Skocz do zawartości

gogle na trudne warunki OAKLEY AMBUSH


jawor61

Rekomendowane odpowiedzi

jak najbardziej są, głównie niebieski, właśnie dlatego szybki są żółte lub pomarańczowe, bo takie najbardziej przyciemniają niebieski właśnie. A nie widzisz tych kolorów  z tego samego powodu, dla którego po jeżdzeniu cały dzień w goglach różowych świat nie wydaje się przez nie różowy, a po zdjęciu wydaje się niebieskawy.

 

OT mgła rozprasza oświetlenie słoneczne i nie różni się temperaturą barwową od niego - łatwo się o tym przekonać obrabiając foty z mgły. Klikając - wychodzi koło 5800 K nie ma więc tam istotnej "nadreprezentacji" światła niebieskiego.

 

Pozdro

Wiesiek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 57
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

OT mgła rozprasza oświetlenie słoneczne i nie różni się temperaturą barwową od niego - łatwo się o tym przekonać obrabiając foty z mgły. Klikając - wychodzi koło 5800 K nie ma więc tam istotnej "nadreprezentacji" światła niebieskiego.

Na zamglonych zdjęciach  7000 K nie jest niczym nadzwyczajnym. A rozproszenie też wpływa na temperaturę barwową, bo światło różnej długości rozpraszane jest w różnym stopniu, dlatego też przy zachmurzonym niebie (też nic innego jak rozproszenie światła powodują chmury) światło ma wyższą temeperaturę barwową czyli potocznie jest bardziej niebieskie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niebieski kolor - najkrótsza fala dlatego ulega największemu rozproszeniu, dlatego mgła wydaje się niebieska. Jeśli zastosuje się szybkę żółtą lub pomarańczową to odcina się najbardziej rozproszone światło - co zwiększa kontrast, choć przyciemnia obraz.

 

Z tego samgo powodu światła przeciwmgielne w samoochodach bywają żółte.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na zamglonych zdjęciach  7000 K nie jest niczym nadzwyczajnym. A rozproszenie też wpływa na temperaturę barwową, bo światło różnej długości rozpraszane jest w różnym stopniu, dlatego też przy zachmurzonym niebie (też nic innego jak rozproszenie światła powodują chmury) światło ma wyższą temeperaturę barwową czyli potocznie jest bardziej niebieskie.

 

No to wchodząc głębiej - to o czym piszesz to perspektywa powietrzna czyli rozpraszanie na bardzo małych drobinach cząsteczek gazów wchodzących w skład atmosfery. Jest ono selektywne i dlatego niebo jest niebieskie a nie czarne i dlatego słońce podczas zachodu jest czerwone. Rozpraszanie na relatywnie dużych cząsteczkach kropli wody we mgle jest nieselektywne i nie zmienia temperatury barwowej. Stanem pośrednim jest rozpraszanie na różnego rodzaju aerozolach powietrznych lub zamgleniu (nie mylić z mgłą) tam też będzie niebieskawa barwa wynikająca z do pewnego stopnia selektywnego rozpraszania światła.

 

Podsumowując - gęsta mgła, a o tym mówimy, jest neutralna dla światła i nie widzę sposobu aby sobie z nią poradzić (poza rozwojem propriocepcji)

 

pozdro

Wiesiek

 

pees mgła wcale nie wydaje się być niebieska a zamglenie a i owszem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozpraszanie na relatywnie dużych cząsteczkach kropli wody we mgle jest nieselektywne i nie zmienia temperatury barwowej.

 

pees mgła wcale nie wydaje się być niebieska a zamglenie a i owszem

Twierdzisz, że we mgle światło niebieskie rozprasza się tak samo jak czerwone?

Jeśli tak jest to istotnie żółta szybka pomaga tylko na zamglenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do różnicy między mgłą a zamgleniem wikipedia chyba nie jest do końca spójna - już w samym podanym przez Ciebie linku jest inna definicja niż podążając za linkami w treści. Ale OK, we mgle żółta szybka nie pomaga tylko w zamgleniu.

W takim razie to z czym mamy doczynienia najczęściej na stoku to mgła czy zamglenie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do różnicy między mgłą a zamgleniem wikipedia chyba nie jest do końca spójna - już w samym podanym przez Ciebie linku jest inna definicja niż podążając za linkami w treści. Ale OK, we mgle żółta szybka nie pomaga tylko w zamgleniu.

W takim razie to z czym mamy doczynienia najczęściej na stoku to mgła czy zamglenie?

 

nie wiem z czym najczęściej ale nie mam wątpliwości kiedy jeżdżę we mgle. I myślę, że każdy odróżnia mgłę od zamglenia nawet jak nie zna ich fizycznych przyczyn. Co do bezbarwnych szybek to miałbym jedno zastrzeżenie - czasem we mgle jest jasno (pewnie gdy jej warstwa jest niezbyt gruba). Wtedy szybka odcinająca część światła (np pomarańczowa) może być lepsza.

 

pozdro

Wiesiek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Podczas ostatniej majówki w Tignes w super cenie udało mi się kupić dla siebie i rodzinki gogle fotochromy. Klasa szyb była S1-S3 oraz S2-S4. Akurat na drugi dzień było trochę opadów śniegu i widoczność ogólnie kiepska i była możliwość porównania starych i nowych gogli. Różnica była znaczna, na korzyść fotochromów - zwłaszcza jak zmieniały się warunki - niektóre rejony były we mgle, inne bez.

 

Zamiast dwóch par zaczęliśmy używać jednych i było ok.

 

 

Czy coś takiego będzie miało te same parametry co wspomniane

Scott off grid

http://allegro.pl/go...4884920239.html

uwex downhill

http://allegro.pl/go...4880172500.html

 

Myslicie że takie sprawdzą się przy załamaniu swiatła ?

Ciągle szukam tych idealnych :) i liczę że na jakieś trafię bo technika idzie do przodu :)

 

Zna/korzystał  Ktoś z tych modeli ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myszawwa: nie korzystałem z z tych modeli, wuięc nie będę się wypowiadał na ich temat

 

Ale po tygodniu spędzonym w 3Dolinach (godzinę temu wróciłem - opis wyjazdu w innym wątku) mam pewne doświadczenia z "optyką" narciarską:

Warunki nartowania: od nasłonecznienia pełnego, poprzez zachmurzenie średnie i duże,  do całkowitego zamglenia plus opady deszczu i śniegu.

Czas "badań" = 6 dni., jazda od 9 do 16.45 bez przerw.

Warunki śniegowe = raczej dobre,choć pojawiały się przetarcia (te trasy z małą ilością śniegu były zamknięte).

 

Wrażenia:

1. Dzień słoneczny - jazda głównie w okularach firmy UVEX oraz (nie mam nazwy) z Decathlonu. Tylko rano kilka zjazdów w goglach JULBO CAMELEON  z szybką fotochrom (S2-S4) plus polaryzacja. W zasadzie w tych warunkach wszystkie szkła spisywały się dobrze, choć te z polaryzacją i fotochromem (JULBO) dawały wrażenie najlepszej widoczności szczegółów na stoku. Świetnie dostosowywały ilość wpuszczanego światła dzięki fotochromowej szybce. Nie zauważyłem problemów z powodu podwójnej szybki.  Ponieważ jednak warunki i tak były świetne, większość dnia jeździłem w okularkach. Jedyna wada - to czasem przy większych prędkościach podwiewało pod oczy i te trochę łzawiły.

2. Dzień pochmurny: tu zdecydowanie najlepsze okazały się gogle JULBO  - rewelacyjnie dopasowywały ilość światła do warunków oświetlenia. może uległem wrażeniu, ale wydaje mi się, że polaryzacja również tu dawała pozytywne efekty. W okularkach było już trochę za ciemno (nie mam wymiennych szybek akurat w tych modelach).

3. Dzień z mgłą: tutaj jeśli zamglenie było jeszcze niewielkie (tzn. chmurki w których jeździłem były takie sobie gęste) to gogle JULBO jeszcze dawały radę, ale miałem odczucie, że jest trochę zbyt mało światła - tutaj prawdopodobnie lepsze byłyby gogle klasy S1-S3 (takie właśnie kupiliśmy dla moich dziewczyn, dla mnie były wtedy tylko S2-S4). Niestety dziewczyn moich nie było na wyjeździe i nie można byo dokonać porównań. Natomiast miałem ze sobą również gogle z szybką żółtą firmy CAIRN  model RAGE SPX 1000 (fogstop 2 lens tech, klasa S0), bez polaryzacji
gogle na mgłę.jpg

Porównując gogle w warunkach dużego zamglenia zdecydowanie wygrywały te z szybką (CAIRN) mimo, iż  JULBO z zakresem S2-S4 były trochę zbyt ciemne, choć wydawało mi się, że wyraźniej widać szczegóły trasy - typu nierówności.

 

Reasumując:

w dobrych warunkach oświetleniowych osobiście preferuję okularki, przy wietrze gogle fotochrom plus polaryzacja.

W warunkach średnich - zdecydowanie gogle fotochromy plus polaryzacja

w warunkach większego zamglenia jednak gogle z szybką żółtą, klasy S0.

Trochę żałuję, że moje JULBO nie są w klasie przepuszczalności światła S1-S3, a może nawet S0-S1. Wtedy wystarczającą konfiguracją byłoby okularki plus gogle fotochrom+polaryzacja.

Po tygodniu testów zdecydowałem, że na chwilę obecną:

1. Przy niepewnej, zmiennej pogodzie mam ze sobą na stoku okularki plus dwie pary gogli (mam trochę kieszeni, daje się to ze sobą zabrać)

2. przy pogodzie stabilnej wybieram "optykę: zależną od warunków

 

Podejrzewam, że gdybym miał JULBO S1 - S3 lub nawet S0 - S2 fotochrom + polaryzacja to zestawem optymalnym byłyby te właśnie gogle plus okularki.

Następnym razem zdecydowanie poszukam gogli z takimi właśnie zakresami (kupując je w Val d'Isere na wyprzedaży podczas wyjazdu majówkowego nie było już takich modeli..)

 

A tak w ogóle przy bardzo gęstej mgle prawdopodobnie żadne gogle nie uczynią cudów - aż przyszedł mi do głowy pomysł, że ideałem byłyby wtedy gogle z wbudowanym GPS, dokładną mapą tras, z dodatkowym sonarem/radarem wykrywającym innych ludzi i wyświetlające wszystkie te informacje na szybce. To oczywiście na razie Science Fiction, choć widziałem w sprzedaży bajery typu wyświetlanie na szybce gogli parametrów jazdy typu prędkość i nagrywające jazdę na karcie pamięci (np.OAKLEY-AIRWAVE-1.5-GPS-Silver-Text-Black-Iridium). Niestey cena ich jest powalająca - w maju na wyprzedaży w Tignes oferowano je za jedyne 700€ :o

Przepraszam za rozpisanie się, ale chciałem w miarę dokładnie opisać wrażenia  - a warunki były bardzo różne. :)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam coś takiego (nie wiem jak nazywa się ta barwa szybki) fd60cbbb-8b11-4178-8cc1-0d42f43fb0d659-3 i we mgle lub przy dużym zachmurzeniu i słabym słońcu bardzo słabo. Nie testowałem przy jeździe wieczornej więc nie chcę snuć przypuszczeń ale szału się nie spodziewam. Generalnie przy niesprzyjających warunkach stok jawi się jako duża "biała" plama, zero różnorodności terenu. Efekt jest uciążliwy do tego stopnia, że o fakcie najechania na nierówność (nawet dużą) terenu dowiadujemy się dopiero na nogach. Bałem się pojechać choćby delikatnie szybciej i odważniej przy słabych warunkach w tych goglach, delikatnie zauważalna różnica na plus w widzeniu bez gogli niż z właśnie w/w sytuacjach. 
Za to na słońcu gogle zyskują nie do poznania. Ciężko oczekiwać wtedy czegoś więcej. Trudno się dziwić bo w końcu do tego jest stworzona ta barwa szybki. 

Sama szybka nie jest całkowicie lustrzana i widać przez nią z zewnątrz, co dla mnie stanowi niezaprzeczalnie plus bo nie muszę ściągać gogli żeby mój interlokutor miał ze mną kontakt wzrokowy. 

Nie zauważyłem również parowania gogli ale może to kwestia tego, że mam je dobrze dopasowane do twarzy a szybka nie miała kontaktu z palcami ani razu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kulas9, ojciec tydzień używał szybki Prizm Jade Iridium w przeróżnych warunkach podczas ostatniego wyjazdu. W jego ocenie są świetne od pełnego słońca do sporego zachmurzenia. Przy lekkich opadach śniegu też sobie radzą bardzo przyzwoicie. Twierdzi, że zachodzi w nich proces akomodacji oka i po około 20 minutach widzi się lepiej niż bezpośrednio po założeniu. Niestety przy mgle wymagającej szukania punktów odniesienia i brzegu trasy te szybki były dla niego za ciemne. W każdym razie stwierdził, że są na tyle dobre, że będzie dokupywał szybkę Prizm Rose na gorsze warunki. Czyli wszystko zgodnie z opisem producenta.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam coś takiego (nie wiem jak nazywa się ta barwa szybki) fd60cbbb-8b11-4178-8cc1-0d42f43fb0d659-3 i we mgle lub przy dużym zachmurzeniu i słabym słońcu bardzo słabo. Nie testowałem przy jeździe wieczornej więc nie chcę snuć przypuszczeń ale szału się nie spodziewam. Generalnie przy niesprzyjających warunkach stok jawi się jako duża "biała" plama, zero różnorodności terenu. Efekt jest uciążliwy do tego stopnia, że o fakcie najechania na nierówność (nawet dużą) terenu dowiadujemy się dopiero na nogach. Bałem się pojechać choćby delikatnie szybciej i odważniej przy słabych warunkach w tych goglach, delikatnie zauważalna różnica na plus w widzeniu bez gogli niż z właśnie w/w sytuacjach. 
Za to na słońcu gogle zyskują nie do poznania. Ciężko oczekiwać wtedy czegoś więcej. Trudno się dziwić bo w końcu do tego jest stworzona ta barwa szybki. 

Sama szybka nie jest całkowicie lustrzana i widać przez nią z zewnątrz, co dla mnie stanowi niezaprzeczalnie plus bo nie muszę ściągać gogli żeby mój interlokutor miał ze mną kontakt wzrokowy. 

Nie zauważyłem również parowania gogli ale może to kwestia tego, że mam je dobrze dopasowane do twarzy a szybka nie miała kontaktu z palcami ani razu.

prawdopodobnie koor persimmon - nie znam tlumaczenia na polski tego owocu

Bakz - Twoje stwierdzenia to najlepsze swiadectwo skutecznosci reklamy........

a tak powaznie -  prawie kazde gogle sa dobre w wystarczajacym oswietleniu - problemem jest  mgla (nie zamglenie) oraz cos, co sie nazywa flat light (nie znam nazwy polskiej na to zjawisko)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bakz - Twoje stwierdzenia to najlepsze swiadectwo skutecznosci reklamy........

Może masz rację. Przyznałem wcześniej, że całe to marketingowe mumbo-jumbo łyknąłem, jak małpa kit. Ładne opakowanie, ładna prezentacja, realna obietnica. Ale mój ojciec nie miał z tym styczności. Jest po prostu zadowolony z gogli. Dla mnie to wielki sukces, bo malkontentem jest przeokrutnym.  :)

 

Być może szykuje się kolejna batalia na kształt Easy Tone Reeboka? Się zobaczy. :)

 

Ale będę jednak uparcie twierdził, że porównywanie tego, jak dwie osoby widzą to trochę tak, jak w tym szeroko krążącym porównaniu, że mówienie o muzyce jest tak samo sensowne, jak tańczenie o architekturze. ;)

 

BTW, odcień szybki w goglach wspominanych przez m!xeR to Fire Iridium, czyli w zasadzie przeznaczone na stuprocentową lampę. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może masz rację. Przyznałem wcześniej, że całe to marketingowe mumbo-jumbo łyknąłem, jak małpa kit. Ładne opakowanie, ładna prezentacja, realna obietnica. Ale mój ojciec nie miał z tym styczności. Jest po prostu zadowolony z gogli. Dla mnie to wielki sukces, bo malkontentem jest przeokrutnym.  :)

 

Być może szykuje się kolejna batalia na kształt Easy Tone Reeboka? Się zobaczy. :)

 

Ale będę jednak uparcie twierdził, że porównywanie tego, jak dwie osoby widzą to trochę tak, jak w tym szeroko krążącym porównaniu, że mówienie o muzyce jest tak samo sensowne, jak tańczenie o architekturze. ;)

 

BTW, odcień szybki w goglach wspominanych przez m!xeR to Fire Iridium, czyli w zasadzie przeznaczone na stuprocentową lampę. :)

NIESAMOWICIE  lubie to , ze dbasz o swojego Ojca

a reszta??? reszta sie nie liczy!!!!!!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam możliwość kupienia za dobra cenę goggle POC Iris Comp White z 3 szybkami.Czy Ktoś z Was miał z nimi do czynienia ,a zwłaszcza czego się po nich spodziewać w trudnych warunkach - mgła opady itp.

To są gogle zawodnicze,moim zdaniem  najlepsze z możliwych.

Ja najczęściej używam jasno żółtej

 

Ps.Gogle występują w 3 rozmiarach

     Gdzie te gogle do kupienia,po ile?

 

Pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jakie szkoło było by najlepsze na jazdę nocna przy sztucznym oświetleniu? Mam gogle takie lustrzane, kolorowe szkło raczej na słoneczną pogodę, żona ma niebieskie szkło lustrzane S2. Przy sztucznym oświetleniu i jeździe nocnej (wieczornej) przez nasze gogle prawie nic nie widać :) co raczej jest oczywiste, bo to tak jak by chodzić nocą w okularach przeciwsłonecznych. Zastanawiam się czy kupić gogle z szybka w kolorze żółtym (bo niby najjaśniejsze) czy też przeźroczyste (chodź takie ciężko dostać). To wszystko do jazdy rekreacyjnej, ale żeby było widać na stoku muldy, gdzie lud itd. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To są gogle zawodnicze,moim zdaniem  najlepsze z możliwych.
Ja najczęściej używam jasno żółtej
 
Ps.Gogle występują w 3 rozmiarach
     Gdzie te gogle do kupienia,po ile?
 
Pozdro



Niestety nie w jakimkolwiek sklepie ale od znajmego który kupił je niedawno ale z przyczyn losowych ma narciarstwo z głowy do odwołania.Dodam,że nie udało mu się w nich pojeżdzić.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

michaladamczyk, to wszystko bardzo interesujące, ale jakoś nieszczególnie daję wiarę. W jakiej sytuacji parują?

 

Z gogli tej marki miałem w pierwszej kolejności model Ambush ze szkłami Gold Iridium i Persimmon. W kwietniu stuknie im szósty rok. Problemów z parowaniem brak na obu szybkach. Stan gogli sklepowy. A Frame'y mam od pięciu lat ze szkłami Blue Iridium i High Intensity Yellow. Problemy z parowaniem szybek nie występują, gogle są w stanie niemalże idealnym. Nieznacznie zaczyna puszczać klej na piance przy nosku na odcinku 2-3 mm i ze względu na bardzo częste używanie silikon na gumie zaczął się zrywać. Ojciec w grudniu kupił Crowbary Jade Iridium, parowania nie ma.

 

Nie wiem, w jaki sposób Wam te gogle parują. Bez chuchania nie zauważyłem, żeby szkła kiedykolwiek zaszły parą, na pewno nie na tyle, żebym miał to dobitnie negatywnie zapamiętać. Nie kumam tego parowania. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skąd ja to znam... najgorszy zakup z możliwych, ja już się ich pozbyłem.

Też już mi się udało   :D poszukać kogoś kto bardzo ich pragnął. Wspomnienia po ich używaniu nie zbyt wesołe.. Suszenie suszarką po każdym dniu bo para dostawała się miedzy szybki ( a uzywałam je w miesiącu marzec we Włoszech-jeden tydzień udręki mi wystarczył) ,

Wracam do swoich starych Shre-dów  z zółtą szybką a na pocieszenie kupiłam sobie  zapasowe uvexa Take off g.gl 300 z szybką S1-S3 ( mocowaną chyba na magnes nie rozkminiałam tego)

 http://www.brillenpl..._path/0_203_172

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim skromnym zdaniem najważniejsze jest dobranie optyki do warunków. Dawniej zdarzało mi się jeździć w goglach czy okularach za jasnych albo za ciemnych. Teraz jak np. jeżdżę cały dzień, mam w aucie kilka gogli. Inne po zmroku, inne na słońce. Mam ciekawe gogle na ekstremalnie silne nasłonecznienie na śniegu, nadające się również na dużych wysokościach. http://sporto.com.pl...arciarstwo.html

 

Tak nawiasem mówiąc jak przy goglach jesteśmy. W ubiegłym roku pojechaliśmy do Koninek na sam wieczór. I w aucie się okazało, że nie zabrałem żadnych gogli. Akurat śnieg padał gęsto. Zjechałem dwa razy mało co widząc, niemal z zamkniętymi oczyma. W wypożyczalni mieli już tylko rozpadające się dziecięce gogle. Śmieszyło mnie, jak policzyli mi za wypożyczenie więcej niż bym za nie chciał zapłacić kupując. Ale bez nich bym się rozbił. I dało się w takich dezelach jeździć. 

 

Znów nawiasem, wczoraj byłem w Koninkach. Polecam. Jak na krótki wyjazd z miasta - jedno z lepszych miejsc niedaleko Krakowa.

Witam

Na dobre warunki jest masa dobrych gogli.

Do niedawna używałem w złych warunkach gogle Alpina Quatroflex z różową szybą. Mam też Von Zipper z trzema szybami w tym jasno-żółtą.

Pomimo że szyba w Alpina-ch była ciemniejsza to widoczność była znacznie lepsza niż Von Zipper

Ponieważ Alpiny zostały uszkodzone, a zmiana szyby w Von Zippach bardzo uciążliwa zakupiłem SPY

Rewelacyjna wymiana szyby, nawet nie muszę ściągać gogli z głowy lub kasku. Mogę to zrobić z zamkniętymi oczami.

Do tego optyka Heppy Lens, coś w tym jest każdy kto zakłada wywołuje efekt WOW. Mam do tego szybę clear, tyle że jeszcze nie miałem tak złych warunków by ją sprawdzić.

Mam też jasno-żółtą persimon (tą chyba będę chciał sprzedać, choć jeszcze jej nie wypróbowałem)

Same gogle polecam dla tych co lubią zmieniać szyby :P Co do optyki to na tą chwilę wypróbowałem tylko szybę S-2 Heppy Rose/Blue Spectra ok 50% przepuszczalności. Nie potrzebowałem zmieniać jak było słonecznie i jak było pochmurno.

 

Postrufka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...