Skocz do zawartości

Sezon 2022/2023


grimson

Rekomendowane odpowiedzi

6 minut temu, SzymQ napisał:

Mam 90kg i wiązania trzymam na 6.5-7. Też mi się nigdy nie wypięły przypadkowo. Jednak kiedy zdarzyło się gnać za @Mikoski(oczywiście nie dogoniłem, po prostu bałem się, że się przeziębi czekając za mną), a miękkie narty telepały się jak szalone, to zacząłem się zastanawiać czy nie za mało tych DIN. Sądzę, że jeździsz szybciej ode mnie, więc prawdopodobnie jestem bezpieczny przy 7. Dzięki 🙂

Jeżdżę z prędkościami rzędu Mikoskiego, o ile to jest jakaś jednostka miary. 🙃
Przy czym walka ta jest w założeniu nierówna, bo najczęściej jadę na SL 165cm a on na Stoeckli GS 180cm lub Nordice z płetwą na 185cm (Enforcer). Na ściankach oraz w bardzo trudnym terenie jestem z przodu, z kolei na wypłaszczeniach niestety z fizyką nie wygrasz. 😜

Edytowane przez tomkly
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, SzymQ napisał:

Jak czytam takie wpisy to wraca mi temat siły wypięcia. Orientujesz się czy ów kuzyn miał wiązania ustawione wg jakiegoś kalkulatora czy waga/10kg?

Temat abstrakcyjny, jako, że nie ma czegoś takiego jak jedna optymalna siła wypięcia. Na przykład w kopnym śniegu jeśli przypadkiem narta zrotuje i wpadnie pod powierzchnię to dosłownie każda nastawa będzie zbyt duża. Bo hamowanie jest rozciągnięte w czasie ale jednak rotuje szybko  podudzie i pięknie zrywa ACL. Dotyczy to zresztą generalnie wszystkich upadków na małych prędkościach, czy zgoła w kolejce. Jeśli więc ktoś jeździ wolno to może dowolnie sobie obniżyć nastawy nawet do 50%. Natomiast jeżdżąc agresywnie należałoby popatrzeć trochę na warunki i jeśli jest mokro, firnowo, jeśli są spore muldy i garby a nie mamy zamiaru zdejmować nogi z gazu (bo jedziemy z przecinakami) to należałoby  pójść mocno w górę. I, o paradoksie, podwyższy to nasze bezpieczeństwo.

Zupełnie inną sprawą jest jeszcze kwestia konsekwencji upadku (co raczej nie dotyczy narciarzy boiskowych). Otóż zdarzało mi się blokować wypinanie, gdy jeździłem na stokach gdzie upadek mógł skończyć się ciężkim kalectwem lub śmiercią. Póki narty są na nogach to jest szansa wybronienia się.

Wobec tego tak jak nie ma narty uniwersalnej (czyli dobrej na wszystkie warunki), tak nie ma optymalnych nastaw dobrych zawsze. Czasem "zbyt" wysokie/niskie  doprowadzą do kontuzji a czasem uratują przed nią. Jednak kwestią podstawową jest aby ilość upadków ograniczyć do minimum (a nawet zera). Wtedy oczywiście rekomenduję 12 na podziałce. 

Edytowane przez Wujot2
  • Like 2
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

23 minuty temu, tomkly napisał:

Odnośnie jazdy pozatrasowej; szczególnie w ekstremalnych warunkach; pełna zgoda. Ale tu raczej dyskutujemy na temat boiskowego ślizgania się śladem ratraków.

Tak, ale na tym boisku też może być dowolna gama warunków. Od sztruksu, do do 30 cm świeżego na wierzchu, śniegów wiosennych, muld czy odsypów. Do tego może być jazda cięta, która jeśli nie jest bardzo szybka to nie powinna wymagać takiej siły sprężyny, po ostre kręcenie na muldach.

Intencją moją było zwrócenie uwagi, że ta sama nastawa raz będzie dobra a innym razem mniej dobra. I zależeć to będzie od warunków ale też przyjętej metody jazdy. I oczywiście szybkości jazdy - bo jeżeli energia kinetyczna jest w kwadracie prędkości to przyspieszenie o 20% powinniśmy rekompensować 40% wzrostem nastaw. To zresztą dobrze pokazuje problem. Chcielibyśmy aby wiązania dobrze działały powiedzmy w realnym zakresie prędkości od, powiedzmy, 20 km do 100 km, a energia kinetyczna w tym zakresie rośnie 25x. A sprężyna ta sama. Widzisz w tym jakiś problem?

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cze

Zgadzam się z Wujotem, nie ma idealnych nastawów wiązań. Zbyt dużo czynników na to ma wpływ, a w realu to nikt tego nie reguluje - z amatorów. Bardziej świadomi nieco podkręcą, lub popuszczą.

To co napisał Tomkly, że samoistnych wypięć nie ma. Praktycznie w 100% winny jest narciarz. Albo buty ze śniegiem zapięte, albo nieumiejętna jazda niedostosowana do warunków lub - a w moim przypadku - nieodpowiednie nastawy - oczywiście z mojej winy bo nie sprawdziłem, zbyt niskie. Upadki, wywrotki i kraksy też są z winy człowieka, nie sprzętu.

Trzeba jeździć i sprawdzać, raczej tak jeździć, aby sprawdzać nie trzeba było. Ja jestem zdania, że ciut więcej nie zaszkodzi, to co pisał Wujot, jednak bezpieczniej się czuję jak mam jednak narty przypięte.

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 26.03.2023 o 22:44, tomkly napisał:

A dranie zamiast mnie wyciągnąć to filmy i zdjęcia robili. 😡

Cześć

Ależ Tomek, to (dla mnie) świadczy tylko, że byłeś z fajną ekipą i zapewniam Cię, że jakby coś się działo ruszyliby z pomocą nie zważając na nic. Znam to bo u nas jest dokładnie tak samo. Swego, czasu przez moją ewidentna głupotę podszytą lenistwem wywinęliśmy z przyjacielem kompletną kabinę na jednym z jazów na środkowej Pilicy. Myślisz, że koledzy nam chociaż trochę pomogli. Jak zorientowali się, że jest pod kontrola i się nie topimy to stali chamy na koronie jazu i płacząc ze śmiechu kręcili filmiki a my w tym czasie ryzykując życie próbowaliśmy wydobyć miotane odwojem rzeczy o kajaku nie mówiąc. Tak zachowują się prawdziwi przyjaciele bo znają nas i wiedzą kiedy sobie radzimy a kiedy trzeba rzucić wszystko i ratować. I wtedy wahania nie ma.

Pozdrowienia

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej

Jeśli poruszyliście już temat nastaw... Ma ktoś może z was informacje o co chodzi z wiązaniami Markera.  Niezależnie od modelu i rocznika przy ustawieniu 18-20din wiązania wypinają podczas jazdy na stromych lodowych stokach. Aż strach jeździć. Tyrolia 15-16 Din i nie ma żadnego problemu. Wiele osób, stare Compy, nowe Compy, X Celle, A problem ten sam.
Zły system bezpiecznika z przodu czy o co chodzi?

Pozdrwaiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, Godryk napisał:

Hej

Jeśli poruszyliście już temat nastaw... Ma ktoś może z was informacje o co chodzi z wiązaniami Markera.  Niezależnie od modelu i rocznika przy ustawieniu 18-20din wiązania wypinają podczas jazdy na stromych lodowych stokach. Aż strach jeździć. Tyrolia 15-16 Din i nie ma żadnego problemu. Wiele osób, stare Compy, nowe Compy, X Celle, A problem ten sam.
Zły system bezpiecznika z przodu czy o co chodzi?

Pozdrwaiam

Tu z kolei się nie wypinają przy małych nastawach https://nakreche.com/2018/02/24/wiazania-marker-kingpin-opinia-krol-jest-nagi/ zapomnij o nich.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

41 minut temu, Godryk napisał:

Hej

Jeśli poruszyliście już temat nastaw... Ma ktoś może z was informacje o co chodzi z wiązaniami Markera.  Niezależnie od modelu i rocznika przy ustawieniu 18-20din wiązania wypinają podczas jazdy na stromych lodowych stokach. Aż strach jeździć. Tyrolia 15-16 Din i nie ma żadnego problemu. Wiele osób, stare Compy, nowe Compy, X Celle, A problem ten sam.
Zły system bezpiecznika z przodu czy o co chodzi?

Pozdrwaiam

Popytaj serwisantów PŚ.  Bo nastawę 18-20 trudno znaleźć w sklepowych nartach a i komórki często kończą się na 16. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

23 minuty temu, mig napisał:

Popytaj serwisantów PŚ.  Bo nastawę 18-20 trudno znaleźć w sklepowych nartach a i komórki często kończą się na 16. 

Cześć

Ja takiego nastawu nigdy na oczy nie widziałem a miałem okazje jeździe nawet na SL z PŚ. To są nastawy zjazdowe chyba.

Pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 hour ago, star said:

Tu z kolei się nie wypinają przy małych nastawach https://nakreche.com/2018/02/24/wiazania-marker-kingpin-opinia-krol-jest-nagi/ zapomnij o nich.

Ja posiadam Griffony od Markera. Daleki jestem od pisania hymnów pochwalnych, mimo że nie narzekam na wypinanie. Mają tendencje do kaleczenia butów i relatywnie ciężko się w nie wpiąć. W porównaniu do Neoxów Atomica regulacja forward pressure to dość frustrująca sprawa, a z wpiętym butem bardzo niewygodnie odczytuje się siłę wypięcia z tyłu. Na przyszłość raczej wybiorę inne wiązania. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, mig napisał:

Popytaj serwisantów PŚ.  Bo nastawę 18-20 trudno znaleźć w sklepowych nartach a i komórki często kończą się na 16. 

Ja mam tyle - ale w dwóch do kupy. Ale faktycznie - grubo. Chociaż 20-ki w SL to nie jakaś fanaberia. Ja miałem x-cell 16 - ale Godryk - to Godryk, ja strome lodowe ściany to tylko w lodówce widziałem, jak zapomniałem drzwi zamknąć 😉

pozdrawiam

  • Like 1
  • Haha 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do SL sam używam 16. nastawy miedzy 11 a 14 zależy od trasy i warunków. Duże nastawy w nartach gigantowych na trasy typu Szczawnica, FiS w Szczyrku , Austria czy cokolwiek na większej prędkości z lodową tarką bądź odsypami. Mówimy o tyczkach... + butach komórkowych.
Wiecie to nie jest śmieszne jak przy dużej prędkości wypina ci się narta...
Przychodzą zawody na takiej Szczawnicy i posiadaczy Markerów spotyka się często z nietęgą miną na dole...
Zastanawiało mnie czy ktoś z was nie słyszał o przyczynie. Trenerzy w PL ,serwisanci nie potrafią wskazać przyczyny ale potwierdzają że problem istnieje...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 minut temu, Godryk napisał:

Do SL sam używam 16. nastawy miedzy 11 a 14 zależy od trasy i warunków. Duże nastawy w nartach gigantowych na trasy typu Szczawnica, FiS w Szczyrku , Austria czy cokolwiek na większej prędkości z lodową tarką bądź odsypami. Mówimy o tyczkach... + butach komórkowych.
Wiecie to nie jest śmieszne jak przy dużej prędkości wypina ci się narta...
Przychodzą zawody na takiej Szczawnicy i posiadaczy Markerów spotyka się często z nietęgą miną na dole...
Zastanawiało mnie czy ktoś z was nie słyszał o przyczynie. Trenerzy w PL ,serwisanci nie potrafią wskazać przyczyny ale potwierdzają że problem istnieje...

Wg mnie przyczyna jest banalna. Nie żaden błąd techniczny a inny sposób mierzenia siły tudzież zwyczajny błąd jak chodzi o przyjęty sposób oznaczania siły. Tak jak masz logarytmiczną skalę głośności we wzmacniaczach. Zauważ, że -30dB dajmy na to w Accuphase wcale nie oznacza tego samego co w Audio Research przykładowo. Taką najprostszą analogię dostrzegam. Wiedząc o tym należy z definicji ustawić je odpowiednio wyżej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 21.03.2023 o 15:45, Mikoski napisał:

Sezon dla mnie zakończony a ja już myślami w następnym 🤪 wyprzedaże kuszą, taka moja narciarska słabość. Nareszcie buty, kask łącznie z ciuchami i gadżetami będą w jednej torbie. Piotrek mnie zaszczepił swoją wypasioną torbą 😉

IMG20230321151813.jpg

IMG20230321151856.jpg

IMG20230321151934.jpg

Te promocje lub raczej moja słabość mnie wykończą 🤪 nie poznacie mnie przyszłym sezonie jak wszystko się dobrze poskłada 

IMG20230328155559.jpg

Edytowane przez Mikoski
  • Like 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 minut temu, Marcos73 napisał:

Nie gadaj że dorobią Ci trzecią nogę 🙂

pozdrawiam

ps. Grubo idziesz tej wiosny.

W nartach już nic nie namieszam , mam wszystko co potrzebne, z jazdą  chyba podobnie no to trzeba dowyglądać na stoku💥 😁 

Pozdro 

Edytowane przez Mikoski
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...