Skocz do zawartości

Mała Encyklopedia Pojęć Narciarskich (MEPN)


Devastator

Rekomendowane odpowiedzi

http://pl.wikipedia.org/wiki/Narty Ponieważ zawsze jest mnóstwo pytań odnośnie różnych pojęć, przydatne byłoby zrobienie czegoś w rodzaju małej encyklopedii :). Hasła pakuję do pierwszego postu, propozycje i dyskusje poniżej :D. Radius, "fabryczny" promień skrętu Obraz: Promień skrętu Jest to promień wcięcia bocznego narty podawany w metrach. Im mniejszy tym narta jest bardziej skrętna, ale też mniej stabilna przy dużych prędkościach. Narta o dużym promieniu i dodatkowo sporej sztywności jest stabilna w szybkiej jeździe, ale za to ciężka w manewrowaniu. Link: Oblicz sobie promień skrętu :) Rzeczywisty promień skrętu Na promień skrętu wykonywanego przez nartę w czasie jazdy na krawędzi wpływa bardzo wiele czynników. Są to przede wszystkim fabryczny promień skrętu narty oraz jej kąt zakrawędziowania (kąt między powierzchnią ślizgu a podłożem). Ponadto wpływ ma także sztywność poprzeczna i podłużna narty, stopień "dociśnięcia" narty do podłoża który wpływa na ugięcie narty, uślizg krawędzi na zewnątrz skrętu (jeżeli skręt nie jest idealnie "czysty") i wiele innych czynników. Na narcie o fabrycznym promieniu 12m można wykonać zarówno zakręt o promieniu 8 jak i 16 metrów. Taliowanie Szerokość narty w najszerszym miejscu na dziobie, najwęższym pod butem i znów najszerszym na piętce, zwykle podawane w milimetrach, np. 110-60-100 oznacza, że szerokość narty w dziobie wynosi 110mm, w talii (pod butem) 60mm i na piętce 100mm. Taliowanie wraz z długością wpływają na fabryczny promień skrętu. Płyta, lifter Służy przede wszystkim do podniesienia pozycji buta nad powierzchnią śniegu. Pozwala to uzyskać większe wychylenia bez tzw. wybutowania (zahaczenia butem o śnieg i upadku) - but jest szerszy niż narta w talii i przy większych wychyleniach zdarza się zahaczyć wystającą częścią buta o śnieg, co powoduje utratę przyczepności przez nartę i upadek (narta jest jakby "podważona" przez but). Pewne zwiększenie podwyższenia pod butem zwiększa krytyczny kąt wychylenia w bok. Podwyższanie powyżej pewnej granicy jest już nieopłacalne - przy podwyższeniu z np. 3 do 6 cm kąt krytyczny zwiększa się o ok. 30%, natomiast przy zwiększaniu z 7 do 10 ta różnica będzie już dużo mniejsza. Poza tym zbyt wysoka płyta powoduje trudności w manewrowaniu nartą. Płyta dodatkowo może ułatwić naturalne wygięcie narty w czasie skrętu. Obraz: Narta bez płyty Obraz: Narta z płytą Sztywność poprzeczna/torsionalna Jest to odporność narty na odkształcenia skrętne pod wpływem sił działąjących na jedną z krawędzi (np. w czasie skrętu). Jest to jedna z ważniejszych cech odróżniających narty klasyczne od carvingowych - klasyki były mało odporne na skręcanie, przez co musiały być długie i sztywne aby krawędź trzymała na twardym. Dopiero zastosowanie specjalnych materiałów umożliwiło budowę narty elastycznej wzdłużnie i odpowiednio sztywnej poprzecznie, dzięki czemu można jej było nadać silniejsze taliowanie. Mała sztywność poprzeczna powoduje wichrowanie się narty w skręcie, przez co narta słabo trzyma na krawędzi, ale spokojnie rozpoczyna i kończy skręt. Z kolei sztywna poprzecznie narta dobrze trzyma na krawędziach i jest precyzyjna, ale również bardziej gwałtownie wchodzi i wykańcza skręt. Obraz: Narta elastyczna poprzecznie Obraz: Narta sztywna poprzecznie Sztywność wzdłużna/flex Zwykle nazywana po prostu sztywnością narty. Określa siłę jaką trzeba użyć do ugięcia narty. Niestety - nie istnieją zuniformowane wskaźniki sztywności narty (numerki przy nazwach nart zwykle nie mają przełożenia na faktyczny flex). Im narta sztywniejsza, tym większej siły trzeba użyć, żeby ją równomiernie docisnąć do podłoża. Jeśli jest za sztywna, to środkowy odcinek narty nie opiera się odpowiednio mocno o podłoże i narta w zasadzie jedzie głównie na dziobach i piętkach poszerzając zakręt. Jeśli narta jest za miękka to przylega odpowiednio jedynie na odcinku pod butem, natomiast dzioby i piętki nie mając docisku, nie prowadzą odpowiednio skrętu, powodując problemy z utrzymaniem toru jazdy. Każdy posiada indywidualne możliwości dociskania narty (chociażby ze względu na wagę) i dlatego dobór modelu powinno się także uzależniać od własnej wagi i siły w nogach. Kąty krawędzi Obraz: sposób określania kątów krawędzi Wyróżniamy dwa kąty - kąt między powierzchnią ślizgu a boczną płaszczyzną krawędzi narty (na obrazie kąt alfa), oraz kąt podwieszenia krawędzi, czyli kąt między płaszczyzną ślizgu a dolną płaszczyzną krawędzi (na obrazie kąt beta). Zwiększanie kąta podwieszenia opóźnia reakcję narty na ustawienie jej na krawędź (zmniejsza "agresywność"), jednak pogarsza właściwości narty w skręcie. Typowe kąty podwieszenia to 0.5 - 1.5 stopnia. Kąt podwieszenia może być różny w różnych miejscach narty - często w celu zmniejszenia agresywności narty na początku i końcu skrętu bez utraty trzymania krawędzi zwiększa się kąt podwieszenia jedynie na kilku-kilkunastu centymetrach krawędzi na dziobie i piętce narty. Kąt boczny odpowiada głównie za trzymanie narty na krawędziach - im mniejszy tym lepiej narta trzyma, ale jednocześnie szybciej zużywają się krawędzie. Typowo stosowane kąty krawędzi to 89-88 stopni. Zawodnicy używają kątów 88-85 stopni w zależności od konkurencji (przykładowo slalom to zwykle 87-85 stopni). Kąt boczny krawędzi powinien być stały na całej długości narty.

Załączone miniatury

  • radius.gif
  • HCX%20noplate.jpg
  • HCX%20plate.jpg
  • ski_flex.gif
  • ski_stiff.gif
  • katy.gif
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
  • Odpowiedzi 55
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Kategorie nart kolekcyjnych (oficjalnie dostępnych, niezawodniczych) (na sezon 07/08) Kategorie nart nie pokrywają się zwykle z nazwami grup danych producentów! <table border="1" cellpadding="4" cellspacing="0" width="100%"> <tbody><tr> <td> Grupa</td> <td valign="top">Przeznaczenie </td><td> Przykłady</td> </tr> <tr> <td>Slalom</td> <td valign="top">Są to topowe narty sportowe przeznaczone do krótkiego skrętu. Najlepiej sprawują się na przygotowanych trasach. </td><td> Atomic SL12, Blizzard SLR, Dynastar Omeglass 63, Fischer RC4 WC SC... </td> </tr><tr><td valign="top">Gigant </td><td valign="top">Są to topowe narty sportowe przeznaczone do długiego skrętu. Zdecydowanie wymagają przygotowanych tras i dużych prędkości. </td><td valign="top">Atomic GS12, Fischer RC4 WC RC, Volkl Racetiger GS, Salomon Equipe 2v Race... </td></tr><tr><td valign="top">"drugie slalomki" </td><td valign="top">Są to nieco łatwiejsze od topowych narty sportowe, przeznaczone do krótkiego skrętu na przygotowanych trasach. </td><td valign="top">Atomic SL10, Blizzard SLC, Fischer RC4 Race SC, Salomon Equipe SC... </td></tr><tr><td valign="top">"drugie gigantki" </td><td valign="top">Są to łagodniejsze wersje topowych nart gigantowych, również przeznaczone do długiego skrętu na przygotowanych trasach. </td><td valign="top">Atomic GS10, Fischer RC4 Race RC, Salomon Equipe GC, Volkl Racetiger RC... </td></tr><tr><td valign="top">Racemountain </td><td valign="top">"Świeża" grupa nart sportowych przeznaczonych do jazdy średnim promieniem. Ze względu na szerokość pod stopą nieco lepsze w trudniejszych warunkach. W testach do tej kategorii pakowano narty z kolekcyjnych grup Cross. </td><td valign="top">Fischer RC4 Progressor, Nordica Spitfire... </td></tr><tr><td valign="top">Allmountain </td><td valign="top">Narty uniwersalne przeznaczone do jazdy "po całej górze" - czyli zarówno na twardym, jak i rozmiękłym śniegu, jak i w puchu (ale bez przesady). Przeważnie o średnim promieniu skrętu oraz szerokości pod butem w okolicach 74mm. </td><td valign="top">Atomic Metron, Blizzard IQON, Fischer AMC, Head Xenon, Rossignol Zenith... </td></tr><tr><td valign="top">Allround </td><td valign="top">Narty uniwersalne do jazdy głównie po przygotowanych trasach. Najniższe modele często nadają się dla początkujących. Obecnie raczej wypierane przez grupę Allmountain. </td><td valign="top">Blizzard XO, niższe modele serii Atomic SX, Head XRC, Fischer RX itp... </td></tr><tr><td valign="top">Skiercross/Cross </td><td valign="top">Ciężko tu określić jednorodną grupę - w założeniu miały to być narty do szybkiej jazdy w każdych warunkach. W praktyce każdy producent umieszczał w tej grupie narty o radykalnie różnym przeznaczeniu. Prawdopodobnie zaniknie, pozostawiając jedynie nazwę kilku grupom nart u niektórych producentów (np. Fischer RX) </td><td valign="top">Topowe modele serii: Atomic SX, Fischer RX (?), Blizzard CMX, Head XRC itp... </td></tr><tr><td valign="top">Freeride </td><td valign="top">Narty przeznaczone do użytku głównie poza trasami w głębokim śniegu. Bardzo szerokie pod stopą (zwykle>80mm, niekiedy >100mm) i zwykle niezbyt mocno taliowane przeważnie przeciętnie sprawują się na twardej trasie. </td><td valign="top">Atomic Daddy, Fischer Watea, Blizzard Titan, Rossignol Bandit... </td></tr><tr><td valign="top">Freestyle </td><td valign="top">Narty twintip (o zagiętych dziobach i piętkach), przeznaczone do wszelkich skoków, szaleństw w snowparkach, tricków itd. Zwykle niezbyt mocno taliowane (przeszkadza przy lądowaniu), więc na trasie jeżdżą raczej średnim promieniem. Niekiedy szerokie i nadające się do jazdy w puchu. </td><td valign="top">Narty z grup "freestyle" lub "park&pipe" występują "jawnie" u większości producentów :) </td></tr><tr><td valign="top">Snowblade/ supershorties </td><td valign="top">Krótkie (< 100 cm) nartki, często bez wiązań bezpiecznikowych, o krótkim promieniu skrętu (zwykle 6-7m). Przeznaczone do nauki, zabawy i treningu balansu przód-tył. Obecnie rzadko występują oficjalnie w kolekcjach firm... </td><td valign="top">Blizzard Carvelino, Salomon Snowblade, Elan EXPO... </td></tr><tr><td style="vertical-align: top;">Women/ Ladies </td><td style="vertical-align: top;">Narty przeznaczone dla pań. Obecnie oferta takich nart jest bardzo szeroka i zawiera zarówno modele uniwersalne (allround, allmountain), jak i modele sportowe (slalom, gigant). </td><td style="vertical-align: top;">Atomic Balanze, Blizzard Passion, Rossignol Attraction... </td></tr><tr><td style="vertical-align: top;">Junior </td><td style="vertical-align: top;">Narty przeznaczone dla młodych narciarzy. Podobnie jak grupa Women zawiera różne podgrupy nart - sportowe i uniwersalne </td><td style="vertical-align: top;">Atomic SL12jr, Blizzard RXK Cross, Rossignol Radical J... </td></tr> </tbody> </table> Kategorie nart zawodniczych ze względu na konkurencję (07/08) <table border="1" cellpadding="4" cellspacing="0" width="100%"><tbody><tr><td valign="top">Kategoria </td><td valign="top">Opis </td><td valign="top">Parametry </td></tr><tr><td valign="top">Slalom (SL) </td><td valign="top">Najwolniejsza, najbardziej wymagająca technicznie dyscyplina, skręty wykonywane są niekiedy częściej niż 1/sek. Wymaga możliwie krótkich i mocno taliowanych nart. </td><td valign="top">długość minimalna: M: 165cm K: 155cm minimalna szerokość pod stopą: 63mm </td></tr><tr><td valign="top">Gigant (GS) </td><td valign="top">Szybsza konkurencja (prędkości osiągane dochodzą do 80 km/h), również techniczna, aczkolwiek nie aż tak bardzo jak w poprzednich latach. </td><td valign="top">długość minimalna: M: 185cm K: 180cm minimalny promień skrętu: M: 27m K: 23m minimalna szerokość pod stopą: 65mm </td></tr><tr><td valign="top">Supergigant (SG) </td><td valign="top">Tu prędkości dochodzą do 120km/h (przeważnie ok. 100 km/h). Mniej więcej od tego momentu sprzęt zawodniczy przestaje być dostępny dla nie-zawodników. </td><td valign="top">długość minimalna: M: 205cm K: 200cm minimalny promień skrętu: M&K: 33m minimalna szerokość pod stopą: 65mm </td></tr><tr><td valign="top">Zjazd (DH) </td><td valign="top">Prędkości rzędu 120 km/h to normalka w tej konkurencji. Rekord to ponad 150 km/h. Te narty są praktycznie przeznaczone do jazdy w dół i tyle :). </td><td valign="top">długość minimalna: M: 215cm K: 210cm minimalny promień skrętu: M&K: 45m minimalna szerokość pod stopą: 67mm </td></tr></tbody></table> Kategorie nart zawodniczych ze względu na "klasę": Każda firma produkuje dwie serie nart zawodniczych: Narty klubowe (ja je nazywam po prostu komórkowymi) - przeznaczone do klubów, treningów, zawodów niższej rangi. Narty wyczynowe - przeznaczone do Pucharu Świata, produkowane w różnych sztywnościach i różniące się nieco parametrami - najlepsi zawodnicy mają możliwość wybrania sobie najbardziej pasujących im egzemplarzy, kolejni biorą to co zostanie :). "czy to komórka, czy narta kolekcyjna?" Tabelka powinna wyjaśnić: <table border="1" cellpadding="4" cellspacing="0" width="100%"><tbody><tr><td valign="top">Narta kolekcyjna </td><td valign="top">Narta komórkowa </td></tr><tr><td valign="top">Atomic SL12pb </td><td valign="top">Atomic SL12 FIS </td></tr><tr><td valign="top">Blizzard Race SLR </td><td valign="top">Blizzard FIS Race SL </td></tr><tr><td valign="top">Dynastar Omeglass 63 </td><td valign="top">Dynastar Omeglass Comp 64 </td></tr><tr><td valign="top">Elan SLX Race</td><td valign="top">Elan SLX World Cup</td></tr><tr><td valign="top">Fischer RC4 WC SC</td><td valign="top">Fischer RC4 WC SL</td></tr><tr><td valign="top">Head i.SL </td><td valign="top">Head i.SL R.D.</td></tr><tr><td valign="top">Rossignol Radical R9S Ti Oversize </td><td valign="top">Rossignol Radical RS World Cup </td></tr><tr><td valign="top">Salomon Equipe 3V Race </td><td valign="top">Salomon Equipe SL LAB </td></tr><tr><td valign="top">Volkl Racetiger SL Racing </td><td valign="top">Volkl Racetiger SL World Cup (Race Stock) </td></tr></tbody></table>
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Devastator - super akcja. Dorzucilbym do podzailu Women i Junior. Race mountain budzi moje opory. Co to takiego? Rozwnie dobrze moznaby umiescic Top allround lub sport allround cokolwiek to znaczy.

Poleciałem trochę za podziałem z testów z NTN. Od allround różnią się tym, że mają w zasadzie konstrukcję taką jak nart slalomowe i gigantowe, z tym, że ich promień skrętu lokuje je pomiędzy nimi. Osobiście to najchętniej przeklasyfikowałbym w ogóle narty sportowe na: short turn (slalomki) medium turn (te race mountain) long turn (gigantki) i byłby porządek :). Co do grup Women i Junior - te grupy wewnętrznie nie są jednolite - można w nich też wyróżnić slalomki, gigantki, allmountain, allround... dlatego na razie chyba zostawię tak jak jest. (poza tym ten post powyżej ma ledwo kilka znaków mniej od limitu i musiałbym wtedy część treści przerzucić do kolejnego :P)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do grup Women i Junior - te grupy wewnętrznie nie są jednolite - można w nich też wyróżnić slalomki, gigantki, allmountain, allround... dlatego na razie chyba zostawię tak jak jest. (poza tym ten post powyżej ma ledwo kilka znaków mniej od limitu i musiałbym wtedy część treści przerzucić do kolejnego :P)

To prawda, one sa niejednolite, w zasadzie zawieraja wszystko to co umiesciles w tabeli. Ale wyobraz sobie do czego ta tabela bedzie sluzyc. Przede wszystkim do odeslania pytajacych o sprzet dla siebie, majacych niewielekie pojecie o narciarstwie, bo doswiadczeni i tak wiedza o co chodzi bez Twojej tabeli. Ktos taki bedzie probowal sie w tabeli odnalezc. I co? Zabraknie bardzo waznej grupy "women". Taka poczatkujaca narciarka w ogole nie pomysli, ze cos takiego istnieje. Nawiasem mowiac kiedys nie traktowalem grupy "women" powaznie. Ale zmienilem zdanie. ;)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Czy te narty będą nadawały się do jazdy Fun? Dlaczego nie produkuje sie już nart Funcarvingowych?" Niektórzy na to drugie pytanie odpowiadali mi "ponieważ były zbyt niebezpieczne". Bzdura. Tak naprawdę narty funcarvingowe zostały po prostu zastąpione przez narty slalomowe, które w latach 01/02 i 02/03 "dogoniły" je w taliowaniu. Ponieważ nie było sensu produkować kilku nart o tych samych właściwościach (Slalomki były zwrotne, krótkie i mocno taliowane, a Funcarvery były zwrotne, krótkie i mocno taliowane :D) zrezygnowano ostatecznie z funcarverów, które słabo się sprzedawały na zachodzie. Funcarvery "zaszyte" w praktycznie każdej współczesnej narcie mają się dobrze. Niekiedy wystarczy porównać wymiary: "Legendarne" funcarvingowe narty Head Cyber Space XTi był dostępne w długościach 150, 160 i 170cm. Ich taliowanie to: 115-65-100 dla 160cm Nowsze narty: Volkl Racetiger SL Racing 115-66-99 dla 160cm Salomon Equipe SL LAB 115.5-64-100.5 dla 165cm Fischer Race SC 116-65-98 Dynastar Omeglass 116-64-100 To są milimetry różnicy! W efekcie praktycznie każda współczesna narta slalomowa - komórka, topowa, czy ta druga będzie się nadawać do jazdy fun. Jedynym problemem jest fakt, iż współczesne narty nie mają instalowanych takich wysokich płyt jak funcarvery (zwykle ok. 13-15mm zamiast 20-25 w funcarverach). To akurat można łatwo obejść kupując po prostu buty o wąskiej skorupie - działa lepiej niż wysoka płyta :). Zgodnie z życzeniem dodałem te dwie grupy. W sumie racja :). O godzinie 3 nad ranem ciężko się już myśli :P. No i musiałem całość już rozrzucić na 3 posty :). Trzeba będzie administratorów pogonić - wyszła propozycja, żeby coś w rodzaju ski-wikipedii postawić, ale jak na razie jest cisza :D
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgodnie z życzeniem dodałem te dwie grupy. W sumie racja :). O godzinie 3 nad ranem ciężko się już myśli :P. No i musiałem całość już rozrzucić na 3 posty :). Trzeba będzie administratorów pogonić - wyszła propozycja, żeby coś w rodzaju ski-wikipedii postawić, ale jak na razie jest cisza :D

Dzieki. Tak nawet jest lepiej, bo tematycznie sensowniej. Przeczytalem uwaznie caly podzial jeszcze raz i wydaje sie OK. Oczywiscie mozna sie zastanowic nad tym czy tamtym, kazdy ma w glowie troche inny podzial, ale to troche takie never ending story.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiscie mozna sie zastanowic nad tym czy tamtym, kazdy ma w glowie troche inny podzial, ale to troche takie never ending story.

Dokładnie. W dodatku firmy nie ułatwiają zadania dzieląc kolekcje na kolejne grupy/podgrupy... niektóre modele są nawet dublowane z inną szatą graficzną (np. RX 2 Fire i RX White Heat). Z kolei niektóre grupy są nieco "schizofreniczne" zawierając narty o radykalnie różnych właściwościach... Jedna wielka rzeźnia :)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie. W dodatku firmy nie ułatwiają zadania dzieląc kolekcje na kolejne grupy/podgrupy... niektóre modele są nawet dublowane z inną szatą graficzną (np. RX 2 Fire i RX White Heat). Z kolei niektóre grupy są nieco "schizofreniczne" zawierając narty o radykalnie różnych właściwościach... Jedna wielka rzeźnia :)

Zgadza sie. Producenci mącą ile moga. I wlasnie. Przyszlo mi do glowy, ze dobrze by bylo o tym napisac. Bys dorzucil (nie wiem w ktorym miejscu?), ze podzial, ktory podales, niezupelnie jest zgodny z katalogiem producenckim, a czasami w ogole nie mozna sie polapac. Nawet mozna rzucic przykladem Atomica, gdzie pojawiaja sie nazwy typu Metron (kojarzy mi sie z metronem), Balanze (Balance pisana z bledem) i Izor (oczywiscie Izydor). W tym przypadku tylko jedna nazwa pokrywa sie z Twoja: "junior". Anyway warto wrzucic takie zdanie wyjasniajace, by szukajacy/poczatkujacy lepiej zaczaili.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgadza sie. Producenci mącą ile moga. I wlasnie. Przyszlo mi do glowy, ze dobrze by bylo o tym napisac. Bys dorzucil (nie wiem w ktorym miejscu?), ze podzial, ktory podales, niezupelnie jest zgodny z katalogiem producenckim, a czasami w ogole nie mozna sie polapac. Nawet mozna rzucic przykladem Atomica, gdzie pojawiaja sie nazwy typu Metron (kojarzy mi sie z metronem), Balanze (Balance pisana z bledem) i Izor (oczywiscie Izydor). W tym przypadku tylko jedna nazwa pokrywa sie z Twoja: "junior". Anyway warto wrzucic takie zdanie wyjasniajace, by szukajacy/poczatkujacy lepiej zaczaili.

balanze ma zrodloswol w "nowoczesnym" jezyku amerykansko/angielskim gdzie w celu uoryginalnienia (fuj co za slowo) niektore wyrazy sa pisane "fonetycznie" albo zblizone do wymowy tzw hebonics:czyli niewyksztalconej grupy, przewaznie kolorowoskornej, przewaznie ze zrodlami murzynskimi, zwiazantymi z hip hop i rapp'em. to tak gwoli WYJAZNIENIA (czujesz ten specjalny blad w spelling'u?):)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

balanze ma zrodloswol w "nowoczesnym" jezyku amerykansko/angielskim gdzie w celu uoryginalnienia (fuj co za slowo) niektore wyrazy sa pisane "fonetycznie" albo zblizone do wymowy tzw hebonics:czyli niewyksztalconej grupy, przewaznie kolorowoskornej, przewaznie ze zrodlami murzynskimi, zwiazantymi z hip hop i rapp'em. to tak gwoli WYJAZNIENIA (czujesz ten specjalny blad w spelling'u?):)

Nie, nie czuje i o to chodzi pewnie. Chyba juz to kiedys tlumaczyles i chyba ja to przeczytalem, ale moja starcza pamiec jest krotka. ;) Ciekawa jest historia niektorych nazw. BTW producenci musza sie sporo napracowac, by ja dobrze wymyslic i wpasowac omijajac np. prawa patentowe. Komputery az sie grzeja. I dobra nazwa kosztuje. Takie "Clio" (od Renault) to sa miliony euro. Niby pochodzi od Klio - bogini greckiej, ale jest nazwa wlasna. A "Laguna", tez Renault, by pozostac przy samochodach, po wlosku i polsku oznacza "laguna", ale nie po francusku, bo tam sie pisze "lagune". Tez miliony euro. Czytalem w swoim czasie artykul na ten temat.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...
Wybaczcie, że wtrącę swoje 3 grosze. Rozbraja mnie nazwa "uniwersalna" narta. Nadaje się na każde warunki i każdy śnieg. Czyli nie nadaje się do niczego skoro jest do wszystkiego. Na takiej narcie może i pojeździsz... ale małym fiatem też można pojeździć. Nie rozumiem tego typu nart. Każda narta ma jakąś specjalizację w zależności od tego jak chcesz jeździć. Jak szybko to kupuję GS jak zwrotnie to SL, jak chcę sie tarzać w puchu to jeszcze inne. A co mi daje narta uniwersalna??? To po pierwsze. Po drugie skąd oni biorą podział women??!! Czy to znaczy że kobiety nie mogą jeździć na nartach nie mających tej charakterystyki?? Czy też ja reprezentant gatunku samców nie mogę jeździć na ichnich? No chyba że narty typu women są malowane np. w kwiatki tudzież są różowe, albo zawierają perfumy Naomi Campbell i podczas jazdy pachną... Pisząc tego posta czepiam się tylko producentów którzy jak już tu wspomnieliście panowie - mącą jak chcą. A poza tym była to taka uniwersalna myśl freeride'owa:cool:
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po drugie skąd oni biorą podział women??!! Czy to znaczy że kobiety nie mogą jeździć na nartach nie mających tej charakterystyki?? Czy też ja reprezentant gatunku samców nie mogę jeździć na ichnich? No chyba że narty typu women są malowane np. w kwiatki tudzież są różowe, albo zawierają perfumy Naomi Campbell i podczas jazdy pachną...

Narty typu women są lżejszej konstrukcji (wiekszość kobitek jest lżejszych niż faceci i jeźdzą mniej agresywnie) no i jak zauważyłeś są "fajnie" malowane:D. Dla kobiet jeżdzących mormalnie (szybko i na maxa:D) proponuje się normalne narty. Co do nart uniwersalnych to zgadzam się z tobą.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Narty typu women są lżejszej konstrukcji (wiekszość kobitek jest lżejszych niż faceci i jeźdzą mniej agresywnie) no i jak zauważyłeś są "fajnie" malowane:D. Dla kobiet jeżdzących mormalnie (szybko i na maxa:D) proponuje się normalne narty. Co do nart uniwersalnych to zgadzam się z tobą.

Moja Pani jeździ na takich jak masz Ty. Które są sporo cięższe od moich SLR;) I kto tu jest słaba płeć?:P
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...
Zastanawia mnie jedna rzecz, jeżdze na SLX World Cup i nigdy nie myślałem ze to narta komórkowa, jednak w twojej tabeli to deska z komórki sportowej - co mnie troszkę zdziwiło. Tymbardziej że widziałem SLX-y gładkie bez tych ramion w kształcie litery X. Gdzie jest prawda??
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W Małej Encyklopedii PN brakuje mi pojęcia: rdzeń nart. Czy rdzeń drewniany to wciąż niezbędnik w dobrej współczesnej narcie ( dla dobrze jeżdżących)?

Jak mi się skończą egzaminy i sesja, to może uzupełnię. Ogólnie to rdzeń drewniany jest dalej uznawany za jeden z lepszych, aczkolwiek nie jest to mus - przykładowo Stockli nawet w nartach zawodniczych stosuje pianki z domieszką magnezu - daje to lepszą powtarzalność parametrów narty. Innym przykładem może być Atomic. Zwykle jednak bywa tak, że w danej kolekcji najlepsze modele mają rdzeń drewniany, a te gorsze mają pianki.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
Wtam ! Rdzeń narty,może być także zrobiony z kamienia ! W szwajcarskiej wiosce Disentis - Simon Jacomet - produkuje narty z rdzeniem granitowym.Narty nazwał - Spada (miecz).Granit w połączeniu z Technocarbonem ( Carbon Fibre Stone ) uzyskuje odpowiednią elastyczność (podobno). Właściwości "jezdne" - jak zachwala producent - niesamowite.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...