Skocz do zawartości

Gudauri - Gruzja. Co się dzieje, gdy hamulce (?) wyciągu zawiodą.


WojtaS

Rekomendowane odpowiedzi

UPDATE:

 

https://1tv.ge/en/ne...-gudauri-grave/

8 10 rannych.

Prawdopodobnie 2 ofiary śmiertelne /w ciężkim stanie.

Poszkodowani są z Ukrainy, Rosji, Szwecji i Gruzji.

 

Materiał z Gruzińskiej TV:

 

Widok z bliska z szybką akcją pomocową:

https://youtu.be/B_cmw2bIJEw

 

I więcej info:

 

At least ten people were injured in a ski-lift crush in Georgia’s mountain resort of Gudauri.

The citizens of Georgia, Ukraine, Russia and Sweden were reportedly taken to a hospital with minor injuries.

 

A ski lift malfunction was reported at Sadzele mountain ski trail in Gudauri in the morning on 16 March. There was an emergency stop after which the ski lift chairs started sliding back. The riders had to jump off the ski lift to survive. According to the Georgian Healthcare Minister, David Sergeenko, 8 people turned to the Gudauri-based medical emergency clinic. “Luckily no one was killed or seriously injured.

 

There are two patients, the nationals of Ukraine and Sweden, who still need to be paid particular attention,” said David Sergeenko. According to the Georgian Healthcare Minister, the Ukrainian citizen has an open fracture of a forearm, while another injured person, a Swedish national, is a pregnant woman. Both of them have been transported from Gudauri to Tbilisi by helicopter. The Georgian Ministry of Interior has instituted criminal proceedings under Article 275 of the Criminal Code of Georgia – “violation of safety regulations or procedures for the operation of the railway, water, air or cableway transport traffic”.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie można z hebla zatrzymać napędu? Przecież taki wyciąg to nie perpetum mobile.
Jesli lina niezrownowazona to prawie ze jest. ... ;-) Byłoby interesujące poznać przyczyny. Przewiduje ze media juz o tym nie napiszą. Przegląd i próba hamulców należy do obsługi codziennej. ( tak przypuszczam, bo podobne wymogi są w dźwigach kopalnianych-tez czasem 2 i więcej km liny i to w pionie- i nawet trywialnych wyciągach i zurawiach budowlanych). Co musi się stać by 2 niezależne urządzenia hamujace nie zadziałały? Może się dowiemy. Samoloty tez nie mają prawa spadać. .... :-(
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jesli lina niezrownowazona to prawie ze jest. ... ;-) Byłoby interesujące poznać przyczyny. Przewiduje ze media juz o tym nie napiszą. Przegląd i próba hamulców należy do obsługi codziennej. ( tak przypuszczam, bo podobne wymogi są w dźwigach kopalnianych-tez czasem 2 i więcej km liny- i nawet trywialnych wyciągach i zurawiach budowlanych). Co musi się stać by 2 niezależne urządzenia hamujace nie zadziałały? Może się dowiemy. Samoloty tez nie mają prawa spadać. .... :-(

Niestety ,ale oglądając choćby program katastrofy w przestworzach ,widać ,że w większości przypadków zawodzi czynnik ludzki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O tym samym pomyślałem.

 

Widać na filmie ze wyciąg się rozpędza i kręci się do tyłu coraz szybciej.

Zastanawiam się co go w końcu wyhamowało?

Bo w dół ciągnął go ciężar ludzi na krzesełkach, 

w tym przypadku w góre jechały puste krzesełka. A do dołu pełne. 

Tak ze bardziej by tu pasowało porównanie do koła młymu wodnego, niż do perypetum mobile.

Ale wracając do pytania -  co ten wyciąg w końcu zatrzymało? bo nie mogły być to uszkodzone hamulce.

Wg. mnie, masa ciągnąca wyciąg w dól sukcesywnie malała, z każdym pasażerem który zdecydował sie zeskoczyć z krzesełka.

Po drugie, krzesełka które sie zablokowały na dolnej stacji stawiały opór.

 

Co do samego wyciągu, to gdzieś czytałem, ze wyciągi w Gudauri budowała jakaś doswiadczona szwajcarska firma i że należą one do najnowocześniejszych.

Tak czy inaczej wygląda to przerażająco.

Z perspektywy  monitorowego obserwatora, łatwo teraz mówić co należy zrobić, Że lepiej skakać niż dać się wystrzelić. 

Ale siedząc na krzesełku w dalekim kraju, gdzie ludzie podpowiadają co robić w innym języku i do namysłu jest kilka sekund to nie jest już takie proste.

Ąbsolutnie nie czepiam sie autora tych słów, tylko stwierdzam fakt.

 

Zgadzam sie z opinia że wystraszy ten wypadek zagranicznych turystów. Najwięksi miłośnicy Gudauri z tego forum, pewnie powiedzą, że takie wypadki mogą się zdarzyć wszędzie i prawdopodobieństwo ich wystąpienia gdzieś w Szwajcarii, w Rosji, czy Gruzji jest takie samo.

Ale mysle że ci sami miłośnicy Gruzji przyznają, Jak często Gruzini jeżdżą samochodami pijani.

A co jak zsuwają się wagoniki ?  Były też i takie wypadki / np. w Tatrzańskiej Łomnicy/. :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bubol - ja mam wrecz odwrotne zdanie - "w przestworzach" jest niesamowicie bezpiecznie. A to ,ze w Rosji I poradzieckich krajach spade tak malo w sumie samolotow, jest niewyobrazalne

wszyscy wiemy, jak sie "dba" o narzedzia pracy w bylym CCCP. wiec w sumie powinni miec nieskonczenie wiecej wypadkow samolotowych. Tylko czesc z nich mozna ukryc......

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Na tym filmie z Gruzji wyraźnie widać, że kto zeskoczył na dole, przez wjazdem na koło wyciągu, to raczej nie zrobił sobie krzywdy. Krzesełka na kole zrywały się z  zaczepów. To są takie stalowe szczęki dociskane śrubą i pozwalające linie przetoczyć się po kółeczkach, na podporach, czy "objechać" koło napędowe i zwrotne. Wagoniki kolejek też są mocowane podobnymi szczękami. Z tym, że tutaj mają bardzo mocną sprężynę, która w pewnym momencie mocno dociska te "szczęki'. Wagonik wtedy gwałtownie startuje. Wcześniej, ten mechanizm jest luzowany, przy dojeździe do dolnej i górnej stacji. 

 

Wagonik w Tatrzańskiej Łomnicy(wystarczy jeden) miał może za słaby docisk przez ww. sprężynę. To jest cały mechanizm. I zaczął się ślizgać ten zaczep po linie jadąc w dół. Uderzając następny wagonik. Wystarczyło, że wzrosło nachylenie liny. Wszystkie tego typu kolejki mają taki luzowany i blokowany zaczep na linie. Która "niesie" wagonik i ciągnie go do góry. Podobnie kolejki z krzesłami, które zwalniają do wsiadania i wysiadania. Duże kabiny(np. Kasprowy) mają dwie(trzy liny) Jedną ciągnącą i pozostałe jezdne.

 

Każdy mechanizm może się zepsuć. I każdy trzeba sprawdzać, ściśle wg. instrukcji eksploatacji, którą każdy producent dostarcza. Ale nieraz instrukcje sobie, a życie sobie.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bubol - ja mam wrecz odwrotne zdanie - "w przestworzach" jest niesamowicie bezpiecznie. A to ,ze w Rosji I poradzieckich krajach spade tak malo w sumie samolotow, jest niewyobrazalne

wszyscy wiemy, jak sie "dba" o narzedzia pracy w bylym CCCP. wiec w sumie powinni miec nieskonczenie wiecej wypadkow samolotowych. Tylko czesc z nich mozna ukryc......

Pisząc czynnik ludzki miałem na myśli też ludzkie zaniedbania ,niedopełnienie obowiązków , przeglądów,stan narzędzi itd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...