynica czy inne. Tu myślę, że tkwi ich siła. 

Ale, żeby nie było Bruner to się z Tobą zupełnie zgadzam w temacie nart allround'owych - wszystkie, które podałeś są świetne! Również w temacie Rossignola Hero Master - bardzo mi spasowały.

Odpowiadając @tryhp3 w tych promieniach i długościach masz gigantki sklepowe, ew. Fischer RC4 the curv 178, S Force Bold 177, Kastle MX75 179.

Obecnie allround performance są na tyle dobrze rozwinięte, że wszystko zależy od tego ile masz $ i ile chcesz mieć par nart... Ja mogę wziąć swoje Kastle MX75 i będę się świetnie bawił przez cały dzień od sztruksu począwszy gdzie dociśnięte dają zaskakująco dużo dynamiki. To samo z Titanami czy Rally ale te są spokojniejsze.

  • Like 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...