Skocz do zawartości

Czy będziemy szybciej dojeżdżać do stoków ??


Kaem

Rekomendowane odpowiedzi

Obawiam się, że przynajmniej przez jakiś czas raczej będziemy wolniej dojeżdżać do stoków. W przyszłym roku rusza budowa autostrady A1 na odcinku Piotrków - Częstochowa, a to oznacza gigantyczne korki w regionie. Objazd ma być poprowadzony przez Radomsko.

Obwodnica Częstochowy już ruszyła jakiś czas temu, można wyobrazić sobie jakie będą korki obserwując to na przykładzie zwężenia drogi w Kościelcu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 138
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Obawiam się, że przynajmniej przez jakiś czas raczej będziemy wolniej dojeżdżać do stoków. W przyszłym roku rusza budowa autostrady A1 na odcinku Piotrków - Częstochowa, a to oznacza gigantyczne korki w regionie. Objazd ma być poprowadzony przez Radomsko.

Idzie po sladzie gierkowki?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Idzie po sladzie gierkowki?

Dokładnie tak i mają ją zamknąć na czas budowy (choć jeszcze trwają naciski na wykonawcę by zachować choć po jednym pasie w każdą stronę).  Opracowana "moja" trasa alternatywna dojazdu Warszawa - Śląsk to: Radom (będzie otwarcie obwodnicy w przyszłym roku), Jędrzejów, Miechów, Olkusz i dojazd do S1.  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie tak i mają ją zamknąć na czas budowy (choć jeszcze trwają naciski na wykonawcę by zachować choć po jednym pasie w każdą stronę). Opracowana "moja" trasa alternatywna dojazdu Warszawa - Śląsk to: Radom (będzie otwarcie obwodnicy w przyszłym roku), Jędrzejów, Miechów, Olkusz i dojazd do S1.

Faaaaajnie. A po skonczeniu budowy ruch lokalny i mniej lokalny będzie poprowadzony lasami i miedzami. ... tys piknie. Sprawdź czy pociąg do BB nie będzie lepszym wyjściem. .
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Obawiam się, że przynajmniej przez jakiś czas raczej będziemy wolniej dojeżdżać do stoków. W przyszłym roku rusza budowa autostrady A1 na odcinku Piotrków - Częstochowa, a to oznacza gigantyczne korki w regionie. Objazd ma być poprowadzony przez Radomsko.

To zależy gdzie i skąd jeździmy.

Generalnie z Warszawy do Tyrolu teraz najlepiej jeździć przez Wrocław, Niemcy

Troszkę dalej, ale zdecydowanie szybciej i bezpieczniej

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To zależy gdzie i skąd jeździmy.

Generalnie z Warszawy do Tyrolu teraz najlepiej jeździć przez Wrocław, Niemcy

Troszkę dalej, ale zdecydowanie szybciej i bezpieczniej

I tak i nie, wszystko zależy od odcinka Wrocław - Granica, bywa on wąskim gardłem na tej trasie, a bezpieczeństwo też pozostawia dużo do życzenia. Kiedyś stałem tam w korku 4 godziny bo droga była całkowicie zablokowana. Wyłącznie DK1 na odcinku Piotrków - Częstochowa może spowodować mały paraliż komunikacyjny w regionie. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I tak i nie, wszystko zależy od odcinka Wrocław - Granica, bywa on wąskim gardłem na tej trasie, a bezpieczeństwo też pozostawia dużo do życzenia. Kiedyś stałem tam w korku 4 godziny bo droga była całkowicie zablokowana. Wyłącznie DK1 na odcinku Piotrków - Częstochowa może spowodować mały paraliż komunikacyjny w regionie. 

jeżdżę teraz tą drogą dosyć regularnie i problemów nie miałem jeszcze nigdy

Korki mogą być wszędzie (np wypadek)

Zaletą jest natomiast to, że nie jedzie się nawet kilku km drogą jednopasmową

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jeśli chodzi o S 3, to budowa odcinka między węzłem Głogów a Lubin stanęła. Pierwotnie całość do Bolkowa miała być oddana jesienią 2018, a już mówi się co najmniej roku opóźnienia. Efekt 500 plus

Myślę, że aktualnie nie ma co się spodziewać szybkiej budowy dróg

Suweren ma w dupie autostrady

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...
  • 3 tygodnie później...
Jest zielone światło dla tunelu południowej obwodnicy na Ursynowie Wybudują tunel pod Ursynowem. Wojewoda Mazowiecki wydał pozwolenie na budowę tunelu pod Ursynowem. Decyzja o zgodzie na rozpoczęcie prac nad ostatnim odcinkiem Południowej Obwodnicy Warszawy ma rygor natychmiastowej wykonalności. "Decyzja dotyczy zadania "A" zakładającego budowę fragmentu drogi ekspresowej S2 na odcinku od węzła "Puławska" (bez węzła) do węzła "Przyczółkowa" (bez węzła) o długości ok. 4,6 km. Projekt inwestycji zakłada budowę m.in.: dwupoziomowych węzłów "Ursynów Zachód" i "Ursynów Wschód" - informuje w komunikacie wojewoda. Dodaje, że projekt obejmuje również budowę i przebudowę infrastruktury podziemnej oraz "budowę urządzeń ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego". Ostatnia decyzja To ostatni odcinek drogi ekspresowej S2, na który wojewoda musiał wydać pozwolenie. Jak czytamy w uzasadnieniu, Zdzisław Sipiera wydając decyzję sprawdził między innymi: zgodność projektu budowlanego z wymaganiami ochrony środowiska (w szczególności określonymi w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach i postanowieniem uzgadniającym warunki realizacji inwestycji), zgodność projektu zagospodarowania działki lub terenu z przepisami, w tym techniczno-budowlanymi, kompletność projektu budowlanego i posiadanie wymaganych opinii, uzgodnień, pozwoleń i sprawdzeń. Jednak jak pisaliśmy na tvnwarszawa.pl w ursynowskim tunelu nie będzie filtrów spalin, o które walczyli mieszkańcy i lokalne stowarzyszenia. Ci argumentowali, że od najbliższych bloków budowaną trasę dzielić będzie jedynie 110 metrów. Wskazywali, że w odległości 700 metrów powstaje Szpital Południowy, a od lat w okolicy działa też Centrum Onkologii. Pod petycją o montaż filtrów spalin podpisało się 4 tysiące osób, z kolei 7 tysięcy zgłosiło w tej sprawie wnioski do wojewody. Jedyne, co udało się wywalczyć to, że Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska nakazała jednak zostawić na nie miejsce. Przebiegnie przez trzy dzielnice Południowa Obwodnica Warszawy to droga ekspresowa, która przebiegnie przez : Ursynów, Wilanów i Wawer. Umożliwi powiązanie dróg krajowych w kierunku Terespola, Lublina, Krakowa czy Wrocławia oraz połączenie z Trasą Armii Krajowej, co ułatwi dojazd do Gdańska czy Białegostoku. Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 miesięcy temu...
http://www.bielsko.b...-podaje-terminy Kiedy budowa S1 z Bielska-Białej do Mysłowic? GDDKiA podaje terminy Kiedy budowa S1 z Bielska-Białej do Mysłowic? GDDKiA podaje terminy Około 40-km odcinek S1 z Bielska-Białej do Mysłowic kosztować będzie co najmniej 3 mld zł. Jak poinformował katowicki oddział GDDKiA, jesienią ma być gotowa koncepcja programowa niezbędna do ogłoszenia przetargu na zaprojektowanie i budowę drogi. Przetarg ogłoszony zostanie w lutym 2019. Koncepcja programowa wskaże założenia rozwiązań projektowych i technologii budowy oraz określi wytyczne dla projektu budowlanego drogi S1 z Bielska-Białej do Mysłowic. Przetarg na wykonanie dokumentacji ogłoszono w czerwcu ub. roku, a w październiku katowicki oddział GDDKiA ogłosił, że najkorzystniejszą ofertę złożyła spółka Multiconsult Polska (ok. 5,6 mln zł). Dokumentacja ma być gotowa jesienią, a w lutym 2019 planuje się ogłoszenie przetargu na zaprojektowanie i budowę trasy. Zgodnie z wcześniejszymi informacjami resortu infrastruktury, ok. 40-kilometrowy odcinek z Bielska-Białej do Mysłowic kosztować będzie co najmniej 3 mld zł. W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa trasa o parametrach drogi ekspresowej. Droga zostanie wytyczona nowym śladem, co oznacza, że ominie m.in. Oświęcim oraz Bieruń. Inwestycja zostać oddana do użytku najpóźniej w 2023 roku. Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...
  • 2 miesiące temu...

Obawiam się, że przynajmniej przez jakiś czas raczej będziemy wolniej dojeżdżać do stoków. W przyszłym roku rusza budowa autostrady A1 na odcinku Piotrków - Częstochowa, a to oznacza gigantyczne korki w regionie. Objazd ma być poprowadzony przez Radomsko.

Trochę się jednak opóźni:
"Konsorcjum Budimex/Strabag również ( wcześniej Mirbud) zrezygnowało podpisania umowy na budowę autostrady A1 na odcinku z Piotrkowa Trybunalskiego do Kamieńska. Łódzki oddział GDDKiA musi ogłosić nowy przetarg...

Po 1,5 roku przetargu jesteśmy w punkcie wyjścia..."
https://www.facebook...83834648470246/
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trochę się jednak opóźni:
"Konsorcjum Budimex/Strabag również ( wcześniej Mirbud) zrezygnowało podpisania umowy na budowę autostrady A1 na odcinku z Piotrkowa Trybunalskiego do Kamieńska. Łódzki oddział GDDKiA musi ogłosić nowy przetarg...

Po 1,5 roku przetargu jesteśmy w punkcie wyjścia..."
https://www.facebook...83834648470246/


https://www.skyscrap...&page=181&amp=1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trochę się jednak opóźni:
"Konsorcjum Budimex/Strabag również ( wcześniej Mirbud) zrezygnowało podpisania umowy na budowę autostrady A1 na odcinku z Piotrkowa Trybunalskiego do Kamieńska. Łódzki oddział GDDKiA musi ogłosić nowy przetarg...

Po 1,5 roku przetargu jesteśmy w punkcie wyjścia..."
https://www.facebook...83834648470246/

Jest jeszcze gorzej, bo 3 odcinki będą budowane (Częstochowa - Kamieńsk), a ten odcinek o którym napisałeś poczeka sobie na kolejny przetarg (+/- kolejne 12 m-cy). Jak tamte 3 będą kończyć, ten będzie rozgrzebany. A i jest jeszcze odcinek nr 5 (koniec obecnej A1 od Łodzi w stronę Piotrkowa, który też będzie teraz przebudowywany).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trochę się jednak opóźni: "Konsorcjum Budimex/Strabag również ( wcześniej Mirbud) zrezygnowało podpisania umowy na budowę autostrady A1 na odcinku z Piotrkowa Trybunalskiego do Kamieńska. Łódzki oddział GDDKiA musi ogłosić nowy przetarg... Po 1,5 roku przetargu jesteśmy w punkcie wyjścia..." https://www.facebook...83834648470246/

Nizej jest lepsze... :   "Minister Adamczyk zabrał zarządzanie systemem ViaToll GDDKiA i firmie KAPSCH, przekazał go do Gen. Insp. Trans. Drogowego. Ten spanikował i przekazał to do Inst. Łączności, który nie czuł się kompetentny by zarządzać systemem i wynajął do tego firmę KAPSCH (za 281 mln zł)."   Niezwykle nowatorski sposób na 'upaństwowienie' systemu....... ;-) Choć możliwe że to wcale nie jest indolencja a wręcz przeciwnie......
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 10 miesięcy temu...
Intensywne działania na śląskiej S1. Podpisujemy umowę i ogłaszamy przetargi na kolejne odcinki 10-10-2019

 

Zgodnie z podpisaną umową, nowy 8,5-kilometrowy odcinek Przybędza - Milówka (obejście Węgierskiej Górki) powstanie w 34 miesiące. Ponadto ruszają pierwsze 2 przetargi na budowę odcinków S1 od węzła Kosztowy II do węzła Oświęcim oraz od węzła Oświęcim do Dankowic.

umowa podpisana. Jakie obowiązki wykonawcy?

Wykonawca odcinka Przybędza - Milówka (obejście Węgierskiej Górki) w pierwszej kolejności opracuje dokumentację projektowo-wykonawczą, uzyska niezbędne decyzje umożliwiające wykonanie robót budowlanych, a następnie wykona prace budowlane. Ostatnim elementem będzie przeprowadzenie procedury kontrolnej, której efektem będzie otrzymanie decyzji zezwalającej na dopuszczenie do użytkowania zbudowanego odcinka drogi.

 

Wybrany Wykonawca zaoferował wykonanie przedmiotu zamówienia za kwotę 1 378 952 702,84 zł brutto. Inwestycja będzie realizowana w formule „Projektuj i buduj”.

 

Kluczowe połączenie w ramach Transeuropejskiej Sieci Transportowej S1%20Przyb%C4%99dza%20-%20Mil%C3%B3wka-0 

Budowa drogi ekspresowej S1 na odcinku obwodnicy Węgierskiej Górki jest jednym z kluczowych przedsięwzięć objętych rządowym Programem Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.), które zapewni bezpośrednie szybkie połączenie na trasie Bielsko-Biała - granica polsko-słowacka (Zwardoń) - Svrcinovec (powiat Czadca, Słowacja).

 

Ta droga ekspresowa znajduje się w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej i przebiegającej w osi priorytetowej TEN-T nr 25 „oś drogowa Gdańsk-Brno/Bratysława-Wiedeń”. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe, poza granicami Polski, jest słowacka autostrada D3 relacji Żylina - Skalite.

 

Dwa przekroje i dwa tunele

Droga S1 na odcinku Przybędza - Milówka będzie posiadała dwa typy przekroju:

  • jednojezdniowy o długości 3,7 km na odcinku przed i za tunelami, wyposażony w jedną jezdnię składająca się z dwóch pasów w każdym kierunku,
  • dwujezdniowy o długości 4,8 km na odcinku tunelowym oraz miedzy tunelami, wyposażony w dwie jezdnie po dwa pasy ruchu.

Długość tuneli to ok. 830 m i 1000 m.

Węzły Przybędza i Milówka, wykonane częściowo w ramach budowy sąsiednich odcinków, rozbudowane zostaną o dodatkowe łącznice, umożliwiające pełne skomunikowanie z pozostałymi drogami.  

 

....

 

Ogłaszamy przetargi na 28 kilometrów drogi ekspresowej S1 odc.%20I%20S1%20Kosztowy%20-%20O%C5%9Bwi 

Wyłonieni w przetargach wykonawcy będą realizować zadania w formule „Projektuj i buduj”, co oznacza, że w ramach zadania zaprojektują i wykonają nowe odcinki drogi oraz uzyskają wszystkie niezbędne decyzje pozwalające na użytkowanie trasy. Umowy z wykonawcami, przy braku odwołań, planujemy podpisać w kwietniu 2020 roku. Realizacja inwestycji planowana jest na lata 2021-2023.

W przetargu zastosowaliśmy kryteria udzielenia zamówienia, gdzie cena stanowi 60%, przedłużenie okresu gwarancji jakości 30%, a termin realizacji kontraktu 10%.

 

odc.%20II%20S1%20O%C5%9Bwi%C4%99cim%20-% Wymagamy, aby prace projektowe i roboty wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie zostały ukończone w terminie nie dłuższym niż 36 miesięcy od daty zawarcia umowy.

 

Cztery odcinki

Te zamówienia to pierwsze z czterech odcinków realizacyjnych S1, które planujemy ogłosić jeszcze w tym roku. W październiku ogłosimy jeszcze przetarg dla III odcinka trasy S1 z Mysłowic do Bielska-Białej, zaś przetarg na budowę odcinka IV planowany jest do ogłoszenia w grudniu br. Wszystkie odcinki realizowane będę w formule „Projektuj i buduj”.

 

Odcinki realizacyjne dla S1 od Mysłowic do Bielska-Białej

Odcinek I: węzeł Kosztowy II (z węzłem) - węzeł Oświęcim (bez węzła), w zakres którego wchodzą: 

  • droga ekspresowa o długości 12,865 km
  • obwodnica Bierunia o długości 2,1 km
  • trzy węzły drogowe: Kosztowy II, Lędziny, Bieruń
  • jedna para Miejsc Obsługi Podróżnych o funkcji wypoczynkowo-usługowej: Lędziny Wschód (klasa II) oraz Lędziny Zachód (klasa III)

Odcinek II: węzeł Oświęcim (z węzłem) - Dankowice, w zakres którego wchodzą: 

  • droga ekspresowa o długości 15,165 km
  • trzy węzły drogowe: Oświęcim, Wola, Brzeszcze

 

Odcinek III: Dankowice - węzeł Suchy Potok (z węzłem), w zakres którego wchodzą:

  • droga ekspresowa o długości 12,02 km
  • dwa węzły drogowe: Stara Wieś, Suchy Potok
  • jedna para Miejsc Obsługi Podróżnych o funkcji wypoczynkowo-usługowej: Dankowice Zachód (klasa II) oraz Dankowice Wschód (klasa III)
  • jeden obwód utrzymania drogi

Odcinek IV: obwodnica Oświęcimia - długość 9,04 km

 

Ekspresowe połączenie na Śląsku

Budowa S1 od Bieska-Białej do Mysłowic to kolejny odcinek, po tzw. obejściu Węgierskiej Górki, dzięki któremu trasa S1 będzie bezpieczną i wygodną drogą oraz ekspresowym połączeniem od granicy państwa w Zwardoniu aż do lotniska w Pyrzowicach i autostrady A1. Jej realizacja jest niezaprzeczalną szansą na rozwój, w szczególności dla mieszkańców Podbeskidzia, Małopolski i Śląska. To najdłuższy z planowanych do budowy lub przebudowy odcinków drogi S1. Trwa już budowa drugiej jezdni S1 od Pyrzowic do Podwarpia. Dla tzw. obejścia Węgierskiej Górki została już podpisana umowa na realizację, a w najbliższych planach jest przebudowa istniejącego odcinka DK1 od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej. Docelowo droga S1 będzie mieć długość 135 km.

 

S1 po nowym śladzie

Droga ekspresowa S1 na odcinku od węzła Kosztowy II w Mysłowicach do węzła Suchy Potok w Bielsku-Białej przebiegać będzie po nowym śladzie. Projekt przyczyni się do przyspieszenia rozwoju regionu Śląska poprzez poprawę warunków wzrostu gospodarczego i zatrudnienia. Co jednak najistotniejsze przyczyni się do wzrostu bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz wpłynie na poprawę jakości podróżowania, w tym obniżenia kosztów transportu drogowego.

 

Nowa droga pozwoli również na przejęcie znacznej części ruchu obciążającego obecnie drogi północ - południe, usprawni komunikację z aglomeracją śląską oraz przejazd tranzytowy przez nią. Ponadto z ruchu tranzytowego odciążone zostaną miejscowości zlokalizowane wzdłuż drogi krajowej DK1 na odcinku między Tychami a Bielskiem-Białą, przez które, z powodu licznych skrzyżowań, ruch jest obecnie znacznie utrudniony.

 

Kalendarium

30 czerwca 2016 r. - Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach

15 marca 2017 r. - uzgodnienie przez ministra właściwego ds. transportu Programu Inwestycji

październik 2019 r. - ogłoszenie przetargów na trzy odcinki realizacyjne (I-III)

grudzień 2019 r. - ogłoszenie przetargu na IV odcinek realizacyjny

kwiecień 2020 r. - planowane zawarcie umowy na realizację inwestycji w formule „Projektuj i buduj” dla odcinków I-III 

lipiec 2020 r. - planowane zawarcie umowy na realizację inwestycji w formule „Projektuj i buduj” dla odcinka IV

2021 - 2023 - planowany okres budowy

 

Kiedy cała S1?

W 2023 roku planowane jest zakończenie budowy całego przebiegu S1. Przed nami budowa kolejnych odcinków:

 

Podwarpie - Dąbrowa Górnicza

  • przebudowa istniejącej drogi krajowej nr 1 do parametrów drogi ekspresowej
  • długość: 6,950 km
  • węzły: Pogoria, Ząbkowice
  • formuła realizacji: Projektuj i buduj
  • lata realizacji: 2020- 2022
  • Planowana data wszczęcia postępowania przetargowego: październik 2019 r.

węzeł Kosztowy II (z węzłem) - węzeł Oświęcim (bez węzła)

  • długość: ok 15 km (w tym obwodnica Bierunia o długości 2,1 km)
  • obiekty inżynierskie: 21
  • trzy węzły drogowe: Kosztowy II, Lędziny, Bieruń
  • MOP: Lędziny Wschód II, Lędziny Zachód III
  • formuła realizacji: Projektuj i buduj
  • lata realizacji: 2020-2023
  • Data wszczęcia postepowania przetargowego: 10 października 2019 r.

węzeł Oświęcim (z węzłem) - Dankowice

  • długość: 15,165 km
  • obiekty inżynierskie: 18
  • trzy węzły drogowe: Oświęcim, Wola, Brzeszcze
  • formuła realizacji: Projektuj i buduj
  • lata realizacji: 2020-2023
  • Data wszczęcia postępowania przetargowego: 10 października 2019 r.

Dankowice - węzeł Suchy Potok (z węzłem)

  • długość: 12,02 km
  • obiekty inżynierskie: 19
  • dwa węzły drogowe: Stara Wieś, Suchy Potok
  • MOP: Dankowice Zachód II, Dankowice Wschód III
  • jeden obwód drogowy - Stara wieś
  • formuła realizacji: Projektuj i buduj
  • lata realizacji: 2020-2023
  • Planowana data wszczęcia postępowania przetargowego: październik 2019 r.

 

https://www.gddkia.g...kolejne-odcinki

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

Otwierają obwodnicę Częstochowy.

 

Niewiele osób w to wierzyło, ale ciężka praca i olbrzymie zaangażowanie wszystkich stron biorących udział w realizacji 20-kilometrowego odcinka A1 pomiędzy węzłami Częstochowa Północ i Częstochowa Blachownia przyniosło zakładany efekt. W najbliższy poniedziałek, 23 grudnia, kierowcy skorzystają z nowego odcinka A1, w tym również 4-kilometrowego fragmentu od węzła Częstochowa Blachownia do Częstochowa Południe.

 

https://www.gddkia.g...adowa-obwodnica

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...