Skocz do zawartości

"Narciarz" z przebiegiem 48 godzin


Gabrik

Rekomendowane odpowiedzi

21 godzin temu, mig napisał:

A poważniej - to  wypuszczenie nóg, samo w sobie już dające odciążenie nart, to pomysł tak sprzed 55 lat z czasów JC Killy i Patricka Rusella. @Plus82 jak bedzie chciał to napisze o motoryce tego ruchu, bo na pewno nieraz stosował technikę avalement. 

https://www.skiinghistory.org/online-magazine/avalement

Jeździłem sporo po muldach. Właściwie to większość czasu narciarskiego spędziłem na stokach zmuldzonych. Na nartach dwumetrowych.  Jeździłem już nieźle na nartach równoległych, gdy w Krakowie kupiłem w księgarni obcojęzycznej książkę G Jouberta "Pour apprendre soi-même à skier-1972" (Jak się samemu nauczyć jezdzić na nartach). I to był mój jedyny instruktor. Dwa w jednym.

Co można napisać o tej jeździe. Napewno jest to zaawnsowany sposób jazdy. U Joberta jest umieszczony w rozdziale "bardzo dobrzy narciarze".  Ponieważ oprócz szybkich, krótkich skrętów, należy starać się utrzymywać narty cały czas w kontakcie ze śniegiem.   Na muldach się nie skacze. Jest to bardzo "bolesne" dla ud. Środek cieżkości narciarza musi być utrzymywany na jednakowym poziomie(ten poziom opada w dół zgodnie z krzywizną stoku, ale bez chwilowych, miejscowych zmian).  Sylwetka narciarza w muldzie jest wysoka(rozwinięta), na "górce"  obok muldy niska(ściśnięta).  Szybkość tych zmiany jest proporcjonalna do szybkości jazdy. Stąd można sobie wyobrazić, jak należy pracować ciałem, gdy szybkość jazdy rośnie i rosną różnice wysokości dołek(mulda) - górka.

Naistotniejszy jest wjazd na "górkę". Ponieważ, by uniknąć uderzenia w nią należy szybko mięśniami nóg i  brzucha podkurczyć nogi pod torsem.  Umożliwia to wbicie kijka  przed szczytem górki i przedłużone oparcie się na nim.  Ta praca ww. mięśni i przedłużone oparcie powoduje, że do muldy zjeżdżają najpierw nogi z nartami.  

Na muldach stosunkowo łatwo można jechać, gdy się jedzie bardzo wolno, obracając na narty na szczycie górki, ale pod warunkiem, że to nie jest zbyt stromy stok. 

Stok z muldami wygląda bardzo różnie. W miarę zużycia powstają najpierw odsypy, dość luźnego śniegu. Dość łatwo przecinanego przez narty, pod warunkiem, że się ma silne nogi. Potem odsypy są ubijane i powstają górki a pomiędzy nimi muldy o różym stopniu gładkości. Najgorsze są te wyślizgane do lodu.  Z kolei pojawia się krajobraz małych "Beskidów Wyspowych", gdy jest wystarczająca warstwa śniegu. Na bardziej stromych stokach, przy grubej warstwie śniegu, nieraz trudno jest mówić o muldach. Są to strome, małe ścianki ubitego śniegu, po którym narty ślizgają się szybko bokiem. Przez umiejętne manewrowanie, rozwijaniem i zwijaniem własnej sylwetki, można unikać większych uderzeń i  zmieniać kierunek swojego ruchu.

A tak wogóle to jest mi wiele łatwiej coś pokazać, niż opisywać jazdę po muldach. Na kilka skrętów się zmobilizuję.

Na gładkich, stromych stokach też są muldy. Wirtualne. Ale pokonuje się je tak, jak rzeczywiste. Podciągnięciem nart pod siebie. Szybka, dynamiczna jazda na karwingowych nartach pozwala na taki manewr, bez użycia kijków.  Podciąganie nóg pod siebie z użyciem obu kijków  jest też niezłą metodą zmiany kierunku ruchu i ograniczenia szybkości w żlebie z puchem.  Dla dociekliwych jeszcze coś takiego, jak zmiana kierunku ruchu przeskokiem, czy przeciwskręt. Wiążą się też z muldami w pewnym stopniu. 

Po muldach rzeczywistych już nie jeżdżę. Ja się coś tam trafi garbatego, to staram sią podciągnąć nogi, a potem szybko się wyprostować   Natomiast interesują mnie jeszcze muldy  wirtualne.  Z powodów ekonomicznych(wysiłek w jeździe).  Zapraszam do dyskusji. 

 

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 minut temu, Gabrik napisał:

Jednak pozostanę przy swoich wyborach 😀

534_987_960.jpg.8f511eed4db5a6b06b10441ed1cc98f6.jpg

Niestety budowę masz bardziej prezydencką - nic wbrew naturze, chyba, ze planujesz jakieś operacje... a wybory ważna rzecz nie tylko te prezydenckie...

ps w jeździe sportowej nieosiągalne a funcarving można i trzeba poćwiczyć

Edytowane przez star
  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, star napisał:

Niestety budowę masz bardziej prezydencką - nic wbrew naturze, chyba, ze planujesz jakieś operacje... a wybory ważna rzecz nie tylko te prezydenckie...

ps w jeździe sportowej nieosiągalne a funcarving można i trzeba poćwiczyć

To już jest obrażanie, a tego się po Tobie nie spodziewałem

  • Haha 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

23 minuty temu, Gabrik napisał:

To już jest obrażanie, a tego się po Tobie nie spodziewałem

A ja takiej reakcji. Pewno przez odległość od stoku. Jak ci Mitek pisze o skakaniu już szybciej bym się spodziewał. Miałem na myśli, ze nie jesteś tak wysoki, podobnie jak ja, jak ten gostek co go wkleiłeś. Tak na oko. Wiec może warto się wzorować na kimś o podobnej budowie. Taki Paris to my nie jesteśmy. A prezydent niezle wyglada i niezle jezdzi, a budowę ma bardziej kompaktowa i tyle. Wiec bliżej nam do Tomby... jak ci prezydent nie pasuje. PS kto jest na fotce? Edit prezydent jest jak Paris sic! Dziś tez te zawody

 

Edytowane przez star
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, star napisał:

A ja takiej reakcji. Pewno przez odległość od stoku. Jak ci Mitek pisze o skakaniu już szybciej bym się spodziewał. Miałem na myśli, ze nie jesteś tak wysoki, podobnie jak ja, jak ten gostek co go wkleiłeś. Tak na oko. Wiec może warto się wzorować na kimś o podobnej budowie. Taki Paris to my nie jesteśmy. A prezydent niezle wyglada i niezle jezdzi, a budowę ma bardziej kompaktowa i tyle. Wiec bliżej nam do Tomby... jak ci prezydent nie pasuje. PS kto jest na fotce? Edit prezydent jest jak Paris sic!

Starze nie wkleiłem buźki wszystko gra :)

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, Gabrik napisał:

Zerknij na jego narty i będziesz wiedział 😉

Widzę ze sztekle i co? PS pojednawczo
https://www.redbull.com/pl-pl/marcel-hirscher-kariera-w-liczbach

edit ok odermatt

https://www.stoeckli.ch/inten/athletes/alpin-skiing

wszyscy jak z sevres ODERMATT, Paris i Duda po 1.83 amazing

Edytowane przez star
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

On 2/2/2023 at 4:47 PM, Mitek said:

Możesz sprawdzić to Bacek w domu na sucho i zapewniam Cię, że nawet ze spojlerem gdy pójdziesz mocno do przodu (oczywiście jak umiesz to poprawnie zrobić) będziesz spokojnie w stanie włożyć z tyłu pomiędzy łydkę a botek pół dłoni.

Nie rozpatrujcie sytuacji statycznie tam gdzie wszystko jest dynamiczne a występujące siły bardzo duże.

Dlatego ustawienie kąta będzie ważne dla wyczynowców, którzy mają robione buty na miarę o twardości metalu - u nas nie jest to aż takie ważne.

Oczywiście sam kąt w postaci cyfry nie spędza mi snu z oczu. Przestrzeń z tyłu jakaś zrobi mi się czy będę miał górną klamrę zapiętą na 3, 4 czy 5 ząbek. Ale ładnie wyłożyć mogę się  tylko do czwartego ząbka. Przy piątym pozycja robi się już zbyt wyprostowana i radzę sobie w niej tylko na w miarę dobrze utrzymanej trasie. Nie jestem w prosty sposób i przy niedużych prędkościach z jakimi jeżdżę, solidnie wyłożyć się do przodu na piątym ząbku. Może przy miększych butach albo większych prędkościach skorupę jeszcze bym dogiął lub nagięła by się sama siłą odśrodkową ale tu mi bardziej nie wychodzi.

Z drugiej strony na bardziej nierównym śniegu spięcie na 4 zamiast na 3 trzyma but na nodze, przez co narta stabilniej po prostu jedzie przez wyboje. Także w moim wypadku kąt się robi bardziej z wyłożenia i odpowiedniego ząbka klamry a sam spojler robi za wypełniacz/reduktor pojemności cholewy przez co but stabilniej trzyma się nogi.

Jedyna rzecz  powiązana jakoś tam z kątem i spojlerem to to że w wypadku gdy przestaję być w którymś momencie na językach (głównie w momencie zmiany kierunku), przez jakieś wyboje czy zagapienie, dzięki temu spojlerowi noga nie wraca u mnie na tyle do tyłu żeby stracić równowagę. Ot takie ułatwienie którym ktoś dobrze jeżdżący pewnie nie musi sobie zawracać głowy.

Może mógłbym jeszcze mniejszego buta użyć ale na to już się raczej nie odważę. Dolne klamry zapinam na pierwszy ząbek i po 2 h mogę je lekko ścieśnić na mikro regulacji ale niewiele ponad to. Aktualnie to Hawx Ultra 130 28/28.5, wąski i na pewno dobrze na długość dobrany, w krótszym nie był bym w stanie wyprostować palców. Z cywilnych pewnie jeszcze wchodził by w grę węższy o 2mm Head Raptor 130 ale nie jestem pewien czy przy węższym w stopie bym wytrzymał a z cholewą pewnie było by to samo. 

Edytowane przez Bacek
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

41 minutes ago, Mitek said:

Zabawne. Nigdy w życiu nie używałem mikroregulacji do regulowania tego o czym piszesz. Kręciłem jak mi klamra odskakiwała i tyle.

Robię dokładnie to samo. W pionowych klamrach nigdy jej nie używałem.

W dolnych, nie wiem na czym to polega. Na starcie jak zapinam na 1 ząbek na rozkręconych to jest ok. Po jakiejś godzinie jeżdżenia w butach robi się luźniej a klamry zaczynają się odpinać. Przy zapięciu na drugi ząbek zaczynają mnie boleć stopy więc zostawiam na pierwszym po podkręceniu mikroregulacją do poziomu gdy pewnie trzymają.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Bacek napisał:

Oczywiście sam kąt w postaci cyfry nie spędza mi snu z oczu. Przestrzeń z tyłu jakaś zrobi mi się czy będę miał górną klamrę zapiętą na 3, 4 czy 5 ząbek. Ale ładnie wyłożyć mogę się  tylko do czwartego ząbka. Przy piątym pozycja robi się już zbyt wyprostowana i radzę sobie w niej tylko na w miarę dobrze utrzymanej trasie.

Nie bardzo rozumiem. Czyli przy w miarę mocno zapiętych górnych klamrach czujesz, że pozycja jest zbyt wyprostowana? Masz porządne buty z solidnym pochyleniem cholewki (forward lean) więc troche mnie to dziwi. W swoich Fischer RC4 Curv 130 mogę zmieniać pozycję tego kata między 14 i 17 stopni. Może u Ciebie też jest taka regulacja? Ja zapinam dość mocno wszystkie klamry. Mikroregulacje ustawiłem raz i jej nie ruszam. Buty ostatecznie okazały sie bardzo wygodne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...