Skocz do zawartości

Krótki skręt vs. długi skręt


Maciej S

Rekomendowane odpowiedzi

Większość deklaruje, że woli jechać krótkim dynamicznym skrętem, najlepiej na narcie slalomowej.

Może warto przypomnieć co to jest ten długi a co to krótki skręt.

Tu jest to bardzo ładnie opisane:

 

https://www.narty.pl...ciarskiego.html

 

Macieju,

Twój przytoczony artykuł jest trochę ,,na wspak'' naszym forumowym rozważaniom (być może dlatego, że stuknęło mu już kilka lat) - tu króluje krawędź, nazywać ,,skrętem długim'' jazdę na krawędzi na slalomce nie przystoi ...

Oczywiście , to żart (ale coś na rzeczy jest).

Dla mnie osobiście, jakikolwiek skręt krótki pozwala w minimalnym czasie zmienic kierunek - oraz prędkośc - jazdy.

 

Skret długi kojarzy mi się  - tak naprawdę - wyłacznie z jazdą  na krawędzi na nartach supergigantowych czy DH ( mam sklepowe ,,gigantki'' 180 / R18,5  i za cholerę ,,moim''  długim skrętem nie chcą pojechać) , inaczej moim zdaniem będzie to jazda z bardzo długim ześlizgiem.

 

Cóż, mam nadzieję, że wsadziłem kilk w mrowisko !!!  :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jest skręt typu widmo. Prawie niemożliwy do zaobserwowania w naturze. Występuje głównie na YouTube
Na moje to średni. Z reszta co za różnica.

 

Właśnie co to za różnica ?

Doskonali narciarze pojadą lekko, elegancko i z gracją każdy skręt na każdej narcie.

 

A co do deklaracji, że "Większość deklaruje, że woli jechać krótkim dynamicznym skrętem, najlepiej na narcie slalomowej."

 

Przecież te deklarację o miłości do krótkiego skrętu i nart slalomowych to  pochodna dwóch problemów:

Po pierwsze braku umiejętności bo krótką nartę slalomową łatwiej wprowadzić w rotacyjny ześlizg.

Po drugie naturalnego strach przed prędkością na zatłoczonych stokach.

 

Wraz ze wzrostem umiejętności rośnie miłość do długiego skrętu i nart gigantowych :).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co do deklaracji, Wraz ze wzrostem umiejętności rośnie miłość do długiego skrętu i nart gigantowych :).

Niekoniecznie. ;-). Zwykle gdy czytam w opisie "lubię dług i skret" znaczy to: " nie umiem inaczej. Zanim zdążę zamachnąć sie w drugą stronę, to jestem już na drugim końcu stoku pod lasem"..... Do kompletu miłość do nart 'idących przez odsypy jak przecinak' - jakby nie można było przejechać pomiędzy nimi...... :-)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy to jest krótki czy długi skręt ?

Wg nomenklatury przytoczonej we wskazanym artykule to jest długi skręt bo wykonany na krawędziach, bez stosowania rotacji, użycia kija. Dobrym przykładem krótkiego skrętu byłby śmig. Podział na krótki i długi oparty jest nie o to jak to wygląda na stoku ale o to jak jest wykonywane: długo wg geometrii narty, krótko ześlizgiem, z nadsterownością narty, Taki podział jest sensowny i dlatego wskazałem ten tekst. Moją intencją było uporządkowanie nazewnictwa. Możemy oczywiście uważać inaczej i jeszcze trudniej będzie się porozumieć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wraz ze wzrostem umiejętności rośnie miłość do długiego skrętu i nart gigantowych :).

Czyli jak ktoś lubi dynamiczna/agresywna jazde to choćby co roku był lepszy w skrecie krótkim (jezdzil pewniej, czyściej itd.) to jego umiejetnosci nie rosna. Ma to sens :P

Milosniku krótkiego skretu, jeśli nie będziesz jezdzil długim tzn. ze się nie rozwijasz :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie zgadzam się z tym co napisano w tym artykule.

Wg. nich to jest krótki skręt

a to długi

 

Dla mnie kryterium podziału to linia bioder. Jeśli jest cały czas (prawie)  prostopadła do linii spadku stoku to jest to krótki skręt, a jeśli jest  cały czas (prawie) prostopadła do toru to jest długi.

To co oni napisali to jest sposób na pojechanie węższym torem niż pozwalają narty i/lub umiejętności. Zapomnieli, że narty jeszcze można obrócić w powietrzu i wtedy można bez ześlizgu. Jeśli brać ich kryteria, to wszystkie GS w PS oprócz BC są przejechane krótkimi skrętami, a większość SL przejechane długimi.

Na filmie moim zdaniem Tina jedzie długim na nartach o małym promieniu. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wraz ze wzrostem umiejętności rośnie miłość do długiego skrętu i nart gigantowych :).

 

Panowie błagam nie czepiajcie się tego zdania opatrzonego emotikonem.

 

To jest moja subiektywna opinia oparta na obserwacji wielu moich bliższych i dalszych znajomych którzy zaczynali przygodę z nartami na fali mody która ogarnęła Polskę kilkanaście lat temu.

To jest tylko moja obserwacja, że ci którzy nauczyli się jeździć wyrośli ze slalomek, a ci którzy pozostali dalej wczasowiczami kochają krótki skręt i slalomki.

Dopuszczam, że może być tak, że miłość do slalomek jest trwała i ponadczasowa oraz niezależna od poziomu zaawansowania.

Tyle.

Możecie mieć inne zdanie, inne doświadczenia.

Sprawa nie podlega dyskusji.

 

Dzięki za wyrozumiałość.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Większość deklaruje, że woli jechać krótkim dynamicznym skrętem, najlepiej na narcie slalomowej.

Może warto przypomnieć co to jest ten długi a co to krótki skręt.

Tu jest to bardzo ładnie opisane:

 

https://www.narty.pl...ciarskiego.html

Maćku, czytałem tę książkę. Bardzo dobra. Nazwami bym się tak bardzo nie przejmował. Autor chce powiedzieć, że "czysty" skręt karwingowy jest zawsze długi i coś w tym jest. Ale nie wchodząc w zawiłości terminologiczne ani dyskusje jak można zmienić promień skrętu w skręcie karwingowym i czy, pomijając prędkość i geometrię narty, jest to w ogóle możliwe, chcę podkreślić, że jego krótki skręt, zwany przez Francuzów krótkim skrętem dynamicznym, jest najlepszy i najbardziej optymalny w typowej jeździe trasowej. Te wszystkie filmiki z super jazdą zawodniczą to tzw. "science fiction". Tak się po trasach nie jeździ bo po prostu się nie da. Z różnych względów. Pomijając nasze ograniczenia sportowo-zdrowotno-cielesne. :)

 

Takim skrętem, karwingowo-ześlizgowym  pojedziesz wszędzie, w każdych warunkach. Pewnie i skutecznie. To po co kombinować? :)

 

A w krótkim skręcie ciętym Bergera doskonale widać inicjacje skrętu z narty wewnętrznej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Maćku, czytałem tę książkę. Bardzo dobra. Nazwami bym się tak bardzo nie przejmował. Autor chce powiedzieć, że "czysty" skręt karwingowy jest zawsze długi i coś w tym jest. Ale nie wchodząc w zawiłości terminologiczne ani dyskusje jak można zmienić promień skrętu w skręcie karwingowym i czy, pomijając prędkość i geometrię narty, jest to w ogóle możliwe, chcę podkreślić, że jego krótki skręt, zwany przez Francuzów krótkim skrętem dynamicznym, jest najlepszy i najbardziej optymalny w typowej jeździe trasowej. Te wszystkie filmiki z super jazdą zawodniczą to tzw. "science fiction". Tak się po trasach nie jeździ bo po prostu się nie da. Z różnych względów. Pomijając nasze ograniczenia sportowo-zdrowotno-cielesne. :)

 

Takim skrętem, karwingowo-ześlizgowym  pojedziesz wszędzie, w każdych warunkach. Pewnie i skutecznie. To po co kombinować? :)

 

A w krótkim skręcie ciętym Bergera doskonale widać inicjacje skrętu z narty wewnętrznej.

Myślę, że autor powiedział to co chciał powiedzieć, a ja go przywołałem bo chciałem zwrócić uwagę   że określenie skręt długi = skręt karwingowy= skręt cięty w znaczeniu prowadzenia skrętu i proszę do tego nie mieszać fazy przejścia. Co do innych uwag autora na temat sposobu i możliwości prowadzenia skrętu ciętego to są one również godne uwagi choć sprzeczne z tz. powszechnym przekonaniem o możliwościach doginania przechylania itd. Sprzeczne także z niektórymi podręcznikami narciarstwa.

Ja nie mam wątpliwości jak to się odbywa a dyskusje na ten temat którą sprowokowałem z rok temu przegrałem większością głosów. Nie zamierzam do niej wracać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...