Skocz do zawartości

Słowniczek pojęć narciarskich


Mitek

Rekomendowane odpowiedzi

Witam Jako, że sporo było róznych pytań postulatów i krytyki dotyczących pojęć narciarskich więc taki słowniczek może się przydać. Na poczatek podstawowe pojęcia omówione tak jak w programie nauczania narciarstwa zjazdowego Sitn. Jak widać to tylko poczatek bo myslę, że może pojawić sie jeszcze wiele pojęc narciarskich, które tu mozna umieścić. Pojęcia z definicjami będę kopiował i wklejał a ewentualne pytania definiował w miare oczywiście posiadanej wiedzy lub prosił o pomoc lepiej zorientowanych kolegów. Zapraszam wszystkich do zabawy redakcyjnej. Pozdrawiam SŁOWNICZEK Antycypacja – Wyprzedzający ruch skretny tułowia w przód i w stronę mającej nastąpic zmiany kierunku jazdy. Fazy skrętu – Umowny podział skretu na części: - faza przygotowania: W której stworzone zostają warunki do wywołania skrętu; decyduje o rozróżnieniu skretów. W fazie tej przyjmuje się właściwe dla określonego skretu: pozycję, ustawienie i obciążenie nart. - faza wywołania: W którejw wyniku impulsu skretnego wprowadza się narty w skręt. - faza sterowania: Najdłuższa część skrętu, w której wystepuje regulowanie promienia skrętu. Regulowanie promienia skretu uzyskuje się przez: - zmiany w pozycji w płaszczyxnie czołowej i krawędziowaniu nart. - zachowanie lub zmianę wysokości pozycji w zależności od potrzeby (odciążanie, dociążanie) -rozłożenieobxciążenia na narty w płaszczyźnie czołowej i strzałkowej. Końcowa część fazy sterowanie jest jednocześnie fazą przygotowania nastepnego skrętu. Girlandy – Jazda Łączonymi skretami bez przekraczania linii spadku stoku. Jadąc normalnie przy każdynm skrecie przekraczasz linie spadku stoku, czyli najkrótszą linie łączącą górę z dołem. Jadąc girlandami poruszasz sie skretami ale w skos stoku bez przekraczania linii spadku. Na http://narty.gazeta....28,3766771.html w części drugiej są girlandy jako ćwiczenie. Np. drugie ćwiczenie do skretu z półpługu. Girlandy mogą byc bardzo rózne w zalezności jaka technikę stosujesz do zapoczatkowania skrętu odstokowego. Górny(a), dolny(a) – Określenie położenianart, kolan, bioder, barków, kijków w satniu na stoku, w ześlizgu lub w jeździe w skos stoku. Impuls skrętny – Wynik współdziałania układu mięśniowego z siłami zewnetrznymi wprowadzający narty w skręt. Kompensacja – Równoważenie działania innym działaniem. W jeździe na nartach celem jest utrzymanie stałego nacisku nart na śnieg. Kontrrotacja – Obrotowy ruch tułowia przeciwny do kierunku obrotu nart. Stosowana sytuacyjnie w skrętach równoległych. Krystiania - to po prostu skręt. Kiedyś taka nazwa skretu (każdego) obowiązywała. Pochodząca od dawnej nazwy Oslo (Christiania). Narta wykroczna – wysunięta do przodu. Narta zakroczna – cofnięta do tyłu. Obniżanie, podwyższanie pozycji (skracanie wydłużanie sylwetki) – Powolny ruch uginania lub prostowania nóg w stawach skokowych, kolanowych i biodrowych. Odciążenie - zmniejszenie nacisku wykorzystywane do zmainy krawędzi i do wprowadzenia nart w skręt. - odciążenie NW - jest wynikiem zahamowania wyprostnego ruchu nóg (im wieksze przyspieszenie ruchu wyprostnego i gwałtowniejsze jego zatrzymanie tym skuteczniejsze odciążenie, w skrajnej formie podskok. - odciążenie WN - jeste wynikiem uginania nóg z obniżaniem środka ciężkości (im więsze przyspieszenie ruchu uginania, tym skuteczniejsze jest odciążęnie), odciążenie rozpoczyna sie równocześnie z rozpoczęciem ruchu. - odbicie - wystepuje samoczynnie po dynamicznym przeciążeniu jako wynik sprężystości ugietych nart i nóg (w końcowej części skretu - czynne, przy przejeździe przez wypukłą forme terenową - bierne) - odciążenie częściowe - tyłów nart przez wychylenie, przodów nart przez odchylenie, jednej narty przez przeniesienie ciężąru ciała z narty na nartę. Rozróżniamy trzy pozycje: podwyższona, pośrednia, obnizona. Płaszczyzna czołowa – prostopadła do kierunku jazdy. Płaszczyzna strzałkowa – równoległa do kierunku jazdy. Pozycja wynikające z położęnia środka ciężkości w płaszczyźnie strzałkowej: Zrównoważona – rzut środka cięzkości na płaszczyznąnart przechpdzi przez środek stóp. Wychylona – przesunięty do przodu. Odchylona – przesunięty do tyłu. Pozycje wynikająće z ustawienia nart: Płużna – tyły rozstawione, dzioby razem Półpłużna – tył jednej z nart odstawiony w stosunku do kierunku jazdy, dzioby razem. Nożycowa – dziób jednej z nart jest odtawiony w stosunku do toru jazdy Równoległa – wąska, poszerzona (narty rozstawione na szerokośc bioder) szeroka Pozycja podstawowa – jednocześnie zrównoważona, pośrednia i poszerzona. Wzrok skierowany przed siebie, ręce nieznacznie wysuniete przd siebbie lekko rozszerzone, dłonie na wysokości bioder, nadgarstki tworzą przedłużenie ramion, kijki trzymane równolegle względem sibie grotami nad sniegiem i zwrócoen do tyłu. Rotacja – Obrotowy ruch ciała lub części ciała zgodny z obrotem nart. Ślad - który zostawiają, wynik sposobu prowadzenia nart - cięty - w każdym punkcie skrętu ugięcie nart odpowiada łukowi, po którym sie poruszają. Na sniegu pozostaje tylko slad krawędzi. - ślizgowy - dzioby nart zakreślają krzywiznę o mniejszym promieniu niż tyły. - hamujący - dzioby nart zakreslają krzywiznę o wyraźnie mniejszym promieniu niż tyły nart. Śmig – seria rytmicznych, krótkich skretów. Wewnetrzny, zewnetrzny – określenie położenia barku, kolana, nogi, narty, itp. Względem środka skretu. Układ dstokowy - pozycja narciarza w jeździe w skos stoku, w ześlizgu,lub w staniu na stoku, w której pochylenie nóg do stoku jest równoważone odchyleniem tułowia od stoku. Większa część ciężaru ciała spoczywa na narcie dolnej. Obciążenie narty dolnej praz pochylenie nóg (kolan i bioder) do stoku powodują, że górne biodro, bark, kolano oraz narta wysuwają się lekko do przodu. Pogłębienie układu to zwiekszenie zakrawędziowania poprzez wieksze pochylenie nóg do stoku zrównoważone zwiekszonym odchyleniem tułowia. Układ dośrodkowy - w pozycji równoległej zrekompensowanie działjącej na narciarza w skręcie siły odśrodkowej poprzez pochylenie nóg (kolan i bioder) do środka skrętu. - w pozycji kątowej ma na celu zwiekszenie zakrawędziowania nartyy zewnetrznej, która po jej obciążeniu zaczyna skręcać. Pozycja podwyższona, biodra w kierunku narty wewnetrznej poprzez ugięcie nogi wewnetrznej i prostowanie zewnętrznej, tułów lekko odchylony na zewnatrz. Zatrzymanie obniżania pozycji powoduje przeciążenie narty zewnetrznej i zapoczatkowanie skrętu.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może będę złym prorokiem. Jednak tematów dotyczących pojęć narciarskich jest już na forum kilka. Na przykład: Mała Encyklopedia Pojęć Narciarskich http://www.skiforum....ead.php?t=10075 i jeszcze temat a_seniora: Kłopoty z terminologią narciarską http://www.skiforum....ead.php?t=14756 A złe prorokowanie dotyczy głównie rozmydlenia tematu, dygresji niezwiązanych oraz występującej tamże walki słownej pomiędzy różnymi użytkownikami forum. Idea jest niewątpliwie słuszna - każdy z nas chętnie poczyta o pojęciach oczywiście takich, których nie można znaleźć przez google:D lub w podstawowej książce o narciarstwie. Jednak proponuję, żeby forma przyjęta została raczej na kształt katalogu nart lub ośrodków narciarskich. Autor zakłada bazę - pojęcie i definicję. Kolejni użytkownicy mogą z tym polemizować, rozszerzać, spierać się. A wszystko to z wyszukiwarką alfabetyczną - no bo jak znaleźć interesujące pojęcie na "G" w dziesiątkach postów? Założenie słownika jako tematu - po raz kolejny - raczej się nie sprawdzi. Choć może nie mam racji?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam Mała Encyklopedia Dewastatora była typowo sprzętowa a temat Andrzeja to temat dyskusyjny dotyczący raczej historii terminologii a nie terminologii. Temat założyłem dlatego bo natknąłem się na sporo podstawowych narciarskich pytań typu: co to jest śmig? Nie zmienia to faktu, że sposób technicznej organizacji tematu jest otwarty. Chciałem żeby wszyscy mogli go redagować czy to zadająć ptania czy też dopisując hasła. Wyszukiwarka alfabetyczna przyda się jak bedzie z tysiąc pojęć napewno. Jak narazie to nieśmiała próba zapraszająca do "zabawy redakcyjnej". Czy się sprawdzi zobaczymy narzie jest 6+ i 1- , więc nie jest źle. Pozdrawiam
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może będę złym prorokiem. A złe prorokowanie dotyczy głównie rozmydlenia tematu, dygresji niezwiązanych oraz występującej tamże walki słownej pomiędzy różnymi użytkownikami forum. Założenie słownika jako tematu - po raz kolejny - raczej się nie sprawdzi. Choć może nie mam racji?

Zakladajac ze jestes zlym prorokiem lepiej bylo wogole nie zaczynac. To ma byc cos w rodzaju slownika, a nie watpliwosci zafixowanego zgreda. "suchy" slowniczek potrzebuje rozwiniecia i tu mozesz sie sprawdzic zamiast ucinac to co sie jeszcze nie zaczelo. Dla przykladu antycypacja - wyprzedzajacy ruch skretny w przod i w strone majacej nastapic zmiany kierunku jazdy. Moglbys mnie to bardziej obrazowo przedstawic przy okazji innym to przyblizyc? Z gory dziekuje.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla przykladu antycypacja - wyprzedzajacy ruch skretny w przod i w strone majacej nastapic zmiany kierunku jazdy. Moglbys mnie to bardziej obrazowo przedstawic przy okazji innym to przyblizyc? Z gory dziekuje.

Witaj znalazłem obrazek...by zobrazować... /...i tylko nic nie pisz.../

Załączone miniatury

  • antycypacja.jpg
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Super temat :) To ja wykorzystam i dopytam o 2 rzeczy: na czym konkretnie polega to:

Girlandy – Jazda Łączonymi skretami bez przekraczania linii spadku stoku.

bo moja wyobraźnia jakoś nic nie podpowiada:rolleyes: I co to właściwie jest ta krystiania, o której ostatnio sporo użytkowników pisze na forum. :confused: Z góry dzięki za odpowiedź :) Pozrawiam serdecznie
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam Odpowiedzi na pytania bedę wplatał w tekst przy odpowiednim haśle. Pozdrawiam

Postaram sie w wolnych chwilach podokladac to i owo. Doradzcie gdzie wlozyc kawalki filmikow i w jakim formacie. I nie wiem czy mozna (rowniez, bo mam jeszcze inne materialy) wykorzystac do tego celu plytke PZN-u. Mitek? Nie zlamie jakis copyrightow?

A skąd ja to moge wiedziec Andrzeju, przecież nie jestem prawnikiem tylko geologiem. Jak dla mnie to powinna byc publikowana gdzie tylko sie da bo chłopaki naprawdę ładnie demonstrują. Napisałem juz do admina żeby stworzył jakąś mozliwośc edycji słowniczka to wtedy bedzie mozna wszystko wklejać. Takie filmowe czy zdjęciowe ilustracje byłyby najlepsze. Pozdrawiam
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To ja mam fajny filmik pokazujący reuel albo jak kto woli royal. Filmik jest dostępny w internecie, więc mam nadzieję, że demonstrujący się nie obrazi za umieszczenie do tutaj;) <tutaj był link pokazujący "partackiego royala", ale ponieważ wywołał burzę to juz go nie ma> Pozdrawiam:)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie znam stanisklawskiego i na pewno nie bedzie mial u mnie "wziecia". nie mam czasu na czepianie sie ale sprobuje ppopatrzec na ten tekst z p-tu zwyklego czytacza.

"Śmig swoim cyklem ruchowym odpowiada skrętom równoległym.""

mam pewne pojecie o tym co robie na nartach ale to zdanie za cholere nie da sie przelozyc na praktyczen zrozumienie....

........... powoduje nakładanie na siebie niektórych czynności podczas skrętu; ..................

jakich czynnosci??????

Tułów pozostaje prawie nieruchomo w stosunku do podłoża, zachowując niemal stałe prostopadłe ustawienie barków do linii spadku stoku, podczas gdy nogi wykonują obrót.

oczywista bzdura, bo w smigu WYDATNY ruch tulowia odbywa sie gora / dol

""Ruch ten powoduje napięcie mięśni pasa biodrowego. W momencie odciążenia (jest to odciążenie NW) wynikającego z niewielkiego ruchu wyprostnego nóg i wbicia kijka, następuje rozluźnienie napiętych mięśni pasa biodrowego, które wywołują początkowy obrót w kierunku kolejnego skrętu. ""

pierwsze slysze zeby ROZLUZNIENIE miesni, a nie napiecie, powodowalo ruch czegos....

" Niewielkie obniżenie pozycji oraz ruch po łuku wywołują przeciążenie powodujące skumulowanie energii sprężystej w nartach. Energia ta wyzwala sie na końcu sterowania i odciąża narty (odciążenie pasywne)""

zdecydowanie wiecej enrgii sie zmagazynuje, jezeli PODWYZSZYMY stopninowo pozycje. obnizajac wlasnie zaabsorbujemy ja (bardzo podobne do kompensacji). [B]

"W warunkach wyjątkowo trudnych (bardzo stromy stok, wąski pasek śniegu do zjazdu) bardziej użytecznym staje sie śmig hamujący.

bardziej uzyteczny w prownaniu do czego???? "smigu jako smigu" ? czy w porownaniu do innego roidzaju smigu , ktory nie jest nazwany....... andrzej nie zrozum mnie zle: nie jest to przeciw tobie, ale to co przytoczyles jest belkotem, niezrozumialym dla mnie w wiekszosci, pisane jezykiem, ktory z precyzja nie ma wiele wspoolnego. i...............na szczescie, nie bedzie to w najmniejszym stopniu wplywalo na moja jazde................
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
Witam Uzupełnienie do słowniczka: Kontrola prędkości – użycie dowolnej techniki w celu zachowania takiej prędkości aby w każdym momencie jazdy mieć pełną kontrolę nad nartami – zmiana kierunku, zatrzymanie. Przy mniejszych prędkościach: pług, ześlizg. Przy większych prędkościach: odpowiednie sterowanie promieniem skrętu (długi – krótki) i jego profilem (wypuszczony – w dół, podkręcony – podjeżdżający pod górę), wrzucenie nart w ślad ślizgowy i hamujący. Ześlizg – poruszanie się na nartach bokiem wykorzystując odwodzenie (od stoku) i przywodzenie (do stoku) kolan w celu kontroli prędkości, aż do zatrzymania. Pozdrawiam
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

proponuję poszerzyć słowniczek o pojęcia freestyle-owe, w końcu coraz bardziej popularnej odmiany narciarstwa również w Polsce.... nie jestem specjalistą w tej dziedzinie, ale może tych kilka haseł (poadnych za ausytriackim programem szkolenia) uaktywni forumowych freestyle-erów i powstanie coś na "miarę" o niezłej wartości merytorycznej..... pzdr Air - skok ogólnie, ewolucja powietrzna (airtrick) w halfpipe Backflip - salto w tył Cross grab – skok z nartami skrzyżowanymi, jedna ręka sięga do narty Downhill - zjazd w terenie (off piste) Drop - skok bez najazdu, start z krawędzi do jazdy na halfpipe'ie Fakie - jazda / skoki do tyłu Frontflip - salto do przodu Flip - rotacja w pionie (obrót wokół poprzecznej osi ciała) Grand - ślizganie się w kierunku jazdy po poręczy (Rail) lub Railslide Half pipe - sztucznie wykonana rynna w śniegu Jump - skok Jump turns - skręty z silnym odciążeniem w górę (skok), głównie w stromym terenie Kicker - stroma skocznia lub strony zeskok skoczni (lądowanie na zeskoku) Lip - naturalna krawędź nawisu śnieżnego Lipslide - ślizganie się poprzecznie do kierunku „nawisu” Liptricks - triki na krawędzi rynny Misty Flip - flip z obrotem Nose grab – skok, w którym ręka chwyta za dziób narty Obstackle - park lub Fun park, teren ze sztucznie wykonanymi przeszkodami, formami terenowymi Off the lip - pojęcie z jazdy po muldach, tutaj oznacza obracanie na krawędzi „nawisu” Sidle – ogólnie: ślizganie się poprzecznie do kierunku jazdy Spin - rotacja pozioma (360, 540, …) Treeride turns - skręty w terenie z promieniami średnimi do długich Trick – pojedynczy, indywidualny, zabawowy przebieg ruchu Transition - przegięcie: przejście z płaskiego do stromego np. w rynnie Vert - strefa pionowa, ściana w rynnie Wall - „ściana”, strona rynny Wale sliping - ślizganie się z poprzecznie ustawionymi nartami na nawisie lub fali
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 miesięcy temu...
Propozycja dla moderatora- może podpiac ten słowniczek u góry w dziale nauka jazdy? Bo np. teraz toczy sie dyskusja na temat programu nauczania narciarstwa -i dla przecietnego narciarza niektóre uzywane w niej pojecia to czarna magia (narciarz został tych technik nauczony, stosuje je,ale nie ma pojecia ze tak sie nazywaja) do Mitka jako autora slowniczka: NW to po prostu ruch dół-->góra a WN to ruch góra--->dół, tak? Czy jeszcze cos sie pod tymi pojeciami kryje?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć

do Mitka jako autora slowniczka: NW to po prostu ruch dół-->góra a WN to ruch góra--->dół, tak? Czy jeszcze cos sie pod tymi pojeciami kryje?

Tak generalnie o to chodzi ale... NW i WN najczęśćiej uzywa się jako definicje rodzaju odciążenia a więc: - NW odciążenie przez wyjście w górę - WN odciążenie prze zejście w dół Za tym ida tez nazwy skętów NW rzadziej WN. Kiedys był NWN czyli nisko wysoko nisko jeżdżony np. cału czas we Włoszech u nas zrezygnowano z ruchu w dól przed samym skrętem ponieważ w prawidlowej fazie sterowania środek ciężkości i tak jest obniżany. Moim zdaniem to nasze rozwiązanie jest naturalniejsze, bardziej eleganckie i ekonomiczniejsze. Nie powinno się mylić NW i WN z obniżaniem i podwyższaniem pozycji w których odciążenie nie nastepuje a wręcz przeciwnie zazwyczaj jest związane z dociążeniem. Pozdrawiam

Użytkownik Mitek edytował ten post 06 grudzień 2008 - 19:44

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...
Tylko malutka uwaga, bo wkradła się literówka, czy inny chochlik. Obstacle, nie obstackle... i kilka innych, np. slide. Pozdrawiam i dzięki za słowniki. Ja wprowadziłbym jeszcze nazewnictwo rodzajów śniegu/podłoża -- np. firn, beton, sztruks, etc.

Użytkownik szyroki edytował ten post 20 luty 2009 - 00:13

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...