Skocz do zawartości


Zdjęcie
- - - - -

Ocena nart pod kątem off-piste


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
194 odpowiedzi w tym temacie

#181 wkg

wkg

    Nowy użytkownik

  • PipPipPip
  • 383 postów
  • Na forum od: 02.2009
114
  • Umiejętności: 8
  • Warszawa

Napisano 23 styczeń 2018 - 14:32

ajuz nie na ten temat - czekam, jak dlugo ktos zacznie udawadniac , ze jak sie ma ABC to jest to niebezpieczne, bo tworzy falszywe poczucie bezpieczenstwa (jak kask, w ktorym "jezdzi sie szybciej" bo sie...ma kask)

 

Coś jest na rzeczy ... faktycznie wiele osób uważa, że jak się ma ABC, "ogarniętego" kolege to można bezpiecznie poruszać się w górach - bardzo to niebezpieczne stwierdzenia.

Bo łażą tam, gdzie bez ABC by nie poszli tylko turowali po nartostradach.

Trochę przewrotnie: Schumacher miał kask - bez niego nie zapuściłby się między kamienie.

To trochę jak CCW - nie chroni a tylko zwiększa ryzyko jeżeli ktoś doskonale nie wie co robić.

 

To oczywiście dygresja - ABC trzeba mieć ale też trzeba umieć z niego korzystać a nie uzywac "zamiast".



#182 pakalolo

pakalolo

    Użytkownik

  • PipPip
  • 107 postów
  • Na forum od: 11.2016
55
  • Umiejętności: 1
  • Śląsk

Napisano 23 styczeń 2018 - 14:47

 

Bo łażą tam, gdzie bez ABC by nie poszli tylko turowali po nartostradach.

 

 

czyli stwarza fałszywe poczucie bezpieczeństwa?  

 

Jak według Ciebie powinno zdobywać się takie górskie doświadczenie?


Szkółka narciarska BACTIVE Gliwice www.bactive.com.pl

 

Jazda krótkim, ciętym skrętem


#183 Spiochu

Spiochu

    FreeRiders

  • PipPipPipPipPip
  • 2180 postów
  • Na forum od: 05.2006
1366
  • Umiejętności: 7
  • Śląsk

Napisano 23 styczeń 2018 - 14:58

 

To trochę jak CCW - nie chroni a tylko zwiększa ryzyko jeżeli ktoś doskonale nie wie co robić.

 

Co to jest CCW?

 

 

Jak według Ciebie powinno zdobywać się takie górskie doświadczenie?

 

1. Najpierw nauka jazdy na nartach na trasach (co najmniej do poziomu - czarna sprawnie i bez gleby w każdych warunkach)

2. Letnie doświadczenie górskie, wycieczki szlakami i może coś poza. Orientacja w terenie, obserwacja pogody, kondycja, dobór trasy i zabieranego sprzętu. Jeśli na nartach celujesz w trudny teren to również doświadczenie i kursy wspinaczkowe.

3. Kursy lawinowe, skiturowe najlepiej kilka.

4. Wycieczki z przewodnikiem najlepiej takim bardziej ostrożnym z natury (z reguły starym)

5. Wycieczki z bardziej doświadczonymi (i ostrożnymi) kolegami

 

Należy unikać zgrywania kozaka ale też polegania na grupach ryzykantów, nawet tych doświadczonych. W razie wątpliwości zawsze zawracać. Wszystko czego się uczymy należy kilkakrotnie powtórzyć i przećwiczyć.


  • wkg podziękował za tę wiadomość

Zawody Skiforum: 2012 GS - 2 miejsce, 2013 SL - 1 miejsce :D

Moja jazda:

http://www.dailymoti...m/video/x3nh7il


#184 wkg

wkg

    Nowy użytkownik

  • PipPipPip
  • 383 postów
  • Na forum od: 02.2009
114
  • Umiejętności: 8
  • Warszawa

Napisano 23 styczeń 2018 - 15:13

Concealed Carry Weapon - jak się ma permit to można nosić broń pod ubraniem - zamaskowaną. Taki permit dostaje się po (chyba) trzydniowym przeszkoleniu. Zalezy od stanu.

Ale nie łaziłbym tak do Bronxu, bo moga łeb odstrzelić z własnej broni a to obciach ; ))



#185 wkg

wkg

    Nowy użytkownik

  • PipPipPip
  • 383 postów
  • Na forum od: 02.2009
114
  • Umiejętności: 8
  • Warszawa

Napisano 23 styczeń 2018 - 15:25

 

1. Najpierw nauka jazdy na nartach na trasach (co najmniej do poziomu - czarna sprawnie i bez gleby w każdych warunkach)

2. Letnie doświadczenie górskie, wycieczki szlakami i może coś poza. Orientacja w terenie, obserwacja pogody, kondycja, dobór trasy i zabieranego sprzętu. Jeśli na nartach celujesz w trudny teren to również doświadczenie i kursy wspinaczkowe.

3. Kursy lawinowe, skiturowe najlepiej kilka.

4. Wycieczki z przewodnikiem najlepiej takim bardziej ostrożnym z natury (z reguły starym)

5. Wycieczki z bardziej doświadczonymi (i ostrożnymi) kolegami

 

Należy unikać zgrywania kozaka ale też polegania na grupach ryzykantów, nawet tych doświadczonych. W razie wątpliwości zawsze zawracać. Wszystko czego się uczymy należy kilkakrotnie powtórzyć i przećwiczyć.

 

Tak to wygląda, choć to oczywiście nie jest kompletna lista - bo na taką miejsca by nie starczyło.

 

Śmieszne, że z tych wszystkich punktów pierwszy jest chyba najmniej istotny. Kiedyś zrobiliśmy wycof z jakiś 3200 bo już nie można było ustać na nogach - jak się przewróciliśmy wiatr dociskał do podłoża i nie było można wstać. Kilku przygodnie poznanych Norwegów na rakietach śnieżnych nie dało się przekonać i poszło dalej. Chyba jednak zmienili zdanie bo w schronie byli z półtorej godziny po nas. Twardziele ; )

 

Tak nawiasem - te kursy lawinowe to super zabawa ... niesamowite uczucie jak helikopter zawiśnie kilka metrów nad tobą żeby robić zadymkę i dekoncentrować a zespół musi odszukać, wykopać i przetransportować. Albo jak TOPRowcy budzą w srodku nocy by pomóc w akcji ratunkowej. Większość się nabiera i uwierzyła, TOPR był bardzo przekonywający -  byli tacy, co w szale polecieli na bosaka, inni nie zabrali czołówki, część (już pod koniec szkolenia) zapomniała przełączyć detektor w tryb szukania ... wszyscy już trochę "ogarnięci", raczej z własnym sprzętem, po tygodniu treningu kilkanaście godzin dziennie (w nocy teoria i filmiki + socjotechnika).

Ale czasy odnalezienia na początku i na końcu szkolenia różniły się kilkunastokrotnie.

 



#186 sstar

sstar

    Stały bywalec forum

  • PipPipPipPip
  • 1036 postów
  • Na forum od: 01.2017
349
  • Umiejętności: 5
  • Łódź/Wrocław

Napisano 23 styczeń 2018 - 15:53

OK, trochę pojechałem z teorią, mam nadzieję, ze nie zanudzę.

Na twardym sniegu wszystko jest proste - model sił działających na narciarza w pozycji zrównowazonej jest prosty i niezależny od szybkości. Ciężar narciarza jest równoważony przez pionową składową siły od stoku, jej pozioma składowa nie jest przez nic równoważona - jest siłą dośrodkową i powoduje, że narciarz zamiast jechać prosto jedzie po łuku. Przy pochyleniu do przodu wiele sie nie zmienia - narta się bardziej wygina i łuk sie zacieśnia.

W puchu sytuacja się komplikuje, nie jest twardy i zachowuje sie jak płyn - coś między cieczą a gazem - stąd efekt płynięcia, kołysania, tak jak na nartach wodnych.

Był sobie taki facet Reynolds - zauważył, że zjawiska termodynamiczne - na przykład przepływ gazu w rurze, opory stawiane przez fale statkowi można modelować w skali - wystarczy zmienić rozmiar obiektu (np.zamiast statku 300metrów wziąc statek 3 metry ) ciągnąc go w płynie o innej - proporcjonalnej gęstości i lepkosci a działająca siła będzie taka sama. Nazwał to regułą podobieństwa - w uproszczeniu.
Lord Raleigh rozszerzył obserwację na ciężar, siłę bezwładności, napięcie powierzchniowe, szybkosc ruchu i inne takie duperety ale nieważne - morał jest taki, że...

że raczej Rayleigh;-)

#187 wkg

wkg

    Nowy użytkownik

  • PipPipPip
  • 383 postów
  • Na forum od: 02.2009
114
  • Umiejętności: 8
  • Warszawa

Napisano 23 styczeń 2018 - 16:04

Po tylu latach od matury mi zjadło jedną literkę, czepiasz się ; )



#188 Spiochu

Spiochu

    FreeRiders

  • PipPipPipPipPip
  • 2180 postów
  • Na forum od: 05.2006
1366
  • Umiejętności: 7
  • Śląsk

Napisano 23 styczeń 2018 - 16:56

 

Śmieszne, że z tych wszystkich punktów pierwszy jest chyba najmniej istotny.

 


Trudno wskazać, które punkty są ważniejsze a które mniej. Zacząłem od tego bo wielu skiturowców (zwykle tych wywodzących się z turystyki) nie potrafi przyzwoicie (a co dopiero dobrze) jeździć na nartach. To naraża na wiele dodatkowych ryzyk. Odpowiednim miejscem na naukę są natomiast względnie bezpieczne warunki na trasie i czasem w jej pobliżu. To tu powinniśmy uczyć się podstaw a nie w poważniejszym terenie.

 

 

 

Tak nawiasem - te kursy lawinowe to super zabawa ... niesamowite uczucie jak helikopter zawiśnie kilka metrów nad tobą żeby robić zadymkę i dekoncentrować a zespół musi odszukać, wykopać i przetransportować. Albo jak TOPRowcy budzą w srodku nocy by pomóc w akcji ratunkowej. Większość się nabiera i uwierzyła, TOPR był bardzo przekonywający -  byli tacy, co w szale polecieli na bosaka, inni nie zabrali czołówki, część (już pod koniec szkolenia) zapomniała przełączyć detektor w tryb szukania ... wszyscy już trochę "ogarnięci", raczej z własnym sprzętem, po tygodniu treningu kilkanaście godzin dziennie (w nocy teoria i filmiki + socjotechnika).

Ale czasy odnalezienia na początku i na końcu szkolenia różniły się kilkunastokrotnie.

 

Ciekawie prowadzony kurs. Kto prowadził zajęcia?


Zawody Skiforum: 2012 GS - 2 miejsce, 2013 SL - 1 miejsce :D

Moja jazda:

http://www.dailymoti...m/video/x3nh7il


#189 wkg

wkg

    Nowy użytkownik

  • PipPipPip
  • 383 postów
  • Na forum od: 02.2009
114
  • Umiejętności: 8
  • Warszawa

Napisano 23 styczeń 2018 - 17:05

Ciekawie prowadzony kurs. Kto prowadził zajęcia?

 

TOPR oczywiscie, nie pamiętam nazwisk już - było ich kilku - jeden od pierwszej pomocy, chyba lekarz, drugi od lawin, inni prowadzili zajęcia praktyczne ...

Rzecz się działa w 5  Stawach - super miejsce, schronisko z klimatem. Dodatkowo w tym samym czasie GROM miał tam jakieś ćwiczenia ... fajne chłopaki, najpierw siedzieli przy osobnym stole, dumni tacy, zdystansowani, pod koniec kursu pili z narty : D

 

Zacząłem od tego bo wielu skiturowców (zwykle tych wywodzących się z turystyki) nie potrafi przyzwoicie (a co dopiero dobrze) jeździć na nartach. 

 

No niestety, najśmieszniej to wygląda u zawodników - skialpinistów na tych ich cienkich ołówkach : ) Ale za to pod góre prują z 700m/h



#190 Szymon

Szymon

    Użytkownik

  • PipPipPip
  • 512 postów
  • Na forum od: 11.2006
382
  • Umiejętności: 7
  • Tomaszów Maz.

Napisano 23 styczeń 2018 - 18:04

 

Zacząłem od tego bo wielu skiturowców (zwykle tych wywodzących się z turystyki) nie potrafi przyzwoicie (a co dopiero dobrze) jeździć na nartach.

 

Znajomy obserwując niektórych wysnuł teorię, że jeżdżą oni z dala od postronnych obserwatorów, bo na trasach po prostu się wstydzą. ;)


  • mig12345 podziękował za tę wiadomość

#191 wkg

wkg

    Nowy użytkownik

  • PipPipPip
  • 383 postów
  • Na forum od: 02.2009
114
  • Umiejętności: 8
  • Warszawa

Napisano 23 styczeń 2018 - 18:10

Hehe ... fajne ; )

Ciekawe co by się okazało gdyby zamienili się na narty i miejsca : )



#192 polm

polm

    Teoretyk

  • PipPipPipPip
  • 1031 postów
  • Na forum od: 12.2010
700
  • Umiejętności: 3
  • Ściema wschodnia

Napisano 23 styczeń 2018 - 19:13

...

 

 

Nie ma ale możesz ją poczuć ;)

Do tego większość ludzi dobrze ją rozumie, więc chyba korzystnie że zastosowano takie uproszczenie.

 

Ja tylko w kwestii istnienia/nieistnienia.

W podstawówce uczą, ze istnieje, w liceum uczą, że nie istnieje. Dopiero potem wyjaśniają, że to kwestia obserwatora i układu odniesienia z którą siłą ma się do czynienia.


Nowy sezon nadchodzi.


#193 Spiochu

Spiochu

    FreeRiders

  • PipPipPipPipPip
  • 2180 postów
  • Na forum od: 05.2006
1366
  • Umiejętności: 7
  • Śląsk

Napisano 23 styczeń 2018 - 19:59

 

Dopiero potem wyjaśniają, że to kwestia obserwatora i układu odniesienia z którą siłą ma się do czynienia.

 

Tak wiem o tym ale dzięki, Na fizyce (na studiach) miałem zadania rozwiązywane w układzie nieinercjalnym ale filmiki na pewno się przydadzą. Nie wszyscy się tego uczyli lub pamiętają.


Zawody Skiforum: 2012 GS - 2 miejsce, 2013 SL - 1 miejsce :D

Moja jazda:

http://www.dailymoti...m/video/x3nh7il


#194 wkg

wkg

    Nowy użytkownik

  • PipPipPip
  • 383 postów
  • Na forum od: 02.2009
114
  • Umiejętności: 8
  • Warszawa

Napisano 23 styczeń 2018 - 20:08

To jeszcze przypomnijcie sobie z tej fizyki Drugą Zasadę Termodynamiki ... do tego wątku (i forum) pasuje jak ulał : DD



#195 Spiochu

Spiochu

    FreeRiders

  • PipPipPipPipPip
  • 2180 postów
  • Na forum od: 05.2006
1366
  • Umiejętności: 7
  • Śląsk

Napisano 23 styczeń 2018 - 20:25

 

To jeszcze przypomnijcie sobie z tej fizyki Drugą Zasadę Termodynamiki ... do tego wątku (i forum) pasuje jak ulał : DD

 

Ta zasada pasuje do prawie każdego wątku

 

Od czego by się wątek nie zaczął to Entropia ciągle rośnie. ;)


Zawody Skiforum: 2012 GS - 2 miejsce, 2013 SL - 1 miejsce :D

Moja jazda:

http://www.dailymoti...m/video/x3nh7il




Podobne tematy Collapse

  Temat Forum Autor Podsumowanie Ostatni post

Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych