Kijki narciarskie - odpowiedni dobór, rodzaj, długość

SkiForum
3 listopada 2015

Kije zjazdowe to wyjątkowo niedoceniany ekwipunek narciarza. Wprawdzie zakup kijów nie jest tak spektakularny jak zakup nart czy butów zjazdowych, jednak jest niemniej ważny. Kije pomogą popracować nad techniką, uporządkują i zrównoważą pozycję, przydadzą się w kolejce do wyciągu, a zupełnie początkującym ułatwią utrzymanie równowagi podczas stawiania pierwszych kroków w narciarstwie. 

Jednak żeby kije mogły spełnić właściwie swoje zadanie muszą zostać dobrze dobrane. Jak je dobrać i na co zwrócić uwagę przy zakupie podpowiadamy poniżej.

Kije zjazdowe

Kije zjazdowe muszą spełniać trzy podstawowe zasady:

  • być na tyle mocne, aby zagwarantować pewny i stabilny chwyt przy zaznaczaniu skrętu
  • być na tyle lekkie, żeby nie obciążać niepotrzebnie narciarza
  • być na tyle elastyczne, by bez trudu przetrwać twardy upadek

Wielu narciarzy, szczególnie początkujących i jeżdżących rekreacyjnie będzie poszukiwało kompromisu pomiędzy powyższymi właściwościami a ceną. Wraz ze wzrostem umiejętności (i budżetu) można spróbować nowych rozwiązań i materiałów, które mają lepszy stosunek wytrzymałości do wagi. Ale niezależnie od tego, czy zdecydujemy się na aluminiowe kije za 60 zł czy na karbonowe za 300 zł musimy poświęcić chwilę na dobry wybór długości.

Dobór długości kijków narciarskich

Jeśli wybierasz kije w sklepie, najlepiej abyś miał na sobie płaskie obuwie. Panie które mają założone obcasy, niech na potrzebę doboru kijów przymierzą dowolne buty narciarskie w swoim rozmiarze. Jeśli kwestia obuwia jest już rozwiązana, to teraz:

  • Wybierz kij narciarski i obróć go do góry nogami, tak, aby chwyt opierał się o podłogę.
  • Złap kij tuż pod kółeczkiem (śnieżynką) tak, byś czuł, że kciukiem i palcem wskazującym dotykasz kółeczka. Część kija, która w normalnej pozycji znajduje się pod kółeczkiem ma być wolna. Normalnie znajduje się ona pod śniegiem dlatego ważne jest, by kij chwycić tak, aby kółeczko znajdywało się nad, a nie pod dłonią. Pamiętaj o tym.
  • Zwróć uwagę by nie odchylać rąk - przyłóż ramiona do boku ciała. Przedramiona wysuń przed siebie tak, aby były ułożone równolegle względem siebie.
  • W tym momencie kąt pomiędzy Twoim ramieniem a przedramieniem powinien wynosić 90 °.

W skuteczniej ocenie pomoże ci lustro, jeśli jednak nie masz do niego dostępu poproś o ocenę kąta osobę która ci towarzyszy albo sprzedawcę w sklepie. Sam nie ocenisz właściwie kąta.

Jeśli kąt jest mniejszy niż 90* sięgnij po krótsze kije, jeżeli kąt jest większy, wybierz dłuższe. Większość producentów oferuje kije w rozmiarach co 5 cm. Jeśli jesteś pomiędzy rozmiarami, wybierz kije nieco krótsze.

*Jeśli jeździsz głównie park&pipe wybierz kije krótsze co najmniej o rozmiar. Ułatwi ci to triki i poruszanie się po snowparku.

Jeśli nie masz tyle szczęścia by dobierać kije w sklepie, zrób podobny test w domu:

Stań wyprostowany, z rękoma przyłożonymi do boków ciała. Zaciśnij pięści, a następnie ugnij ręce przed siebie tak, aby uzyskać kąt prosty między ramieniem a przedramieniem. Poproś któregoś z domowników aby zmierzył teraz odległość od Twojego kciuka do podłogi. To jest twoja długość kijków.

Jeśli nie masz nikogo do pomocy, odwróć się w stronę ściany lub drzwi i wyprostuj palec wskazujący. Postaraj się oznaczyć punkt w którym dotykasz ściany, a potem zmierz odległość od tego punktu do podłogi.

Jeśli wahasz się pomiędzy dwoma rozmiarami weź dłuższe – pamiętaj, że niemal wszystkie kije da się skrócić, ale z pewnością żadnego nie da się wydłużyć.


Dlaczego kije są tak ważne?

Jeżdżąc bez kijów łatwo nabierzesz złych nawyków. Kij pomoże ci zarówno zapoczątkować skręt, jak i utrzymać ciało w zbalansowanej pozycji. Bez kijów twoja jazda straci na rytmie, a ty będziesz wykonywać zbyt wiele niepotrzebnych ruchów. Trzymając w dłoniach kije nie będzie ci już tak łatwo machać niespokojnie rękoma, unosić ich niepotrzebnie wysoko, a cała górna połowa twojego ciała zyska na spokoju i równowadze.

Nawet jeśli jeszcze nie potrafisz prawidłowo wykorzystać kijów - nie martw się - sam fakt, że już z nich korzystasz jest bardzo istotny dla twojego rozwoju.

Dlaczego dobrze dobrana długość kijów jest aż tak ważna?

Jeśli nie jesteś już początkującym narciarzem, a twoje skręty dawno przestały być płużne powinieneś zatroszczyć się o idealny dobór długości kijów. Dlaczego to dla ciebie takie istotne?

Jeśli wybierzesz za krótkie kije, będziesz przykucał i niepotrzebnie skłaniał tułów do przodu przy inicjacji skrętu. Jeśli kije będą za długie zaczniesz zbyt mocno prostować się i kompensować ich długość odchylaniem się do tyłu. W obu przypadkach przeniesiesz swoje ciało poza idealnie zrównoważoną pozycję, a zbyt odchylona pozycja nie ułatwi ci jazdy.

Jeśli wahasz się przy wyborze pożycz kije od znajomych, albo wypożycz. Przetestujesz je na stoku i od razu poczujesz które kije są brakującym elementem twojego ekwipunku.

Jeśli musisz kupić kije, a wahasz się co do rozmiaru wybierz z dwóch par te, które są dłuższe. W razie potrzeby sam skrócisz kije w domu, albo zaniesiesz je do serwisu narciarskiego.

Paski

Pamiętaj, aby zawsze prawidłowo zakładać paski od kijów. Wpłynie to zarówno na twoje bezpieczeństwo jak i na wygodę w użytkowaniu. Wyrób sobie nawyk odpowiedniego zakładania kijów – z czasem będziesz robić to automatycznie, a w razie wypadku zminimalizujesz szansę na urazy w obrębie dłoni i nadgarstka.

Przełóż rękę przez pętlę z paska, a następnie obejmij chwyt ręką. Kiedy uniesiesz rękę i puścisz kijek, powinien on luźno zwisać z twojego nadgarstka. Zobacz to na poniższym filmie:


Kółeczka (śnieżynki)

Jest to twardy plastik (czasami w kształcie płatka śniegu ) w dolnej części kija narciarskiego. Jego celem jest nie dopuścić, by kijek utonął w śniegu.

Na twarde, przygotowane trasy, zlodowacenia i stoki o słabym nasłonecznieniu najlepiej nadają się małe, okrągłe kółeczka. Nie działają one hamująco, ciężko je złamać i minimalizują one szanse zaczepienia o coś kijkiem. Jednocześnie pozwolą szybko i precyzyjnie oznaczyć skręt.

W takich warunkach małe kółeczka wystarczą, by kijek nie zapadł się w śniegu.

Jeśli jednak tym samym kijem wesprzemy się poza trasą, możemy w najlepszym wypadku zgubić kij, w nieco gorszym wylądować w śniegu. Aby dobrze zaznaczyć skręt potrzebujemy dużego kółka, albo śnieżynki. Skręt zostanie oznaczony we właściwym miejscu, a kij nie zapadnie się w śniegu. Opór jaki stawia duża śnieżynka przy wsparciu się na kiju często jest wystarczający, by w niepewnych momentach utrzymać równowagę.

Kije teleskopowe

Jeśli interesuje cię skitouring i skialpinizm pomyśl o zakupie teleskopowych kijów narciarskich. Mają one kilka cech które różnią je od „zwyczajnych” kijów zjazdowych – ich konstrukcja pozwala na regulację długości kija, w zależności od potrzeb. Gdy podchodzimy, wydłużamy kije by ułatwić sobie zadanie, a do zjazdu skracamy je dla większego komfortu. Kije te często zaopatrzone są w wymienne kółeczka o różnej wielkości i kształcie, a tuż pod chwytem mają dodatkowe pokrycie kija z neoprenu, gumy lub innego tworzywa. Jest to praktyczne jeśli nie chcemy ciągle regulować kija a potrzebujemy natychmiastowej zmiany jego długości – wtedy po prostu łapiemy kij poniżej chwytów i korzystamy jak z krótszego kija.

Pamiętajcie jednak, że kije teleskopowe zazwyczaj są cięższe od tradycyjnych aluminiowych kijów zjazdowych, więc jeśli nie planujecie przygody ze skitouringiem to zdecydujcie się na tradycyjne rozwiązanie. Kije teleskopowe są z reguły droższe, więc zupełnie niepotrzebnie narazicie się na kradzież sprzętu.

Forum

Chcesz się poradzić jaki model i długość kijków będzie dla ciebie najlepszy? Zapytaj nas na forum w dziale „Dobór innego sprzętu narciarskiego”.

Przeczytaj również te tematy na forum na temat kijków:

Komentarze (1)